Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard Refusjon av tannlegeutgifter

Sist jeg var hos tannlegen (før jeg visste jeg hadde hypotreose) hadde jeg plutselig så mange hull at tannlegen trodde det måtte skyldes en sykdom (f.eks Sjøgrens eller annet) Kan det være at det skyldes hypotyreosen? Og man får jo dekket tannlegeregninger som skyldes kronisk sykdom, gjør man ikke det? Er det noen som vet noe om dette?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Tror dessverre ikke man får dekt noe ved Lavt stoffskifte, men dette står under linken nederst på sida:

Det er svært vanlig at pasienter med Sjögrens syndrom utvikler en immunologisk betennelse i skjoldbruskkjertelen (tyreoditt). Dette fører ofte til forandringer i stoffskiftet vanligvis lavt stoffskifte (hypothyreose). Vanlige symptomer på lavt stoffskifte er tretthet, vektøkning og frysetendens. Dette kan behandles med Tyroxin som inneholder det hormonet som skjoldbruskkjertelen produserer.

http://www.fou.uib.no/fd/1997/f/105001/sjogrens.htm

Ganske så interessant synes jeg, kanskje det er en sammenheng, og spesielt siden tannlegen også trodde det kunne være det.
    Utrolig hvor mange symptomer på sjøgrens som mange her på forumet plages med, Lurer på om man kan gå med uoppdaget sjøgrens, og om dette er en sykdom som er vanskelig å oppdage? Det er vel sykdommer man oftes ser i sammenheng? Noen som vet? Når det gjelder tannbehandling får man ikke dekt det om man har sjøgrens?
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Fant noen rettigheter her, sjøgrens kan tydligvis gi dekning av behandling, men så ingenting om stoffskifte.

http://www.rettighetssenteret.no/F00-TE ... ndling.ppt
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,040

Question Sv: Refusjon av tannlegeutgifter

Sitat Opprinnelig skrevet av minnie Vis post
    Sist jeg var hos tannlegen (før jeg visste jeg hadde hypotreose) hadde jeg plutselig så mange hull at tannlegen trodde det måtte skyldes en sykdom (f.eks Sjøgrens eller annet) Kan det være at det skyldes hypotyreosen? Og man får jo dekket tannlegeregninger som skyldes kronisk sykdom, gjør man ikke det? Er det noen som vet noe om dette?
    Jeg opplevde omtrent det samme i dag. Tannlegen spurte hva som hadde skjedd siden sist,
    om jeg hadde fått en sykdom..? Jeg sa at jeg jo har lavt stoffskifte - da bare fnøs han;
    fordi det hadde han selv. Javel - men lavt stoffskifte er forskjellig fra person til person, sa jeg da.
    - Det kan hende, men det er ikke refusjonsberettiget sykdom
    (jeg hadde ikke en gang rukket og spurt om refusjon!!!)

Så nå har jeg vært og sjekket hos HELFO http://www.helfo.no/helsepersonell/t...x#.Ug0kF5JM-JQ
    og Helsedirektoratet - les og lær:

Endringer i takster
    Stønad til behandling av visse tilstander har økt mer enn forutsetningen i 2012-budsjettet.
    Refusjonsbeløpene i takster som i hovedsak benyttes ved disse behandlingene er derfor redusert.
    Dette gjelder stønad til behandling av
    • periodontitt og til behandling av følgetilstander av periodontitt
    • patologisk tap av tannsubstans (attrisjon/erosjon) og
    • munntørrhet (hyposalivasjon)

Tenk det, Hedda!
    De som hadde en gitt tilstand i fjor var berettiget til mer refusjon,
    enn de som har akkurat den samme tanntilstanden i 2013.
    Hvorfor? Jeg leser det som at det er fordi flere enn beregnet har fått samme

Så, der vet dere det; det er lenge siden jeg har smilt bredt,
    for det har skjedd noe merkelig med flesteparten av tenna mine
    - og så lenge jeg ikke kan smelle en "fet" diagnose i bordet så betyr det nada
    at tannlegen selv ser at jeg gjennom tidligere år sjelden har gitt tannlegen noe inntekter.
    I dag telte han opp 18 tenner som måtte repareres!!!

Jeg ble overført til ny tannlege for fire-fem år siden, fordi min egentlige tannlege
    (som bare var helt herlig!!) han pensjonerte seg

Noen med forslag til annen innfallsvinkel?
    Sist endret av Kevlin; 15-08-13 kl 22:36
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Refusjon av tannlegeutgifter

Ser på sjøgrenforumet at flere der får dekket en del av tannlegeutgiftene, men det er kanskje de som kom inn i systemet i fjor eller tidligere.
    Samme latterlige regel har de for grunnstønad for fordyret kosthold for diabetikere;
    i 19998 bestemte de seg for at diabetikere type 1 kan spise akkurat som alle andre og bare sette mer insulin. De som hadde fått innvilget grunnstønad før denne datoen får fremdeles grunnstønad, men når jeg søker om grunnstønad fordi jeg har et fordyret kosthold siden jeg ikke kan bruke insulin og også trenger enorme mengder mat blir jeg nektet grunnstønad av Trygderetten fordi "diabetikere type 1 skal kunne spise slik som alle andre".

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Bor fortiden i Egypt og trives med det;-)
    Alder
    46
    Meldinger
    200

Nå vet jeg ikke hvordan reglene er men da jeg var hos tannlegen for 4 år siden (bor jo nå i Egypt så går til tannlege her isteden)i Norge så fikk jeg det mye billigere enn vanlig. Jeg klaget min nød til tannlegen at det var så dyrt å gå tl tannlegen og at jeg har hatt så mye trøbbel, da søkte han på noe i et eller annet skjema og sa til meg at vi prøver å se om du får det billigere (hvorpå jeg betalte 400 et eller annet mot 700 et eller annet (privat tannlege så han var dyr), så jeg betalte da 400 et eller annet og han sa at om jeg ikke fikk det dekket så fikk jeg en ekstra regning, hvilket jeg ikke fikk. Så jeg går ut ifra at jeg hadde rett på det. Det skulle bare mangle for det er problemer med tenner når man har stoffskiftesykdom enten de har forsket på det eller ikke, det er jeg helt sikker på
    I'm sick and tired of always beeing sick and tired Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Så nå har jeg vært og sjekket hos HELFO http://www.helfo.no/helsepersonell/t...x#.Ug0kF5JM-JQ
    og Helsedirektoratet - les og lær:
    Denne lenken hos HELFO virker ikke

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    47
    Meldinger
    107

Det meste av HELFO sin info om dekning av tannlege finner du her

Lignende tråder

1. Har du søkt om refusjon på Armour og fått avslag?
    Av baremei i forumet Meningsmålinger
    Svar: 10
    Siste melding: 26-01-08, 23:33
  2. refusjon på hvite resepter
    Av heisann i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 11
    Siste melding: 01-09-07, 23:44
  3. Søknad om refusjon av Armour
    Av baremei i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 11
    Siste melding: 28-08-06, 00:39

Bokmerker