Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 23
    madonna Gjest

Standard

Jeg bruker ikke linser, men vet det finns spesiell tårevæske til dere som bruker linser. ( Men det vet du antagelig fra før )

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av pling
    Noen av dere med tørre øyner som bruker linser?.
    Beklager hvis jeg forstyrrer tråden din, Lissa....
    nei jeg bruker ikke linser, bare briller. må korrigere skjeve hornhinner...

og kupping er ikke noe problem

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg bruker linser. Merker at jeg får kjempe vont i øynene av og til når jeg er på jobb og sitter foran skjermen. Det er slik at de svir og begynner å renne. Jeg bruker kunstig tårevæske.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Standard

Hei lissa.
    Strever selv med stoffskifte og tørre øyne,tørr i munnen Dååårlige tenner.Ingen utslag på blodprøver,men fikk utredning med tanke på sjøgrens,tok en del biopsier og endte opp med sicca syndrom,visstnok det samme som sjøgrens.Bruker simplex salve om kvelden,holder ganske greit til morran etter.Stå på, fikk også dekt tannbehandling,ingen billig sak det.
    Lykke til

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

nei takk du tannlegen er ikke mye billig... :evil:

nå har jeg bestanndig vært flink tilå gå dit til kontroll minst annenhvert år, og det hjelper nok mye, men det er nesten bestandig et nytt hull som må stelles... :(
    jeg har hull i samtlige tenner i munnen... har altid hatt dårlige tenner jeg da.
    jeg er født med dårlig lukkemuskel i magesekken også og har alltid slitt mye med halsbrann og syreoppstøt. ikke særlig bra for tennene det heller... :( men tror du jeg får dekkt noe tannbehandling som følge av det? å nei da... ikke godkjennt grunn av trygdekontoret. så å dusje tennen med saltsyre er visst ikke så farlig det!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

Typisk staten!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    59
    Meldinger
    802

Standard

Er ikke det merkelig, da - at den ene lille delen av kroppen ikke hører til offentlig helsevesen...? Har aldri skjønt den logikken der, jeg.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

neidu, der er svenskene kommet lenger enn oss! :(

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Her er det PÃ…FALLENDE mange som bruker kunstig tårevæske av oss som har lavt stoffskifte - meg selv innbefattet. Det må jo da være et av våre mange symptomer (selvom legene nekter aldri så mye...)! Tror ikke heller jeg har Sjøgrens, passer ikke helt, liksom.

Så. Lissa - du er ikke alene.. Har tipset om dette før - og det er Euphrasia pollendråper fra helsekosten - i tillegg til kunstig tårevæske. Har prøvd masse, men havnet opp med dette. Og drypp tårevæske FØR du setter deg til datamaskinen! Synes problemene blir litt bedre.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Mer om tørre øyne:
    Noen har det på thyroid.about.com forumet og det er en som fant en artikkel om dette.
    http://forums.about.com/n/pfx/forum.asp ... ab-thyroid

og artikkelen er
    "Dry eye syndrome in thyroid-associated ophthalmopathy: lacrimal expression of TSH receptor suggests involvement of TSHR-specific autoantibodies.

PURPOSE: We evaluated the relationship between ocular surface damage, elevated lid aperture/impaired Bell's phenomenon and reduced tear production in thyroid-associated ophthalmopathy (TAO). Suspecting a possible role of autoantibodies specific for TSH receptor (TSHR), we further investigated TSHR expression in the healthy lacrimal gland (LG). METHODS: A total of 48 patients with active TAO and 26 controls were examined for basal tear secretion, Rose Bengal and fluorescein staining, impression cytology (IPC), break-up time (BUT), and blinking (lid width, lid closure, ocular surface, upward excursion). Healthy LGs were investigated immunohistochemically for expression of TSHR. RESULTS: Thyroid-associated ophthalmopathy patients showed significant ocular surface damage (Rose Bengal staining score: TAO: 2.0 [0-5] versus controls: 0 [0-0.4]; IPC score: TAO 3.0 [0-8] versus controls: 0 [0-1], and BUT: TAO: 3.0 seconds [0-9 seconds] versus controls: 19.5 seconds [13-35.4 seconds]), and significantly reduced tear secretion (TAO: 10 mm [3-20 mm] versus controls: 17 mm [10-27 mm]). Ocular surface damage correlated significantly with tear secretion (r = - 0.35) but not significantly with mechanical alterations (impaired upgaze [r = - 0.34] and ocular surface increase [r = 0.32]). We firstly demonstrate that lacrimal acinar cells physiologically express TSHR. CONCLUSIONS: As ocular surface damage in TAO significantly correlates with reduced tear production, LG impairment appears to be a major cause of ocular surface drying. Intriguingly, physiological expression of TSHR by LG suggests that, in thyroid disease, autoantibodies may bind to lacrimal TSHR and, perhaps via aberrant signal transduction, contribute to LG impairment and, hence, dry eye syndrome.
    PMID: 15115450 [PubMed - indexed for MEDLINE]
    "
    man kommer til artikkelen ved å taste onn PMID nummeret (bare nummeret) i pubmed-søkefeltet

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Utstående øyne
    Av Beate i forumet Graves sykdom
    Svar: 18
    Siste melding: 29-08-15, 00:42
  2. TRAS. Kan man få utstående øyne når man er hypo?
    Av camomilla i forumet Graves oftalmopati
    Svar: 1
    Siste melding: 22-05-08, 15:00
  3. Rennende øyne og smerter i tunga
    Av Tily i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 7
    Siste melding: 13-09-07, 20:38
  4. Negler og tørre hender
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 24
    Siste melding: 04-02-07, 12:01
  5. Veldig hovne øyne
    Av liten i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 2
    Siste melding: 18-12-06, 13:24

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine