Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 20 av 20

Tråd: Hukommelse

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Det er fritt sykehusvalg så det er mulig for deg at legen sender en henvisning til endokrinolg ved et annet sykehus.

Disse endokrinologene er visst noe helt for seg selv ( sikkert ikke alle da, men mange).

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Har jo tenkt på det også. Bor i lofoten så det er jo et stykke å reise.
    Tørr ikke å reise med fly
    Bodø er jo utelukka side jeg fikk avslag, og da er det nærmeste trondheim eller tromsø. Mener å ha lest her på forumet en plass at det skal finnes en ok en i trondheim. Skal gjøre et forsøk i morgen på å få henvisning til endokrinolog og nevrolog igjen, det er ikke holbart å ha det sånn.

Takker så mye for svarene setter utrolig pris på det
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard

Hei igjen!

Jeg har hatt nesten alle symptomene du har Helene,- hvis det kan være noen trøst. Det er først den siste tiden, etter 1 år med medisin, at jeg klarer å følge med på et TV-program OG greie å oppfatte og huske innholdet. Det samme gjelder avislesing, ( en kjær aktivitet), nå klarer jeg t.o.m. å huske igjen folk som jeg bare overfladisk kjenner. Nå klarer jeg, i motsetning til hva jeg gjorde for en måned siden, å ta med meg søppelet på vei ut OG huske handleliste, penger og posen med tomflasker
    på vei til butikken.

Jeg har fått igjen mye av følelseslivet mitt, føle glede, "nå skal jeg kose meg"-følelsen, mm, alt dette har vært fraværende lenge. Jeg har gått som en zombie i en tåkeheim med svært lite ingredienser. Konsentrasjonsevnen varte i noen minutter av gangen. Muskel- og leddsmertene har blitt mye mindre, hudfargen er nesten normal igjen, depresjonen er borte, kunne nesten begynne å gråten hvor som helst, når som helst, litt ugreit når jeg skulle betale matvarene i butikken. Den verste tiden, i vår, sommer, var jeg paranoid,- var aldri tidligere plaget med det! Jeg hadde også problemer med å finne de riktige ordene. Det er grusomt! Hele kroppen dirret innvendig, sjanglet og var svimmel. Synet ble dårligere og "rarere", hadde Tinnitus,- er bare litt plaget med det nå. Dette er en grusom sykdom for noen. Noen har mange symptomer, andre få.

Jeg forstår din bekymring fordi jeg har vært der du er nå. Du skriver at du har begynt å tenke i retning av MS, pga synsnervebetennelsen du har hatt. Den sykdommen kjenner jeg lite til. Men symptomene du beskriver er hyposymptomer.

De siste prøvene dine viste at TSH var 3.6 og 2.7. Behandlingsmålet er en TSH på 0.5 - 1.5. Hvordan ligger du an mht økning? Bl.a. ikke øke for mye på kort tid. Dosering i fht vekt? 1.6-1.7 mikrogram pr kilo kroppsvekt. Har Nora regnet ut hvordan du ligger an i fht de 3 blodprøveverdiene?

I et av innleggene dine, klippet fra Nettpsykiateren, ble det anbefalt at deprimerte tar Magnesium, (MG+++). Jeg inntar 1 stk hver dag. Andre tilskudd jeg tar er Selen, Spektro (mineral og vitamintilskudd), Rosenrot, jern og tran.

Denne sykdommen er jo veldig rar fordi den arter seg så forskjellig for den enkelte. Noen får bedre form etter forholdsvis kort tid,- andre trenger lenger tid. Noen har skrevet at det tar 1 - 2 år før vi blir frisk.

Ha troen på at du blir frisk Helene! Hold ut! Klem fra Joni

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Det er svarene fra dere her på forumet som hjelper meg å holde ut. Det å ha muligheten til å lese innlegg fra andre i samme situasjon. Har vært her ofte i det siste og lest innlegg. Det er så mange oppvakte, snille mennesker her som gir gode råd og oppmuntrende ord.

Masse klemmer til dere alle
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Hei. jeg og føler meg "bomull"!!!

Har nå endelig fått igjen all energien, så sånn sett går det greit å være tilbake i 60% jobb, men hue henger ikke med.

Bare å huske småting er ett skikkelig problem.

Faren min henter eldste på skolen når jeg jobber, og jeg ringer han opp til 3 ganger pr dag for å bekrefte at vi har avtaler for den dagen f.eks.

Har tidligere hatt en veldig bra hukommelse, men nå har jeg til og med tenkt i Alzheimer-baner, på ekte liksom....

Det "slår" vel til på damer fra de er rundt 30, og det har jeg rundet for noen år siden.

Har også prestert å skulle hente ei venninde, og ringt hu etter en stund fra andre siden av byen og lurt på om det er hun jeg er på kjøretur etter.

Har nå brukt armour siden oktober, og har jo blitt veldig bra av den, men hue henger altså ikke med enda.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Er helt på vidda for tida jeg og. Synes ikk det er hukommelsen som er værst å takle, men det at jeg er så "forvirra" i hode, og at jeg ikke helt klarer å sette sammen setninger, og ord lengre. Dette gjelder ikke bare de som skal komme ut av munnen, men også de jeg skriver. Har vært god på rettskriving før, men bruker evigheter på å få ting rett nå. Har også blitt virkelighetsfjern, og desillusjonert. Lever delvis i min egen verden, klarer ikke være med i den virkelige. Klarer ikke å ha kontakt med folk siden det å følge med i samtaler er umulig, blir bare kjaos, og ender opp med å være enda mer forvirra. Har bare hatt dette i perioder før gått sånn opp og ned, men nå har jeg hatt det konstant. Periosene kunne jeg takle men ikke å ha det sånn hele tia.Livet består ikke av annet en sykdom, du får en plage venner deg til den, for så å få en ny, men nå har jeg nådd grensa for hva jeg kan takle. Er bare så redd for hva som kommer videre, redd for å bli grønnsak. Føler at noe er veldig galt, men sliter med å undres på om det er stoffskifte eller om jeg burde fått mere utredning når det gjelder MS. Har tatt kontakt med psykiatrien for å få hjelp å takle ting, og håper de kan hjelpe meg å få henvisninger vidre til endokrinolog og nevrolog, dette får ikke lengre.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Hei Heisann alzheimer er visst veldig sjelden for de under 50 år. Ting som kan skape samme syptomer som alzheimer og som kan behandles er vitamin-sporstoffmangel, stoffskifte, depresjon eller bivirkninger av eller vekselvirkninger mellom medisiner. Fant det under denne linken.
    står under: 10 tidlige tegn - Jo tidligere behandling, jo bedre.

http://www.apotek1.no/modules/module_12 ... MAodGCCxGQ

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

Hei Hsn

Noen andre som har hatt det sånn at man på et vis glemmer hvordan man puster svelger. at man må konsentrere seg for å få til dette?
    Jeg har ikke akkurat det, men jeg har dager jeg må konsentere meg for å holde ting i hendene. Om jeg ikke konser så glipper de ut av hendene mine. Utrolig frustrerende!

Jeg har først idag lest gjennom denne tråden og det er så mye å svare på. Jeg makter ikke alle idag. Men jeg tror at du skal sende et brev til Tyreoidea senteret på Aker universitetssykehus. Og slev om det er en lang tur, så tror jeg at trygdekontoret må dekke opp reise kostnadene om du kommer inn der. De behandler dem som har lavt stoffskifte som er vanskelig å behandle. Verdt et brev med symptomer, prøvesvar og gjerne deler av journalen.

Selv har jeg gått på Levaxin i 1 år og 3 måneder. Har blitt noe bedre, men langt - langt ifra god. Hukommelsen min er god noen dager og ekstremt dårlig andre, så jeg liksom ikke til å stole på føler jeg selv. Det er ingenting som er konstant i denne kroppen. Men heldigvis har jeg på et vis akseptert at det kanskje ikke blir bedre enn dette. Da kan jeg bruke kreftene på ting som faktisk kan gjøre meg bedre i det lange løp. Jeg forkuserer på de gode tingene, for ellers mister jeg håpet og given, og det er ikke bra. Og hos meg er jo noen ting blitt mye bedre, men jeg trenger ikke å undre på om jeg har MS heller da.. Skjønner den tvilen gnager voldsomt. Send som sagt et brev til Aker og fortell om hvordan du har det og hva nevrolog / endo har sagt osv. Det skader ikke å prøve
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    10

Standard Sv: Hukommelse

Hei, jeg har det også sånn at jeg "glemmer" hvordan det er å svelge! Kan være fryktelig ekkelt av og til!

En gang jeg hadde halsbetennelse ble jeg akutt lagt inn på sykehgus for jeg hadde mistet svelgerefleksen helt- kunne ikke svelge mitt eget spytt (i det heletatt) og måtte ligge en uke på sykehus med intrevnøs vesketilførsel pluss antibiotika intrevnøst

Så en hel uke tok det utenat hverken tørt eller vått gikk ned, men klarte å svelge mitt eget spytt etter tre-fire dager da Fælt

(første gangen jeg trodde jeg klarte å svelge, konset og konset leeenge, så kom vannet ut nesen istedet for å renne ned i halsen (!!!!).. så da ble det enda noen dager med intrevnøst vesketilførsel på meg)

Ikke heeelt det samme det jeg beskriver her da, men mtp å glemme hvordan man svelger sånn i det daglige, har jeg ofte, det er rart og ekkelt!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Hørsel, syn, luktesans og læring/hukommelse
    Av ninus i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 15
    Siste melding: 09-04-07, 15:00
  2. hukommelse
    Av sofus i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 2
    Siste melding: 25-01-07, 19:51

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn