Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard Lave verdier av FT4 og FT3

Her er verdiene mine som jeg tok i forrige uke:

TSH 0,01 (0,27 - 4,20)
    FT4 13 (12 - 22)
    FT3 4,6 (4,0 - 6,8 )

Ja jeg har klaget over dårlig form lenge nå. Men har aldri trodd at jeg skulle ta for lite medisin . Men prøvesvarene taler jo sitt tydelige språk. Jeg tar 2 grain Armour og 75 mcg Levaxin daglig. Dette burde være plenty selv om jeg har rundet 90 kilo.

Jeg mente at jeg fikk hypersymptomer når jeg økte Armour over 2 grain. Derfor begynte jeg med 25 mcg Levaxin i tillegg. Da var FT4 8-9 et sted. Har følt et behov for noe mer i vinter, og har øket Levaxin. Var redd for at jeg var overdosert, men langt derifra.

Jeg er usikker på hva nå. Har jeg et spesielt dårlig opptak av både Armour og Levaxin? Jeg hadde problemer med å dele dosen og ta noe på ettermiddagen, fordi jeg glemmer å ta det. Hvordan blir dere påminnet om det? Har lurt på om jeg skal kjøpe armbåndsur som kan stilles inn med alarm og varsling.

Legen liker ikke den lave TSH verdien. Men det er FT3 over referanseområdet som kan føre til beinskjørhet, ikke sant Nora? Hva bør jeg gjøre nå? Tenker kansje på å øke Armour med 1/2 grain daglig, og ta det om ettermiddagen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    42

Standard

Siden du har FT3 i nedre grense er det nok Armouren du må øke ja. Jeg ville økt med 1/4 g. i første omgang og så ta 1/2 g. om to uker - og ta den senere på dagen. Prøv det å ta nye prøver ca 3 uker etter at du har hatt den siste økningen.

Jeg sliter med det samme, får ikke opp FT4 og FT3 mens TSH er helt i bånn. Nå har ikke jeg gått så lenge på Armour - siden nov. 06 - og jeg har ikke begynt å tilføre noe Levaxin ennå. Nå tar jeg 2 1/4-2 1/2 grain Armour pr. dag og jeg tar hele dosen på en gang (måtte det for jeg fungerte dårligere når jeg delte den i to). Er så mye sliten og trøtt så jeg syns foreløpig ikke at Armouren fungerer som jom forventet. Jeg skal ta nye prøver til uken og er spent på hvordan de er.

Har du noen linker til stoff om kombi.behandling Armour+Levaxin??

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Man må være ganske hyper for at det skal ha noe med bsksjørhet å gjøre. Dr. Toft har for flere år allerede kommentert frykten for benskjørhet ved lav TSH, og det er gjort studier, og de har ikke bekreftet antagelsen. Men fremdeles husker legene de første advarslene.
    For å være hyper må ft3 og ft4 være ganske høye, og det er de jo ikke hos deg.

Du kan ha de nye antistoffene som Brokken har funnet, de senker TSH fordi hypothalamus oppfatter dem som at det er nok TSH i blodet.
    Eller du kan ha en kronisk annen inflammasjon eller autoimmun sykdom eller noe. Kanskje høy senkning eller crp også. Eller dårlig opptak pga noe i tarmen.
    Uansett er det på tide å få opp dosen hvis du føler deg dårlig og ft4 og ft3 er lave synes jeg.
    Hos meg blir TSH 0,02 straks ft4 og ft3 er på 50%........

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Har du navnet på de antistoffene du mener? Det er ikke det vanlige Anti-TPO?

Og hvordan kan jeg ha antistoffer når jeg ikke har kjertel? Har begynt å fundere på om jeg har noe gæærnt i hodet. Hypothalamus på ferie?

Hvordan finne ut om en har inflammasjon når legen ikke finner noe? Jeg mener crp og senkning er tatt, for å finne ut om hostingen min har noe å gjøre med bakterieinfeksjon i lungene. Han fant ut at jeg har astma og jeg har bare brukt medisiner for astma i 3 dager Kjenner ikke så voldsomt mye bedring.

Nei, muligheten for noe i tarmene tror jeg kan være sannsynlig, men hvorfor er jeg så overvektig da? Jeg har ofte diare. Ellers er det ofte slik at når jeg må på do, så må jeg fort. Dette kunne tyde på cøliaki, men prøv å få gehør til legen om cøliaki når en er smånette 95 kilo.

Noe annet som støtter muligheten for noe rart i tarmen er det fakum at jeg ble i så overstrømmende god form når jeg gikk på atkins-dietten.Den inneholder ikke mel eller sukker i noen form. Jeg får mase meg til cøliakiprøver, jeg har ikke så mye å tape på det.

Men det er hverken folinsyremangel eller anemi hos meg, begge deler ble sjekket. Dette sammen med vekt på over 80 kg taler imot cøliaki. Hva annet kan gi dårlig opptak i tarmen tro? Selektiv malabsorbsjon som tar opp mye, men dårlig opptak av tyroksin...pøh. Finnes da ikke noe sikt!

Det er så jeg begynner å lure på om jeg enten er hypokonder eller sprø.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av mona

Har du noen linker til stoff om kombi.behandling Armour+Levaxin??
    Alt det jeg kan om stoffskiftet har jeg lært av andre på forumet her. lHar hørt at det er ganske vanlig å kombinere Armour med Levaxin.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

marge, 30% av cøliiakerne er overvektige!!! Legen din er en dust.
    Står en artikkel om overvekt og cøliaki i www.bmj.no .
    Og mange har gått ned i vekt etter at de gikk over på glutenfritt. Jeg og.
    Nåtildags har mange eller de fleste pasienter IKKE de typiske cøliaki-symptomene, og de blir opdaget fordi non i familien har cøliaki og resten av familien tester seg.
    Forlang testing siden du ble bedre på Atkins. I Oslo-området ville jeg gått til en annen lege eller betalt en privatlegeklinikk bare for å få tatt blodprøvene.
    Mine og datters slår aldri ut, og hun fikk diagnose allikevel. (pga. haugevis av riktige symptomer)

I USA blir man straffet av forsikringsselskapene hvis man har diagnosen cøliaki, der er det mange som er glutenfrie av seg selv fordi de merker så stor forskjell, og de tar en privat test hos enterolab som diagnostiserer noe som heter glutenintolerance.

Astmaen din er jo en inflammasjon, og den alene kan senke ft4 og ft3.

De nye Brokken-antistoffene er av typen TRAS, det er flere av den typen. cirka en tredel av hypo-pasienter har disse også.
    http://www.suite101.com/article.cfm/gra ... se/88875/1
    http://www.suite101.com/article.cfm/gra ... e/118251/2
    og gluten er en kjent trigger.

Noe annet: mange tåler ikke melk heller...

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Nora, angående astma og inflammasjon: Bør jeg øke både armour og levaxin, eller bare armour?
    Astmaen din er jo en inflammasjon, og den alene kan senke ft4 og ft3.
    Så lenge jeg fortsetter å hoste, så er jeg ikke bra i lungene. Jeg har tenkt å spørre om ny time hvis jeg ikke merker bedring etter en uke på medisin.

Den lenken til bmj.no virket ikke forresten. Annen info jeg har lest virker som om stor overvekt (over BMI 30) er uforenelig med cøliaki.

Nei jeg vet ikke jeg. Er litt lei av å gå rundt slik og aldri ha overskudd til noe.

På mandag skal jeg ringe litt rundt til private klinikker (Trondheim) og høre hva de tilbyr av vanlige legetjenester og blodprøver. Jeg føler meg ikke bra på noe vis, og betaler jeg dyrt for en time hos en privat lege så forventer jeg mer enn av fastlegen. Til fastlegen føler jeg at det aldri er tid nok, og at det ikke er så mye å hente med mindre det er behov for øyeblikkelig hjelp. Utmattelse, hoste og slikt er ikke nok liksom. Jeg fikk en astma-diagnose men har ikke hatt stor hjelp av de medisinene heller.

Jeg har vel noen cøliaki-symptomer, men det er de samme som ved for lite tyroksin i kroppen. (tretthet, utmattelse). Diare og luft i magen er mer et cøliakisymptom. Overvekt taler imot cøliaki, men dårlig behandlet lavt stoffskifte kan gi overvekt så jeg veit da f***. Og så er det denne fordømrade hosten. Astma kan også gi følelse av utmattelse. Mulig jeg burde få sterkere medisiner for å slå ned inflammasjonen i lungene.

Aner ikke hva jeg skal gjøre, og en ting er sikkert, det krever god psyke å renne til legen. For etterpå føler en seg bare som en hypokonder, selv om en kommer ut med en resept. Ikke har en fått tatt opp halvparten av det en lurer på heller, så da går en hjem og føler seg ikke så mye bedre.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Det er en Nora på forumet til Norsk Cøliakiforbund. Samme Nora? Var det denne linken: http://gut.bmj.com/cgi/content/full/55/7/1037

Og så fant jeg denne om Atkins og når en slutter på Atkins kommer mageproblemer tilbake: http://gut.bmj.com/cgi/content/full/54/ ... type=HWCIT

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

ja, har postet noen linker der.......de hadde ikke så mye der fra før....

I England heter det cøeliac, i amerika celiac.....når man skal søke.

tast in coeliac når du har kommet til www.bmj.com og så er det en artikkel som heter atypical presentation of coeliac disease og den starter med en case vhor pasienten veide 131 kg med en bmi på 47.
    Bmj er akseptert av norke leger, de er mer skeptiske mot ting fra USA. The Lancet står høyest. Man har bare begrenset gratis-adgang i The Lancet. (man kan registrere seg og lese littegrann der) men denne artikkelen i Bmj burde holde selv i Trondhjem. Legene har også plikt å følge med hva som skjer i medisinverdenen.
    mer:
    http://www.uams.edu/celiac/review/G.htm http://www.uams.edu/celiac/
    http://www.bmj.com/cgi/content/full/330/7494/739
    http://www.ymlp.com/pubarchive.php?celiacnews
    http://brain.hastypastry.net/forums/sho ... php?t=3228
    http://ezinearticles.com/?expert_bio=Dr._Scot_Lewey
    www.celiac.com

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

legene har nok ulike oppfatninger av dette med TSH . Han jeg går til nå bryr seg ikke om at den er lav, men er opptatt av T4 og T3 ( spesielt T4)

Han jeg brukte tidligere var veldig opptatt av det og mente jeg var overdosert selv om T4 var på 14. Så måtte jeg være uten medisin en hel uke og ble kjempe dårlig. Orket til slutt ikke å stå opp en gang. Vet ikke om det hadde noen sammenheng, men jeg begynte å blø fra alle kroppens hulrom om dere forstår og det kom små blå flekker på huden min jeg så helt j...ut.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Jeg er utmattet til de grader. Kan dette komme av det lave stoffskiftet?
    Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 111
    Siste melding: 12-05-10, 13:08
  2. For lave kalktal
    Av petersen50 i forumet Operasjonssalen
    Svar: 5
    Siste melding: 17-10-08, 22:21
  3. Lave verdier av vit. D og stoffskifte problemer
    Av Shanita i forumet D-vitamin
    Svar: 0
    Siste melding: 16-10-07, 06:39
  4. Ref. verdier (en vennine av meg)
    Av Theodora78 i forumet Normalverdiene?