Side 1 av 7 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 66
    Medlem siden
    Sep 2006
    Alder
    38
    Meldinger
    58

Standard Kan jeg ha lavt stoffskifte.

Tok en blodprøve som viste Fritt T4 på 11 og normal TSH.

Har ekstremt tørr hud
    Neglene har begynt å sprekke opp og fliser seg (dette spesielt de siste3 ukene)
    Trøtt, sliten
    NOrmalt blodtrykk, ekg, hjerte.
    Lav puls.
    Tørr i munnen
    Ikke vektøkning men følelse av vann i fingre

Er jente på 24 år. Sliter med spiseforstyrrelse. Kan dette ha noe innvirkning på stoffskifte prøvene?
    Finnes det andre prøver jeg kan ta for å få mer konkrete resultat?

Takk for svar

baremei Gjest

Standard

Hva er en normal tsh? Hvilke tall fikk du?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Kroppen har flere automatiske reaksjoner som er innrettet på å redde livet. Feks løping setter igang en fluktreaksjon i kroppen. Alle sanser øker følsomheten og fordøyelsen skrus av + mye mer. Jeg merker meg ofte at luktesansen blir mye bedre.
    Samme når kroppen får lite mat, da skrur den forbrenningen ned til minimum ved å redusere fT4. Det er komplissert å forklare, men kanskje du opplever noe slikt ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2006
    Alder
    38
    Meldinger
    58

Standard TAkk for svar

Kan ikke helt huske hva min verdi på TSH var men den var litt i midten kanskje, litt mindre en på midten .

Har så mye vann i kroppen, spesielt fingrene og føttene...

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Det blir lettere å hjelpe deg dersom du legger ut prøvesvarene og referanseområdet ( det som står i parantes bak tallet) da er det lettere å tolke prøvesvarene.

Disse er ulike fra labratorie til tabratorie og kan ikke sammenliknes. Du kan få kopi av disse fra legekontroret.

Medlem siden
    Sep 2006
    Alder
    38
    Meldinger
    58

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Hei. Jeg er forresten bortreist fremdeles .

Tilbake til godis:

Jeg var ganske hypo selv i 2000 med en ft4 på 11 og en TSH på 2,5.

Mange andre på internett forteller også om at de ble dårlige når TSH krøp over 2.

ft4 er stoffskiftehormenet, ft3 det aktive hormonet, og TSH er bare et hypofysehormon, men de måler det fordi det hos mange stiger ganske tildig i prosessen når de blir hypo.

Hos deg og meg stemmer ft4 bedre med formen. Og hos de fleste på levaxin er det slik at vi må ha ft4 minst halvveis opp, og TSH kan da bli 1 eller 0 og er ikke så mye å gå etter.

Etter mitt syn er du hypo.
    Mas deg til nye prøver om en måned eller sånn (og husk å få tatt dem tidlig om morgenen fordi TSH blir halvparten om ettermiddagen, enda et bevis på hvor tullete den prøven er) (og TSH stiger ganske sakte, den er noen uker etter formen. Det tar for eksempel seks uker etter en doseendring før TSH har fulgt etter)

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jaså så TSH halveres på ettermiddagen. Det skal jeg fortelle legen min. Det hender jeg er der klokken 1400 og han er VELDIG opphengt i min lave TSH.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Og hvis du ikke sover natta før prøven, så går ikke TSH ned utover morgenkvisten og kan bli enda høyere.....men det hjelper ikke så mye hvis din TSH er 0,02, den blir bare dobbel eller sånn og det blir 0,04 eller 0,05 fordi den er logaritmisk.
    Og dessuten fins det ofte mye inaktivt TSH også, og de mennesker som bare har aktivt TSH får da en lav TSH på prøven mens de som har en del inaktivt TSH får en høyere TSH på prøven. Etter min mening er det tullete å stole så mye på TSh siden vi har ft4 og ft3 prøver.

Medlem siden
    Sep 2006
    Alder
    38
    Meldinger
    58

Standard

:( :( :(

dette var ikke gøy å høre...da kommer det vel bare til å gå en vei....

Side 1 av 7 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Sterk mistanke om at jeg har utviklet lavt stoffskifte
    Av Maja i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 71
    Siste melding: 28-04-12, 10:29
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  3. MS og lavt stoffskifte
    Av Fossekallen i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 10
    Siste melding: 01-10-07, 00:06
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn