Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Hordaland
    Alder
    42
    Meldinger
    106

Standard Noen som vet om en har noen rettigheter som syk student?

Hei!!

Noen som vet om en har noen rettigheter som syk student?
    Jeg har 3 uker på meg til å bli frisk, slik at jeg kan begynne i praksis, klarer jeg ikke det må jeg ta ett års permisjon.
    Økonomisk vil jo det være krise for oss. Har jeg rett på noen slags trygd i det året? Jeg er sykemeldt fra helgestillingen min, men det er 4000 netto pr mnd, men det går ikke med unger og styr... I tillegg holder vi på å bygge på huset, beleilig. Ting hadde vært så mye lettere visst jeg var i full jobb, som student faller jeg liksom mellom to stoler.... Det værste er jo at vi lenge har snakket om at jeg burde hatt en ufør forsikring, med tanke på huslån o.l, men det er jo litt sent å tenke på nå (typisk!)

Noen som har peiling eller erfaring?

Mvh Maia

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Godt spørsmål.
    Spesielt hvis du er student, og ikke i vanlig jobb.

Har sett at det på et magetarm-forum var en jurist tilstede som kunne masse om trygderettigheter.
    Dere som også er på me-forumene, hva vet dere/har dere også noen som er en kløpper på trygderettigheter der?

Det er også et område for NTF, enten lokkallaget eller sentralt. www.stoffskifte.org

rettighetssenteret.no er også noe å titte på.

Noen som vet mer?

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    50
    Meldinger
    2,689

Standard

Det eneste jeg kan komme på er at FFO (Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon)har et rettighetssenter hvor man kan stille spørsmål. Men om det kun gjelder medlemmer innen NTF vet jeg virkelig ikke.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    30

Standard

Har du hørt med studentforeningen? Trygdekontoret skal også kunne svare på slike spørsmål. Har du en deltidsjobb tror jeg du har krav på sykepenger for den delen. Vær også obs på at du har krav på å "fryse" studielånet hvis du blir syk slik at du ikke mister stipend når lånekassen skal gjøre om lån til stipend etterhvert.

Juristene på www.lommelegen.no tar betalt, men ligger flere 100-lapper under normal takst!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

been there done that :evil:
    svaret er nei!
    du har INGEN økonomiske rettigheter.... :evil:

mitt eksempel:
    jobbet som fjøsavløser samtidig som jeg tok opp artium og var nybakt mamma. jeg slet meg ut, og det gjorde sannsynligvis at Hypothyreosen, som jeg nettopp hadde pådratt meg, forverret seg dramatisk... :(

jeg ble sykemeldt fra jobben i 2 mnd og gikk denne tiden ut, men da jeg ville ha ny sykemld fikk jeg klar beskjed om at hvis jeg ville være syk fra jobb, måtte jeg slutte skolen.... evntuellt søke attføring....

siden min lønn var på ca 6000,- i mnd ( ved nesten full jobb ) og jeg da ville gått ned til 60% av dette ville jeg fått utbetalt 3600,- i mnd da ville jeg og familien gått konkurs og hadde mått selge huset uten tvil :evil:
    siden min mann også den gangen var i full jobb hadde vi ikke fått fem øre fra sosialen for å spe på budsjettet :evil:

jeg valgte helsa og sluttet og jobbe og fortsatte på skolen.... jeg får jo bedre utbetalt av lånekassa enn jeg ville fått på attføring...

dette er skikkelig urettferdig; hadde jeg hatt to jobber; fx kjørt drosje og jobbet som hjelpepleier og fått problemer med å løfte tungt, ville jeg hatt muligheten til å bli sykemeldt fra hjelpepleier jobben, som jeg ikke kunne utføre, og fortsatt i drosjejobben.... sånn er det ikke når en av "jobbene" er å studere desverre

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

du mp ta en prat med trygdekontoret kjappere enn kjappest, for lånekassa er det iallefall ikke mye å hente fra.

du får ikke lån omgjort til stipend siden du er kronisk syk(been there, done that)

men, det med frysing av studielån burde du søke om i denne perioden.

selv ville jeg gjort et forsøk på praksisen før jeg utsatte, det er mange ganger jeg har klart ting jeg aldri hadde trodd på forhånd......

så: ta en prat med trygdekontoret.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Hordaland
    Alder
    42
    Meldinger
    106

Standard

Takk for svar.
    Skal prøve meg på praksisen. Har fått utvidet praksisperioden min med 4 uker, slik at jeg kan ta 3 vakter i stedet for 4 i uken, sånn at jeg får hentet meg inn litt. Jeg krysser fingrene for at jeg klarer å gjennomføre!!

Mvh Maia

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

så bra! jeg ville gitt jernet, selv merker jeg at det ikke hjelper å hvile heller alltid og da orker jeg liksom ikke sette livet mitt på vent hvis det ikke skal hjelpe likevel:=)

men noen dager klarer man bare ikke, og du har vel 3 eller 4 vakter som du kan skippe innenfor grensen.

selv har jeg i perioder tenkt nesten hver dag at "dette går aldri" og så vips! så er mange måneder gått, og det har gått likevel!

Lignende tråder

1. Hjelp, hva skjer?? Noen som har noen trøstens ord?
    Av AnnK i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 30
    Siste melding: 16-02-10, 22:23
  2. Subakutt tyreoiditt. Noen som har noen råd?
    Av Saga i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 10
    Siste melding: 08-10-09, 21:38
  3. Fritt sykehusvalg - rettigheter osv
    Av Anne Ma i forumet Nyttige linker
    Svar: 0
    Siste melding: 12-06-06, 15:58
  4. Våre rettigheter
    Av kris i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 10
    Siste melding: 08-10-05, 23:50
  5. Våre rettigheter