Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard Hvilke matvarer bør man spise/ikke spise? Hvordan bør...osv.

Jeg plages av hjernetåke på 8. mnd nå. Siden legen ikke vil henvise meg til endokrinolog forsøker jeg alt annet for å bli bedre igjen, og har nettopp startet inntak av Liothyronin.

Hvordan bør medisinen inntas?
    Før jeg startet med Liothyronin tok jeg 1 tablett Levaxin a 100 Mg hver morgen ca. 1/2 t før frokost.
    Nå tar jeg 1/2 tablett Levaxin (=50 Mg) hver morgen, og 1/2 tablett (=10 Mg)Liothyronin hver kveld.
    Hva tror dere om dette inntaket? (mengde og tidspunkt)

Hvordan bør man spise når man har lavt stoffskifte?
    1. Er det sånn at det er visse matvarer man bør unngå og visse matvarer man bør innta når man har lavt stoffskifte?
    2. Noen påstår man ikke bør drikke light-brus, har dere erfaringer på dette området?
    3. Man bør selvsagt spise jevnlig, ofte og sunt. Det er enkelt i mitt tilfelle, for tar jeg ikke hensyn her så går blodsukkeret mitt amok. Har ustabilt blodsukker noe med stoffskiftet å gjøre?

Hvor mye hensyn tar dere til regelmessighet i forhold til inntak av medisin og måltider?

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Det første jeg tenkte var at du tok lite Levaxin. Men så så jeg i en annen tråd at du hadde høy FT4. Da regner jeg med at det er en hensikt med så lite Levaxin som 50 mg nå.

De fleste vi si at du bør ta T3 om morgenen. Majoriteten deler T3 og tar det to ganger om dagen, morgen og ettermiddag. Jeg tar ikke Liothyronin, så jeg aner ikke hvordan de tablettene ser ut. Kan du dele den halve tabletten?

Levaxin går mest i depot og skal ikke ha umiddelbar virkning, så jeg ser ikke noe galt i at du tar 50 mg Levaxin og 1/4 tablett Liothyronin sammen om morgenen. 30 min før frokost høres bra ut. Jeg prøver også å la tablettene mine ligge litt alene i magen før frokost, så de skal tas opp bedre. Resten av Liothyroninen 6-8 timer etterpå, slik at du forhåpentligvis føler deg våken og mere skjerpet utover ettermiddag/kveld.

Du hadde veldig lite T3 så jeg. Tåler du Liothyronin godt, uten å få hypersymptomer som hjertebank, skjelving, svetting, så kan du sikkert få prøve å øke dosen enda litt om en mnd. Jeg håper Liothyronin kan hjelpe for deg.

Mat og sånn...det er en egen vitenskap. Jeg tar egentlig ikke så mye hensyn til det lenger. Og det går bra for meg. Andre mener en bør unngå raske karbohydrater, og spise mere proteiner. T4 binder seg til et protein i kroppen. Jeg hadde en veldig opptur på en kost med 20 g karbohydrater om dagen. Det er ganske krevende å unngå karbohydrater i lengden, så det har jeg mer eller mindre droppet ut av.

Du som har ustabilt blodsukker burde spise lav-karbo. Min erfaring med mye kunstig søtningsstoffer er at det øker lysten til å spise galt. Det trigger søttrangen, og tørker ut kroppen så en blir mere tørst. En kan vel aldri gjøre noe galt hvis en spiser moderat lav-karbo a la Fedon og kutter kraftig ned på lettbrusen. Tar et glass lettbrus imellom som kos, ikke som tørstedrikk.

Jeg som tar 2 grain Armour Thyroid og 75 mg Levaxin tar alt om morgenen, omtrent en halv time før frokost. Så kosttilskudd på formiddagen. Jeg nevner oppdeling av Liothyronin til deg, siden så mange mener det er rett for de. Jeg har prøvd å dele Armour-dosen uten å merke forskjell.

Jeg tar Super Supplemental, Omega 3 og jerntilskudd. Har begynt med Avant Garden for å få bedre immunforsvar.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Hva er super supplemental og hvor får du kjøpt det?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Kamelona

Du har mange gode spørsmål ;)

Og marge har mange gode svar

Når det gjelder "lettbrus" så er det slik at mange ikke har godt av Aspartam som da ofte er søtningsstoffet. Og noen mener at det kan trigge antistoffene, f.eks. Anti-TPO som mange av oss sliter med. Dessverre bruker jeg noe Pepsi-Max selv for å våkne på, er helt bortreist jeg

Jeg kan ikke huske å ha lest dine prøvesvar. Kan du legge dem her, Kamelona, men ikke alt hvis det er mange, bare TSH, FT4, FT3, evt antistoffer, annet veldig relevant, evt avvik.

Forresten, det ble vel sagt, men ta først og fremst Lio om morgenen, da man liksom skal våkne litt av den. Og tar du mer enn 5 mikrogram, så del dosen utover dagen. Ikke ta den om kvelden (antakligvis, men prøv hva som fungerer best for deg).
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Jeg deler min halve liothyronin i to og tar den ene om morgenen og den andre sånn midt på dagen. Dr. Ridha Arem har skrevet om dtte og anbefaler 5 timer imellom.
    Jeg og andre mener at man må følge med ft3 og ft4 og at begge skal omtrent like høyt i sitt referanseområde og omtrent to tredeler opp sånn til å begynne med når man eksperimenterer, fordi det er omtrent der de fleste har det best. Så hvis det ikke hjalp så prøver man litt høyere eller lavere.

Har hørt om noen som tar liothyronin om kvelden men det er de få som sovner av det.

Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
    Jeg kan ikke huske å ha lest dine prøvesvar. Kan du legge dem her, Kamelona, men ikke alt hvis det er mange, bare TSH, FT4, FT3, evt antistoffer, annet veldig relevant, evt avvik.
    Siste prøver tatt nå nettopp:
    TSH 0,79
    FT4 22,5
    FT3 3,7

Alle andre prøver ligger innenfor referanseverdiene, men jeg har relativt høyt kolesterol til å være såpass slank (BMI 22,5, Kol 5,5), høyt kalsium (på grenseverdien, over for noen mnd siden), høy kalium (på grenseverdien) og lav ferritin (15).
    A-TPO er lav hos meg, uten at jeg vet hva det betyr for hvordan det var da jeg fikk hypothyreose for 11 år siden. Den gang sjekket de ikke A-TPO...

Jeg begynte med Liothyronin lille julaften, og kuttet samtidig ned på Levaxinen. 2-3 dager senere var jeg så dårlig at jeg ikke klarte å snakke uten å snøvle, og jeg brukte veeldig lang tid på å huske enkel ord som "fødselsdag" og "nyttårsaften", så jeg kuttet tvert og gikk tilbake til å ta bare 1*100 Mg Levaxin. Jeg får snakke med legen før jeg forsøker Liothyronin igjen...?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

For å legge det inn i kalkulatoren så må man ha referanseområdene.
    http://hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm
    Du oppgir 3,0-5.7 for ft3 og da ble det 29% som er veldig lavt.

Medlem siden
    Sep 2006
    Meldinger
    23

Standard

Når jeg startet med Liot. gikk jeg først litt ned i Levaxin-dose, men økte den tilbake til utg.pkt. etterhvert som formen gikk ned (litt klønete forklart kanskje ). Etter endel prøving frem og tilbake endte jeg på 150 mg. lev. og 10 mg loit. hver morgen. Måtte ha såpass med liot. om morgenen for ikke å bli trøtt, men fikk hjerteklapp og ble skjelven dersom jeg tok en dose til om ettermiddagen. Dette fungerte lenge, men nå prøver jeg Armour!

Jeg kan ikke spise skalldyr - får en liten opptur noen timer etter at jeg har spist det, for deretter å gå rett ned i kjelleren 1-2 dager!! Prøvde meg på litt reker nå i julen - og det blir leeenge til neste gang (trodde kanskje at det var en mulighet for at jeg tålte det nå som jeg har byttet til Armour!). Holder meg også helt unna soya.

Ellers spiser jeg lavkarbo, og det fungerer utmerket for meg. Kroppen min fungerer mye bedre uten brød, poteter, sukker, ris og mais samt endel frukt. (Dette er jo et flott kosthold dersom du vil stab. blodsukkeret.)

Tror nok det er viktig å prøve deg frem til hva som fungere for deg - med utg.pkt. i svarene her inne. Jeg har hatt stor nytte av det jeg har fått av infor her - og som jeg har justert så det fungerer best mulig for meg!!

Lykke til

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Kamelona ;)

Din FT4 er jo ikke såå høy. Jeg tror kanskje jeg ville fortsatt med 100 µg Lev om dagen og så innføre 5 eller 10 µg Lio. Hvis du har 20 µg's tabletter, må du dele dem. Men altså, jeg er bare en amatør på joggetur i jungelen, så du må være varsom med å høre på meg. Ser dog at Nora antar at du har lav FT3, så kan bare si: Hvis det var meg...

Husk det er snakk om at Lio noen ganger får FT4 noe ned, så da retter det seg kanskje litt. Du kan jo evt også ta litt mindre dose Lev, f.eks. 75 µg sammen med 5 eller 10 Lio. Det virker kanskje tåpelig å skulle til å fikle med å dele tablettene, det synes i alle fall jeg, men hvis det er det som skal til for at man skal få mest mulig optimal dose for å kunne fungere, så...

Men ellers må du selvsagt snarest mulig snakke med legen, også helst før du gjør noen endringer i dosen. Det er jo alltid retningslinjene.

Når det gjelder høy kolesterol kan du spise fet fisk for å få mer av det gunstige kolesterolet som da igjen "utjevner" det negative, altså det fjerner det ikke, men veier opp for det siden det er positivt. Tror jeg. Hadde både høyt negativt og positivt kolesterol en gang jeg, og da sa legen at da var det OK. Sa at det var nok fordi jeg spiste mye fet fisk. Kan ikke huske om man ga meg medhold, men han protesterte i alle fall ikke.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Det er så synd at du ikke fikk noe utbytte av liothyronin. Kansje du skal følge Stinas råd og prøve bare 1/4 tablett liothyronin og ikke redusere levaxindosen. Det er tydelig at du trenger minst så mye som du tar. Et annet alternativ er jo å øke levaxin til 125 mg om dagen. Må prøve alle utveier.
    Siden du kjenner så tydelig hva som ikke virker, så kan ikke legen ha noe imot at du prøver deg fram? Ta en telefon og hør om du kan prøve små endringer, og stopp straks du kjenner at det ikke er riktig for deg.

Jeg gikk rett fra bare levaxin til Armour, så jeg hadde ikke noen erfaring med kombinasjonen lio/levaxin.

Jeg tenker også på at du kan ha problemer med cøliaki eller binyrene. Det er ikke uvanlig at en får flere autoimmune sykdommer.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Alt vi ikke kan spise og lav-karbo .... hjelp!
    Av mammantileir i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 18
    Siste melding: 05-12-11, 19:54
  2. Svar: 14
    Siste melding: 20-04-08, 14:01

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn