Sitat Opprinnelig skrevet av Carro Vis post
Hvem bør ta jod og hvem bør ikke ta det?
Hos oss er det jo slik at jeg har mye anti-stoffer hashimotos og samboeren har generellt lavt stoffskite men uten antistoffer, kan denne være bra for han men ikke for meg?
Bedre sent end aldrig, Karo

Fra at være en jod-skeptiker (i forhold til os med hypothyreose), er jeg efterhånden blevet en jod-tilhænger for alle, der har jodmangel, eller lige akkurat på grænsen til - uanset om man har en autoimmun sygdom i skjoldbruskkirtlen, eller ikke. Men frygt og fordom mod jod er dybt rodfæstet i folk, fordi sloganet "jod er farlig" virker som en mantra og farer direkte udenom den kritiske sans, der normalt får mennesker til at stoppe op og reflektere nærmere over det de hører/læser. Særlig vigtigt er det at (an)erkende, at det kan aldrig være kun et (for)mål med et bestemt stof i kroppen, og jeg havde altid besvær med at acceptere at jod kun bruges til "hormonfremstilling".

Vores "radiodoktor", læge Carsten Vagn-Hansen skriver om jod bl.a.: "Små doser jod er meget virksomt mod influenzavirus.

Tilskud af SSKI (mættet opløsning af kaliumjodid) har vist sig at kunne hjælpe ved cyster i brysterne og fibromer. SSKI hjælper med at nedbryde østrogen i vævene. Man skal dog holde øje med stofskiftet og supplere med omega-3 fedtsyrer.

Jod påvirker enzymsystemet p450, der er ansvarligt for nedbrydningen og ændringen og udskillelsen af mange stoffer i kroppen. Blandt andet lægemidler, kemiske stoffer som fx koffein, og omsætningen af østrogen til en form der hæmmer unormal cellevækst. Jod påvirker også på andre måder gener, der har med cellevækst at gøre og kan være medvirkende til at forebygge brystømhed under menstruationen og fibrocystisk sygdom i brysterne og dermed senere udvikling af brystkræft. Jodmangel ser derfor ud til at øge risikoen for ukontrolleret cellevækst.

Det er derfor godt at spise jodholdig mad som nævnt ovenfor, og man kan eventuelt tage cirka 150 mikrogram jod dagligt ved mistanke om, at man ikke får nok. Jod kan let undersøges i urinen. Kvinder med tidligere brystkræft, brystkræft i familien eller sygdomme i skjoldbruskkirtlen bør for en sikkerheds skyld få kontrolleret, om de mangler jod."
Kilde

Der var en længere og noget overophedet og "emotionel" diskussion her om jod, der kan læses her og flere kommentarer i forummet Skjoldbruskkjertel og jod.