Side 1 av 14 1234567891011121314 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 134
    Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard "Normale prøver" - har hypothyreose alikevel

Jeg har såkalte "normale prøvesvar" etter norsk standar. Alikevel har jeg blitt hardt rammet av Hypothyreose med sterke symptom, lammende utmattelse, forstoppelse, angst/dep osv osv.

Heldigvis skjønte jeg hva det var og kom meg til Oftebro og er nå på bedringens veg. Som en undersøkelse fra Tidskfritet viser er det ingen sammenheng mellom blodprøver og symptom styrken.

Norsk forståelse av stoffskifte er forbanne vas, jeg ligger f.eks på TSH 0.1. Man skal behandles til man blir bra, blodprøvene er ikke viktigst.

OG FREM FOR ALT: FØLER MAN SEG IKKE FRISK MED THYROXIN MÅ HAN OG HA LIOTHYRONIN.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    49
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Tor

Så bra at du blir bedre!! Jeg har gått igjennom det samme som deg, men jeg fattet ikke hva som kunne være galt. Jeg måtte bare pent lide til blodprøvene plutselig en dag var utenfor ref.grensene. Det er skremmende at vi skal bli sykemeldte i år for blodprøvene er fine.

Og trøst deg med at det tar litt tid å bygge opp det thyroxin mangelen har ødelagt! Ta den tiden kroppen trenger
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard

Hei Anne Ma.

Fantastisk kjekt å høre at der er andre i samme situasjon, føler meg som eneste i verden. Fast legen min har selvsagt ingen anelse om stoffskifte problem, jeg kan nå mer enn han.

Nå har jeg gått to mnd på full dose Levaxine og Liothyrinin, holdt på med opptrapping og utprøving i fire mnd. Har blitt bedre, men miiiiilevis fra oppegående frisk.

Jeg hadde satt veldig stor pris på å høre dine erfaringer.
    Hvor lang tid tok det før du kom til ditt friskeste stadium?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    49
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg er ikke kommet dit enda jeg Var friskest da jeg var litt hyper ca 3 måneder inn i behandlingen. Om du kan kalle det for det ;)

Har prøve svar litt på høyt og litt på lavt stoffskifte.. Har gått på Levaxin i 8 måneder, men er langt i fra bra. Er dårligere nå enn på mange måneder. Legen halverte dosen 24 mai. Jeg hadde enorm hjertebank så det var jo en av løsningene. Selv var jeg tvilsom til å kutte så mye. Og jeg raser i enorm fart tilbake dit jeg startet.. Fikk avslag hos endo. Han mente jeg var overmedisinert og kanskje hadde en forbi gående sykdom (BULL SHIT!), det er grunnen til reduksjonen. Skal ta nye blodprøver i morgen og inne til ny vurdering hos fastlegen neste torsdag. Jeg er klar til å slå hardt! Men håper at jeg slipper. Det er andre her som har mer greie på medisinene enn hva jeg har. Jeg er på tokt for å få en skikkelig diagnose å forholde meg til. Og er redd det vil bli en kamp

Har du fått en ordentlig utredning når det kommer til thyreoidea?? Anti TPO og anti-TG osv??
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    49
    Meldinger
    2,689

Standard

Du Tor. Et lite tips

Print ut alle seriøse artikler til legen din (lægetidsskriftet osv)., samt det du finner om ny forskning. Det kan hjelpe han til å hjelpe deg mer og bedre Det skal jeg gjøre til min lege nå. Han har heller ikke peiling!
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard

Takk for tilbakemelding og råd Anne Ma.

Siste 7 mnd etter jeg forstod det var Hypothyreose har jeg lest grovt regnet nesten 1000 sider, artikler, bøker, mm om emnet.
    Du har helt rett, man må lære seg det selv. Slår du opp i Tidsskriftet for den norkse lægeforening finner du en artikkel som slår fast at de som ikke har full effekt av kun Levaxine må starte med Liothyrinin(T3) i tillegg.

Det var først når jeg fikk Liothyrin symptomene begynte å gå ned.

Jeg hadde MYE hjertebank, da fikk jeg Isoptin Retard med Dr Oftebro, da ble jeg myye roligere psykis og har null hjertebank. Ting er mye mer behagelig etter det.

Utredning jeg fikk hos Oftebro var fullstenig. 42 blodprøver tok han, anti tpo og ja...alt.

Nå har jeg kuttet ned på antidepresiva (lykkepille/SSRI), som jeg har gått på i 11 år, problemet har tydeligvis vært et litt lavt stoffskifte som har plaget meg.

Altså 11 år med feilmedisinering.

Print ut artiklen fra Tidsskriftet og slå i bordet med, en artikkel slår og fast at mange ikke blir bra før TSH er nede på 0.2 og at blodprøvene ikke er noen indikasjon på hvor dårlig man er.

Denne artikkelen kan bare ikke fast legen se bort ifra, vel om han er en arrogant jævel så kan han jo.

