Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 24 av 24

Tråd: Prolaktin...

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard

Jeg hadde det også i 10 år uten at prolaktinnivået var for høyt, men nå som jeg har fått Levaxin har det gått over

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Tilbake til tema på TSH og ft4 og ft4

Totalt t4 er helt borte i Norge, man har for lengst gått over til fritt t4. Mn vet at kvinner har forhøyet tt4. Man må egentlig spesialbestille denne prøven, den er ikke som standard på prøvearkene.

Hva pasientene selv skriver på nettet:

Deres erfaringer er at de fleste føler seg okay medisinert med en TSH på rundt 1, med et mindretall, kanskje en tredel, med en TSH på 0,02. Noen velig få faller utenom og må ha en høyere TSH, men det er sjeldent.

Da er vanligvis ft3 og ft3 i øvre halvdel, omtrentto tredeler opp, eller litt høyere eller lavere, det er individuelt. det er alltid noen få som må ha ft4 og ft3 akkurat over referanseområdet.
    Noen andre er helt okay med ft4 i nedre halvdel, men de trenger ft3 høyt opp.

Dette er hva de sier i det virkelige liv.

En TSH på 5 er ikke normal, spesielt ikke ved medisinering.

Hva er retningslinjene i danmark? Hva sier foreningen der?

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    50
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg har fått målt total T4 2 ganger i løpet av de 16 månedene jeg har hatt diagnosen. Og som Nora sier, så var det kun fordi jeg fikk tatt thyreoideautredninger at dette ble gjort, men testen er der ute. Den er bare ikke i daglig bruk.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Men vi kanjo kommentere tallene bare vi får referanseområdene for dem.

Gitte, hva er referaneområdene for totalt t4 og ft3 hos din lab? Har den en webside hvor det står?

Da kan man taste dem inn i et excel-ark som regner dem om til prosent, eller buke en nettside med same funksjon.

Pasientene både i tyskland og usa og england bruker det til å holde rede på sine doser og symptomer, og for å ha bevis ovenfor sin lege om hvor de føler seg best. man pleier å føre end agbok, på papir eller data, hvor man noterer doser og resultater og hvordan man har det. Jeg har prosent på min også.

Jeg har laget eget ark. (veldig enkelt, med bare rubrikk for dato, dose t4 dose t3, TSH, ft4, prosent, ft3, prosent, og en swtore en for kommentar, hvordan jeg føler megosv.
    Man kan selv legge dem på http://docs.google.com og oppdatere dem på en pc uten excel.

http://www.emmagx.pwp.blueyonder.co.uk/calculator.htm
    http://hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm

Når du har %, er det mye enklere for oss å kommentere tallene.

hilsen
    nora

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Svar: 13
    Siste melding: 15-06-07, 12:22
  2. Mer prolaktin, og andre prøvesvar!
    Av Maia i forumet Prolaktin
    Svar: 3
    Siste melding: 05-02-07, 18:00

Bokmerker

Regler for innlegg