Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Kalium, kaliummangel, stoffskifte og binyrer

Hej
    Jeg har igen kigget i mine blodprøver og set at mit kalium-indhold i blodet er faldet fra 4,5 i maj måned til 3,4 i januar 2007 (normalværdi 3,5-5,1).
    Kan det hænge sammen med stofskiftet?
    I samme periode er min blodprocent også faldet fra 7,9 til 7,3 (normalværdi 7,4-9,6).
    Er der nogen der ved noget om hvad det kan betyde når kalium-indholdet falder - hvilke symptomer det evt. giver, og om det evt. kan hænge sammen med for lavt stofskifte?.
    Jeg får svar fra nye blodprøver på torsdag - jeg er spændt på om mit TSH-tal er faldet fra 10.30 (målt i januar) - hvis ikke så kommer jeg forhåbentligt snart i behandling.
    Tak og hej fra Gitte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Har du hatt løs mage? Lavt kalium er oftere assosiert med noe med mages, slik som løs mage eller cøliaki.
    Lavt kalium er ikke noe tema jeg kan huske på forumene, lavt magnesium er diskutert oftere.

Det blir spennede hva din TSH blir.

Har dere noen klinikk slik som Balderklinikken her, som driver med helhetlig medisin?
    Hvilke leger skriver ut Thyroid som Glostrup Apotek lager? Det må jo være en viss etterspørsel siden de har begynt å lage det.
    I holland er det også et stort problem med endokrinologer og at de ikke vil hjelpe stoffskiftesyke noe særlig, slik at det fins en del naturopater.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Standard Binyre-/hypothyreose-folket og kalium

Dette "kalium-indlæg" er gentaget fra tråden Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet, men fortjener (mener jeg) sin egen tråd, da opretholdelsen af kalium-niveauer er et problem for folk med hypothyreose og/eller binyreproblemer. Rette niveau af kalium i sammenhæng med disse sygdomme, kan udgøre forskellen mellem trivsel og mistrivsel, men set i denne sammenhæng, er kalium generelt overset af de fleste læger. Faktisk har jeg endnu ikke mødt en læge, som var klar over, at syge af hypothyreose (med/uden binyreproblemer) er kroniske "kalium-tabere" og de fleste problemer med høj puls, højt blodtryk, kramper og andre muskelproblemer hos folk med hypothyreose har en fair chance at blive afhjulpet ved at sørge for at opretholde rette niveauer af kalium i kroppen.

Det er ikke sikkert, at "alt" kan klares med tilskud af kalium, men det ved man ikke, før man har prøvet....
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette Ws. Vis post
    Alt dere skriver er sikkert riktig.... Men..

Å bare ta kalium som hvilket som helst annet kosttilskudd skal man være forsiktog med. Hyperkalemi eller for mye kalium forårsaker rytmeforstyrrelser i hjertet; fordi kalium er en meget viktig faktor når det gjelder nervecellers evne til å nå aksjonspotenialer; dvs. den tilstand eller balanse det må være utenfor og inni nerveceller for at nerveimpulser skal finne sted.

Men dere damer har vel kjent på kroppens signaler en vinterdag før , men det er så fort gjort å komme for høyt! Helt sant!
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette Ws. Vis post
    Jo, det spørs jo selvsagt hva slags styrke man bruker på tablettene.. Klart at det finnes andre styrker enn kaleoridpillene jeg er kjent med i mitt hode.. Jeg skriver ut i fra egen erfaring fra sykehusavdeling, hjemmesykepleie og senter for spiseforstyrrede. Og man SKAL være forsiktig. Man klatrer fort oppover på skalaen..
    Jo, det gør man såfremt man netop er alvorlig syg i forvejen (man er ikke indlagt uden at der er vægtige grunde til det). I hjemmesygepleje er det fortrinsvis ældre, der meget ofte har nedsat nyrefunktion, lige som spiseforstyrrede, hvor nedsat nyrefunktion er mere reglen end undtagelsen. Det er altid klogt at være opmærksom på det, du henviser til, Jeanette78. Men her i tråden er emnet "binyreproblemer" tillige med "hydrocortison" - begge kendetegnet af elektrolytforstyrrelser (bl.a. tab af kalium) og det er i denne sammenhæng at tilskud af kalium bør vurderes.

Jeg har sådan set "udforsket" kalium for længe siden, fordi jeg lejlighedsvis bruger det selv og har gjort det i årevis. Når det sker, at jeg en dag vågner op med ødemer, vejrtrækningsproblem (føles som om jeg ikke kan trække vejret "i bund") eller hvor min hjertefrekvens er mere følsom for det jeg oplever - da ved jeg at det er kalium som er blevet for lidt af i kroppen. 1 eller 2 depottabletter af Kaleorid à 750 mg løser altid problemet, og når jeg tænker tilbage på dagene op til dagen med "problemer", da kan jeg næsten altid se, at jeg har ikke spist ordentligt og nok og da vi med hypothyreose også er "kalium-tabere", sker det at jeg kommer i underskud. Jeg tror ikke, at jeg er et særtilfælde.

Der er ingen grund til at være panisk bange for tilskud af kalium og det er ret nemt at skelne mellem symptomer på overskud og underskud. Har man puls-stigning, hjertebank, ødemer eller (mærkbare) udsving i blodtrykket - kan dette hænge sammen med underskud af kalium. Derimod ved overskud af kalium er man udpræget træt, med langsom puls, med øresusen, metalsmag i munden osv.

For at få helseproblemer med tilskud af kalium, skal man op på over 7 gram dagligt, og først over den dose kan man få problemer med hjerte, lunger, nyrer, nervesystem og muskler. Der går ca. 9 Kaleorid depottabletter på 7 gram, og så mange piller kan man ikke overdosere med, selv ved et uheld eller sjusk...

Hvis man bruger 1-2 depottabletter som tilskud af kalium, som jeg gør af og til, er der ingen grund til særlige forholdsregler (medmindre man har nedsat nyrefunktion). Hvis man derimod synes at man har brug for et fast tilskud af kalium regelmæssigt, hver dag - da er det ekstremt usmart at gøre det uden at få kalium målt regelmæssig.

Min personlig anbefaling af kalium skal her ses udelukkende i relation til en lejlighedsvis "symptom-lindring", fordi binyre-/hypothyreose-folket samt dem som er i behandling med hydrosortison - taber kalium mere end andre. Skulle det dog vise sig, at kroppen "råber" på kalium hver dag, da er det så af sted til lægen, få sit kalium målt og komme i regulær behandling med tilskud, efter lægens anvisninger.

Jeg har selv aldrig oplevet behov for regelmæssigt tilskud af kalium, men kender (mange) andre, der gør - selv om vores præferencer ellers ligner hinandens.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Kalium, kaliummangel, stoffskifte og binyrer

Årsager til kaliummangel:
    • kost rig på protein, salt og sukker, øger behov for kalium
    • stort væsketab (vandladning, sved, diarré og opkastninger)
    • aspirin, cortison, antibiotika, insulin, afføringsmidler, vanddrivende midler, prednison eller digitalis
    • sport og hårdt fysisk arbejde
    • enhver form for stress
    • alkoholisme
    • anorexi
    • magnesiummangel
    • binyresygdomme
    • ?

Symptomer på kaliummangel:
    • træthed
    • ødemer
    • nervøsitet
    • hurtig eller uregelmæssig puls (modsat langsom puls ved for højt kalium)
    • svigtende muskelkraft, muskelkrampe
    • svigtende peristaltik i tarmen (forstoppelse)
    • forstyrrelser i urinvejene
    • emotionel ustabilitet/depression
    • div. hudreaktioner
    • ?

Symptomer på for højt kalium:
    • svaghed
    • træthed
    • langsom puls (modsat hurtig eller uregelmæssig puls ved kaliummangel)
    • prikken og sovende fornemmelser i arme og ben
    • øresusen/tinitus
    • metalsmag i munden
    • følelsesløshed
    • forvirringstilstande
    • tilskud på over 7 gram dagligt kan give problemer med hjerte, lunger, nyrer, nervesystem og muskler.
    • ?

Hvis man, trods kaliummangel alligevel reagerer negativt på tilskud af kalium, bør man se på balancen mellem kalium og natrium, og kalium og calcium idet selv ved mangeltilstande - "for meget" af det ene kræver opregulering af det andet. Denne balance (ratio) er ofte vigtigere end niveauerne.

Basic Ratios an Their Meaning
    Sist endret av Mod; 27-06-13 kl 07:54 Begrunnelse: lenk
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Kalium, kaliummangel, stoffskifte og binyrer

Tusen takk for innleggene, Anisa Nå forsøker jeg kalium for første gang. Mange av mine symptomer peker mot kaliummangel. Har blitt obs på dette i forbinelse med florief-oppstart. Jeg har kjøpt meg Solaray, det er ikke depottabletter. 200 mg daglig står det på boksen, prøver det. Så får jeg se hva som skjer videre

Lignende tråder

1. Binyrer
    Av Persa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 26-01-09, 22:01
  2. Hva er forskjellen på slitne binyrer og stive binyrer?
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 03-08-07, 15:35
  3. Binyrer
    Av mohaienne i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 28-06-07, 21:41
  4. Vært hos legen i dag! Stoffskifte / binyrer
    Av tomat i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 10-02-07, 04:12
  5. Svar: 7
    Siste melding: 13-11-06, 18:48

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •