Side 2 av 7 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 61
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    sandefjord
    Meldinger
    133

Standard

Tett nese og munntørrhet ser ut til å være en fellesnevner...å våkne om natta og føle seg som en tørrfisk på land ser ut til å være noe en må leve med. Vært hos øre, nese hals med det, men ble ikke klokere.
    har noen av dere også plager med at en flasser mye i nesen ?

Tussete Tussa

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Har prøvd neseinhalator som fås kjøpt på helsekost tror det var vick den het, men lurer på om det ikke var begrenset hvor lenge den skulle brukes også. Tror du får andre typer spray der også, det fantes noe som het propolis før er usikker på om det var forkjølelse eller allergi den skulle brukes til. Holder meg som regel til min kjære rhinox , siden jeg har lest at de med plager med skjoldbruskkjertelen skal bruke otrivin med forsiktighet.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

ang Otrivin versus Rhinox så begynnte jeg med Rhinox.... den ble jeg imidlertid avhengig av på den andre måten.... aldså måtte avvendes om jeg var ferdig med en forkjølelse... derfor begynnte jeg med Otrivin isteden. den funker bedre for meg. Rhinox blir jeg mer tett av :(

baremei Gjest

Standard

Til alle dere tettinger: går det ikke an å prøve med saltvannsspray sånn halvt om halvt, og gå gradvis over fra otrivin o.l til saltvann? Litt mindre skummelt å være avhengig av saltvann, og sikkert lettere å slutte med etter en stund.

"Vis forsiktighet ved bruk av Otrivin: - ved høyt blodtrykk, hjerte-kar sykdom, sykdommer i skjoldbruskkjertelen, sukkersyke (diabetes mellitus) og hos pasienter som tar bromokriptin. Ved uriktig bruk og høy dosering kan man få virkning ellers i kroppen, særlig gjelder dette barn. Otrivin bør ikke brukes sammenhengende mer enn i 10 dager. Det er fordi bruk over lengre tid kan føre til svelling av slimhinnen og nesen kan bli tett igjen (”rebound”-effekt)"

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

akkuratt som om jeg ikke har prøvd saltvann.... :(
    har til og medkjøpt meg nesehorn...

poenget er at jeg ikke får sove om jeg ikke har denne sprayen. dagtid er ikke noe problem,men så fort hodet ligger på puta er jeg pottetett :evil:

er det noe jeg trenger, så er det søvn. får panikk om jeg ikke får sove så mye som mulig...

baremei Gjest

Standard

Det kan man jo godt skjønne. Fikk to timer søvn i natt, omgangssyke hos vesla. Så nå laller jeg snart - halve dagen har kroppen vært som i bakrus.

Men hva gjør man da? Opererer nesevegg? Drøvelen? Er det sånn med sprayen at man må ta perioden med tetthet før det gir seg igjen? Hvor lenge? Et par uker? Det er jo håpløst, jeg skjønner jo det.

Hva sier legene, da?

Blir nesten amper nå, hvis det er mange som plages av å bli tette fordi de har brukt nesespray litt for ofte og litt for lenge burde det jo nesten (men bare nesten) vært på resept... En ting er Paracet og sånt, alle vet at det har bivirkninger som kan være skumle, men hvem tenker at man kan bli avhengig og miste nattesøvnen pga nesespray?
    Vi VET jo at det heter seg maks 7-10 dager, men så har jo produsenten vært litt beskjeden for å ha litt å gå på, så blir man sikkert bedre veldig snart, trenger bare en dæsj i dag også, også har man det gående? Nesten som røyk, jo...

Jada, jeg tar av litt i dag, har som sagt to timers søvn bare siste døgnet, er litt skrullete akkurat nå, en siste sprell bare før jeg lander i horisontalen...

*GJEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEESP!*

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Det var flere som ringte inn angående nesesprayavhengighet på radioen noen med siden når de tok det opp i radioen.

Husker ikke hva facit ble. Men flere hadde greid å slutte.

Kanskje prøve noe annet, kanskje prøve salt innvortes (buljong) om kvelden? (salt hjelper på homeopatisk måte for noen nesetettheter) Hente flere puter slik at hodet kommer høyere?

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    11

Standard otrivin

Jeg er forferdelig forkjøla for tiden, og blir da avhengig av nesespray. Var på butikken og handlet otrivin nesespray, satte meg ned og leste bruksanvisningen. Der sto det blant annet: "Vis forsiktighet ved bruk av Otrivin ved...sykdommer i skjoldbruskkjertelen..." Noen som vet hvorfor? Hva betyr egentlig "vis forsiktighet"? Fortsatt trygt å bruke?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Vet ikke svar på spørsmålet ditt , men hørte et godt råd ved forkjølese fra en kollega og det virker. Smør bena ( føtter og legger) inn med Mentolatum salve og ta på sokker når du legger deg. Da er du mye bedre neste dag. Dettel løser opp nesetettheten.

Kyllingsuppe hjelper også.

Min kollegas niese er 5 barns mor og hun hadde fått dette rådet på helsestasjonen og brukte det på barna.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    59
    Meldinger
    802

Standard

Det er like effektivt - og helt uten bivirkninger - å spraye nesen med saltvann i stedet for spray med virkestoff. Dersom du bruker spray med virkestoff i mer enn ti dager, vil sprayen gjøre at slimhinnene svulmer opp - og da har du problemer...

Side 2 av 7 Først 1234 ... Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn