Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 20 av 20
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard Sv: Medisinert, men ikke bra? Maten påvirker hormonene!

Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    Karbohydrater-eneste som gir blodsukkerstigning-økt insulin

Insulin er et veldig styrende hormon
    Høyt insulin virker veldig inflammatorisk
    Behovet for thyroxins ynker hvis blodsukkeret synker
    Uddrag af Lars Erik Litsfeldts bog Spis deg sukkerfri!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Sjælland Danmark
    Meldinger
    113

Sitat Opprinnelig skrevet av mammantileir Vis post
    kom over denne tråden nå. så det er fedon som er løsningen til alt ondt?? noen som har erfaring med dette? og hva skal man spise når man ikke liker egg? eller grøt? ser jo at det er en fedon-lege som har holdt foredraget, kan ikke stole blindt på at dette er eneste løsning da ...

formen min for tiden tilsier at jeg er villig til å prøve alt her. blir en helt ny måte å tenke mat på det her........

Fedon Lindberg er indremedisiner, så jeg tror nok at vi kan stole på rådene hans : ) Leser du en av bøkene hans, så forklarer han argumentene sine godt, og overbeviste meg i hvertfall : )! Forsøker følge hans råd, og klarer meg uten medisin, tross dia. Legen min kaller det fantastisk : )! Dessuten tjener han neppe fett på at vi kjøper mere egg og mandler... ; )

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    48
    Meldinger
    270

Fedon er indremedisiner ja, men ikke endokrinolog. I boka hans står det blant annet at "det er færre som tror at de har lavt stoffskifte som faktisk har det. Det er enkelt å diagnostisere hypothereose, det gjøres med en blodprøve. Har man sykdommen er den enkel å behanlde, man tar bare en pille og blir helt frisk"

Parafraserer her, men dere skjønner. Han mener stoffskiftesykdom ikke er så farlig, at den er enkel å diagnostisere og at alle blir helt friske av den enkle behandlingen (med Levaxin altså).

Ville dette forumet eksistere i det hele tatt hvis det var tilfelle?

Jeg tror godt man i det store og det hele kan følge Fedons råd som gode hvis man har stoffskiftetrøbbel (hvis man bare holder seg unna all soya han synes vi skal spise) men når det gjelder andre råd ville jeg vært skeptisk og kryssjekket med andre kilder

Ellers er det interessant og viktig det du skriver, klart at kosthold er viktig. Men også det er veldig individuelt blant annet fordi mange av oss har (ofte udiagnostisert) matallergi og matintoleranse som følgetilstand av inadekvat hypothereosebehandling og det varierer veldig hva vi reagerer på.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Medisinert, men ikke bra? Maten påvirker hormonene!

Sitat Opprinnelig skrevet av Lillepus88 Vis post
    Fedon er indremedisiner ja, men ikke endokrinolog. I boka hans står det blant annet at "det er færre som tror at de har lavt stoffskifte som faktisk har det. Det er enkelt å diagnostisere hypothereose, det gjøres med en blodprøve. Har man sykdommen er den enkel å behandle, man tar bare en pille og blir helt frisk"

Parafraserer her, men dere skjønner. Han mener stoffskiftesykdom ikke er så farlig, at den er enkel å diagnostisere og at alle blir helt friske av den enkle behandlingen (med Levaxin altså).

Ville dette forumet eksistere i det hele tatt hvis det var tilfelle?
    Ja, jeg forstår dig godt Lillepus Du har ret! Men, se dig alligevel omkring herinde - mange er havnet her fordi deres endokrinologer netop mener det samme.

Lindberg er i det mindste lovligt undskyld for, tankeløst at gentage efter endokrinologerne. Men i modsætning til dem, lykkes Lindberg at hjælpe sine patienter i en langt højere grad end endokrinologerne gør. Jeg tager ham lidt i forsvar, fordi jeg bare kender så mange som er blevet hjulpet af ham, mens jeg endnu ikke har mødt en eneste, som tilsvarende er blevet hjulpet af en skandinavisk endokrinolog i forhold til hypothyreose. Det skal man nærmest til Belgien efter, mens Lindberg i det mindste er til rådighed her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Sjælland Danmark
    Meldinger
    113

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    jeg skal etterhvert forsøke å oversette et eksperiment fra 1938 (!) i Borda O Barnes sin bok. Der skriver han veldig spennende om mat og hypotyreose. Og slanking. Og det å fjerne brødet fra spiseseddelen. Jeg tror at det å fjerne mye av brødet gjør meg roligere i magen. Men det er ikke lett! Kluet er kanskje å beholde litt brød, for vanens skyld, men ikke spise det 3 - 4 ganger hver dag. Samt er pastamåltid til middag...

Hva er det vi forer grisene med for å fete dem opp?
    Vedr det siste du skriver, det samme gjelder suomi bryterene...

Klart brød er godt, det tror jeg få fornekter : ) Jeg har forøvrig lagt ut oppskrift på protein/lavkarbo brød her, ligger under lavkarbo tror jeg. Blir faktisk nokså godt : ) Jeg pleier å tilsette litt salt, selv om det ikke er oppgitt i oppskriften.

Tank at de var så oppmerksomme på sammenhengen mellom mat og hypotyreose allerede for over 70 år siden : )! "Det finnes ingen pille, for alt som er ille" Mener ikke å bagatellisere sykdommen, og mange MÅ bare ha disse pillene, men det å forsøke optimalesere kostholdet i tilegg, har jeg stor tro på : )! Gleder meg til oversettelsen/forenklet sammendrag, men ikke stress med det da, er vel førjulstri hos deg også : )

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    48
    Meldinger
    270

Standard Sv: Libido..... manglende lyst

Sitat Opprinnelig skrevet av maika Vis post
    Men kan sukker og mat påvirke produksjon av hormoner?
    Eh...ja....

Hver gang du spiser skjer det kjemiske reaksjoner i kroppen din. Kjemikalier skilles ut i magesekken slik at du fordøyer maten, næringsstoffer skillet ut fra maten og transporteres rundt i kroppen slik at den kan ta det i bruk. Men hvis det er lite næringsstoffer i maten du spiser så har jo ikke kroppen så mye å foreta seg...

Ikke for å virke nedlatende, virkelig ikke, men selvfølgelig virker mat, matintoleranse og stort sukkerinntak inn på hormonsystemet!!!! Det er det vi spiser som gjør oss til det vi er. Spiser du feil/dårlig mat er det en kjent sak at det kan føre til depresjoner, angst, overvekt diabetes, hjerte-kar-sykdommer, manglende libido osv osv. Og det er bare det som er mest kjent.

Det skremmende med dette er egentlig ikke at du ikke vet hvor viktig kostholdet er. Det skremmende er at de FLESTE ikke synes å vite dette. Men aller mest skremmende er det jo at LEGER ikke vet det - og ikke rådgir pasientene sine om at de må legge om kostholdet for å føle seg bedre.

Statens helsetilsyn har jo hatt kampanjer som "fem om dagen gjør kroppen glad". Men hva betyr det egentlig? De fleste tror at det betyr at dersom man har to agurkskiver på brødskiva, spiser et eple og en banan samt har en grandis med tomatsaus og paprika til middag så har man dekket fem om dagen-behovet. Men det er jo bare fullstendig tøys og et livsfarlig credo.

Vanlig norsk kosthold består jo nesten bare av ferdigmat. Stivelse og sukker og E-er i alt - og sukker. Begynn å lese bakpå alt du kjøper av mat. Jeg har f eks flere ganger sett tomatsauser med mer sukker enn tomat i....

Tanken din må være at alt du spiser skal være så næringsrikt som mulig. Ingen prosessert mat hvis du overhodet kan unngå det. All mat lages fra bunnen av og jo ferskere jo bedre. Kutt ut kumelk, gluten og sukker fra dietten. Masse grønnsaker, maks en frukt om dagen, kun rent kjøtt og ren fisk, mao ikke fiskepinner, pølser og sånt. Prøv det i to måneder, for hjelp kan du kjøpe den danske boken "Kjernesunn familie" som har kommet på norsk.

Lykke til

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    112

Standard Sv: Libido..... manglende lyst

Sitat Opprinnelig skrevet av Lillepus88 Vis post
    Eh...ja....

Hver gang du spiser skjer det kjemiske reaksjoner i kroppen din. Kjemikalier skilles ut i magesekken slik at du fordøyer maten, næringsstoffer skillet ut fra maten og transporteres rundt i kroppen slik at den kan ta det i bruk. Men hvis det er lite næringsstoffer i maten du spiser så har jo ikke kroppen så mye å foreta seg...

Ikke for å virke nedlatende, virkelig ikke, men selvfølgelig virker mat, matintoleranse og stort sukkerinntak inn på hormonsystemet!!!! Det er det vi spiser som gjør oss til det vi er. Spiser du feil/dårlig mat er det en kjent sak at det kan føre til depresjoner, angst, overvekt diabetes, hjerte-kar-sykdommer, manglende libido osv osv. Og det er bare det som er mest kjent.

Det skremmende med dette er egentlig ikke at du ikke vet hvor viktig kostholdet er. Det skremmende er at de FLESTE ikke synes å vite dette. Men aller mest skremmende er det jo at LEGER ikke vet det - og ikke rådgir pasientene sine om at de må legge om kostholdet for å føle seg bedre.

Statens helsetilsyn har jo hatt kampanjer som "fem om dagen gjør kroppen glad". Men hva betyr det egentlig? De fleste tror at det betyr at dersom man har to agurkskiver på brødskiva, spiser et eple og en banan samt har en grandis med tomatsaus og paprika til middag så har man dekket fem om dagen-behovet. Men det er jo bare fullstendig tøys og et livsfarlig credo.

Vanlig norsk kosthold består jo nesten bare av ferdigmat. Stivelse og sukker og E-er i alt - og sukker. Begynn å lese bakpå alt du kjøper av mat. Jeg har f eks flere ganger sett tomatsauser med mer sukker enn tomat i....

Tanken din må være at alt du spiser skal være så næringsrikt som mulig. Ingen prosessert mat hvis du overhodet kan unngå det. All mat lages fra bunnen av og jo ferskere jo bedre. Kutt ut kumelk, gluten og sukker fra dietten. Masse grønnsaker, maks en frukt om dagen, kun rent kjøtt og ren fisk, mao ikke fiskepinner, pølser og sånt. Prøv det i to måneder, for hjelp kan du kjøpe den danske boken "Kjernesunn familie" som har kommet på norsk.

Lykke til
    Tusen hjertelig takk for svar Jeg opplever ikke svaret ditt som nedlatende i det heele tatt, bare svært informativt og hjelpsomt
    Jeg er ingen ekspert på mat, men jeg vet at det er fordelaktig å unngå hvete og hvitt sukker, så jeg bruker sukrose og spelt i stedet, spiser lite snop og har kuttet ut alt av soya (geotrogent)

Problemet mitt er at jeg er vegetarianer og at kostholdet mitt blir noe ensidig pga dette. Etter jeg fikk hypothyreose så har jeg vert veldig forvirret over hva jeg bør spise. Noen sier lavkarbo, men jeg spiser ikke kjøtt (kun villfisk), alle sier frukt er bra, men frukt er proppfull av sukker og det er juice også, noen sier grønnsaker, andre sier brokkoli og kålrabi og grønne grønnsaker er geotrogene og at poteter er fy, og det er ris og pasta g brød og melk også. Noen sier, jamen det gjør ikke noe at du ikke spiser kjøtt, du får mye proteiner i nøtter, og så får jeg vite NEI, er du gal??? Mandler og nøtter er jo farlig, det øker jo betennelsen på kjertelen din..

Dette har gjordt at jeg bare er forvirret, og nesten har gitt opp, for jeg føler at det er noe galt med nesten all mat. Ikke bare for de med hypothyreose, men for alle.

Maten jeg spiser nå er mye glutenfri havregrøt med banan og skummetmelk eller vann, naturellyoghurt med frukt eller gulrot, fullkornpasta m grønnsaker, knekkebrød med hvit el brunost. Grønnsaksupper. Synes det er vanskelig å sette seg inn i hva av dette som faktisk er bra el ikke.

Jeg spiser aldri junkfood, men litt posesupper med ekstra innhold av og til. Vet dette ikke er optimalt, men når en er uten energi hverken til å lage mat eller utdanne seg til hobbyærnæringsfysiolog, så er det en lettvint utvei..

Den boken du snakker om, passer den til meg som ikke spiser kjøtt også?

Hvilken mat er egentlig den beste for oss med hypothyreose med tanke på alt vi må unngå? Nå tenker jeg ikke på hva som inneholder hva, eks proteiner for jeg kan ikke så mye om slikt, men konkrete matvarer som er trygge?
    Ny og forvirret hypo... Maikas dagbok

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Nu håber jeg ikke, det her kommer til at lyde sådan helt vildt mavesurt, men ...
    Jeg bryder mig ikke om 'Kernesund familie'-bøgerne. Jeg er stødt over, at de dels er så fanatiske, dels tilsyneladende hævder, at deres livsform er sund for ALLE.
    Indlæg flyttet til egen tråd: Kjernesunn familie – Slik gjør du det!
    Sist endret av Admin; 02-04-10 kl 11:24 Begrunnelse: Indlæg flyttet

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Standard

Nå, men derudover, har jeg fundet noget om goitrogene fødevarer på stopthethyroidmadness.com , hvor jeg har brugt søgefeltet og søgt på foods. Her skriver Janie A. Bowthorpe blandt andet:

"Did you know that there are certain foods which can affect your thyroid in a negative way??

They are commonly known as Goitrogenic foods, which means they contain substances which prevent your thyroid from getting its necessary amount of iodine. If eaten in excess, they interfere with the healthy function of your thyroid gland, tilting you in the direction of being even more hypothyroid, or making you susceptible to having a goiter, or enlargement of your thyroid. If you look closely at the word itself, you can see the root word is goiter (goitro-gen).

Foods which you have to be careful with most revolve around soy-related products and ingredients, as well as certain cruciferous veggies, nuts and some fruits

Now luckily for the owner of this site, chocolate is NOT considered a Goitrogenic food. But here are foods that ARE:

bok choy
    broccoli
    brussels sprouts
    cabbage
    cauliflower
    garden kress
    kale
    kohlrabi
    mustard
    mustard greens
    radishes
    rutabagas
    soy
    soy milk
    soybean oil
    soy lecithin
    soy anything
    tempeh
    tofu
    turnips

Also included in the goitrogen category, even if mildly, are:

bamboo shoots
    millet
    peaches
    peanuts
    pears
    pine nuts
    radishes
    spinach
    strawberries
    sweet potatoes

But, don’t panic, and there are two reasons why! Cooking does appear to help minimize or inactivate the goitrogenic compounds found in these foods, since they are heat sensitive. Also, just because you eat these foods uncooked does NOT mean you will have problems…if you remember the word “moderation”. The owner of this site eats a few strawberries in her Greek plain yogurt several mornings a week. She also enjoys spinach a few times a month (because she can’t stand most other vegetables) as well as peanuts. And with soy being added to many products, it’s hard to avoid. The key is to not eat any goitrogens excessively, pay attention to those labs for hidden soy, and use moderation.

(And now you know why those of us “in the know” cringe when we see the heavy emphasis on soy products in the supermarket, including infant soy formulas! )

Even resveratrol, found in grape skins and wine, plus peanuts, can be a problem to your thyroid if you consume too much."

Hun har også et afsnit om diverse kemikalier, der virker på samme måde:

Amiodarone
    carbamazepine
    iopanoic acid
    Lithium
    phenobarbitone
    phenytoin
    potassium perchlorate
    propylthiouracil
    rifampin
    sulfadimethoxine

Citaternes længde ligger langt ud over, hvad jeg normalt tillader mig, og jeg ville ikke selv finde mig i at blive citeret i så fede strømme ... Men måske sparer det lidt på Driftsjefens /teamets tid, at jeg sætter det ind her i stedet for et link? Vi får se, hvad hun siger til det

Mange hilsner
    Nielsigne

... under alle omstændigheder er det da værd at bide mærke i, at det tilsyneladende nedsætter mængden af goitrogener en hel del, hvis man koger/ damper /bager (/ steger?) madvarerne
    Sist endret av Admin; 02-04-10 kl 11:26 Begrunnelse: 2 indlæg lagt sammen

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,361

Smile Sv: Medisinert, men ikke bra? Maten påvirker hormonene!

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Citaternes længde ligger langt ud over, hvad jeg normalt tillader mig, og jeg ville ikke selv finde mig i at blive citeret i så fede strømme ... Men måske sparer det lidt på Driftsjefens /teamets tid, at jeg sætter det ind her i stedet for et link? Vi får se, hvad hun siger til det
    To bemærkninger off topic i tråden:
    1. Af hensyn til forummets tarv: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=6193
    2. Af hensyn til brugernes tarv: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=8570
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Spennede skriv i Thyra om blant annet Armour Thyroid
    Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 7
    Siste melding: 11-07-11, 20:41
  2. LDN (Naltrexone) og autoimmunitet
    Av nora i forumet Low Dose Naltrexone (LDN)
    Svar: 22
    Siste melding: 22-04-10, 16:24
  3. Svar: 75
    Siste melding: 25-11-07, 02:44
  4. foredrag av Lars Omdal 3. og 10.okt.
    Av nora i forumet Stoffskifteforbundet (STOFO)
    Svar: 19
    Siste melding: 16-10-07, 16:19
  5. Foredrag i Bergen tirsdag 18.09 kl 19.00
    Av Reven i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 14-09-07, 15:50

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine