Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 20 av 20
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Exclamation Sv: "Trætte" binyrer

Sitat Opprinnelig skrevet av Trude Vis post
    Jeg så på Opera og hun hadde DR. Oz der han sa at kvinner godt kunne ta 1000 mg av Kalsium hver dag men da må det kombineres med magnesium slik at man ikke får diare (tror jeg det var). Etter det så begynte jeg å ta 1000 mg Kalsium og 300 mg magnesium og da klarte jeg å bommelomme hver dag, før hadde det vært ganske så tilstoppet;-) Nå pleier ikke jeg å gjøre alt mulig jeg hører men dette ville jeg prøve, og på meg virket det;-)
    Hmmm - Trollmannen fra Oz vet vi vel fra før her at man bør ta med en klype Himalaya-salt

Tommelen opp for magnesium, men kalsium er nok dessverre veldig oppskrytt :
    http://www.apotek1.no/raadogtjeneste...eraler/kalsium

Sitat Opprinnelig skrevet av Thierry Vis post
    Sjekk ut denne uhyre interessante videoen av en lege i Canada, som har kommet frem til noe jeg aldri før har hørt noen si.. At folk flest har for MYE kalsium, at kalsium bla er årsaken til HYPOTYREOSE (TYPE 2), og mange andre helseplager.

Websiden til legen er:
    http://www.calciumlie.net/

At blodprøver kan vise seg å være "mer og mer uåplitelige" er ingen overraskelse. Vi trenger nye målemetoder. Og vi trenger å gjøre de målemetodene som eksisterer utenom blodprøver, ALMENKJENT. Det er utrolig skremmende å tenke på at vi alle, og da mener jeg nesten 100% av oss, er hjernevaskede siden dag 1 vi kommer til jorden - Det alle tror på, er det som er sant. Eller? Nei, på tide å høre på hva minoritetene har å si. De vil også forbause oss når vi finner ut hvor mange som egentlig ikke tror på/hører på/vil følge "normalen" innenfor lege/helseskolen. En dag kommer vi alle til å gå på Armour, folkens. Og en dag blir det kanskje også kjent at kalsium, nei det er noe vi egentlig ikke skal ha, og at vi tok feil før i tiden.

En ting er at jeg lærer mer og mer ang. stoffskiftet, en annen ting er at jeg innser mer og mer hvordan ting henger sammen. Ikke bare med helsen vår, men også hvordan ting fungerer i verden. Hvor lettpåvirkelige folk er.

Jeg tror jeg trenger Armour snart...

Og, jeg får mer og mer lyst til å bli lege, så jeg kan hjelpe folk. Folk som er i lignende situasjon som meg, og andre, som er veldig syke, men som ikke får hjelp noe sted.
    Klikk deg inn og les det hele, tråden har respons fra flere Veteraner
    Flisespikker litt: hun heter Oprah og ikke Opera ;0)
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Bor fortiden i Egypt og trives med det;-)
    Alder
    46
    Meldinger
    200

Standard Sv: "Trætte" binyrer

Hmmmm, ja verdt å tenke på dette her;-)

Og jeg vet det heter Oprah, men når man er litt tåkete i hodet, kobler man ikke alltid, hehe;-)
    I'm sick and tired of always beeing sick and tired Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Arrow Sv: "Trætte" binyrer

Jeg søkte på serotonin og kom bl.a til denne tråden - mye fin info her

Jeg henter også opp igjen spørsmålet jeg stilte den gangen:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Dette var jo en innmari flott "Starter", men jeg fant den ikke før nå -
    alle de Gode Goder som er komprimmert inn i denne artikkelen;
    de har jeg brukt flere måneder på å finne hist og her på Forumet.
    Ikke at det gjør noe; for Tour' de Sonja gir fine dagsturer
    (men mest om kvelden og natta )

Men så er jeg litt i stuss på dette med soya (or not soya):
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    ..
    Undgå mad og fødevarer, som man er følsom overfor, altså ikke tåler ret godt eller er allergisk overfor. Lav en kostdagbog og skriv ned, hvad du har spist eller drukket, inden du har fået det dårligt. Det er især ting som mælk, hvede, æg, majs, soja, penanuts, chokolade, tomater og oksekød, som kan være svære at tåle.
    ..

Jeg har sjelden spist soya - og mener du har skrevet og linket før på at soya ikke er bra, ikke for noen...
    Og her er poenget mitt (omsider): i denne artikkelen anbefales da vitterlig soya, og også peanøtter ...

..
    Der er også gode muligheder for at styrke sin egen dannelse af melatonin og skaffe sig et naturligt tilskud. Der er en hel del melatonin i havre, majs, ris, ingefær, tomater og bananer. Aminosyren tryptofan, der via serotonin omdannes til melatonin, kan man få mere af ved at spise fx spirulina, soja, hytteost, kyllingelever, tofu, kalkun og kylling, mandler og peanuts. B6-vitamin kan stimulere produktionen af melatonin, da det omdanner tryptofan til serotonin, der er forstadiet til melatonin.
    ..

Dette rådet gjelder kanskje for de som alene er offer for Trette binyre -
    og ikke de som har hypotyreose
    Kevlin

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,361

Underligt nok, er linket "dødt". Hvem skulle forvente, at nogen kan finde på at afvikle så "almennyttigt" et site, som dette?

Gudskelov har vi http://web.archive.org/, hvor binyretraethedadrenalfatigue.blogspot.com blev archiveret d. 11. maj 2011, for eftertiden.
    Læs den "forsvundne" blog her, men det kan ske, at det tager lidt tid, inden sitet uploader.

Bemærk: Hvis man ønsker at klikke på links i denne arkiverede version af bloggen, fungerer de via web.archive.org. Det betyder at enten virker nogle links ikke, eller kan det tage lang tid at forbinde til linkets "hjemsted", som også er arkiveret på web.archive.org. Det kan blive lidt rodet og kompliceret, så...

... anbefaler i stedet at kopiere det valgte link direkte til webbrowserens (nettleserens) adresselinje på sin egen computer.

Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
    Nei, den er nok borte vekk !!
    Hele bloggen er nu arkiveret her på "Kontoret" i en WORD-fil der fylder 41 sider / 508 KB
    Sist endret av Admin; 16-01-13 kl 17:58
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Sitat Opprinnelig skrevet av Admin Vis post

Underligt nok, er linket "dødt". Hvem skulle forvente, at nogen kan finde på at afvikle så "almennyttigt" et site, som dette?

Gudskelov har vi http://web.archive.org/, hvor binyretraethedadrenalfatigue.blogspot.com blev archiveret d. 11. maj 2011, for eftertiden.
    Læs den "forsvundne" blog her.
    Nei, den er nok borte vekk !!

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Sitat Opprinnelig skrevet av Admin Vis post
    Er du sikker jeg kommer sporenstreks til rett side med Admins siste link..
    Kevlin

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Dette var jo en innmari flott "Starter", men jeg fant den ikke før nå -
    alle de Gode Goder som er komprimmert inn i denne artikkelen;
    de har jeg brukt flere måneder på å finne hist og her på Forumet.
    Ikke at det gjør noe; for Tour' de Sonja gir fine dagsturer
    (men mest om kvelden og natta )

Men så er jeg litt i stuss på dette med soya (or not soya):

Undgå mad og fødevarer, som man er følsom overfor, altså ikke tåler ret godt eller er allergisk overfor. Lav en kostdagbog og skriv ned, hvad du har spist eller drukket, inden du har fået det dårligt. Det er især ting som mælk, hvede, æg, majs, soja, penanuts, chokolade, tomater og oksekød, som kan være svære at tåle.
    Jeg har sjelden spist soya - og mener du har skrevet og linket før på at soya ikke er bra, ikke for noen...
    Og her er poenget mitt (omsider): i denne artikkelen anbefales da vitterlig soya, og også peanøtter ...

Der er også gode muligheder for at styrke sin egen dannelse af melatonin og skaffe sig et naturligt tilskud. Der er en hel del melatonin i havre, majs, ris, ingefær, tomater og bananer. Aminosyren tryptofan, der via serotonin omdannes til melatonin, kan man få mere af ved at spise fx spirulina, soja, hytteost, kyllingelever, tofu, kalkun og kylling, mandler og peanuts. B6-vitamin kan stimulere produktionen af melatonin, da det omdanner tryptofan til serotonin, der er forstadiet til melatonin.
    Dette rådet gjelder kanskje for de som alene er offer for Trette binyre - og ikke de som har hypotyreose
    Jeg henter også opp igjen spørsmålet jeg stilte den gangen.
    Hej Kevlin Nu var det ikke så meget mig, som lægen Carsten Vagn-Hansen, hvis artikel jeg har kopieret til tråden i 2006, der står bag anbefalinger.

Du har ret i, at forfatteren har nok tænkt primært på binyretræthed... Men personligt mener jeg at heller ikke friske bør spise soya-produkter, idet der er ingen verdens grund til - frivilligt (!!) at undertrykke sit stofskifte, i en verden som i forvejen er fyldt med thyroidea-undertrykkende stoffer i miljøet. Ingen grund til selv at spise sig til problemerne, endda frivilligt.

Godt nok spiser Asiater masser af soya, men meget af den soya de spiser er i form af fermenterede produkter hvor de goitrogene komponenter er neutraliseret, og derudover har asiater et eller andet gen, der forhindrer den goitrogene virkning på skjoldbruskkirtlen, så vidt jeg husker... Så hellere få sin melatonin i kapsler, synes jeg.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Binyretræthed svækkede binyrer
    Opdateret d.20-07-2004

Skrevet af læge Carsten Vagn-Hansen/ Radiodoktoren.dk
    Dr. Vagn-Hansen har oppdatert sin artikkel i 2010. Den kommer her:

Binyretræthed svækkede binyrer

Binyretræthed er en del af det moderne stress syndrom. Der er tale om, at binyrerne på grund af overbelastning af forskellig art ikke er i stand til at klare deres arbejde på normal og tilfredsstillende vis.

Binyrernes arbejde er blandt andet at hjælpe ved belastninger af både legemlig og følelsesmæsig art – kropslig og psykologisk stress. De er for eksempel en forudsætning for, at vi kan flygte eller kæmpe (”fight or flight”), hvis vi bliver overfaldet.

Binyrerne sidder oven på nyrerne og deres rolle er altså først og fremmest at styre kroppens tilpasning til stress af enhver art. Kan de ikke det, kan have binyretræthed.

Binyretræthed kan forekomme i alle aldre og hos begge køn. Den kan forekomme alene, eller den kan være en følge af andre kroniske problemer med sundheden, for eksempel: allergier, alkoholisme, depression, type 2 sukkersyge, kronisk træthedssyndrom, fibromyalgi, leverbetændelse, lavt blodsukker, hjertesygdom, problemer med overgangsalderen, PMS (præmenstruelt syndrom), leddegigt, kroniske lungeproblemer eller fedme. For lavt stofskifte kan give de samme symptomer. Årsagen kan også være langvarigt brug af binyrebarkhormon.

Symptomerne kan være følgende:

Uforklarlig træthed, især om morgenen

Besvær med at komme op om morgenen, selvom man er kommet i seng i tide

Følelse af nedkørthed eller overbelastning

Lavt blodtryk

Nedsat libido

Svækket immunforsvar, besvær med at komme sig efter sygdom og stress

Trang til salt og søde ting

At man har det dårligt om eftermiddagen

At man har det bedst efter klokken 18 eller efter aftensmaden

At man føler sig lettere deprimeret

Dette er kun nogle af mange symptomer, og de fleste af dem kan skyldes andre ting.

Den bedste måde at finde ud af, om der virkelig er tale om trætte binyrer, er at måle binyrebarkhormonet kortisol. Indholdet i blodet svinger meget døgnet igennem og skal derfor undersøges på forskellige tidspunkter. En enkelt måling er uden værdi. I USA undersøger man kortisolmængden i en spytprøve. En enkelt blodprøve er uden værdi.

For lavt indhold af kortisol kan ses ved Addisons sygdom, hvor det er binyrebarken, der ikke kan danne nok hormon. Man kan også se nedsat kortisol, hvis hypofysen ikke danner nok af hormonet ACTH, der stimulerer binyrebarken til at danne hormoner. Man kan skelne mellem disse to muligheder ved hjælp af en bestemmelse af ACTH i blodplasma eller ved hjælp af en Synacthen-test.

Hvis man har trætte binyrer, skal der gøres noget ved dette, ellers forværres situationen. Man vil ikke kunne klare selv almindelig stress, har sværere ved at klare infektioner. bliver træt og får problemer med at koncentrere sig.

Der er heldigvis meget, man kan gøre for at få binyrerne til at fungere ordentligt igen, blandt andet ved hjælp af ændre sin kost og livsstil i det hele taget.

Spis mad af god kvalitet, helst økologisk eller biodynamisk. Spis mad, der er grov og naturlig, altså ikke raffineret kost så vidt muligt. Grønt og frugt.

Man skal have nok af de sunde fedtstoffer, for eksempel olivenolie, avocado, fed fisk, fiskeolie, hørfrøolie og kæmpenatlysolie. Smør indeholder også gode fedtstoffer, så det er i orden at spise smør med måde. Tag evt. hveer morgen to spiseskefulde af en god olie, fx Nutridan Strong citron, Livets Olie eller Udo’s Choice.

Protein skal også være af god kvalitet. Undgå helst svinekød, og vælg fjerkræ, kalvekød, lam og fisk.

Ved salttrang er det fint at salte maden mere, men det skal helst være med havsalt, for eksempel Himalayasalt, Læsøsalt eller Mariagersalt. Havsalt indeholder en række vigtige mineraler, hvor almindeligt bordsalt kun indeholder natriumklorid. Himalayasalt indeholder 88 af de mineraler, mennesker har brug for.

Tyg maden grundigt, så den bliver blandet med fordøjelsesenzymer allerede i munden. Tag gerne et tilskud af vegetabilske fordøjelsesenzymer til hvert måltid. Især når de spises kogt eller stegt mad.

Undgå fødevarer og drikke, der giver hurtig energi, men går ud over binyrerne. Det gælder sukker og ting, der er lavet af fint, hvidt hvedemel, kaffe, sort thé, cola og andre drikkevarer med koffein og brus. Undgå også friturestegte ting, fastfood og margarine, da fedtsyrerne her ikke er gode, eller vi får alt for meget af dem.

Spis morgenmad før kl 10.00, frokost ved 11-12 tiden, mellemåltid ved 14-15 tiden, middag ved 17-18 tiden og spis lidt, men godt før sengetid.

Få regelmæssig, daglig motion. Det er godt mod både stress og depression. Vælg en for for motion, som du kan lide. En god gåtur på en halv time, gerne et par gange dagligt, er fint. Men start småt, fx med 5-10 minutter nogle gange om ugen, og trap langsomt op. Cykling, svømning og meget andet er også god motion. Men undgå overanstrengelse. Det stresser også kroppen og går ud over immunforsvaret. Start langsomt, og hvis du får det dårligt efter motion, så sæt tiden, hvor du motionerer, og tempoet ned.

Lær at styre din stress. Du kan for eksempel gå til en afspændingspædagog, gå til yoga, Tai Chi eller Qi Gong, meditation eller andet. Føler du dig stresset, så træk vejret dybt tre gange og smil. Det slapper både krop og sind af. Åndedrættet er meget vigtigt for sindet.

Lad være med at bruge din tid og dine kræfter på mennesker, der suger energien ud af dig og ikke giver noget igen. Vær sammen med mennesker, der støtter dig, er opmuntrende, får dig til at grine og til at føle dig godt tilpas. Se sjove film.

Sørg for at få en god nattesøvn.. Prøv at komme i seng før kl 22.00 og sov ikke for længe om morgenen. Få gerne 8-9 timers søvn. For at bedre søvnkvaliteten vil jeg anbefale melatonin 3 mg ved sengetid. Melatonin er et signalstof, der dannes i hjernens koglekirtel og er med til at styre både nervesystemet, hormonsystemet og immunsystemet.

Signalstoffet melatonin er vores kraftigste selvlavede antioxidant, der dannes i koglekirtlen i hjernen og er med til at styre både nervesystemet, hormonsystemet og immunsystemet. Det kan anbefales at tage 3 mg ved sengetid.

Man kan styrke sin egen dannelse af melatonin ved at få mindst en times kraftigt dagslys først på dagen (ved at være ude eller ved at bruge en lampe eller pære med lys af dagslyskvalitet) og ved at sove i totalt mørke.

Der er også gode muligheder for at styrke sin egen dannelse af melatonin og skaffe sig et naturligt tilskud. Der er en hel del melatonin i havre, majs, ris, ingefær, tomater og bananer. Aminosyren tryptofan, der via serotonin omdannes til melatonin, kan man få mere af ved at spise fx spirulina, soja, hytteost, kyllingelever, tofu, kalkun og kylling, mandler og peanuts. B6-vitamin kan stimulere produktionen af melatonin, da det omdanner tryptofan til serotonin, der er forstadiet til melatonin. Noni juice kan øge effekten af serotonin og dermed stimulere pinealkirtlen og indeholder også disse stoffer.

Calcium og magnesium er meget vigtige for produktionen af melatonin, så det er en god idé at tage tilskud af disse to mineraler om aftenen. Meditation og andre ting, der kan nedsætte stress, kan klart øge produktionen. Dertil kommer ovennævnte lysbehandling.

Visse lægemidler nedsætter mængden af melatonin. Det drejer sig fx om acetylsalicylsyre, ibuprofen og lignende gigtmidler, blodtrykssænkende midler af typen betablokkere og calciumblokkere, sovepiller og beroligende midler. Det gør kaffe, tobak og alkohol også.

Undgå miljøgifte. Sørg for at luften er ren, og ikke fyldt med støv, røg, kemiske stoffer. Luftbårne kemiske stoffer som for eksempel parfume, hårspray og opløsningsmidler belaster binyrerne.

Kan du ikke undgå udsættelse for kemiske stoffer, så tage ekstra antioxidanter. Hjælp leveren med at udskille kemiske stoffer, du har ophobet i kroppen. det kan du for eksempel gøre ved at bruge naturmidlerne Elixir, Marietidsel eller Cypar. Chlorella alger, for eksempel BioReurella, er også gode til at udrense med og indeholder desuden gode kosttilskud.

Få et ordentligt eftersyn hos tandlægen. Betændelse i tandkødet, eller endnu værre, betændelse i tandrødder, kan belaste både binyrer, hjertet og nyrerne betydeligt. der vil ofte være ømhed af en eller flere tænder.

Amalgam (”sølvplomberne) i tænderne kan forgifte kroppen og være en årsag til trætte binyrer og meget andet. Man kan få undersøgt, om man kan tåle amalgam, ved hjælp af en MELISA-test (se www.melisa.org ), der foregår via en blodprøve.

Tag kosttilskud. Ved trætte binyrer er der dels et større behov end normalt, og dels er depoterne i kroppen oftest helt udtømt.

Tag 1-2 vitamin-mineraltabletter af god kvalitet dagligt, fx Spektro eller Omnimin.

Tag også gerne Scanalka Senior for at få dækket behovet for mineraler ordentligt.

Tag syrestabilt C-vitamin (fx Ester C eller Bio-C) et gram 3 gange dagligt, og E-vitamin, for eksempel Cardi-E, to kapsler dagligt.

Tag magnesium (ikke Magnesia) 500 eller 600 mg hver aften sammen med 100 mg

B6-vitamin.

Tag tilskud af stærke B-vitaminer, der er vigtige hjælpestoffer i alle kroppens funktioner.

Især panthotensyre, B5-vitamin, er vigtigt for binyrerne.

Selen er et vigtigt antioxidant, som langt de fleste har for lidt af, da jorden i Danmark er selenfattig. Tag 200 mikrogram dagligt, fx som Seleno Precise. Zink er også vigtigt for mange hundrede enzymer i kroppen. Tag fx Bio-selen + zink, 2 tabl. om aftenen.

D3-vitamin, der er det naturlige D-vitamin, har også stor betydning for immunsystemet. Vi har behov for mindst 50-60 mikrogram D3-vitamin dagligt, gerne 100 mikrogram, undtagen de to sommermåneder, hvis vi får nok sol på kroppen. D3-vitamin kan tages i doser på op til 250 mikrogram dagligt (10.000 enheder) uden at det skader.

Aminosyren L-carnitin, 1-3 gram dagligt, styrker cellernes kraftværker (mitokondrierne) og sikrer tilførslen af de sunde fedtsyrer til mitokondrierne.

Q10, der er et vigtigt hjælpeenzym i kroppen, er også vigtigt for mitokondrierne.

Det kan være gavnligt at tage et tilskud en et adaptogen, et stof der styrker og modvirker stress. det kan for eksempel være Rhodiola roseae (fx Arctic Root), Ginseng, Gingko biloba, ingefær eller lakrids. Lakrids kan i nogle tilfælde sætte blodtrykket for højt op, så vær opmærksom på dette.

I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at få hormoner, som for eksempel naturligt kortisol, DHEA, pregnenolone eller progesteron, men det må man kun få under lægelig vejledning på baggrund af blodprøver. Både kvinder og mænd danner færre hormoner efter overgangsalderen/50-års alderen og bør få kontrolleret deres hormoner (østrogen, progesteron, testosteron) og evt. få tilskud, så de kommer op på de normale værdier for yngre.

Psykologbehandling med kognitiv adfærdsterapi er også en værdifuld behandling.

(Kilde: James L. Wilson, der har skrevet bogen ”Adrenal Fatigue: The 21st Century Stress Syndrome (Smart). Se hans hjemmeside www.adrenalfatigue.org

Bogen er i 2009 udkommet på dansk med titlen ”Binyretræthed” (forlaget Aronsen).

Læs evt. også denne blog:

http://stresserogsaaenfysisksygdom.blogspot.com/

Dr. Thierry Hartoghe. Belgien. Specialist i hormonsygdomme

Consulting days:

For patients wiling to get a consultation, please contact Monday to Thursday the secretary from 9h15 to 18h.

E-mail secretary: secretariathertoghe[ at ]hotmail.com

Phone : + 32 2 736 68 68

Fax : + 32 2 732 57 43

Address : 7-9 avenue van Bever, B-1180 Brussels - Belgium

Website: www.hertoghe.eu

General info:

Medical advice can only be provided to patients who come in consultation. Consultations take 50 to 60 minutes.

Possible languages at the consultation: English, français, Nederlands, Deutsch, Espanol

IMPORTANT:: before any consultation, please fill in the questionnaires on line (confidentiality assured by SECURITY SYSTEM):

Before the first consultation: link for the questionnaire

English – Français – Nederlands – Espanol -Deutsch

At follow-up, before a next consultation: link for the questionnaire

English – Français- Nederlands – Espanol - Deutsch

Dette indlæg blev sidst rettet mandag, januar 25th, 2010 kl. 03:00 (av dr. Vagn-Hansen/red.).
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Arrow Stress er også en fysisk sygdom

Sitat Opprinnelig skrevet av Carsten Vagn-Hansen
    Jeg bare haaader, når kilder og anbefalinger, bare forsvinder fra Internettet. Denne blog Carsten Vagn-Hansen anbefaler er nu også væk fra Nettet, og denne gang findes den end ikke på Web.archive. Jeg har dog fundet introduktionen et helt andet sted, gemt inde i en Feed cache code i et RSS-Katalog, som jeg IKKE vil linke til fordi bloggens ejer har jo selv fjernet sin blog og vil derfor (sandsynligvis) ikke have sit navn og adresse frem, så her kommer anonymiseret ren tekst - som er en beskrivelse af denne persons vej til erkendelsen af binyretræthed - noget vi (alle?) kan bruge og lære af...

Stress er også en fysisk sygdom

Af (personlige oplysninger fjernet)

At være stressramt er i ligeså høj grad et fysiologisk problem, som det er et psykologisk problem. Da det ikke umiddelbart kan måles i en blodprøve, tages det ofte ikke alvorligt af mange praktiserende læger – især da de fleste blodprøver tit vil være normale. Men den enkeltes stressberedskab kan måles i spytprøver henover et døgn og kan derved dokumentere, hvis der er en fysiologisk ubalance. Det spytprøverne viser, hvis man har trætte binyrer, er, at ens niveau af stresshormonet kortisol ligger lavere end normalt. Det betyder at man klarer stresspåvirkninger væsentligt dårligere end folk med normalt fungerende binyrer.

Denne kronik er et forsøg på at komme de mange stressramte til hjælp, som hver dag kæmper med forklaringsproblemer overfor læger, arbejdspladsen, familie, venner og ikke mindst sig selv , fordi ”det kan da ikke passe at du har det så dårligt, når dine blodprøver er normale” . Men der ER noget galt, og det ER fysiologisk og det KAN måles. Det hedder binyretræthed og der KAN gøres noget ved det. Her er min historie, som mange hundredetusinde danskere vil genkende.

Det hele startede – eller jeg skulle måske rettere sige sluttede en søndag for et par år siden. Jeg var 38 år og var på vej i skoven med min hund. Jeg gik i højt tempo som altid for der var en masse jeg skulle nå. Jeg var lige blevet far og havde et krævende job i reklamebranchen, som jeg var vild med og gjorde godt. Jeg lavede bl.a. en (opgave for.../red. anonymiseret) og var blandt de 10 bedste kreative i landet i følge vores brancheforening. Men lige pludselig mens jeg gik der med en cigaret i den ene hånd og en hundesnor i den anden, sagde min krop stop. Jeg faldt ikke om eller fik et blødning eller hjertestop, jeg kunne simpelthen bare ikke mere. Jeg var udbrændt af stress.

Forud for den søndag morgen var gået mange år med fysisk og psykisk rovdrift på min krop. For mange cigaretter, for meget alkohol, dårlig kost, for lidt søvn, og for lidt motion og for mange arbejdsopgaver. SMS, mobilsnak og e-mails døgnet rundt.

Det udmøntede sig i en række symptomer, mange vil nikke genkendende til. Jeg kunne næsten ikke komme op om morgenen og måtte have ekstra sort kaffe serveret på sengekanten også selvom jeg havde sovet en hel nat, var jeg stadig udmattet. Jeg manglede konstant energi og lavede aldrig noget med min kæreste om aftenen og i weekenden, fordi jeg manglede energi. Det var som jeg skulle kæmpe mere og mere bare for at lave helt almindelige ting som f.eks. at handle ind.

Sex blev der ikke meget af for jeg var skæv af træthed hele tiden og havde ikke lyst. Jeg kunne gå amok over små ting og røg og drak kaffe hele tiden for at hænge lidt sammen. Jeg fik angstanfald om natten og sprang op af sengen og kunne ikke få vejret og troede jeg skulle dø. Angstanfald havde jeg i lange perioder, men jeg havde selvfølgelig ikke tid til at gå til lægen. Jeg sov meget dårligt og spiste om natten af ren frustration og tegn på lavt blodsukker.

Frokostpauser blev der heller ikke mange af. Jeg løb ud i kantinen i sidste sekund og proppede noget tilfældigt i munden. Når jeg gik på toilettet, trak jeg ud mens jeg stod og tissede. For jeg havde jo travlt. En dag, jeg skulle ind og handle glemte jeg min arm inde i bilen og smækkede døren så hårdt, at jeg skreg højt. Men jeg skulle jo videre.

Når jeg blev f.eks. forkølet kunne det tage lang tid at komme ovenpå og kroppen helede meget langsomt. Jeg følte mig lettere deprimeret og glædede mig ikke rigtigt over noget mere. Min hukommelse virkede dårligere end en mands hukommelse normalt virker, når han skal høre efter en besked fra kæresten, og jeg havde meget svært ved at koncentrere mig og var fraværende som en professor. Jeg synes de fleste mennesker var nogen idioter og blev frustreret og irriteret hele tiden. Jeg var sjældent frisk før kl. 10 om formiddagen og følte mig som dopet med sovepiller om eftermiddagen. Men om aftenen efter kl. 18 var jeg som regel mere frisk end på resten af dagen.

Da jeg brændte helt sammen gik jeg til lægen.

Hun tog en bunke blodprøver som alle var normale. Så jeg skulle bare hjem og hvile. Jeg så jo helt almindelig ud. Siden hen har jeg konsulteret yderligere 3 læger med stort set samme besked. De har dog kommet med gode råd såsom at spise og sove ordentligt. Men ikke én eneste gang har de nævnt at mine binyrer var trætte efter stress og at de var så overbelastede at de behøvede intensiv hjælp. Havde lægerne fortalt mig det eller testet mine binyrer, havde jeg fået en forklaring på alle mine symptomer. Som skulle vare ved i flere år efter mit sammenbrud.

Nogen af de råd, jeg skulle have fået kommer her :

Vær i seng inden kl. 22. Sov helst til kl. 9 om morgenen – folk med binyretræthed har mere brug for søvnen lige nøjagtigt mellem 7 og 9 om morgenen end andre. Undgå alt der stimulerer dine binyrer: kaffe, te, sukker, cigaretter, rød ginseng, alkohol, frugt med højt sukker indhold. Spis mange ” farvede” grøntsager eks. gulerødder.

Put salt på din mad. Alt det salt du føler du har behov for. Spis morgenmad før kl. 10, frokost mellem kl. 11 og kl. 11.30 og aftensmad mellem kl. 17 og 18 . Lev overvejende økologisk. Spis altid morgenmad. Spis fisk, kylling og andre gode proteinkilder. Vær opmærksom på fødevarer du ikke kan tåle.

Spis masser af B, E og C vitaminer og sørg for at få gode olier så som kæmpenatlys, hør og lin. Alle de nævnte fysiologisk råd er med til at aflaste binyrerne. Derudover kommer råd af psykologisk karakter, som stresslitteraturen bugner af, og som jeg ikke skal komme ind på her. Den psykologiske side af stress skal naturligvis også behandles, men det ikke relevant her.

I månederne og årene efter mit sammenbrud gik jeg i terapi en del og søgte meget information om stresshåndtering. Det er guld værd og helt nødvendigt efter man i mange år har misbrugt sig selv for sine ambitioners og andres skyld. Men det er kun halvdelen af sandheden. Den anden halvdel er, at du fejler noget, der kan måles. Det er der bare ingen der fortæller dig. Så du skal høre på omgivelserne sige ” blev du virkelig så stresset af det møde, at du måtte sove et døgn? ” eller ” nu har du gået hjemme i et halvt år, skal du ikke snart i gang” eller ” Ja, du har jo masser af tid”.

Og så begynder du selv at tvivle. Har jeg en depression? Hvorfor kan jeg ikke tåle stress? Er jeg en dovenkrop? For din læge kan ikke fortælle dig noget, du kan fortælle dine omgivelser.
    Og så bliver omgivelserne mistroiske og du får det endnu dårligere.

Efter et par år var jeg meget frustreret over at jeg gik ned efter meget lidt stress. Kaffen var væk, smøgerne var væk, kostvanerne i færd med at blive ændret og jeg løb flere gange om ugen og mediterede til min krop blev følelsesløs på den gode måde. Og alligevel kunne jeg ikke tåle ret meget stress. ”Det må du lære at leve med har jeg hørt mange sige”. Det er i virkeligheden noget sludder der bygger på uvidenhed. For man kan komme fuldstændig ovenpå igen i de fleste tilfælde. Men det kræver en stram handlingsplan.

Handlingsplanen fandt jeg ved et tilfælde. Selvfølgelig på Internettet. Jeg søgte på binyretræthed på danske sider og fandt 2 hits fra samme hjemmeside. Bl.a. en artikel skrevet af læge Carsten Vagn-Hansen, der omhandlede binyretræthed. Det kan oversættes med ordene adrenal fatigue på engelsk. Og vupti. Da jeg søgte på de engelske var der pludselig 1.360.000 hits links til hjemmesider om binyretræthed.

Selvfølgelig. Hvis der er nogen, der har trætte binyrer så er det amerikanerne. Den amerikanske livsstil dræner binyrerne i hidtil uset grad. Amerika er ”The land of Adrenal Fatigue” med kun 2
    ugers ferie og burgerfedt i blodet.

Det var en åbenbaring. Lige pludselig vidste jeg, hvorfor jeg havde det som jeg har. Og stadig har – bare i mildere grad. Jeg fandt en bog af James L. Wilson som hedder ” Adrenal Fatigue – The 21st Century Stress Syndrome” what it is and how you can recover. En bog med alle svarene og som bl.a. kan købes på amazon.com og forbes.com (bogen er nu oversat til dansk og kan købes også i Norge, find henvisninger her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=8350 /red.)

Forfatteren har forsket i binyretræthed i over 20 år og er en af de førende på feltet i USA.

Bogen er en komplet handlingsplan, der fortæller alt om hvordan du kommer tilbage til livet efter et stress sammenbrud. Ikke kun på det psykologiske plan men i lige så høj grad på det fysiologiske plan. Et plan som har været kraftigt forsømt af den stressramte.

Bogen indeholder også kontroversielle afsnit. Bl.a. anbefales der kosttilskud, som f.eks. melatonin som ikke er godkendt i Danmark. Bogen anbefaler også kosttilskud, som kun sælges i helsebutikker i USA og ikke på amerikanske apoteker. Det må være op til den enkelte om at han vil følge alle rådene i bogen. Det anbefales at spørge sin læge. Det råd kan jeg kun give videre, da jeg kun er lægmand på det medicinske område. Men jeg ved, hvad jeg gør. Jeg følger handlingsplanen slavisk. Og jeg har fået det bedre og kan tåle mere og mere stress. Men der er ingen genveje og det kræver tid og tålmodighed.

Der er ingen tvivl om at der vil komme stor fokus på binyretræthed i årene der kommer og at lægerne vil blive bedre til at sende stressramte patienter til de rigtige tests, så binyretrætheden kan diagnosticeres. Men indtil videre er den stressramte alene. I hvert fald hvis han eller hun ikke har råd til at betale for omfattende professionel hjælp på et stressklinik. De arbejdsmedicinske klinikker i landet kan også hjælpe, men der er ofte relativ lang ventetid. Jeg har fået stor opbakning fra den nærmeste familie og det er vigtigt. Men uden beviser kan selv den stærkeste støtte komme i tvivl om du nu også har det så dårligt, som du siger.

take action som den amerikanske livsstils guru Anthony Robbins prædiker og helbred dig selv før din læge måske gør det.

Med venlig hilsen
    XX

Når det er sagt (læst), vil jeg gerne gøre opmærksom på masser af god, relevant oplysning om binyrer og om koblingen mellem lavt stofskifte og binyrer, skrevet på norsk af Merete tilbage for flere år siden, på en hjemmeside hvis kopi findes her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=15933. Det er min mening, at der overhovedet ikke findes oplysning på norsk, med tilsvarende kvalitet og med tilsvarende grad af (almen)nytte. At læse "Meretes tyreoidea-side" er en tur i en tæt skov af mageløs oplysning, skrevet i levende menneskesprog, som selv stressede og/eller hypo-hjerner let kan fatte og få nytte af.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Arrow Sv: Stress er også en fysisk sygdom

Sitat Opprinnelig skrevet av Den Anonyme Blogger
    Der er ingen tvivl om at der vil komme stor fokus på binyretræthed i årene der kommer og at lægerne vil blive bedre til at sende stressramte patienter til de rigtige tests, så binyretrætheden kan diagnosticeres. Men indtil videre er den stressramte alene. I hvert fald hvis han eller hun ikke har råd til at betale for omfattende professionel hjælp på et stressklinik. De arbejdsmedicinske klinikker i landet kan også hjælpe, men der er ofte relativ lang ventetid. Jeg har fået stor opbakning fra den nærmeste familie og det er vigtigt. Men uden beviser kan selv den stærkeste støtte komme i tvivl om du nu også har det så dårligt, som du siger.

take action som den amerikanske livsstils guru Anthony Robbins prædiker og helbred dig selv før din læge måske gør det.
    Desværre har bloggerens optimisme lange udsigter... Den 20. oktober 2010 publicerede Ekstra Bladet artikel med overskrift: Stress er også en fysisk sygdom : "To kirtler kan afgøre, om du bliver rask (frisk/red.) efter stress. Hvis de er ude af balance, er psykologsamtaler og nye tankemønstre spildte kræfter."

Disse to kirtler artiklen handler om er de to binyrer, placeret på toppen af hver nyre. Det som er særlig interessant, og relevant i forhold til "bloggerens" optimisme er, hvad siger lægerne til fænomenet "trætte binyrer". Nogle af dem bliver interviewet i artiklen:

- Der er en videnskabelig diskussion i gang om begrebet binyretræthed, men der kan meget vel være noget om snakken, siger Bo Netterstrøm. Han er en af landets førende stressforskere og overlæge på Arbejdsmedicinsk Klinik på Bispebjerg Hospital.

Direktøren for det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, der har meget fokus på stress og trivsel, tror ikke på binyretræthed.

- Det er lidt poppet, og jeg er ikke enig i teorien, siger direktør og læge Palle Ørbæk. (...)

Overlæge Bo Netterstrøm er bekymret over, at mærkatet binyretræthed vil sygeliggøre stressramte endnu mere.

- Når sådan en begreb introduceres, kommer det til at virke som en sygdom. Det vil jeg gerne væk fra. Sørg for at fjerne stressbelastningerne, tal med gode folk, f.eks. en god veninde, og få noget motion hver dag. Så skal dine binyrer nok begynde at tage fat igen, siger Bo Netterstrøm og understreger, at det kan tage måneder og måske endda år at rette op.

Det virker (iflg. artiklen) som om at Bo Netterstrøm er ikke så afvisende, men så er han heller ikke en af mange... og alligevel begynder jeg at tvivle, når jeg læser hans "gode råd" til at komme sig af stress. Er overbelastede binyrer årsagen til stress, kan samtaler med selv tusind gode veninder, forslå som skrædder i helvedet.

Kilder:
    Ekstra Bladet
    Stressforeningen
    ADHDblog.dk

Forresten...

Denne blog blev efterfulgt i 2008 med opdaterings-bloggen Updates Adrenal Fatigue 2007 (på dansk), der også er væk fra Nettet, men gudskelov findes arkiveret på dette link: http://web.archive.org/web/201105110....blogspot.com/

"UPDATE
    26. jan. 2007
    Nu har jeg været på kuren præcis 2 måneder. På trods af at jeg først har fået de sidste vitaminer på plads i starten af det nye år er det bare gået jævnt fremad og siden jeg fik rigtige mængder af pantotensyre (b5) og b12 er der sket en ny positiv udvikling. Jeg magter nu min planlagte arbejdsprøvning endog med rigtig positiv resultat. Jeg
    er begyndt at kunne holde mit gamle tempo hvor jeg får noget fra hånden i en fart!

Tinitus er væk - min hukommelse og koncentrationsevne er væsentlig forbedret - jeg får ikke kraftig øresusen når jeg belaster mig selv fysisk eller psykisk - smerter og myoser i hals, nakke og skuldre er næsten væk - jeg sover godt igen - min puls er stabiliseret - min angst er væk - mit energi-niveau er væsentlig forbedret - jeg har væsentlig kortere restitutions-periode end for bare 3 uger siden - jamen, jeg kan da blive ved med at opremse symptomer der er visket ud af min tavle - det er jo fantastisk.

Jeg er nu helt sikker på at jeg har, i perioder, haft massiv mangel-tilstand af pantotensyre ( brændende fødder og ondt i hælene + meget andet "godt" )! Jeg er 100% sikker på at pantotensyre, i de rigtige mængder, er én af de allervigtigste parametre, sammen med de 3 andre: magnesium, E-vitamin, C-vitamin, at få på plads så hurtig som muligt for at aflaste binyrerne. Sørg for at få fordelt doser i løbet af dagen! Vigtigt, MEGET VIGTIGT!

Jeg ved at der er langt igen men godt begyndt er jo som bekendt halv fuldendt! Jeg ved også at jeg skal passe rigtig godt på mig selv. Måske får jeg et tilbagefald på et tidspunkt men nu tror jeg at jeg kan leve med det! Jeg er sikker på at jeg kan finde det rigtige spor igen!"
    Læs mere...

Egentlig forstår jeg ikke, at folk overhovedet kan finde på, at fjerne så meget nyttig information, som ikke mindst - de selv har brugt oceaner af tid og slid på at samle.
    Det er mig virkelig en gåde...

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Svar: 29
    Siste melding: 04-12-13, 23:29
  2. Trætte binyrer og træning
    Av Honeyhob i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-01-11, 05:58
  3. Hypoglykemi. sliter med blodsukkerfall uten å ha diabetes
    Av Knøttet i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 29-09-09, 21:32
  4. Hva er forskjellen på slitne binyrer og stive binyrer?
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 03-08-07, 15:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn