Side 7 av 7 Først ... 567
Viser søkeresultater 61 til 66 av 66
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Men det hender at TSH blir lav en periode uten at man kan si hvorfor. Min TSH var 2,5 når ft4 skrapte i bånn og jeg ble dårlig. Men to år etterpå , når jeg hadde gått på levaxin i to år (jeg hadde fått det etter eget ønske, uten diagnose) så ble TSH 4,5 når jeg måtte kutte ut levaxin for å se hva TSH ble uten.
    Man spekulerer at hypofysen kan bli sliten eller lei av å lage TSH. Det er noens som skrev i British medical journal (www.bmj.com) som postulerte det. Kan være noe sånt i mitt tilfelle.
    http://www.bmj.com/cgi/content/full/326/7384/311

Jeg mener man må se på symptomene også, ikke bare blodprøvene, og at det hender rett som det er at TSH ikke stemmer.

Medlem siden
    Sep 2006
    Alder
    38
    Meldinger
    58

Standard Hva gir flest symptomer på hypothyreose, lav T4 el høy TSH??

Heisann

Skrevet litt her før. Sikkert ikke noen som husker meg. Mange mange sympt. uten så veldig utslag på blodprøver

Det jeg lurer på er.Hva gir flest symptomer på hypothyreose, lav T4 el høy TSH??

Hvorfor er min fritt T4 lav (utenfor referanseområdet, når TSH holder seg normal????

Er det noen som bare har lav fritt t4 uten at det betyr at en har lavt stoffskifte? Hva kan det komme av at den er lav..?

Mange spm.

Takker for svar om noen vet noe....

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Er du sikker på at TSH er normal? De forskjellige laboratorier har forskjellige referanseområder.
    Her i Norge har hormonlaboratoriet ved Aker universitetssykehus de laveste referanseområdene, fra 0,4-3,5. En annen lab kan har høyeste verdi 4, 5 eller mer og kalle TSH "normal" helt til du går over det.

T4 er den byggesteinen som det dannes aktivt tyroksin (T3) fra. Det er det som brukes i kroppen og hvis du er utenfor referanseområdet så skjønner jeg at du har symptomer. TSH er bare et signal til skjoldbruskkjertelen om å produsere mer.

Mange får symptomer på lavt stoffskifte ved TSH på 2-3. Har du dine tall og referanseområdene for TSH og FT4?

Medlem siden
    Sep 2006
    Alder
    38
    Meldinger
    58

Standard

23.02.07
    FRI T4 11 (12-22)
    FRI T3 3.8 (3,1-6,3)
    TSH 1.2 (0,40-4,40)

22.12.06

FRI T4 13 (12-22)
    FRI T3 4.4 (3,1-6,3)
    TSH 1.2 (0,40-4,40)

27.09.06

FRI T4 12 (12-22)
    FRI T3 4.1 (3,1-6,3)
    TSH 0.58 (0,40-4,40)

21.09.06

FRI T4 13 (12-22)
    FRI T3 4.8 (3,1-6,3)
    TSH 1.7 (0,40-4,40)

Sånn.
    Synes liksom at alle verdiene ligger så lavt, det samme med TSH i perioder. Skjønner det ikke. Sliter med spiseforstyrrelse, spiser lite, men er ikke undervektig.

Har ikke noen diagnose ennå, går heller ikke på Levaxin.
    Prøver bare å finne ut om jeg kan ha lavt stoffskifte. Har så mange symtpomer, som bare øker på .

Går til behandling for min spisef. Har også timer hos ernæringsfysiolog. Hun skulle sjekke ut om det var vanlig med en lav F T4 når man hadde spisef.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Jeg er ikke så flink på dette. Men jeg har fått vite av Nora at sykdommer senker TSH. Jeg vet ikke om spiseforstyrrelse gjør det samme, men det skulle vel ikke være usannsynlig? TSH dannes i hypofysen.

Og det er TSH som sender beskjed til skjoldbruskkjertelen om å produsere mer T4. Har du lave verdier av TSH så tror kjertelen den ikke trenger å lage mer, at alt er fint.

FT3 går også nedover ser jeg. Nei, det er ikke helt bra. Jeg lurer på om et bittelite tilskudd av Levaxin kansje ville få deg til å bli bedre. Kan ernæringsfysiologen skrive ut det? Sikkert ikke men du kan snakke med henne om det. Hvordan er det, du er sikkert sjekket for vitamin- og jernmangel? Du spiser lite, så da kan du ha mangel på mye annet som også gjør deg dårlig.

Kan ikke gi deg så mye konkrete råd, men håper du får god oppfølging videre!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Hei.
    Ft4 er sannelig lav. det er det som gir symptomer. Ft3 vil i begynnelsen vanligvis holde segganske høyt og faller til slutt også.

Det er skrevet litt om lav TSH hos dem med spiseforstyrrelser , jeg mener å ha lest det flere ganger. TSH kan være lav hos dem når den skulle vært høy.
    Må lete og grave litt etter referanser, mener det stod i jcem og amn kan jo søke på medline.

Noen andre sier at de med anorexi har en slik betennelse, men det vil ta 20 år før det blir en sannhet...

la os gå tilbake til det med spiseforstyrrelser og lav TSH når den skulle vært høy:
    Da stemmer TSH ikke. Man har tatt 10 forsøkspersoner og tatt vekkd en11. når ma satte opp regelen om at TSH er høy når ft4 er lav. Det fins mange eksempler på at folk er hypo og TSH ikke er høy, det er ft4 og ft3 som stemmer. Det finner pasientene ut når de snakker sammen på nettet.

Her er en abstract fra medline som du kan printe ut til legen din (kun artikler av en viss kvalitet slipper inn i medline men det vet vel legen)
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... ds=3114819
    Hypothalamic-pituitary-thyroidal dysfunctions in anorexia nervosa.
    Tamai H, Mori K, Matsubayashi S, Kiyohara K, Nakagawa T, Okimura MC, Walter RM Jr, Kumagai LF, Nagataki S.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... ids=401822
    og det er flere lignende når man trykker på related links. Forskerne er altså ganske enige.

Hvordan skal man så isåfall dosere levaxin hvis man velger å behandle en men lav TSH?
    Akkurat som alle andre, ft4 og ft3 skal i øvre tredel av referansområdet. Haug sin artikel om behandlign av hypothyreose (legetidsskriftet nr 9/02, ligger ute på nett) nevner det, bare at man må overse det med TSH 0,5-1,5 fordi TSH vil bli lavere. man har jo bra ft4-og ft3-målinger tilgjengelig her i Norge.

nora

Side 7 av 7 Først ... 567

Lignende tråder

1. Sterk mistanke om at jeg har utviklet lavt stoffskifte
    Av Maja i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 71
    Siste melding: 28-04-12, 10:29
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  3. MS og lavt stoffskifte
    Av Fossekallen i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 10
    Siste melding: 01-10-07, 00:06
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn