Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 20

Tråd: Hukommelse

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard Hukommelse

Hei vil ta tak i temaet hukommelse igjen. Er det mange her som har så store hukommelsesproblemer at det har blitt invalidiserende på et vis? Føler at jeg ikke henger med lengre. Leter etter ord, glemmer ting som foreksempel hvor de forskjellige hurtigtastene på mobilen er og mange andre ting jeg har brukt mye, og egentlig bør huske, navn. Har i tillegg blitt litt desorientert, og ,istet romfølelsen, får black outs osv. Er redd jeg skal bli verre, og til slutt bli helt grønnsak, og en fare for meg selv og andre. Kan noen komme med noen ommuntrende ord å si at det er vanlig å bli sånn av stoffskifte, begynner seriøst å bli redd. Står jo så lite om hukommelse og årsaker til sånn problematikk, og det som står er jo hjerneskade, kreft, demens og psykiskelidelser.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Nøtterøy
    Meldinger
    103

Standard

Da jeg var på mitt verste med stoffskifte i sommer, var jeg akkurat som du beskriver. Et eksempel f.eks. jeg skulle ha barselmøte hjemme hos meg. Jeg glemte både tid og dag (var heldigvis hjemme og huset så ganske greit ut). Det verste er at jeg i etterkan tikke klarer å huske at vi ble enige om den dagen og tidspunktet (var en annen dag og tid en normalt), og slik pleier det jo ikke være - ting demrer litt etterhvert.

Jeg måtte også skrive opp alt - fra den minste beskjed, hvis ikke var det borte (jeg regnes for å være rimelig oppegående ellers, og venninnende mine stusset, for jeg trengte jo tidligere ALDRI skrive opp noe.)

Heldigvis er jeg nå mye bedre, selv om stoffskifte ennå ikke er korrekt medisinert! Så du får bare ta tiden til hjelp!

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard Re: Hukommelse

Hei Helene!
    Dette er veldig gjenkjennelig også for meg! Fra jeg begynte med medisin for ca 1 år siden, har formen sakte blitt bedre. Hypothyreose påvirker hele kroppen,- alle "avdelinger" kan bli berørt. Hovedproblemet er vel at alt går tregere enn normalt, også mentale gjøremål, som omfatter hukommelsen og konsentrasjonsevnen.

Hverdagen går bedre når jeg ikke stresser. Noen ganger blir det likevel mye stress og da fungerer ingenting! Prøver å prioritere det jeg gjør, men det er ikke alltid så lett i praksis.

Da jeg ble syk bestemte jeg meg for å tro på at jeg kom til å bli frisk og derfor gi medisinen en sjanse til å virke optimalt. n'Finn anbefalte at vi setter en dato og eventuelt klager hvis behandlingen vi får ikke virker. Det har vist seg å være en god strategi for meg.

Lykke til Helene!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Jeg greide å glemme nøkkelknippet tre ganger samme dag i forskjellige butikker.
    Brain fog heter fenomenet på engelsk, på norsk fant vi noen ord, tåkehjerne og bomull på hjernen men jeg har glemt hva det ble til......
    Noen pasienter har lagt ut en del dumme og hjernedøde ting de har prestert mens de hadde tåke på hjernen . Ã… rote bort noe i huset slik som dopapiret som man finner i fryseren osv er vanlig.

Jeg prøvde liothyronin og det var som om det stod en mann bak meg og dro vekk en bomullsdott fra hjernen min.

Har dere prøvd liothyronin?
    Jeg bruker en kvart tablett om morgenen og en kvart til , 4-5 timer etter, slik som Dr. Ridha Arem skriver i boka.

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Nøtterøy
    Meldinger
    103

Standard

Jeg har ikke prøv dette, da jeg før jeg fikk mitt siste barn fungerte helt ok på bare Levanxin. Regner med at det blir slik igjen

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Noen andre som har hatt det sånn at man på et vis glemmer hvordan man puster svelger. at man må konsentrere seg for å få til dette? Har hatt det noen ganger, og black outs at jeg glemmer hvor jeg er neoen sekunder.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

kjenner igjen blacouten ja.... skikkelig skremmende :(

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Huff ja det er skikkelig ekkelt. Er dessverre kommet så langt at jeg er blitt sånn hele tida nå. Klarer ikke å følge med på tv, samtaler, og lese bøker skal jeg bare glemme siden jeg ikke husker ei halv side engang. Det å skrive disse linjene er også vanskelig siden jeg roter sånn med skrivinga. Alt er bare kaos i hode, klarer ikke holde styr på noen innkommende informasjon, og få utrykke meg å få ut riktige ord er også vanskelig. Husker ikke sekunder tilbake. Svelgeproblemene er kommet for fullt, har nesten ikke følelse i en finger, føttene er gele, hørselen på bærtur, og lukte og smakssansen nedsatt. Er blitt skikkelig deprimert også pga dette, og makter ingenting mer. Er begynt å tenke retning MS igjen pga den synsnervebetennelsen jeg hadde.Har jo 25% sjanse for å få det, og plagene jeg har er kan jo være symptomer på det også. Føler disse plagene er nevrologisk. Kan jo selvfølgelig være en bagatell også, men føler ikke det selv. Synes bare det er så rart at levaxin ikke hjelper meg mer, og at hode mitt skal bli så surrete at det blir et handikap. Eneste som gir meg et snev av håp om at dette kan bli bedre er denne sida, og den infoen jeg får her. Den andre sjudommen jeg er i risikogruppen for er ikke noe koselig alternativ, makter ikke tanken på å bli mere invalidisert.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Håper du blir bedre og at legen din tar deg på alvor også med din redsel med tanke på MS, noe jeg skjønner veldig godt. Det er ingen undersøkelser som kan gjøres med tanke på det slik at du eventuelt kan bli litt beroliget?

Som du sikkert har lest her på forumet er det ikke alle av oss som har effekt av Levaxin heller. Liothyroxin eller Armour kan være et alternativ.

Selv er jeg litt redd for å bli senil fordi jeg leste i Thyra at det var økt sjans for det når TSH var veldig lav slik den er hos meg. Men det er jo gode hjem for slikt så..

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Det er vel ikke mye som kan berolige meg når situasjonen er slik den er. Har jo fått MR, EEG og Nevrografi som alle var normale, men nå er det vel sånn at Ms ikke er så lett å diagnostisere. Nevrologen har sagt til meg at han ikke kan gi meg garanti på at det ikke er det jeg har, men at jeg skal slå meg til ro med at jeg ikke har det siden jeg er såpass "frisk" enda. Nå var det ei dame jeg var til sist, hun undersøkte reflekser, balanse og så på synsnerven min, og fant ikke noe galt. Var litt ustø på balanse men ikke noe alarmerende. Hun trodde det var stoffskifte som var problemet, og henviste meg til endokrinolog. Endokrinologen ville ikke ta meg inn siden han mente jeg var feildosert (Tsh 3,6 T4 10 el. 12), og at det var fastlege sin oppgave å følge opp. Blir litt maktesløs hadde ønsket et møte med endokrinolog siden det virker som allmennpraktikere har lite kunnskap om denne sykdommen Har jo tross alt gått på den dosen(50) fra 2000 til litt utpå 2006 og det sier vel egentlig sitt.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hørsel, syn, luktesans og læring/hukommelse
    Av ninus i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 15
    Siste melding: 09-04-07, 15:00
  2. hukommelse
    Av sofus i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 2
    Siste melding: 25-01-07, 19:51

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn