Side 1 av 5 12345 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 44
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    69

Standard Jeg har hatt anoreksi, PTSD og nå i det siste lavt stoffskifte

Nå sitter jeg her på skolen og sliter med å holde meg våken.

Fredag slepte jeg meg til legekontoret og ba om å få ta stoffskifteprøver til damen i skranken.
    Bare TSH, Fritt T4 og T3 ble tatt.
    Akkurat der og da sa jeg ikke annet enn å bare hive meg i stolen, rive opp genseren og be om svar så fort som svin.

Legen har null peiling på lavt stoffskifte og det er alltid meg som må ta kontakt for å høre blodprøveresultatene.

Nå har jeg sagt til behandleren min ( går til psykiater ) at dette orker jeg ikke lengre og hun skal kanskje henvise meg til en endokrinolog.
    Men hun er nå sykemeldt og jeg aner ikke hvor lenge.

Hvilke prøver bør jeg ta?

Jeg tok noen blodprøver da jeg var innlagt for hukommelsestap. ( Ja, tro det eller ei. En jente på 23 år ). Men den kom tilbake etter en stund.
    Da tok jeg kortisolprøve tror jeg. En om morgenen og en om kvelden.
    Det jeg hadde gjort hele den dagen var å ligge i sengen.

Jeg veide 68 kilo da det lave stoffskifte ble oppdaget og per idag veier jeg 52. Jeg har gradvis gått ned.
    Og jeg spiser normalt. Etter å ha hatt anoreksi så tror alle at jeg ikke spiser, men jeg er fullt klar over at det jeg spiser er nok og burde holde vekten. :twisted:

For å ikke gå ned sluker jeg også i meg alt knask jeg kommer over som kjeks, chips, godterier ,etc.

Hva kan jeg gjøre?

Nå MÃ… jeg sove når jeg kommer hjem fra skole.
    Får sikkert ikke blodprøvesvarene før i morgen.
    Men legen er jo helt inkompitent!

vilde

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

Hei Vilde

Tror ikke du har lavt stoffskifte, men heller høyt stoffskifte. Det er ikke vanlig å spise mye å ta av med lavt stoffskifte. Men bli ikke bekymret for det. Du kan ha tilnærmet samme symptomer med høyt som lavt.

Du bør spørre om Anti-TPO, anti-TG prøver og TSH receptor antistoff-(TRAS). De vil si noe om hvilken type sykdom du i så fall har. TSH, Fritt T4 og T3 er en gos begynnelse, men for å være sikker bør du få tatt de andre også.

Ja, det er en del fjerne leger der ute i det ganske land ;) Godt at du tar iniativet selv! Be legen sende deg til endokrinolog om du kan.

Lykke til
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard

Hei Vilde!

tenkt på å bytte lege?

Hilma
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    69

Standard Glemte å nevne

Hei.

Jeg ser at jeg glemte å nevne at jeg har fått påvist lavt stoffskifte etter en betennelse i skjoldbrukskjertelen og tar levaxin mot dette.

Dette ble oppdaget for halvannet år siden.
    Nå får jeg svar på prøver senere idag håper jeg.

Prøvene viser ikke at stoffskiftet er for høyt men for lavt.

Vilde

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

De prøvene du har tatt er de man vanligvis inkluderer i samlebetegnelsen stoffskifteprøver. Man mener altså funksjonsprøvene av kjertelen, og for oss som går på thyroxin så brukes disse som om de var stoffskiftetillstandsprøver.
    Prøver som er vel så intressante er de som viser hvordan kroppen ellers har det i den nåværende stoffskiftetillstanden. Såkalte sekundære prøver. Kolesterol, B12, ferritin, kjønnshormoner og en hel masse til som legen bør kjenne til som påvirkes av stoffskiftetilstanden.
    Slike prøver er bedre egnet til å forklare pasientens symptomer.
    Dessuten bør man sjekke tilstanden til de andre endokrine kjertlene. Kortisolprøve er en av dem, men denne kan tas på bedre måter enn den du har tatt. Be om å få en spyttest som du kan ta hjemme.

Generellt kan sies at fettforbrenning er en del av stoffskiftets oppgaver som ser ut som fungerer hos deg. Du får av-vente prøveresultatene og se om de kan gi deg svar på hvorfor du er så trøtt. Ring søster etter 3dager, da skal de ha fått dem.

Du opplyser at du har hypothyreose fordi du har hatt thyreoditt, og 90% av oss får det på den måten. Det betyr at du har antistoffer og positiv anti-TPO test. Da virker ikke kjertelen lengere og du må lære deg den jobben kjertelen en gang hadde, å dosere thyroxinen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    69

Standard Fått igjen svarene

Så har jeg fått igjen svarene.

TSH 0,86
    FRITT T4 19,7
    T3 1,5

Så hva gjør jeg nå? Jeg spurte om legetime, men der var alt fullt og hun virket lite interessert i å hjelpe. Fått time 15 mai.

Jeg sovner på et blunk, er trøtt og sliten. Hukommelsen er blitt elendig og når jeg skal forklare noe finner jeg ikke de riktige ordene med en gang, så det tar lang tid...

Vilde ...sliten og lei...

baremei Gjest

Standard

Du burde ringe igjen og be om å få oppgitt normalområdene - ihvertfall jeg kan kanskje mene noe om TSH og FT4, men ikke om FT3-prøven din.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

TSH og ft4 ser brukbare ut, mens t3-en din ser veldig lavt ut.
    En gang hadde jeg også veldig lavt ft3, og da hadde jeg tilfeldigvis litt forkjølelse når prøven ble tatt.
    Jeg synes du trenger en ny prøve for å se på ft3.
    Hvis den stadig er lav og du ikke har en infekjson eller inflammasjon på gang (noe som kan forklare trøttheten din, forresten) så trenger du kanskje å prøve å få opp ft3 synes jeg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

Hei

jeg gjen tar meg selv, men, men... Få henne til å sende deg til endokrinolog Du kan kreve å bli videre sendt.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    43
    Meldinger
    539

Standard Re: Fått igjen svarene

Sitat Opprinnelig skrevet av Vilde
    Så har jeg fått igjen svarene.

TSH 0,86
    FRITT T4 19,7
    T3 1,5

Så hva gjør jeg nå? Jeg spurte om legetime, men der var alt fullt og hun virket lite interessert i å hjelpe. Fått time 15 mai.

Jeg sovner på et blunk, er trøtt og sliten. Hukommelsen er blitt elendig og når jeg skal forklare noe finner jeg ikke de riktige ordene med en gang, så det tar lang tid...

Vilde ...sliten og lei...
    Kanskje du burde spørre om du kan få vitamin B12 sjekket?
    Stoffskiftet ditt ser fint ut (med unntak av T3 kanskje)... men det kan alltids være B12 problemer...

SivCath

Side 1 av 5 12345 Siste

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte av anoreksi
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 339
    Siste melding: 29-07-11, 21:28
  2. Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
    Av Skyggehodet i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 14
    Siste melding: 05-02-08, 11:53
  3. Jeg har hatt lavt stoffskifte i over 10 år etter en graviditet
    Av Lindalorraine i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 27-03-07, 20:57
  4. Har sikkert hatt lavt stoffskifte siden fødselen
    Av Alani i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 51
    Siste melding: 18-05-05, 19:30

Bokmerker

Regler for innlegg