Vennlig hilsen

TOr

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Det er ikke alltid det hjelper å ha "unormale" prøver heller. Har hatt anti-TPO i mange år før jeg fikk Levaxin. Ikke at jeg synes det hjalp noe, noe som kan se ut til at når jeg endelig fikk Levaxin, så ble jeg undermedisinert i ytterligere mange år. Har i dag begynt på Liothyronin i kombinasjon med Levaxin. Dette ønsker jeg også å gjøre for om evt å utelukke muligheten for om jeg har ME som jeg mistenker sterkt. Så jeg vet ikke om det er mulig om du Tor kan ha dette. Og/eller binyretrøtthet. Alt dette kan visstnok henge sammen. Så hvis ingen slags medisinering hjelper mot hypotyreose, vel så er det ikke sikkert at denne diagnosen er den hele og fulle sannhet om hva man feiler. Men ME er (i alle fall på Sørlandet) enda mye vanskeligere å få noen diagnose på enn hypotyreose. Og hvis man har ME, er det stor sjanse for at man kan reagere negativt på medisiner, deriblant antidepressiva.

Lykke til ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    49
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei

Ja du er ikke den første som har fått den behandlingen Tor! De prøvde seg på meg også, men jeg fnyste bare av legene! Antidepressiva er feil medisinering nr. 1 hos folk med hypothyreose. :(

Jeg har lest alt jeg har kommet over jeg og disse månedene. Og du kan lære ganske mye av det ja. Mitt problem er mer det at i løpet av disse 8 mnd. har jeg hatt 3 forskjellige leger. Han jeg har nå virker åpen og mulig å resonere sammen med. Jeg tar med artikler til han, for som han selv sier, så vet han ikke så veldig mye om thyreoidea sykdommer (allikevel den som vet mest til nå) Det er kult av han å si det rett ut uten å være flau over det. Skal litt ben i nesen for å være ærlig. Og han synes det er bra at jeg leser og holder meg oppdatert. Noe de fleste leger jeg har vært borti ikke setter pris på...

Det er bra at du er skikkelig utredet!! Litt lettere å forholde seg når en vet hva som er årsaken. Jeg må finne en som vet litt mer enn vanlig ser det ut til. Og Oftebro er alt for dyr for meg!! Siste skanse slik jeg ser det. ;)

Stina har helt rett i det med ME. Jeg lurer selv på, om det kan være en underliggende faktor hos meg også, men jeg må konsentrere meg om en ting om gangen... Og da blir det thyreoidea-problematikken. Har ikke energien til alt på en gang.
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard

Hei Stine.

Leit at du har liten effekt av Levaxine. Dersom jeg forstod deg rett startet du med Liothyrinin nå idag. Da kan jeg gi deg et lite håp, en i min familie ble meeeget mye bedre etter oppstart med liothyrinin. Samme gjelder for meg. Kun med Levaxine merket jeg ikke så mye, ble litt mer oppegående fysisk, men det var alt.

Problemet er at 99 prosent av leger og gamle endikrinologer kan ikke å dosere det ut. De gir for lave doser og beordere at man skal ta medisinen en gang for dag.

Du må dele den opp i to doser, morgen før mat og om kvelden utenom mat. Kroppen trenger alle stoffene døgnet rund, Levaxine har jo en halveringstid og stoffskiftet må både Thyroxin og spesielt Liothyrinin for å sove.

Psyken blir ofte bedre med T3.

Det er utrolig beklagelig at det er sånn i Norge, men Dr Oftebro er den eneste jeg hvet som behandler optimalt her til lands.

Ja, der er dyrt. Men slik jeg ser det vil jeg heller ta opp lån og vere blakk og ha litt helse, enn å ligge strak ut feilbehandlet og missforstått.

(dette er ikke reklame for Oftebro, bare egne synspunkt og erfaringer)

God bedring Anne Ma og Stine

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Tor - takk for håp om Liothyroninen, begynte med den i dag, ja. Nei, jeg har heller ikke hatt effekt av Levaxin (som jeg har kunnet merke - men jeg hadde vel vært dårligere uten).

Godt jeg har dere da til å tipse om dosering - siden legene er så håpløse ;)

Høres bra ut at psyken kan bli bedre med T3, for jeg er temmelig nedkjørt nå - det har vært et drabelig halv-år. Men er jeg dum nok til å ta imot antidepressiva, så blir jeg bare enda mye verre, så det nytter i alle fall ikke.

Og god bedring til deg også, riktig god bedring
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Side 1 av 14 1234567891011121314 Siste

Lignende tråder

1. Normale prøver - men mange symptomer
    Av Tily i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 101
    Siste melding: 20-02-16, 08:17
  2. Artikkel om å behandle hashimotos med normale prøver
    Av nora i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 1
    Siste melding: 09-10-10, 18:40
  3. Fine prøver, men kan jeg kreve behandling alikevel?
    Av Imse i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 28
    Siste melding: 04-09-09, 11:30
  4. Normale prøver – men ikke frisk
    Av usansynelig i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 8
    Siste melding: 28-05-09, 11:18
  5. Svar: 11
    Siste melding: 06-08-07, 22:36

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder