Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    41
    Meldinger
    278

Standard TSH-grenser for å bli behandlet

lurer på hvorfor det er forskjell på grensene for å få behandling, må jo det er sykt at det skal spille inn hvor du bor i landet.
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
    Bruker ingen medisiner og har vart frisk siden jan 2007.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Helt enig det er urettferdig.

Her hvor jeg bor i Stavanger fikk jeg brev fra en av legene ved SUS ( endokrinolog) at for å få medisin måtte TSH være minst 10. Heldigvis hadde jeg fått medisin av legen min før det da.

Jeg syns man må høre litt hvordan pas har det også ikke bare være opphengt i tall. :evil:

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    7

Standard Helt enig!

Jeg fikk beskjd av min lege at jeg måtte slutte å lete etter medisinke knagger å henge mine plager på... Og henvisning til endo fikk jeg ikke, men derimot en resept på Cipralex! Nice? :x

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Her oppe sier endokrinologen at tsh skal ligge mellom 0,3-1,5 men fastlegen nekter å gå ut i fra det, så her er det der der stopper opp. Får ikke komme inn til endokrinolog før verdiene ligger der, og fastlege vil ikke øke dosene så mye så hvordan gjøre det da? Rart at de fleste faktisk blir frisk med den type behandling......
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg tror ikke de blir friske, de får bare en annen diagnose.
    Jeg så hva jeg hadde når jeg skulle ha henvisning til ørenesehalsspesialist og det stod ikke noe om stoffskiftet der heller enda jeg har tatt thyroxin i seks år. Må følge det opp forresten og jeg har vært hos endokrinolog som satte meg tilbake på levaxin....

Den legen som nekter å sette pasienten på en sånn dose at TSH blir 0,5-1,5, hva gjør man med det?
    Tja, kanskje skrive det i et brev til endokrinologen og be tynt om hjelp. De kan sende deg reseptoer på større doser fra sykehuset, kanskje. Hva med kommunelegen? Hjelper det?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

I første omgang kan man kanskje komme til endokrinolog. Er det ikke slik at legen ikke kan nekte å henvise hvis man vil til spesialist?

Man kan evt ta utskrift av dette og ta med til lege/endokrinolog:

Det er enighet om at hypotyreose primært skal behandles med tyroksin. Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 - 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 - 1,0 mIE/l. Behandling med tyroksin pluss trijodtyronin er bare aktuelt dersom nøye justering av tyroksindosen ikke gir ønsket resultat.
    http://tidsskriftet.no/article/520952

Så bør man fortelle om symptomer, evt arvelige faktorer - noe en fornuftig lege også vil ta hensyn til - i alle fall hvis symptomene fortsetter over tid.

Og så er det forståelig at man er noe tilbakeholden med å sette folk på thyroxin hvis det ikke er rimelig sikkert at det er noe galt med skjoldbruskkjertelen. Thyroxin er farlig for hjertet. Og hvis man tilfører dette til en frisk kropp, så setter skjoldbruskkjertelen ned produksjonen fordi den da får tilført stoffet utenfra. Vet da ikke om thyroxin kan fremkalle stoffskifteproblemer?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Hadde tsh på 6,8 da jeg fikk behandling.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Men mange steder utenom Oslo vil nettopp endokrinologene vente til TSH er blitt 10...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Kan man lage ei liste over "samarbeidsvillige" endokrinologer?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Lignende tråder

1. Behandlet for Graves i 1 år nå
    Av AnnHel i forumet Graves sykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 03-04-10, 19:18
  2. Hvordan blir dere behandlet på jobben?
    Av Puselille i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 15-02-10, 09:08
  3. Grenser ved høyt stoffskifte
    Av avr i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 4
    Siste melding: 02-12-06, 15:43

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder