Side 3 av 7 Først 1234567 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 66
    Medlem siden
    Sep 2006
    Alder
    38
    Meldinger
    58

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    61
    Meldinger
    1,971

Standard

Nei det er ikke bra nok. Jeg taler for meg selv og det som jeg har tilegnet meg på forumet - og erfart selv. Husker ikke helt symptomene dine, men hos meg var det merkbart vedr vekta. Jeg begynte å gå ned i vekt når jeg bikket 36,6 grader.

Målte du i baken? Måling andre steder, der du skal legge til eller hva det er, virker ikke like presist - synes jeg,
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Bare en liten anmerkning fra meg. Husk at tempen også varierer fra person til person. En i familen har en normaltemp på 36,4 - hun er slank og har ikke stoffskiftesykdom.

Ellers synes jeg jo at 36 blank virker noe lavt. Du sier bl.a. at du er så varm. Et symptom på lavt stoffskifte er at man fryser, så her er det vel bare blodprøver som kan gi deg svar.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Kroppstemperatur er ikke et så ensidig presist begrep som vi til daglig oftest tror. Og den er ikke så strengt regulert som mye annet i kroppen er.
    Det er ikke så mange som tenker over at under intensiv trening kan den nå over 40Grader, men da er da også temeraturen som gjør at vi må gi oss. Forresten er det også slik at bedre trente personer oppnår den høye temperaturen senere enn de som er mindre trent.

I den andre enden finnes begrepet hypotermi, og dette er en strengt definert grense som det settes inn livreddende behandlig viss den understiges. Mener å huske at den starter på 35Grader.

Dette er på en måte uheldig for oss, for det fører ikke til noen reaksjon når en forteller at en har 35,5 i lang tid - men har du 35 en kort tid så åpner soriamoria seg for fullt.

Går en litt nøyere inn på hva det er som fyrer kroppen og skaper temperaturen finner en at det kan være forskjellige ting. Om dagen bidrar muskelaktivitet, fordøyelsen og hjerneaktiviteten - hvis noen da til kroppstemperaturen.
    Men den som har størst interesse for oss er nok den temperaturen kroppen oppnår når alt er skrudd av, og har vært det i lang tid. Og det skjer om morgenen etter en lang natts god søvn. Da kan en se virkningen av hvordan det autonome systemet klarer å styre stoffskiftet og få det til å virke.
    Det som skjer om natta kalles det basale stoffskiftet og det innebærer vedlikehodsarbeid og rein fyring for å holde kroppstemperaturen oppunder 37 et sted.
    Det er når T3 entrer cellen at oksygenet slipper til og overskuddsvarmen fra denne prosessen er vår kroppstemperatur. Om noe forhindrer T3 i å komme inn, eller at det er for få av dem vil det ikke skapes nok aktivitet til at temperaturen blir så høy som den bør være.

Men når dette er "sagt", så er det heller ikke slik at vi klarer å føle om vi er kalde eller varme. Noen husker vel at de har følt seg kalde mens de har hatt høy feber og varme under en kveldsdukkert en sommer kveld ?
    Jeg har iallfall ofte følt meg varm selv om kroppstemperaturen har vært lav, så der er det noe som lurer oss.

Kroppstemperaturen hørte til tidligere tiders symptomer for å bekrefte lavt stoffskifte.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2006
    Alder
    38
    Meldinger
    58

Standard Du vet mye...

Blir som å slå opp i ordboka finn, du vet så mye. Lurer på hvor kunnskapen din kommer fra=))

Takk for svar til dere alle....

Jeg har jo ennå ikke fått noe diagnose, synes selv at jeg har veldig mange sympt. på lavt stoffskifte.

Liten oppsummering:

Blodprøver

Natrium 144 (137-145)
    Kalium 3,7 ( 3,5-5,0)
    Kalsium 2,44 (2,15-2,55)
    Kolesterol 4,7 ( 2,9-6,1)
    *Albumin 49 (36-48)
    TSH 1,7 (0,4-4,40)
    Fritt T4 13 (12-22)
    Fritt T3 4,8 ( 3,1-6,3)
    Kobalaminer 200 ( 140-680)
    Ferritinin 85 (13-150)
    Homocystein 8,9 (5,5-15,0)
    Kreatinin 63 ( 45-90)
    *Urinstoff 2,4 (2,6-6,4)
    Bilirubin 6 (5-25)
    Amylase 68 (25-120)
    *Asat 39 (15-35)
    Alat 20 (10-45)
    *LD 252 (105-205)
    ALP 58 ( 35-105)
    GGT 17 ( 10-45)
    CRP -1 (-10)
    Gfr beregnet 106 (84-138)
    Lipase 15 (-60)
    Glucose 4,3 (4,0-6,0)

Blodtrykk 110/70
    Puls 56 (dette er vel veldig lavt?)

Tørt hår
    Sprø/skjøre negler
    Svimmel (faller litt ut av og til)
    Trøtt (vanskelig for å sove går på Vallergan)
    Depresjon (går på Lamictal)
    Tungpusten ved lett anstrengelse
    Spiser veldig lite går ikke ned, men på stedet hvil eller opp.
    Obstipert
    "vann" i fingre og bein
    Blir VELDIG varm plutselig, nesten kvalt føles det ut som, men så 5 min senere kan jeg fryse som en gal.

Det må nevnes at jeg har spiseforstyrrelse. Har bulimi. Spiser ca. 3-4 ganger om dagen. Men lite. Er 164 cm og veier nå 50 kg. Kaster opp hver dag og overspiser. Ikke mye hardtrening.

Det er ganske håpløst for meg som har spiseforstyrrelse å gå til legen med disse sympt. DE VILLE ALDRI tro meg.
    Men har hatt spiseforstyrrelse i mange år og kjenner forskjell på når jeg er sliten av den og når det er andre ting

SYmpt som det med kulde, forstoppelse, vann i fingre, svimmelhet har kommet de siste ukene....

Dette var bare et lite sammendrag....til de som gidder å lese.

=)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Det første jeg ser er at alle symptomene dine er forenlig med lavt stoffskifte. Det neste er det høye albuminet. Du burde teste TBG også tenker jeg da. Disse proteinene er bindingsproteiner for T4. Dette er kroppens måte å lagre forhormonet T4 på. Når det er mye av disse så må kjertelen jobbe overtid for å fylle opp de ledige plassene - og det er mulig kjertelen din ikke orker dette.
    Da vil du få lav fT4.
    Selve stoffskiftehormonet er T3 som dannes av en prosess som "biter" av et jodatom på T4. 4minus1=3 si?
    fT3 målinga di viser et stoffskifte sånn mitt på treet og stemmer ikke med symptomene dine, og jeg vet ikke hvordan dette kan henge sammen. Den fT3målinga denne er målt etter er også følsom for den inaktiverte delen av T3hormonene (rev.T3) og hvis denne andelen er høy, kan dette være forklaringen.
    En må stole mer på symptomene dine enn på målinger. Dagens målinger er under stadig forbedring, men er enda ikke gode nok.
    Så savner jeg anti-TPO og TRAS tester. Er disse positive gir det diagnose.

Men - og du har jo et stort men da, det må du ikke overse. Underernæring setter igang reflekser i kroppen som ikke er så lette å ta med i vurderingen når en slik kompleks analyse skal foretas.
    Du får prøve å være flink en stund og ta en måling i enden av en lang og flink periode.

56 i hvilepuls tatt før du står opp av senga ? Jo det er lavt om du ikke trener. Men du oppnår lett dette om du trener kondisjonsidrett.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2006
    Alder
    38
    Meldinger
    58

Standard

Høye verdier med Albumin kan komme ved inntørring, det ser jeg som en sammenheng med mye oppkast...mister ganske så mye væske..

Du sier at stoffskifte mitt er sånn midt på treet men det stemmer ikke overens med sympt mine?!

Så jeg har et for OK stoffskifte (utfra blodprøver)?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Uansett hva det kommer av så frer det åpenbart til at du får et lavt T4 lager. Det vil du merke, for det gir jo ofte lavt stoffskifte. Du burde kanskje teste hematokritverdien om du mistenker uttørring. Ingen av dine andre veridier peker i den retningen. (som jeg klarere å forstå da)

Medlem siden
    Sep 2006
    Alder
    38
    Meldinger
    58

Standard Ennå et spørsmål....

Driver enda å prøver å finne mest mulig "bevis" som jeg skal legge frem til legen som tyder på at jeg har lavt stoffskifte.

Leide en bok på bibloioteket om stoffskifte sykdommer. Leste over sympt. og det var som om å skulle beskrive meg selv.
    Både sympt. og utfra blodprøver, puls, ekg osv osv.

Har nå bedt om å få kopi av alle blodprøvesvar jeg har tatt i løpet av de siste årene (har flyttet så nettopp skiftet lege og legekontor)

Ble helt satt ut når jeg leste....jeg kan jo se tilbake i mange mnd. og år på at sympt allerede var begynt da...

Det er så mye som stemmer at det er skremmende...
    Tatt nye blodprøver i dag ...så får se på disse nå...

Men det jeg lurte på er at det svinger så ENORMT for meg. En dag kan jeg ha kjempe mye energi og nesten være litt manisk. Mens neste dag er jeg veldig dårlilg og slapp, ikke noe energi.

Føler det har vært slik i mange mnd. at jeg har svingt veldig. Som å være manisk depressiv....opp og ned??
    Kan en være slik med hypotyreose?
    Og med svingende humør/energi svingende vekt? Avogtil opp og ned?

Er så forvirra...

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Så vidt jeg vet kan mangel på tyroksin ha sammenheng med bipolar lidelse.

Legger inn et sitat som Stine henviste til tidligere her på forumet:

Hos pasienter med raskt svingende bipolar sykdom, hvorav 85 % er kvinner, er det funnet klinisk hypotyreose hos 23 % og latent hypotyreose hos ytterligere 27 % (12).

Ved raskt svingende bipolar sykdom er tyroksin effektivt (10).

Side 3 av 7 Først 1234567 Siste

Lignende tråder

1. Sterk mistanke om at jeg har utviklet lavt stoffskifte
    Av Maja i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 71
    Siste melding: 28-04-12, 10:29
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  3. MS og lavt stoffskifte
    Av Fossekallen i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 10
    Siste melding: 01-10-07, 00:06
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn