Side 1 av 5 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 48
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    65
    Meldinger
    9,959

Standard Anisa fra Danmark :-)

Hej alle

Jeg håber at det er o.k. at lægge en hilsen her, selv om det bliver på et "fremmedt" sprog. Personligt har jeg ikke noget problem med at læse norsk. Det opdagede jeg for mange år siden, da en boghandler ved en fejltagelse kom til at sælge en norsk udgave af en bog til mig. Først et godt stykke over halvdelen af bogen - opdagede jeg at den var ikke skrevet på dansk

Jeg kan dog ikke skrive norsk, men vil mest gerne have lov til at læse med, hvad I skriver om stofskiftet herinde. Jeg er meget imponeret over jeres engagement og viden, og jeg er lige så imponeret over hvor godt I har formet dette forum, så det er blevet vedkommende og personligt. Specielt det sidste kniber det lidt med i Danmark og et stofskifteforum som jeres - simpelt hen ikke eksisterer. Der er en smule på den danske NetDoktor, men slet ikke noget der kan sammenlignes med Sonjas stoffskifteforum.

De fleste lægemidler jeg har læst om her på siden - bruges slet ikke i Danmark. Man bruger kun syntetisk Eltroxin i forskellige doseringer og - 2-3 syntetiske præparater uden hormon. Det er ingenting og derfor er mange stofskiftesyge dømte til et dårlig hverdag. De danske endokrinologer er generelt ikke villige til at udforske faget og slet ikke når det kommer til nye forskningsresultater. Deres foretrukne speciale er diabetes og hvis man fejler andet, overlades det meste til huslæger, der skriver Eltroxin til højre og venstre eller bare tager blodprøver og siger til patienter, at de må gå hjem og leve med det, fordi deres prøver ligger indenfor normen.... he, he... hvad er "normen"? Det er min erfaring, at "normerne" er forskellige fra syg til syg. Men lægerne foretrækker helst at det hele skal være ensartet og nemt at slå op, og så er de færdige med det den dag. Det er deres stakkels patienter også :(

Nåh... mig selv? Ja, jeg er en halvgammel kone på 55 år og burde egentlig ikke være stofskiftesyg i dag. Men, men, men - i forbindelse med et graviditetsudsving i stofskiftet (ved vi i dag) har disse Einsteiner fjernet min helt raske skjoldbruskkirtel og resten kan I godt gætte jer til... et dårligt liv de sidste 32 år. Havde jeg blot vidst dengang det jeg ved i dag

Det må være nok for nu og vi må se, om I kan tyde mit danske.... det håber jeg

Ha` alle en god weekend i det skønne land med de høje tinder

Vi "snakkes" nok snart igen

Anisa
    • Super sund og frisk indtil fejldiagnosen "højt stofskifte", efterfulgt af thyreoktomi (fjernet skjoldbruskkirtel) i 1978 - udelukkende på grund af "for lavt" TSH. Lavt stofskifte i 39 år. Siden 2007 i kontinuerlig bedring efter skifte til behandling med Desiccated Thyroid USP. Jeg er den første, der skrev om Armour Thyroid på Internettet i Danmark (2007).
    • Tidligere aktiv bruger her på forummet i 11 år - 2006-2017. Her kan man læse det meste af det, jeg har skrevet om. Fra april 2017 skriver jeg essays om thyreoidea-relaterede emner og bøger.
    • Den absolut bedste og nyttigste bog om lavt stofskifte er STOP stofskiftevanviddet, takket dr. Carsten Vagn-Hansen, oversat til dansk efter Stop The Thyroid Madness.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    45
    Meldinger
    2,691

Standard

Hei Anisa

Jeg har ingen problemer å lese det du skriver. Velkommen til oss på forumet. Så hyggelig å ha en Danske her inne
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard Re: Anisa fra Danmark :-)

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa

De fleste lægemidler jeg har læst om her på siden - bruges slet ikke i Danmark. Man bruger kun syntetisk Eltroxin i forskellige doseringer og - 2-3 syntetiske præparater uden hormon. Det er ingenting og derfor er mange stofskiftesyge dømte til et dårlig hverdag. De danske endokrinologer er generelt ikke villige til at udforske faget og slet ikke når det kommer til nye forskningsresultater. Deres foretrukne speciale er diabetes og hvis man fejler andet, overlades det meste til huslæger, der skriver Eltroxin til højre og venstre eller bare tager blodprøver og siger til patienter, at de må gå hjem og leve med det, fordi deres prøver ligger indenfor normen.... he, he... hvad er "normen"? Det er min erfaring, at "normerne" er forskellige fra syg til syg. Men lægerne foretrækker helst at det hele skal være ensartet og nemt at slå op, og så er de færdige med det den dag. Det er deres stakkels patienter også :(
    sånn er det desverre her også :(
    når det er sagt så vil jeg ønske det velkommen hit. jeg er ganske ny her inne selv, gammel med diagnosen ( 10 år),men fannt ikke det forumet før for noen uke siden...

jeg har 0 problemer med å LESE dansk, dansk var jo vårt språk også for 100 år siden. Riksmål het det den gangen.
    det "Bokmålet" vi har nå likner veldig som du har erfart.

men om du prøver å SNAKKE til meg, da sliter jeg jeg lærer litt av å se på dansk TV3 da...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    40

Standard

jeg har heller ingen problemer med å lese det du skriver. Jeg er heller ikke så gammel her inne på forumet, men en ting er sikkert, det er veldig godt å få "snakket" med andre om sykdommen. Føler at man kommer litt til kort ovenfor andre som ikke har følt sykdommen på kroppen. En riktig go hælg te dæ også.....

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Hei! Benytter denne anledningen til å fortelle forumet at jeg har flyttet til danmark (syntes det passet fint her). Derfor det har vært stille fra min kant de siste par uker!!

Innlegget og erfaringene dine, Anisa, kom som bestilt.. jeg går nemlig i disse dager og spekulerer i hvordan ting fungerer her i DK, hvordan man ordner seg lege, og hva legene i det hele tatt KAN om stoffskifteproblematikk o.s.v. Hvis din personlige erfaring kan generaliseres til å gjelde på landsbasis, tror jeg at jeg sparer meg bryet med å fikse meg lege her og ta det hele forfra for å få hjelp og medisin, osv.. I Norge får jeg kun levaxin, som tilsvarer det dere i Danmark kaller eltroxin. Da dette ikke fungerer tilfredsstillende, har jeg siden forrige vinter bestilt armour fra england, og dette har gitt meg mye av min livskvalitet tilbake..

Planen var i utgangspunktet og få ordnet meg en legetime, fortelle at jeg nylig har begynt å arbeide her i byen, men har løpt tom for armour, som jeg er avhengig av pga. kronisk sykdom.. Tanken var at om jeg kom som en nytilflyttet nordmann, fortalte at "nå holder jeg på å bli tom for en medisin som jeg lenge har tatt, og som jeg trenger for stoffskiftet mitt, og for å fungere i arbeidet her i danmark" så ville nok det å få en slik resept gå ganske smertefritt...

Men ut fra det du forteller, som ikke var særlig oppløftende, men desto mer velkjent (fra vårt fedreland) tror jeg simpelthen ikke jeg orker ta meg bryet. Finne ut av systemet, skaffe time, og ny kamp, som den i Norge.. Nei vet du hva, da tror jeg heller at jeg fortsetter å bestille fra nettapoteket i england.. Er ikke så glad for det, men det er jammen ta det mest lettvinte(!) Burde ikke være slik....

Velkommen hit Anisa, beklager en liten digresjon i tråden din, jeg tror jeg bare hadde behov for å tenke litt høyt.. Fordi jeg har vært usikker på hvordan jeg skulle gjøre ting videre, med nytt land, ny jobb, samme sykdom... (den kan man ikke rømme i fra)

Men velkommen, etter min menng skulle scandinavia slått sammen en felles organisasjon, til å arbeide for oss stoffsiftesyke, forskning, legeopplæring og bedre rettigheter!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    65
    Meldinger
    9,959

Standard

Tak for alle hilsner

Jeg så linket hertil på den danske NetDoktor og skulle fluks tjekke det, og så er jeg her . Det kan godt være, at der kommer en del Gæster fra Danmark forbi i samme anledning som min, men det er langt fra sikkert, at de vil vove pelsen og give sig til kende... Der kan gå dage mellem indlæggene i Danmark og så kommer måske en lille bølge i ny og næ. En gang imellem kommer èn med temperament forbi og så lige pludselig vågner folk derinde og gør fælles front mod den "uopdragne", hvorefter roen og stilheden sænker sig over stofkiftedebatten på ND igen....

.... så - Marianne - mit råd til dig er hold fast ved dette forum. Du finder ikke et værdigt tilsvarende i Danmark, som sagerne ser ud til lige p.t.

Du skal ikke beklage denne "liten digresjon i tråden min". Tværtimod. Jeg vil vende snart tilbage med et ordentligt svar på dit indlæg, men vil allerede nu udtrykke min forståelse for at du ikke orker at skulle igennem samme mølle en gang til i Danmark. Specielt fordi, i min optik har jeg allerede set og oplevet mere af nyttig, ny og fri information om stofskiftet samt div. remedier her hos Sonja på bare en time - end jeg gjorde på den samlede danske Internet på et helt år....

Derfor tror jeg, at dette indikerer kun, at "kampen" i Danmark ville blive endnu mere sej, tung og længere. I mine mange år med sygdommen - har jeg bare ikke mødt èt eneste fagmenneske, der var åbensindet, nysgerrigt og nytænkende i sit syn på den endokrine lægekunst. Jeg har kun læst om hengivne læger, i udlandet, og jow, også hørte jeg om en klog læge på Næstved Sygehus - men han kan jo ikke klare alle patienterne i landet.

Jeg kommer nok til snart at overveje helt seriøst, om det ikke ville blive en klog beslutning - at købe et billet til Belgien og lade Thierry Hertoghe se på sagerne....

Fortsat god aften
    Anisa

Sist endret av Admin; 22-06-16 kl 10:29
    • Super sund og frisk indtil fejldiagnosen "højt stofskifte", efterfulgt af thyreoktomi (fjernet skjoldbruskkirtel) i 1978 - udelukkende på grund af "for lavt" TSH. Lavt stofskifte i 39 år. Siden 2007 i kontinuerlig bedring efter skifte til behandling med Desiccated Thyroid USP. Jeg er den første, der skrev om Armour Thyroid på Internettet i Danmark (2007).
    • Tidligere aktiv bruger her på forummet i 11 år - 2006-2017. Her kan man læse det meste af det, jeg har skrevet om. Fra april 2017 skriver jeg essays om thyreoidea-relaterede emner og bøger.
    • Den absolut bedste og nyttigste bog om lavt stofskifte er STOP stofskiftevanviddet, takket dr. Carsten Vagn-Hansen, oversat til dansk efter Stop The Thyroid Madness.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,104

Standard

Velkommen Anisa

Deg går veldig greit å lese dansk.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    57
    Meldinger
    802

Standard

Hei og velkommen, Anisa! Som de andre sier er det ikke noe problem å lese det du skriver.

Måtte bare si at jeg ble så opprørt på dine vegne over at du ble feilbehandlet den gangen for så mange år siden - det er jo helt tragisk...! Og så ble jeg nysgjerrig; har du søkt erstatning for dette?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,659

Standard

Velkommen, Anisa

Og gratulerer med utflyttingen, Marianne ;)

Jeg har også bodd i Danmark, for mange år siden.

Tør jeg spørre hvor i Danmark dere holder til?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Jeg er i københavn! Vil komme tilbake med mer senere, lige nu har jeg været ute på nyhavn, og fået alt for meget vin :-D

Side 1 av 5 123 ... Siste

Lignende tråder

1. En Hashi's fra Danmark
    Av bellebellen i forumet Presentasjoner
    Svar: 21
    Siste melding: 26-01-11, 15:43
  2. Hejsa her fra danmark
    Av lilli i forumet Presentasjoner
    Svar: 1
    Siste melding: 15-09-08, 22:42
  3. Endnu en ny fra Danmark
    Av Giaro i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 25
    Siste melding: 01-08-08, 16:03
  4. en ny fra Danmark
    Av 78lykke i forumet Presentasjoner
    Svar: 5
    Siste melding: 12-10-07, 19:40

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg