Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard B12 og folinsyre

Flytter dette temaet hit (ble startet under høyt stoffskifte).

Var hos legen til rutinemessig stoffskiftesjekk i dag og spurte ham om det var nødvendig å ta folinsyre sammen med B12 tilskudd. Dette kjente han ikke til, med mindre man har for lav folinsyre. Dette er visst sjeldnere enn lav B12. Jeg kunne bare ta denne blodprøven neste gang jeg var på laben.

Hvis jeg har forstått dere riktig så mener noen at man bør ta folinsyre uansett om denne er lav eller ikke så lenge man har lav B12. Noen som vet noe mer om dette?

baremei Gjest

Standard Re: B12 og folinsyre

Sitat Opprinnelig skrevet av brits
    Hvis jeg har forstått dere riktig så mener noen at man bør ta folinsyre uansett om denne er lav eller ikke så lenge man har lav B12. Noen som vet noe mer om dette?
    Tror ikke det er nødvendig som standard, nei. Det bør måles før man tar tilskudd sånn generelt, men nå husker jeg ikke om folat er vannløselig slik som B12.

Men folinsyre (=folat) er også et B-vitamin, og den ene hjelper den andre. Har man lav B12 er også folat ofte lav, derfor bør det tas blodprøve av begge, siden det ofte hjelper lite å ta B12-tilskudd hvis man også mangler folat.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    43
    Meldinger
    539

Standard

Husk også at om du får B12 tilskudd bør du også ha Folsyre tilskudd. For om du får B12 uten Folsyre så vil Folsyre gå nedover...

Det er ikke bra

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Malvik
    Alder
    54
    Meldinger
    70

Standard

Er det sånn å forstå at folk med lavt stoffskifte ofte også ligger lavt på B12???
    Har de siste to årene fått B12 injeksjon hver tredje måned,men det er ikke pga stoffskiftet, men fordi jeg etter min vektoperasjon må ha påfyll av B12 resten av livet da den delen av magesekken som lager B12 ikke lenger er tilstede hos meg

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    43
    Meldinger
    539

Standard

Veldig ofte så er det slikt at lavt stoffskifte og lavt B12 går hånd i hånd. Det er ikke alltid slik, men i mange tilfeller.

Ã…rsaken til dette er vistnok ikke helt kjent. Men det er ikke årsaket av det "normal" lavt b12 er årsaket av...

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Malvik
    Alder
    54
    Meldinger
    70

Standard

Hvorfor sier ikke legene noe om dette. Har aldri fått målt mitt innhold av B12 før jeg ble vektoperert, men fikk jo konstantert lavt stoffskifte for 8 år siden

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    43
    Meldinger
    539

Standard

Tja, si det. Muligens så vet ikke legen dette. Veldig få leger som vet nok om lavt stoffskifte og lavt b12.

Jeg hadde lavt b12 før jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte. Men siden mitt lave b12 ikke var basert på Pernicious anemia, som er forårsaket av mangel på intrinsic factor, ignorerte legen dette.
    Ã…ret etter fikk jeg diagnosen lavt stoffskifte av en annen lege, og han var veldig overrasket over at den forrige legen ikke gjorde noe som helst med det lave B12.

Så alt har med hva legene vet, hvilken informasjon de sitter på. Og ekspertisen de har på de forskjellige sykdommene...

Lavt stoffskifte er tydligvis noe som veldig mange leger ikke er veldig godt informert over.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    43
    Meldinger
    539

Standard

Om du tar en titt på denne linken : http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency ... 000574.htm så er ikke lavt stoffskifte en gang nevnt.

Men spør du de fleste her på forumet om de har lavt stoffskifte og B12 mangel så tror jeg så mange som 75% svarer ja.

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn