Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    71

Standard Stoffskifte verdier. Spørsmål for en veninne.

hei.lenge siden jeg har vært her inne nå..
    men jeg har et spørsmål for en veninne.

hun har hypothyeose. hun går på 150 mikro levaxin 5dgr i uka og 50 to dager i uka.
    på kontroll nå fikk hun vite at TSH lå på 0,51 og fT4 på ca 17. har ikke referanseverdier.
    men legen hennes ville ha TSH ned i 0,05, så han ville øke dosen til 150 mikro 7 dager i uken.
    høres ikke dette litt rart ut? vet at referansen hvertfall her er TSH fra 0,4 til 2,5. så da blir hun jo overdosert. hun føler seg i fin form. men hadde lavt blodtrykk og legen mente det var fordi hun hadde for lavt stoffskifte.....

så til meg selv.
    jeg er nå gravid igjen. snart 9 uker. skal til legen denne uken. har tatt nye stoffskifyeprøver, men vet ikke resultatet enda. men føler det er tid for å øke dosen min.
    går på 150mikro levaxin 7dgr i uken, og en halv tab x2 med liothyronin 7 dgr i uken.
    nå skal jeg ha eksamen om noen dager, og jeg kjenner jeg burde komme opp i stoffskifte fort.
    om jeg skal øke dosen nå, kan jeg øke bare liothyronin da eller bør jeg øke begge deler? legen min er ikke god på kombinasjonsmedisinering. er ikke ofte han skriver ut liothyronin. men ingen får ta den fra meg. jeg fikk et nytt liv den dagen jeg begynte på lio for noen måneder siden......

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Du får ikke noe kikk av å øke dosen sånn uten videre.
    Men hvos man er gravid, skal de aller fleste øke dosen og du kjenner det jo selv. Høres ut for meg at du bør øke dosen, mest fordi du er gravid. (mer hormon blir bundet pga. økt mengde bindeproteiner og da trenger man mer )

Legen til din venninne skal vel forsøke å senke antistoffene? Det er den eneste grunnen jeg vet om. Blodtrykket går ikke opp ved doseøkning, heller ned, etter pasientenes erfaring. Mange har postet at blodtrykket gikk ned ved doseøkning.

ft4 på 17 kan være gangske bra for mange. Hva var referanseområdet? Hvis det er 10-20 er det bra. Hvis det er 10-24 så er det bare halvveis. Så man kan ikke helt kommentere tallet uten å vite referanseområdet.

Angående å tilstrebe lav TSH ved hashimots thyreoditt: det står på www.thyroidmanager.org at man bør tilstrebe lav TSH ved antistoffer siden TSH stimulerer anstistoffer.

Men lavt blodtrykk kan godt behandles med lakris, det er sikkert noen her som vet hvilken lakris og hvor mye.
    Det har med binyrene å gjøre. Aldosteron og renin osv.
    Det er en pussig historie i legetidsskriftet om lakris og blodtrykk, forresten.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    43
    Meldinger
    539

Standard

Blodtrykket mitt var alltid veldig høyt før behandling med Thyrax (T4) og har nå gått ned... og er for det meste på 110/80. (Hadde en gang på en arm 170/110, men for det meste var det på 140/100).

Så jeg har mer normalt blodtrykk på 100microgram.

Så jeg tror også at blodtrykket kan gå nedover jo høyere dose...

Lignende tråder

1. Hei! Ny og spørsmål ang høyt stoffskifte og vekt
    Av Miss B i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 26-10-09, 13:45
  2. Personlige stoffskifte verdier?
    Av tidy i forumet Normalverdiene?
    Svar: 2
    Siste melding: 27-03-09, 23:14
  3. Div. spørsmål om lavt stoffskifte
    Av lady90 i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 2