Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard problem med øynene

Er det noen som vet om det er vanlig å ha problem med øynene når man har lavt stoffskifte?

Jeg er knallrød på begge øynene. Kan ikke lese, se tv el lignende særlig lenge. Det er helt umulig å bruke linser. Lurer på om dette kan ha sammenheng med stoffskiftet, eller om det har en annen forklaring.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Standard

Hei!

Jeg har hatt mye svie og lysskyhet. Dette blir imidlertid borte om jeg kutter ut sukker og gjær, så jeg vet ikke om det skyldes mat eller lavt stoffskifte.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Ja, jeg tror det har en sammenheng med stoffskiftet - vet om flere som har de symptomene. Jeg har gått i over et år med røde, hovne øyne som svir. (Har skrevet det i et tidligere innlegg her på forumet..)

Av og til våknet jeg med katarr og "tåkesyn"! Hverken lege eller øyelege mente det hang sammen med stoffskifte - (noe jeg foreslo). Har prøvd allergimedisin på resept uten hell.

I ren frustrasjon havnet jeg på helsekosten - og tok med meg en liten flaske med Euphrasia pollendråper og det var som å skru på en bryter - jeg er nesten helt fin igjen (Jeg er ikke allergisk mot pollen, for jeg har hatt problemene både sommer og vinter...).

Prøv den - og lykke til, Pling!

madonna Gjest

Standard

Jeg hadde en periode med høyt trykk på øynene og det ga en verkene, trøtt følelse i øynene. Ble henvist til øyelege og da var trykket flott, og ingen tegn til sykdom på øynene. Men etter som de sa kunne stoffskiftet påvirke synet. Det samme kunne også visse medisiner gjøre f.eks antidepressiva.

Men be legen din sjekke øyene, måle trykket og evnt henvise deg videre. En tur innom optiker skader nok ikke heller; de måler også trykket og kan se "sykdom", så kanskje like greit å ta turen dit. De kan også henvise videre.

Jeg har ikke veldig dårlig syn, men har en indre sjeling som skaper en del trøbbel- spesielt når sent på kvelden; foran tv/data. Jeg får en brille som skal hjelpe mot det.

Små ting kan også skape litt trøbbel, trenger ikke være noe skummelt

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Tusen takk for svar og gode tips!

Jeg har bestillt time hos optiker. Kanskje de kan si noe om hva det er. Skal til lege også, så kan jo ta det opp med ham. Men der er ventetiden to måneder....

Ha en fin kveld!

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Mente selvsagt at du må sjekke øynene hos øyenlege/optiker. før du går til helsekosten...!! De dråpene jeg anbefalte viste jeg til legen min - de er ufarlige å ta - så hvis du ønsker lindring før legetimen så hjalp de meg...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Vestfold
    Alder
    60
    Meldinger
    61

Standard

Hei Hei.

Det er jo helt vanlig at vi har problemer med øynene. Lavt stoffskifte fører til tørre slimhinner og man blir plaget med tørre øyne. Dette fører da naturlig til at øynene kan bli røde. Det er også velkjent og står skrevet at vi også kan få tåkesyn så de legene har jo ikke gjort leksa si. Har per i dag problemer med tåkesyn men de røde tørre øynene ble borte da jeg kom på riktig dose levaxin. Legene slutter aldri å forbause meg. Dette var faktisk noe av det første jeg leste om når det gjalt stoffskiftet. 8)

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Det du sier her var ukjent for meg, sussi - selvom jeg har lest mye om sykdommen! Rart at legene/øyenlegene ikke er mer oppdaterte - IGJEN!!! Øyenlegen påpekte at øynene mine var tørre - og det var bare å dryppe med tårevæske resten av livet...

Forumet her er igrunnen gull verdt

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Heilt enig med deg, nosy. Det er gull verdt å få vite disse tingene. Tror jeg skal prøve de dråpene du nevner.

Tusen takk for nyttig informasjon sussi. Det forklarer ganske mye. Har ofte hatt problem med øynene, og nå har jeg bare ett som fungerer... Det beste er vel å få begynt på medisin -levaxin el. lignende. Men ser ut for at det ikke kommer til å skje med det første for min del.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Det høres ikke så praktisk ut med kun et velfungerende øye, pling. Eller din øvrige helsetilstand.. huff, så kjedelig med dette huffskiftet..

Går du til noe alternativt nå for tiden, eller husker jeg feil..?

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Problem ved langtidsbruk av levaksin?
    Av superk i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 19-01-08, 18:50
  2. Problemer med øynene
    Av Yvette i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 37
    Siste melding: 29-05-07, 16:14
  3. Hevelser under øynene
    Av Tynn Tråd i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 16
    Siste melding: 18-10-06, 07:37
  4. øynene mine