Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard Norsk litteratur om FT4 og FT3

Jeg som har lav TSH har vanskelig for å få legen til å forstå at jeg trenger økning. Jeg prøver å si til legen at det er FT3 og FT4 som brukes i kroppen og cellene, ikke den hersens TSH.

Jeg tror ikke det hjelper å si at "alle på forumet mener jeg bør ha minst 50% av FT3 og FT4". Ikke med utenlandske forum heller. Det jeg har fra legemiddelhåndboken og Tidsskrift for den Norske legeforening sier at TSH skal være lav. Greitt det. men ingen nevner muligheten av at FT4 og FT3 er lav selv om TSH er på 0,1-0,2.
    Det er enighet om at hypotyreose primært skal behandles med tyroksin. Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 - 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 - 1,0 mIE/l. Behandling med tyroksin pluss trijodtyronin er bare aktuelt dersom nøye justering av tyroksindosen ikke gir ønsket resultat.
    Jeg har ikke hørt om andre som tar så mye medisin, er nøye med å ta det på tom mage for å få godt opptak, og som likevel har så lave tall. Og at ale tallene er lave, både TSH, FT3 og FT4.

madonna Gjest

Standard

Må jo bare hive meg med på denne her.. Jeg snakket med min endo seneste i dag, og t3 blir totalt oversett der også. Snakket om tilskudd av liothyrin, men han mener det er alt for kjapt å bli overdosert da og at det ikke var gunstig for meg.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Anne Ma hadde lagt ut en link under "nyttige linker" til nettsiden thyroid.se. Takk, Anne Ma!!!!

Jeg fant noe der som jeg skal skrive ut og gi legen med ønske om God Påske.
    http://thyroid.se/content.php?ArtID=78&CatID=3
    Kombinationsbehandlingar, då man tillför både T3 och T4, kan resultera i ett alltför lågt eller undertryckt TSH trots normala T3- och T4-värden. TSH skall i detta fall inte tolkas som att man tillför alltför höga doser hormoner, utan snarare ses som ett tecken på att patienten är välsubstituerad och att hypofysen därmed inte upplever något behov av att producera TSH i mängder som skulle resultera i ett normalt TSH-värde (0.2-4.0 alt 0.3-5.0 beroende på laboratoriernas referensvärden).
    Dette hjelper kansje på legens redsel for lav TSH.

Madonna, dette var interessant for deg også?
    Många läkare verkar anse att T3 är onödigt eller rent av riskabelt, och hävdar att det räcker att tillföra tyroxin eftersom kroppen själv kan konvertera T4 till T3 vid behov. Det man inte får glömma bort i sammanhanget är att en frisk sköldkörtel producerar ca 10 mikrogram T3 varje dygn, varje vecka, året runt. Med andra ord: personer med fungerande sköldkörtel går omkring med små mängder T3 i blodet som producerats direkt av sköldkörteln, och de blir inte sjuka av det! Att hävda att T3-behandling skulle vara överflödigt eller rent av farligt är att ignorera kroppens normala sätt att fungera.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Noen som nevner muligheten for at TSH er lav selv om ft4 og ft3 er lav, er en forsker som heter Brokken.
    Han oppsagen noen nye antistoffer som gjør det.
    Det er omtalt i alle relevante fagtidsskrifter, slik som jcem, Thyroid og eje.org .
    På direkte mail fra en på forumet i tskland svarte han straks, og sa at omtrent en tredel av alle med hashimotos kan ha dem også, og at det er derfor de får lav TSH.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum med linker til høyre til artikkelen, samt andre relevante artikler

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum
    Jeg har også andre eldre artikler fra pubmed som sier at omtrent en tredel får lav TSH ved riktig medisinering, em de er fra 90-tallet og sånt.
    Senere var det noen som skrev om dynamikken mellom ft4 og TSH, og brukte 10 (!) voksne personer, og fastslo at når ft4 går ned gjennom bunnen, går TSH opp over referanseområdet, og når ft4 går over toppen, går TSH under referanseområdet. Den ene som hadde lav TSH strøk de fra tallmaterialet.
    Det er også to studier med små barn og de brukte også 10 eller 15 forsøkspersoner.
    Jeg tror ikke at noen av dem var medisnert, det var umedisinertemennesker, og de skskluderte de med lav TSH.
    Og samme skjedde med den danske undersøkelsen, hvor de målte TT4 og TSH hos en gruppe på tohundrenoe over en tid. De ekskluderte de men lav TSH enda TT4 ikke var høy.

Så de studier med medisinerte personer som sa at 30-60% har lav TSH og normal ft4, dem ville jeg lagt vekt på. Jeg mener det ikke er noen artikler eller forsøk på medisinerte personer, hva ft4 og ft3 skal være og hva TSH blir, annet enn de gamle fra tidlig 90-tallet som jeg refererte til.
    Jeg har postet dem før, har postet dem på thyroid.about.com før, og mener jeg har dem på min hjemmeside.

Lignende tråder

1. Norsk Thyreoideaforbund og TSH
    Av BenteB i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 33
    Siste melding: 17-09-10, 10:27
  2. Norsk Thyroideaforbund og BTF
    Av Hansen i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 22
    Siste melding: 18-12-07, 20:19
  3. Helseinformasjon på norsk
    Av Stina i forumet Nyttige linker
    Svar: 0
    Siste melding: 23-11-06, 00:42
  4. Hjelp, antidepressiva/stoffskifte litteratur..
    Av Anne Ma i forumet Depresjon
    Svar: 15
    Siste melding: 12-11-06, 01:30

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn