Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 26

Tråd: B12 - Help!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Kan man få nevrologiske symptomer selv med b12 innenfor normalen når man har lavt stoffskifte? Leste i et tidligere innlegg at man burde ligge over 360 finnes det dokumentasjoner man kan slå i bordet til sta leger med når det gjelder dette? Når det gjelder de b12 tabletten må man ikke ta veldig mange dor å erstatte ei sprøyte?
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Man må ta minst 650 eller var det 850? mikrogram. Det fant ihvertfal Schneede ut. (søk på schneede og b 12 )

På utenlandske forums har de lange linksamlinger om nevrologiske symptomer og B-12, og at det godt kan hende langt innenfor referanseområdet.
    Metylmaleonsyren blir først unormal ved svær mangel.
    Har linkene mine et annet sted....

nora

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    lillehammer
    Meldinger
    68

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    144

Standard

Hadde B 12 verdier som var nede på 156 i september/oktober i fjor. Tok TrioBe hver dag i 3 mnd og tok deretter nye prøver. De prøvene var bedre så derfor skulle jeg ta TrioBe bare en uke i hver måned i et par måneder for å se om det holder seg på normale verdier. Jeg har gått opp og ned på B 12 verdier de siste tre årene, på det verste var jeg nede på 115... Jeg også ble mye bedre etter å ha gått på TrioBe en stund, men håper at jeg slipper de fremover - har nok tabl å ta..

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Hordaland
    Alder
    39
    Meldinger
    106

Standard

Nå har jeg iallefall tatt en blodprøve, så får vi se hva den sier...., håper den er lav, sånn at det kan forklare min altfor høye puls!!

Mvh Maia!

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Hordaland
    Alder
    39
    Meldinger
    106

Standard

Så var det (desverre?) ikke B12 mangel, med verdier på 412, kan vi utelukke det!
    Jaja, da er det vel bare å sitte å vente, mens kiloene raser av, og jeg føler meg sykere for hver dag som går....

Mvh Maia

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Har legen sjekket matvare intoleranse? Eller muligens cøliaki.

Du må ikke gi opp i alle fall. Når du går ned i vekt hele tiden uten å gjøre noe for det så er det noe galt , om du ikke er svært gammel da( 70 år og oppover eldre mennesker kan bli svært tynne).

Skulle ønske det var mine kilo jeg som raste av. Men skønner at det ikke er bra å ha det som deg så det var en spøk altså.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    43
    Meldinger
    539

Standard

Legen min trives best når B12 nivået mitt er langt over laveste referanse verdi.

Folk med skjoldbruksproblemer bør ha godt med B12.
    Jeg har etter ett år uten B12 tilførsel gått fra 1200 til 260. Det går sakte menn sikkert.
    Selv om laveste referanse er på ca 150 for meg, så synes min lege at jeg bør ligge på over 400.

Så da blir det for meg å kose meg med B12 sugetabletter igjen

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard

[quote="Yvette"] Jeg Handler her (hvis dere har vanskelige leger...):

http://www.vitaviva.com/en/Search.aspx?TargetBox=Search

Kjøpte den med 1000mcg. quote]

Hei Yvette! Kan du være snill å lime inn nettestedet en gang til? På forhånd takk!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

Jeg har også litt lav B12, 221 sist vi målte for ca 6 måneder siden. Jeg snakket med legen om dette sist time og han mente det på ingen måte ville være skadelig å få opp verdien noe. Jeg har fine ferritin prøver så jern mangel er utelukket.

Da jeg kom hjem søkte jeg en del på B12 og fant frem til at hvis man har lavt kalsium (noe jeg har) så kan det hemme opptak av B12. Så nå tar jeg B12 og Kalsium med Dvitamin.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn