Side 1 av 4 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 33
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    ålesund
    Meldinger
    29

Standard Jeg hadde utviklet en ualminneig stor flerknutet struma

Hei
    Jammen er jeg glad for at jeg fikk tips om denne siden av en dame i Bergen, tusen takk !!

Jeg som mange andre på denne siden, har heller ikke følt at energine hverken den fysiske eller den psykiske har hvært helt på topp de siste årene. fra å være en super positiv jente som trente og var aktiv hele tiden til å bli en som ikke orker så mye, vektøkning og masse PMS, labil i hummøret, muskel svakhet, pubertetskviser, problemer med å forstå "kompliserte" arb. oppgaver (alldri noe problem tidligere) tiltaksmangel osv.

jeg har hatt 2.5 år med 2 lege besøk der jeg uttykket min frustrasjon over å ikke ha nok energi og ville at noen skulle forstå hvordan jeg hadde det. ingen av mine blod prøver viste noen form for avvik.i vår merket jeg en kul på halsen der jeg igjen tok kontkat med lege. jeg ble sendt til ultralyd og der kunne overlegen bare se når jeg lå på bordet at JA HER ER DET KNUTE STRUMA IKKE VANSKELIG Å SE DETTE !!
    jeg hadde utviklet en ualminneig stor flerknutet struma, dvs at jeg har 5 store knuter der de nesten har samme str. den største er på over 7x6 cm og jeg har og ett konglomerat av mindre knuter på den andre siden.
    jeg har tatt radioaktivt jod og tatt dette spesielle bildet der en kan påvise aktivitet i kjertlene, kjertlene er dobbelt så store som de skal være.

Bildet av kjertelen viser at de er aktivitet i de så jeg produsere, men ligger bare litt for høyt. (skal be om å få svarene neste gang)
    Jeg har fått en spesialist fra Haukeland og han sier at det er uvanlig at en så ung kvinne har så store knuter som det jeg har. (jeg er 37)
    Nå vil han fjerne knutene og hele "Stasen" som dere kaller det.

Jeg går nå til akupunktur for å normalisere min merkelig psyke og gråte tokter. jeg sover heller ikke godt om natten sover urolig og lett, ser heller alldri helt uthvilt ut. jeg fungere slett ikke så bra i en krevende jobb jeg har heller, selv om jeg har fått drømme jobben, jeg er alene med to barn, så denne jobben er god å ha, men jeg føler at jeg kommer til kort der for tiden.

Hva sier dere som har hvert lenger i gemet en jeg? Er det vanlig å operer selv om jeg har kjertler som fungerer selv om de ser dobelt så store og at jeg har knutene? Om kjertelen er så store kan ikke det bety at jeg ikke har produsert nok en gang, og at de vokser for å kunne kompensere for det manglende tyroksinet? Er det vanlig at en SVINGER i for høyt og for lavt nivå, jeg synest at jeg har mange av symptomene for begge nivåer.

vektøknig, humørsvinginger, søvnprøpelmer, tidlig grått hår, kviser, konsentrasjons problemer, noen ganger problemer med å få frem rette ord. fryser, irritabel og håpløst temperament for tiden.

Knutene er så manga og store at det kan være fare for at de vil kelmme på stemme badet og en vokser ned under bryst beinet, en annen er gansek nært stemme bandet og ja, jeg har fått vite at det er muligheter for selv om de ser små at jeg får hes stemme resten av livet.

Jeg har og fått vite av en alternativ dame at vi selv er desverre ansvarlige for at vi har fått desse plagene, vi har gått på bekonsnig av oss selv for lenge, og undertrykt meninger og følelser, dette setter seg i halsen og gir plager med hypofyse og hormoner ??? Noen komentarer om dette?

Dette ble ett langt innlegg.
    Om jeg operere hvor lenge går dere sykmeldt, og hvor raskt er en i arbeid igjen?

Takk for en super side, hvet dere om flere sider i utlandet danmark eller sverige, og hvor kan en skaffe seg mere infor om disse sykdommene for uten denne siden og Thyrea forbundet?

klem fra meg

baremei Gjest

Standard Re: Knute struma !!!

Nå vil han fjerne knutene og hele "Stasen" som dere kaller det.
    Alt du beskriver kunne jeg skrevet selv, jeg hadde også knutestruma, men færre og mindre knuter som produserte og ga meg berg-og-dalbaneform med hyper-hypo-normal og på'n igjen.

Få skiten vekk, jeg mener du ikke har noe reelt alternativ enn å fjerne det.

Er det vanlig at en SVINGER i for høyt og for lavt nivå, jeg synest at jeg har mange av symptomene for begge nivåer.
    Ja, det er vanlig. Da har du sannsynligvis produserende knuter, som forårsaker svingningene og som forvirrer kjertelen og hypofysen. "Alt" blir feil, og du må enten operere ut eller få radioaktiv jod. Med slike knuter du beskriver høres operasjon ut som det eneste fornuftige.

Jeg har og fått vite av en alternativ dame at vi selv er desverre ansvarlige for at vi har fått desse plagene, vi har gått på bekonsnig av oss selv for lenge, og undertrykt meninger og følelser, dette setter seg i halsen og gir plager med hypofyse og hormoner ??? Noen komentarer om dette?
    Argh! Jeg blir så sint på kvakksalvere! OM man mener det og OM det skulle være sant har de ikke lov til å si slikt - de skal hjelpe deg, ikke legge sten til byrden. Si til et kreftsykt og døende menneske at de selv har skyld i det - det er bare tull og tøys. Det kan like gjerne være tilsetningsstoffer eller miljøgifter eller gener - VI VET DET IKKE!

Om jeg operere hvor lenge går dere sykmeldt, og hvor raskt er en i arbeid igjen?
    Det er nesten umulig å svare på. I beste fall to uker - i verste fall to år.

Kommer an på hvor dårlig du har vært, hvor lenge du har gått syk, hvor godt du reagerer på tyroksintilskudd osv.
    Vanskelig å si uten flere detaljer om deg og tidligere blodprøver, og det er så individuelt.

Men er du som folk flest (og ikke som de fleste her inne, vi er sånne vanskelige tilfeller, stort sett) reagerer du bra på Levaxin, og man kan anta sånn ca 1-3 måneder før du er i grei og stigende form igjen. Hvis du idag takler full jobb og har noe du kan kalle et liv selv om du sliter tungt tar det sannsynligvis kortere tid enn om du har vært helt eller delvis sykemeldt i lange perioder og alt er bare gørr. Tror jeg da, bare utifra egen erfaring.

Lykke til!

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    17

Standard

Jeg har hatt knutestruma og fjernet halve skjoldbrukskjertelen, hele prosedyren var svært effektiv og smertefri. Det var verste var å stå i kø for å få operasjon, tok ca ett år.

Lagt inn på kvelden (Aker), neste morgen kjørt ned, våknet forvirret opp på overvåkningen uten smerter, bare døsig. Utskrevet neste kveld, største problemet mitt var å bo på firesengsrom med snorkende nabo....

Sykmeldt i to uker, enkelte holder det med en ukes sykmelding. Bruker kirurgisk tape på arret i ca 5 mnd for at det skal gro pent, ellers ingenting. Og arret ser fantastisk bra ut. Jeg hadde en struma som vokste utover, virkelig stor og skjemmende så dette er en overgang til det bedre.

Kom inn til måling etter operasjon og fikk konstatert normale men litt lave verdier. Skal derfor nå teste ut litt levaxin (50mg) for å se om jeg er en person som skal ligge litt høyt. Legene på Aker sier det er individuelt hva som er den enkeltes nivå, for noen kan det være ok å ligge lavt på normalskalaen, andre igjen SKAL ligge høyt.
    Jeg har hatt noen hypo symptomer av typen mye sliten og har gått litt opp i vekt. (Svært lite vektoppgang men er opptatt av å ikke få på meg flere kilo.) Ikke hatt noen store endringer etter operasjonen/medisinering annet enn at jeg har fått mer energi, trener masse og ser lyst på livet. Så om jeg skal fortsatte med levaxin er usikkert, må vurdere noen uker til. Har man først startet skikkelig må man holde på, og det ser ut som min halve kjertel ihvertfall produserer endel thyroxin. Det beste er jo å klare seg uten medisiner, men hvis den lille tabletten hver morgen får meg til å føle meg ENDA bedre er det virkelig bryet verdt.

Jeg er kjempefornøyd, både med behandlingen jeg har fått fra helsevesenet samt min egen tilstand !

Forøvrig er jeg enig med baremei som sier at det er best å fjerne hele stasen. For meg var det mest et kosmetisk problem, men fy fader så store og stygge de knutene kan bli! Folk så rart på meg, lurte på om jeg hadde svulster eller kreft. Gikk alltid med noe i halsen, også om sommeren. Og knutene blir ikke mindre, de bare fortsetter å vokse til de som hos meg trykket på både luftrør og stemmebånd.

Det jeg syns var vanskelig var at jeg ble litt forvirret av legene fordi de hele tiden sa det var min avgjørelse. Men jeg ønsket kvalifiserte råd, jeg er slett ikke lege og følte meg veldig usikker siden altså kjertelen min stort sett produserte nok og en fjerning høres rimelig drastisk ut. Og når de i tillegg maser om at det "alltid er risiko ved operasjon" hjelper det jo ikke. Tror det er knapt noen som har dødd ved en slik operajson i Norge, risikoen er nesten lik null, det man kan risikere er varig heshet men selv jeg med svært store knuter rundt bla stemmebåndet slapp det. De er flinke til å operere disse kirurgene hvis man kommer til et stort sykehus som gjør dette ofte.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    ålesund
    Meldinger
    29

Standard takk for svar

hei dere jenter som tar tid til å svare,

jeg er så glad for at jeg får info om dette, og føler at jeg ikke er alene, ingen i min famile har hatt struma så det er ingen å henvende seg til.

Jeg er og glad når jeg ser at det er store muligheter for at egn blir bra og i god form etter ett inngrep av denne typen. Jeg har nå blitt sykmelt etter nyttår 1 mnd, jeg har hjertebank og sviing/smerter i brystet, jeg er og vel det som en kan kalle labil i hummøret, legen har tatt en test på meg og funnet ut at jeg er deprimert og ville sette meg på tabletter, men jeg er ikke sikker om jeg vil det, har en følelse av at det er kjertelen sin skyld at jeg har fått dette tullet. men det kan og være en ,mulighet for at struma og hormmon forstyrrelser har trigget frem en depresjon. dere som har hatt depresjoner har dere gått på tabletter eller har det hele "ordnet" seg etter at dere fikk operert bort kjertelen?

sofus

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    24

Standard Depresjon?

Hei Sofus!
    Jeg har hatt det slik som deg! En stor varm(hormon produserende T3) knute i kjertelen samt flere små . Hadde de i over 20 år. De vokste og min T4 ble bare lavvere og lavere og min T3 ble bare høyere og høyere noe som resulterte i indre uro ,søvnløshet svingende med matthet tiltaksløshet og letteredepresjon som resultat.
    I mars 2006 ble det tatt ultralyd av kjertelen og det viste seg at en av knutene var blitt kald og ondartet dessverre.
    Jeg ble lagt på operasjonsbordet april2006 og fjernet hele stasen.IKKE VONDT,MEN EKKELT;de vet hva de gjør.
    Var hes i 3 uker, men det har gått over.
    Må innrømme at formen ikke har vært topp de første måneder ,men jeg måtte gå uten Levaxin i 5 uker etterpå(pga kreftbehandling). Tok i tillegg høy dose radiojod etter 5 uker før jeg beg på Levaksin.
    JEG HAR NÃ… IKKE EN ENESTE CELLE SKJOLDBRUSK IGJEN!
    Det tok ca 3 mnd å venne seg til dosen.
    Siden føler du bare en indre ro i brystet, formen har vært opp og ned men ikke så ille som før operasjonen. Jeg anbefaler deg ABSOLUTT å ta vekk din syke kjertel ettersom det er reell fare for at noen av knutene blir ondartet samt at man tåler operasjonen bedre jo yngre man er.
    tips ta noen nakke øvelser noen uker før operasjonen. Kirurgen må legge hodet veldig bakover under operasjonen som kan ta opptil m3-4 timer så det er lurt å trene!
    Lykke til.
    Mange jeg kjenner har hatt bedre opplevelser på dette enn meg, men vi er forskjellige.
    Jeg er frisk fra kreften (JIPPI)og det er god prognose for de med skjolbruskkjertel kreft forøvrig men ta ingen sjanser. Kjertelen din er syk, den bør bort spør du meg!
    Hilsen 150 levaxin hver dag nå....

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

Hei

Jeg kan desverre ikke si noe om strumaen din, men symptomene dine er veldig like mine. Også det med temprament, gråting osv. jeg svinger også mellom symptomer på høyt og lavt og det er ikke uvanlig å ha symptomer som går over i den andre retningen enn diagnosen man har.

Det der er bare tull!!! Vi har ikke en livstilssykdom. Hverken de med høyt eller dem med lavt. Så det kan du avskrive helt og holdent

Jeg vil ønske deg lykke til med operasjon og alt som følger med. Håper alt går bra.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    ålesund
    Meldinger
    29

Standard hukommelse

Hei
    Jeg har fått påvist knute struma, og i den forbindelse har jeg nå vært sykemeldt i 1 mnd. pga utmattet, jeg gråter har humømr svingninger, og jeg gruer meg til å gå tilbake til jobb for jeg føler meg ikke i form, enda og orker ikke å sitte og gråte på kontoret mitt for "ingen "ting.
    Jeg merker og at jeg ikke tåler så mye stress, eller mange baller i luften, det værste er at jeg har ebgynt å bli glemsk !!!!!! jeg glemmer ting og jeg husket ikke bank konto nummeret mitt her om dagen, og jeg prøvde i 3 dager å huske det men ikke søren!
    jeg var nede i baken og skulle bestille nytt kort, og det skulle gå greit, men tenket at jeg skulle sjekke om det var ette annen nummer jeg hadde. nå etter 1 uke VAR det ett annen nummer på koden min, en som jeg har brukt i 6.mnd.....dette er ikke så bra, har noen andre erfaringer med dette, det er og mange andre ting jeg ikke husker.
    Legen mente at jeg skulle prøve antidepressiva, men forstår at en blir likegyldig og sløv av dette, det er jeg nok fra før, men slipper muligens humør svigingene da. Hva hvet dere om Seoronin og Mellatomin stoffer i hjernen når eg har stoffskifte sykdommer, det er hormoner dette og, og kan føre til depresjoner..

Sofus

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

Hei Sofus

Det med å glemme slikt er et helt vanlig symptom. Selv kaller jeg det Alsheimer-Light. Jeg kan glemme de utroligste ting og er ikke alene om det. For meg har det blitt litt bedre etter jeg startet med medisiner, men langt i fra slik jeg var før. Det er skrevet en god del om hukommelse her på forumet. Hvis du søker på det tenker jeg du får enda mer informasjon

Hos meg roet de følelsesmessige utslagene etter et par måneder på Levaxin, så du skal se at det ordner seg etterhvert det også.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

baremei Gjest

Standard

Tilstanden er vanlig for ubehandlet hypo, og har til og med et navn: pseudo-demens.

Det blir bedre bare behandlingen er riktig, men det tar tid.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    ålesund
    Meldinger
    29

Standard Blir ikke bedre etter operasjon...

Hei dere som har så mye erfaring innenfor verdier på de ulike prøvene.
    Jeg har fått vite at jeg har normale prøver, og det stemmer nok sikkert, men det betyr ikke at jeg føler meg normal.
    Som jeg har skrevet inne her før så har jeg knute struma og har nå vært sykmeld 1.mnd, og vil komme ut av denne brain fog tilstaden og gråte tokter som jeg har nesten hele tiden. Har forresten og hatt mensen 2 ganger på en mnd.!! har alllllldri hendt før.

T4 > 18
    T3 >4,8
    Anti TPO >10
    TSH >1

Alle mine prøver er komplett normale sier legen,,men jeg er ikke det.

Jeg har nett opp snakket med spesialisten jeg har, han som skal operere meg, og en annen spesialist som og er kirurg, men som har tatt ultralyd på meg.

Den ene er litt forsiktige i sine uttalelsen og sier at jeg ikke blir frisk av min Psyke "depresjon symptomer" dette må jeg jobbe med selv og uten om struma problematikken, for knute struma med komplett normale verdier skal ikke medføre labil psyke. Og den andre sier at vel det er ikke sikkert at det hjelper med operasjon, enten de tar vekk hele kjertelen eller bare halve, de er ikke sikkre enda.

Så da forstår jeg det slik at selv om en har mange av syptomene på depresjon, så er ikke det synomnymt med struma, blir helt forvirra her.. jeg håper bare at jeg kan "snap out of it SOOOON"

Side 1 av 4 123 ... Siste

Lignende tråder

1. NRK hadde en god sak om mat og tilsetningsstoffer
    Av helgemann i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 2
    Siste melding: 03-11-10, 14:23
  2. Hadde antistoff i minst 5 år før eg fekk lågt stoffskifte hausten 2005
    Av Delisa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 56
    Siste melding: 03-07-10, 15:08
  3. Ville du gått med en t-shorte det sto jeg hadde lavt stoffskifte på?
    Av Larah i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 1
    Siste melding: 25-06-10, 22:06
  4. Svar: 14
    Siste melding: 11-12-09, 14:49
  5. Jeg fikk et barn i desember 1997 og hadde absolutt ingen oppfølging av hypothyreose
    Av rubimor i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 24-08-06, 11:19

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn