Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 24

Tråd: Prolaktin...

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Hordaland
    Alder
    39
    Meldinger
    106

Standard Prolaktin...

Hei!

Noen som har opplevd å få melk i brystene utenfor graviditet/ammeperiode? Jeg har oppdaget det nå, og skal til MR. Prolaktinprøvene mine tatt for under to uker siden lå rett over 200, så de er jo normale. Hele hormonsystemet mitt har visst gått i stå, og jeg blir så engstelig av hele greien!
    Noen som har erfaring, så er jeg glad for tilbakemeldinger!

Mvh Maia

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg har ikke opplevd å få melk i brystene , men har hatt forhøyet prolactin flere ganger. Nå klarer jeg dessverre ikke huske hvor høyt det var, men jeg var til CT for å se om det kunne være en tumor i hypofysen som var årsaken.

Det var det ikke og etter en stund gikk det tilbake. Prolakitn er også et stresshormon.

Selv om det var normalt hos deg for 2 uker siden kan det jo være annerledes nå, eller at det var en analysefeil ved prøven som ble tatt for 2 uker siden. Det er skjelden slikt skjer, men det kan skje.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    144

Standard

Jeg og har melk i brystene.. og jeg er ikke gravid.. har hatt det i noen uker nå, men det går aldri over.. helt merkelig greier..først var det bare i det ene brystet men så skjedde det med det andre og... Skal til legen snart så jeg håper jeg får svar på det... er litt redd det kan være noe alvorlig..:( Har hatt det før, men det var før jeg fikk lavt stoffskifte - grunnen den gangen var at jeg hadde gått på p-piller flere måneder i strekk uten pause... er ganske urolig...

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Hordaland
    Alder
    39
    Meldinger
    106

Standard

Hei igjen!

Jeg leste en artikkel i dag at en forhøyet TSH kan påvirke hypofysen til å skille ut mer prolaktin...vi får håpe det er det som er årsaken for oss begge!

Tvi,tvi!

Mvh Maia

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei dere,

Jeg har har lekkasje fra brystene. Har ikke forhøyet prolaktin og ble henvist til gynokolog. Han henviste meg videre til mammografi, men sa at det ikke var uvanlig å ha melk fra brystene ved lavt stoffskifte. Har også lest det blant annet her: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Abstract

Søker du på Galactorrhea (uønsket bryst lekkasje) hypothyroidism så finner du fort ut at det kan være andre årsaker også.

Jeg har vært til mammografi og velger å avvente situasjonen litt for å se om det blir borte med levoxinen.
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Så merkelig... Jeg husker jeg var veldig plaget av brystbetennelse og -spreng i perioden da jeg fikk hypothyreose! Akkurat som da jeg ammet (for rundt 100 år siden)

Henger dette sammen med sykdommen også, tro? Syntes det var rart å få det i en alder av nesten femti...

baremei Gjest

Standard

Jeg hadde det lenge. Det kan snike seg tilbake hvis formen er på bærtur, men etter at jeg omsider fant riktig dose og form er det borte.

Og Norheim visste om det, det er visst ikke helt uvanlig ved stoffskifteforstyrrelser.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jeg har ikke fått målt prolaktin noen gang, men jeg fikk betennelse i en kjertel i brystet en gang. Da lurte de på om jeg ammet, men det gjorde jeg ikke da, og hadde ikke gjort på en god del år. De sa at dette var helt uvanlig å få når man ikke ammet.

Dette skjedde etter en forferdelig tung og lang stressperiode og etter at jeg hadde fått konstantert kluss med stoffskiftet.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Min melkproduksjpn stoppet ikke før etter åtte år etter fødsel, og den hormonprøven som ble tatt var normal til meg og. Er ikke melkeproduksjon en av tingene man kan få pga lavt stoffskifte da?
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Det fins medisin man kan få for å stoppe melkeprodukjson. Jeg med min hypo/ ( fortiden hyperhjerne) kommer ikke på hva det heter, men det fins medisin for dette.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 13
    Siste melding: 15-06-07, 12:22
  2. Mer prolaktin, og andre prøvesvar!
    Av Maia i forumet Prolaktin
    Svar: 3
    Siste melding: 05-02-07, 18:00

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder