Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 15 av 15
    Medlem siden
    Feb 2007
    Meldinger
    72

Standard Svingende blodsukker

Hei du!
    Du har kanskje svingende blodsukker. Ikke alle leger gidder (sterkt ord, men sant) å ta glukosebelastningstest. I hvert fall ikke min.
    Så da må en ta skjeen i egen hånd.

Hvis du spiser mye karbohydrater, så er det mange som etter hvert begynner å reagere på det.
    En har kanskje høyt insulinnivå i utgangspunktet, så når du spiser/drikker mye karbohydrater, i form av brød, frokostblandinger, godt, brus, frukt, osv, så vil bukspyttkjertelen hele tiden presses til å produsere mye insulin, som så raskt gir deg veldig lavt blodsukker. Dette føles ubehagelig.
    Om cellene i kroppen stadig utsettes for mye blodsukker, vil de etterhvert beskytte seg ved å skru av noen av reseptorene for insulin. De eneste som ikke gjør det, er fettcellene. Så de produserer stadig mye fett av alt blodsukkeret. Men resten av kroppen vil føle at de mangler blodsukker.

Det eneste å gjøre med saken, er å skjære ned på karbohydratene i kostholdet. Men det virker!

Anbefalte bøker er: "Bedre uten brød" av Lutz og Allan, og "Sukker - en snikende fare" av Poleszynski og Mysterud.

Lykke til!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

jeg er genetisk belastet med følsomt blodsukker tror jeg... blir skikkelig vissen i kroppen om jeg glemmer å spise, og om jeg spiser for mye karbohydrater ( aldså alt som omdannes til sukker i kroppen) blir jeg aldri mett, kan spise og spise og spise og...

om jeg først begynner på en loff.... får ikke stoppet, kan lett spise to hele loff, ristet med masse smør og sukker på....

derfor gjør jeg det ikke aldså jeg begynner ikke på den linja der. jeg unner meg ting, gjerne sjokolade eller annet godteri, for det klarer jeg å stoppe med, men rene karbohydrater.... nope.

putt inn grove kornprodukter, hele korn, frø og nøtter og proteiner, fisk og kjøtt i alle måltider. det hjelper på å hole blodsukkeret gjevnere fordi kroppen da hele tiden har noe å jobbe med. frø og kjøtt brytes ned mye langsommere enn malt mel. du får energien utdelt over tid isteden for alt sammen på en gang på kort tid.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Standard

Speltbrød av 100 spelt, det spiser jeg hele tiden. Jeg holder meg mett utrolig lenge av to små skiver. Hvis jeg spiser f.eks. kneip en dag innimellom blir jeg kjempesulten med en gang, merker stor forskjell.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Klara
    Speltbrød av 100 spelt, det spiser jeg hele tiden. Jeg holder meg mett utrolig lenge av to små skiver. Hvis jeg spiser f.eks. kneip en dag innimellom blir jeg kjempesulten med en gang, merker stor forskjell.
    ikke bare spelt som virker sånn, hjemmebakt generellt er mye bedre enn kjøpebrød. mye fint mel og masse gjær i kjøpebrød gjør at jeg blir mye fortere sulten og mye mer oppbåst av det.

Medlem siden
    Feb 2007
    Meldinger
    72

Standard

Det heter at alle monner drar. Men likevel vil jeg anbefale å kutte ned på brødinntaket. Spis det heller til ett måltid enn tre.
    Forsøk å variere med salat og middag. Og til middag: unngå hvit ris, pasta og poteter. Men en potet er bedre enn tre, osv... Mer grønne grønnsaker er bra, og mer kjøtt, fisk, egg og fugl.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Noen spørsmål om tenåring med lavt stoffskifte
    Av Villevall i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 9
    Siste melding: 12-09-07, 20:41

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine