Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
    Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard Hypothyreose selv om tallene er "normale". Noen andre i samme situasjon?

Lurte på om her var noen andre som har Hypothyreose og får behandling for det, som er innenfor de såkalte "normalene".

Jeg måtte selv sette diagnosen og oppsøke privat spesialist.

Hadde vært artig å hørt fra andre i samme situasjon.

MVH

Tor

PS: Untatt Kjell.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    664

Standard

Jeg vet ikke hva jeg er men jeg har fine prøver på de siste men har tatt nye nå så på de vet jeg ikke ennå hva resultatet er Legen sa prøvene var bra og fine forrige gang jeg har Lavt Stoffskifte for det og må ta Levaxin skulle jo ønske da legen sier du er frisk og sunn og prøvene viser normalt eller bra da at da kunne man slutte med medisiner :,(

Bruker du medisiner ?
    Snart må jeg komme med videre ut av Anorexian også jeg kan klare det bare jeg føler meg litt tryggere og ikke redd.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Trondheim
    Alder
    60
    Meldinger
    33

Standard

Hei Tor
    Føler at jeg er i nesten samme situasjon som deg. Jeg har ikke fått stil diagnose ennå. Jeg var 100% sikker på at jeg hadde Hypothyreose med ”normale” prøver, alle symptomene tydet på det (Mine symptomer og prøver ligger under tråden ”Acromegali”). Jeg fikk time til spesialist og han mistenkte Akromegali (tok prøver og får svar på onsdag). I ettertid har jeg lest veldig mye om Akromegali og svulst på hypofysen (Akromegali kommer av svulst på hypofysen).
    Leste på ”Tidsskriftet” om behandling av hypothyreose. Ser der at man kan får Hypothyreose av svulst på hypofysen, og at diagnosen da er vanskelig å stille pga ”normale prøver”

Her er linken: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952

Så mitt råd er å kreve hos din fastlege å få time til spesialist. Denne vil undersøke nøye alle dine symptomer. Det er ikke bra hvis årsaken til lavt stoffskifte er svulst på hypofysen uten at det blir oppdaget.
    Acromegali eller hypothyreose ?. Hilsen Arild - 47 år

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard

Takk for svar.

Min sykehistorie:

Preget av psykiske plager og utmattelse-symptom siden tennårene.

Hatt disse symptomene fram til for tre år siden da jeg fikk kronisk forstoppelse, ble også gradvis mer og mer plaget av mange symptom.

-Lett stresset
    -Kvalm før jeg skulle på jobb.
    -Ingen treningsframgang, heller tilbakegang
    -Økte pskiske plager
    -Økt allergi.

Til fikk jeg en forkjølelse og kollapset.

Som vanlig fikk jeg stempelet psyksik syk. men etterhvert forstod noen i familien at det måtte vere Stoffskiftet. Fast legen sa jeg var frisk fordi jeg var innen det såkalte normalområdet.

Etter å komt meg til Dr Oftebro fikk jeg medisiner og kurs om stoffskifte

Bruker nå:
    Levaxine 75mcg
    Liothyrinin 40 mcg
    Isoptin Retard

Gradvis har jeg blitt mindre plaget og mer oppegående, men det er tydeligvis en lang veg å gå. Det må jeg nesten regne med siden jeg har gått så lenge med plagene.

Disverre får man ikke behandling hos de fleste leger uten å vere innen deres feilaktige definisjon av når man har stoffskifte sykdom.

Det kan jo vere hypofysen eller på celle nivå (cellulært) at stoffskiftet svikter. Og da gjenspeiler ikke blodet problemet.

MVH

TOr

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Tor
    Ingen treningsframgang, heller tilbakegang
    Dette er veldig typisk for ME. Hvor typisk er dette for hypotyreose?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    61
    Meldinger
    802

Standard

Det er også typisk for (hypotyreose kombinert med) binyrebarkproblemer.

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard

Jeg vil jo stille spørsmålet: Er ME egentlig Hypothyreose?

Det har nøyaktig samme symptomene. Jeg tror de med ME diagnosen har fåtte den fordi prøvene passer den såkalte "normalen". Man kan jo vere hardt rammet av stoffskifte problem alikevel, det kan jeg personlig skrive under på.

For det kan jo vere i hypofysen eller på cellenivå stoffskifte problemet ligger.

Treningsresistens er jo logisk for Hypothyreose som er ubeandlet, man har problem med å ta opp og mobilisere energi, i tillegg går alt seint, dermed også restitusjonen.
    Det blir ikke økt styrke eller utholdenhet av dette.

MVH

Tor

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Mann-61
    Jeg fikk time til spesialist og han mistenkte Akromegali (tok prøver og får svar på onsdag). I ettertid har jeg lest veldig mye om Akromegali og svulst på hypofysen (Akromegali kommer av svulst på hypofysen).
    Leste på ”Tidsskriftet” om behandling av hypothyreose. Ser der at man kan får Hypothyreose av svulst på hypofysen, og at diagnosen da er vanskelig å stille pga ”normale prøver”

Her er linken: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952

Så mitt råd er å kreve hos din fastlege å få time til spesialist. Denne vil undersøke nøye alle dine symptomer. Det er ikke bra hvis årsaken til lavt stoffskifte er svulst på hypofysen uten at det blir oppdaget.
    Hei.

Jeg mistenkte selv dette, at det kunne være en svulst på hypofysen som lå og trykket mot synsnerven, da jeg var plaget med øynene og hadde synsforstyrrelser i tillegg til de andre stoffskifteplagene mine. Det er vanskelig å si om jeg har fått diagnose eller ikke, den første gang jeg dro til legen og tok prøver for 2 år siden viste det lav t4, men tsh var helt flott. Allikevel gikk den 25 år gamle legen med på at jeg kanskje hadde hypotyreose og satte meg på levaxin (i etterkant da jeg kom tilbake og sa at jeg ikke følte bedring av levaxinen foreslo han at jeg sluttet, han hadde rådført seg med en endokrinolog og trodde kanskje han hadde stilt feil diagnose på meg(!). I stedet skiftet jeg fastlege. Og jeg skiftet tyroksintype.

Dette er et utdrag fra et brev nylegen min fikk:

Imidlertid er det av tidligere lege, som ga meg resept på levaxin, konstatert at min T4 og T3 er for lav. Da min TSH ikke har steget, verken før eller etter levaxin-start, antar jeg at jeg har en sekunder eller tertiær hypotyreose. I følge legebøker skyldes dette henholdsvis skade på hypofyse, eller skade på hypotalamus. I så fall må min hypofysefunksjon utredes. Pga ukentlig tilbakevendende synsforstyrrelser (tåkesyn og svimmelhet som varer ca 20 min) må det undersøkes om det kan skyldes en hypofysesvulst, til tross for at dette er et sjeldent fenomen. Vil allikevel ha avkreftet at det ikke er en svulst som ligger og trykker mot synsnerven. I tillegg må det finnes en forklaring på svelgvanskene mine (har min grandula thyreoidea vokst/krympet?)

Etter dette ble jeg sendt til capio for MR av hypofysen. "Desverre" fant de ingenting på hypofysen. (det vil si, jeg har ikke hørt noe fra dem). Jeg vil allikevel tipse deg mann61 og kanskje Tor til å ta en slik røntgen dersom dere bekymrer dere for at det er noe galt med hypofysen. Jeg vet ikke hvor mye en slik undersøkelse kan avdekke, men jeg velger å stole på at dersom noe er galt der oppe hos meg så ville de funnet det ut.

Min videre historie er at legen sier det er stor mulighet for at jeg vil utvikle hypoityreose i fremtiden, men at jeg altså ikke har det per i dag. Det er helt på jordet, og dobbeltmoralskt i forhold til at legen fortsatt skriver ut levaxin til meg. I tilleg tar jeg armour, og føler meg bedre enn på lenge. Håper av hele mitt hjertet at det kommer til å vare.

Lykke til med å komme til bunns i hva som feiler dere, og å få riktig behandling. klem!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    62
    Meldinger
    1,971

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Tor
    Treningsresistens er jo logisk for Hypothyreose som er ubeandlet, man har problem med å ta opp og mobilisere energi, i tillegg går alt seint, dermed også restitusjonen.
    Det blir ikke økt styrke eller utholdenhet av dette.

MVH

Tor
    Jeg hadde ikke treningsresistens ved ubehandlet hypothyreose. Jeg har og har bestandig hatt masse energi, og har ikke merket noenting på hverken styrke eller utholdenehet - som du skriver. Heller ikke manglende restistusjon. Trener 4 - 5 dager i uken. Gjorde det også i årene med ubehandlet. Forstår det IKKE.

Kan bare nok en gang konstatere at denne sykdommen slår ut veldig individuelt. Trener du ofte Tor? Og hva trener du?

Har lest igjennom temaet ditt en gang til. Det er en lei sykehistorie du har og jeg vil bare uttrykke min sympati og ønske deg lykke til. Håper du får hjelp snart.

Så ser jeg at du skriver om at stoffskifteproblemet kan ligge på cellenivå. Denne diskusjonen har vi hatt her inne på forumet. Vet ikke om det var før det kræsjet, men debatten har vært oppe flere ganger. `n`Finn har skrevet mye om dette. At det kan flyte medisin i blodet, men hvem vet om det trenger inn i cellene? Prøvesvarene er fine altså, men ikke pasienten. Slik som hos deg. Så celleresistens er vel en mulig teori. Hva sier Oftebro om det da?
    • Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    • Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    • Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard

Hei.

Jeg trente tre ganger i uken 45 min styrke etter et sunt prinsipp, ikke gi absolutt maks hele tiden men holde en jevn driv. Spiste slik

30 prosent protein

30 fett

40 karbor

Hadde kcl overskudd og hvilte tilstrekkelig.
    Hadde hvile uker av og til. ca hver 9 uke.

Siste året før sykdommen slo meg helt ut, ble jeg svakere og svaker tross overnevnte trenings form. Ganske ulogisk

Og: ja du har rett, denne sykdommen er utrolig individuell i symptombilde og styrke, det er en imunforsvars sykdom og slår ut i alle tenkelige og utenkelige retninger.

Dr Oftebro hevder som mange andre internasjonalt at det kan ligge i hypofysen eller skjoldbrukskjertelen og at da vil ikke det vise på blodprøvene. Da må man gå etter symptomene.
    Det kan nevnes, fra boken til Per Egil Hegge: også må du ikke stille spørsmål, at han snakket med en Lege fra romania under Ceucesco tiden som sa det sammel. Stemmer ikke blodprøvene gikk han etter symptomene.

MVH

TOR

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Andre i Bergen med hypothyreose?
    Av maika i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 0
    Siste melding: 15-04-09, 22:06
  2. "Normale prøver" - har hypothyreose alikevel
    Av Tor i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 133
    Siste melding: 01-09-08, 22:50
  3. Noen andre som har (hatt) Subakutt thyreoiditt her?
    Av Veronica i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 02-08-08, 15:07
  4. Noen andre som har opplevd lignende?
    Av luripus i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 24-08-07, 12:32
  5. Levende død,noen som føler det samme?
    Av meg i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 5
    Siste melding: 06-08-05, 22:17

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn