Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    baremei Gjest

Standard Oppskrifter på sunn mat (skriv inn kun den, hold tråden)

Førstemann ut med oppskrift?

Min kommer akkurat her i morgen - må hjem og lese den først.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Oppskrift og oppskrift--majones med olje med omega-6 (sojaolje, solsikkeolje og det meste lignende) er jo ikke heldig.
    Vi skal ha helst likt med omega-6 og omega-3.

Så da gikk jeg og kjøpte noe rapsolje, siden olivenolje alene har en litt stram smak, for å blande dem når jeg lager majones med sunne oljer (som jo stort sett bare er olivenolje og rapsolje).
    ...Og jeg greide å ta den flasken som har tilsatt sitron, som lukter som sitrontran.....visste ikke at sånt fantes...
    Og det skjedde en ting til, jeg startet majonesen med sennep, noe man kan gjøre. Jeg lurte på hvorfor majonesen smakte svakt sitron men søtt, og kom på at jeg hadde tatt dijonsennepen med honning! He he. Spiser littt av den da, men skal lage ny uten honning.

Oppskrift på majones er sånn cirka at man tar et par eggeplommer og lager kake eller pannekake med hvitene og egg og olje bør ha ligget /stått ute en stund for å ikke være helt kalde, og så kan man ta miksmaster eller håndvisp eller kjøkkenmaskin og vispe oljen veldig sakte inn slik at den ikke skiller seg.
    Man kan ta litt pepper i , sitron, hvitløk etter ønske)
    Jeg oppbevarer majonesen i en liten galssbolle med lokk i kjøleskapet. Jeg bruker den til tunfisk på boks eller til salami på brød osv. Husk at margarin har for mye omega-6-olje.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Da har -jeg en god oppskrift
    kylling wok

strimle kyllingfilleer(jeg syns de svenske er best, mye mørere enn de norske) og legg de i en pose med mel, salt og pepper og rist godt!!!

Stek en pose med wok-grønnsaker, jeg syns de med babymais, brokkoli, gulrøtter og vannkastanjer er megagode!!! Og sleng oppi 1-2 terninger med hvitløks og persille buljongterninger. og 1-1,5 dl vann(kommer litt ann på hvor mye buljong og saus en ønsker å ha)

Kok opp ris(nå bruker jeg brun ris, og det er like godt som vanlig ris syns jeg)

Stek kyllingbitene på ganske høy varme, og eventuelt sleng oppi grønnsakene med til oppvarming på slutten.

Vi syns att det er knallgodt, og det gjør ungene også!!!

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    oslo
    Meldinger
    121

Standard

kylling med spinat og pinjekjerner

stek en kyllingfilet pr person, krydre med rosmarin, timian, salt og pepper.

i en wok (eller stor stekepanne) varmer du litt olivenolje og presser hvitløk i - så får du en god hvitløksolje. ha oppi en pakke (250g) spinat pr person (stek kun en pakke om gangen) og stek ti lden faller sammen. ha i mer olje underveis om det trengs. når det begynner å bli ferdig har du oppi en neve pinjekjerner.

server: ha spinat og pinjekjerner over hele tallerkenen. skjær kyllingfilet i to på langs (også for å sjekke at gjennomstekt;) og legg pent over. behøver ikke mer til dette.

namnam!

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

Standard Kremost

Enkel hjemmelaget kremost uten tilsetningsstoffer med masse lactobacilli

Heng to-tre l Cultura i et klede i en sikt som står over en bolle. Når det ikke drypper av den lenger, heng det på en pinne/sleiv el. l. over en bolle. Når det har sluttet helt å dryppe, rører du sammen "osten" så den blir kremet, tilsett salt etter smak, evt urter, hitløk, krydder. Litt syrligere enn de kommersielle oster, men så mye bedre for kroppen:-)

Osten holder seg noen uker i kjøleskapet. Jeg bruker denne også til baking istedet for philadelphia til ostekake fx.

Mysen som renner av bruker jeg i brøddeig, eller som sur-stoff i annen matlaging. (det kalles whey på engelsk, for de som har lest om hvor bra det er for oss også)
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    oslo
    Meldinger
    121

Standard Re: Kremost

Sitat Opprinnelig skrevet av anitab
    ..l Cultura...
    hva er det? hørtes godt ut da

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

Standard

Cultura er kulturmelk av lettmelk. Du kan også bruke Biola naturell, men den er mye dyrere.
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Veldig enkel og sunn tomatgryte

en boks hakkede tomater
    en boks brune bønner (husk å skylle dem først)
    hvitløk
    masse krydder, f.eks paprika, pepper og basilikum

Smaker utrolig godt (synes jeg)

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Question Er det noe galt med solsikkeolje (også)?

Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    Oppskrift og oppskrift--majones med olje med omega-6 (sojaolje, solsikkeolje og det meste lignende) er jo ikke heldig.
    Vi skal ha helst likt med omega-6 og omega-3.

Så da gikk jeg og kjøpte noe rapsolje, siden olivenolje alene har en litt stram smak,
    ...
    Er det noe galt med solsikkeolje..?

Soya er det jeg aller mest prøver og unngå, men faktisk også rapsolje (den provokatøren!!).
    Er det gluten i solsikkeolje, feilfordelin av omega-6 og omega-3, eller hva er unngå-grunnen her..?
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Er det noe galt med solsikkeolje (også)?

http://fitnessbloggen.no/betennelsesdempende-kosthold/

Forholdet mellom omega 3 og omega 6 er ikke bra i solsikkeoljen.
    Personlig bruker jeg solsikkeolje bare til massasje....

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Spennede skriv i Thyra om blant annet Armour Thyroid
    Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 7
    Siste melding: 11-07-11, 20:41
  2. Oftebro om TSH
    Av minnie i forumet TSH
    Svar: 2
    Siste melding: 09-05-08, 19:55
  3. Kramper og hold
    Av Hansen i forumet Muskler, ledd og knogler