Side 1 av 9 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 90
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østfold
    Alder
    52
    Meldinger
    101

Standard FemIce "dagboka"

Hei på dere!
    Jeg har i dag tatt pille nr 2.
    I går tok jeg pille nr 1.
    I går stirret jeg på pillen lenge før jeg tok den....
    Ã… begynne et liv med en pille som ledsager føltes som en nedtur...
    I dag føltes det ikke så ille.
    I morgen kanskje enda mindre ille...
    Jeg har fått Levaxin som de fleste.
    50 mikrogram har Dr. Z gitt meg til å begynne med.

Jeg har i lang tid hatt "småplager". Mange av de kan jeg tidfeste at har dukket opp etter at jeg gikk på en "stress-overarbeidet-smell" for 6 år siden. Men den gang ble ikke stoffskiftet mitt målt. Jeg gikk på lykkepille en stund, men det gjorde meg bare enda mer sløv syntes jeg, så det kuttet jeg ut.

- Lactose-intoleranse som dukket opp for 5-6 år siden.
    - Vekt-økning (bukfett ) som det er vanskelig å bli kvitt.
    - Nedstemthet / Depresjon
    - Tiltaksløs
    - Seksual-drift på lavnivå
    - Glemsk. Har vesentlig dårligere hukommelse enn før "smellen".
    - Sover masse, våkner ferdig deppa, og sjelden spesielt pigg og uthvilt.
    - Kløe i hodebunn, men har ikke flass. (ikke lus heller )
    - Jeg har alltid vært frøsen med kald nese, fingre og tær men det har blitt verre de siste årene.
    - Jeg har slitt med dårlige negler, det ble bedre da jeg fikk Trio-Be men de knekker fortsatt plagsomt lett.
    - Bånn i bøtta kondis, som til tross for aktiv bruk i to måneder av trim-sykkel i fjor ikke ble noe bedre, så motivasjonen forsvant.
    - Nakke og rygg-problemer. (Mest sannsynlig relatert til min jobb som stillesittende kontor-rotte) Går til fysioterapeut en gang i uka.
    - For meg å gå i møter eller på kurs er nesten bortkastet. Etter 20 minutter er konsentrasjonen helt blåst og jeg sliter med å følge med.

Mest plagsomt har nedstemthet, slitenhet og tiltaksløsheten vært.
    Jeg har ikke vært meg på lenge. Meg er aktiv, husker fødselsdager og avtaler, er glad, munter og hjelpsom.
    Har vært flink til å ha på maske på jobben, så det er hjemmebanen som får lide.

Jeg hadde time for generell kontroll og begynte å prate om alle disse små-plagene. En kollega på jobben hadde nevnt det med lavt stoffskifte så jeg nevnte det for legen og han sa det hørtes ut som om symptomene kunne passe, så han sendte meg til labben for å ta blodprøver.

Jeg har en S-anti-TPO på 598. Det er visst egentlig ikke så mye har jeg skjønt etter å ha kikket rundt her inne... Noen har jo verdier på flere tusen.
    Nå har det dukket opp mange spørsmål som jeg håper jeg finner svar på her inne.
    - Når på døgnet bør man ta lille pille? Hvis jeg tar den på kvelden, er det større sjanse for at jeg er kvikkere når jeg våkner da?
    - Bør den tas på fast tidspunkt?
    - Bør man spise sammen med lille pille, eller skal den tas alene?
    - Hva skjer hvis man glemmer lille pille en dag?
    - Hvilke verdier skal jeg egentlig be legen om å måle?
    - Kanskje han har fått de målt... men hvilke betegnelser skal jeg spørre han om?
    - Hva er egentlig max TPO man kan ha?

- Når bør jeg begynne å merke effekt av lille pille? Etter få dager eller vil det gå noen uker? Skal til legen og måle igjen rett før påske.

- Jeg har brukt p-sprøyte i flere år, og før det igjen hormonspiral.
    Iflg Dr. Z så skal ikke det ha noe å si for stoffskiftet.

Det går litt rundt i knotten min som dere skjønner

Ellers så er jeg motorsyklist, hobby-fotograf, aktiv pc og nettbruker.
    Er aktiv på forskjellige forum rundt om kring når jeg har gode dager.
    Jeg liker å spille spill og fikk Animal Crossing av min venninde til min 40-årsdag. Før så leste jeg mye, men de siste årene har det ikke vært ork til det.
    I tillegg så blogger jeg litt, og det var slik jeg fant dette forumet. Fikk tips etter å skrevet et blogg-innlegg om Hashimoto.
    Jeg er 40 år gammel, har en utflyttet datter på 20, og en samboer som fortsatt holder ut etter 8 år.
    Jeg tenkte at mange av mine småplager sikkert skyldtes alderen og at jeg var i ferd med å bli en hypokonder

Det var en del om meg.
    Takk for at du har hengt med så langt

Ser frem til å tilegne meg kunnskap fra dette forumet, og til å bli kjent med dere. For sånn er det jo, man blir litt kjent via nettet også.

Hilsen
    Irene
    aka FemIce

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Hei!
    Velkommen.
    Du får nok svar på dine spørsmål på forumet.
    Det du mest på passe på med levaxin er å ta evt. jern og kalk noen timer unna.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

Hei FemIce Velkommen!

Jeg har en S-anti-TPO på 598. Det er visst egentlig ikke så mye har jeg skjønt etter å ha kikket rundt her inne... Noen har jo verdier på flere tusen
    Desverre er det ikke alltid størrelsen på tallet som gjelder. Du har tydelige utslag.

Når på døgnet bør man ta lille pille? Hvis jeg tar den på kvelden, er det større sjanse for at jeg er kvikkere når jeg våkner da?
    Det er individuelt når man tar pillen. Jeg selv ble høy ved å ta den om kvelden, mens andre ble bedre av det.

Bør den tas på fast tidspunkt?
    Den er ikke så følsom at det er nødvendig. Men jeg ville si at en viss rutine nok er en fordel

Bør man spise sammen med lille pille, eller skal den tas alene?
    Den bør tas fastene, men om du spiser med piller hver dag så blir det nok omtrent det samme. Rutiner er visst viktigere enn å ta den med eller uten mat. Men hold den unna jern og kalsium tilskudd. Det bør først tas 2-4 timer etter Levaxinen.

Hva skjer hvis man glemmer lille pille en dag?
    Det er ikke farlig. Ta dobbelt neste dag, eller del den opp og ta den ut over de neste dagene.

Hvilke verdier skal jeg egentlig be legen om å måle?
    Be han ta TSH, FT4 og FT3 sånn til vanlig.

Hva er egentlig max TPO man kan ha?
    Har ikke den fjerneste anelse ;)

Når bør jeg begynne å merke effekt av lille pille? Etter få dager eller vil det gå noen uker? Skal til legen og måle igjen rett før påske.
    Det varierer så mye fra person til person at tiden vil måtte vise deg det. Men det er stort potensiale for at de fleste av symptomene dine vil bli bedret eller borte med tid og stunder.

Lykke til med alt! Kjekt å ha deg her inne!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Hei

Velkommen til forumet. Håper du vil trives like godt som jeg gjør.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østfold
    Alder
    52
    Meldinger
    101

Standard FemIce "dagboka" - Feb 08 - Vi har kjøpt oss hus !

Jeg er nå i min tredje uke på Levaxin 50 microgram.
    Den eneste effekten jeg har merket så langt er at jeg nå har leamus på det venstre øyet ofte. Nå er det daglig og over lengre perioder. Skikkelig irriterende.

Jeg hadde leamus på samme øye før også, men da veldig sjelden.

Noen andre som har erfaringer med leamus?
    Håper det vil gi seg etter hvert...

Ellers så merker jeg ikke så mye enda. Kanskje litt bedre energinivå, men det kan like gjerne komme av solen...

Begynner sakte men sikkert å få lest meg gjennom all info som finnes her på forumet. Ikke alt som fester seg, så jeg har printet ut en del og streket under ting jeg vil nevne for legen på onsdag.

Takk til alle som bidrar til et godt informativt forum.

-Irene-

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Vil bare få ønske deg lykke til med tablettbehandlingen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

Jeg har mye leamus. Hos meg kan det komme i alle muskler, men helst i de store musklene på utsiden av lårene og i ryggen. Det er der i perioder hos meg. Vet ikke hvorfor..
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    95

Standard Re: FemIce "dagboka"

Sitat Opprinnelig skrevet av FemIce

Noen andre som har erfaringer med leamus?

-Irene-
    Jeg er også veldig "plaget" med leamus i øyet. Vet ikke hvorfor

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østfold
    Alder
    52
    Meldinger
    101

Standard Uke 3 - Onsdag 28. mars 2007

I dag var jeg hos hr. doctor igjen. Det er bare drøyt tre uker siden jeg var der og nesten like lenge siden jeg begynte med Levaxin, men han ville ha meg inn før påske allikevl sa han sist.

Så nå har han bestilt ny prøve av TSH, FT4 og FT3.
    Han ville ikke øke dosen enda.
    Han ville vente på prøvesvar og se om jeg følte meg bedre til neste gang.

Jeg spurte også etter verdiene min fra forrige gang.
    Anti-TPO - 598 (<35)
    TSH - 1,2 (0,2 - 4)
    FT4 - 11 (9 - 22)
    FT3 - hadde han ikke fått målt.

Jeg føler meg egentlig litt dum...
    I følge disse verdiene her, bortsett fra TPO så er jeg jo pr. definisjon frisk som en fisk.
    Men forhøyet Anti-TPO kunne også gi hypo-symptomer skjønte jeg.

Jeg fortalte at jeg søkte litt rundt på nettet etter info uten å si at jeg var akkurat på dette forumet. Hans kommentar til det var at jeg måtte passe meg for sånne steder hvor folk delte symptomer... Fordi om det fantes noen andre som hadde samme symptom som meg så måtte jeg ikke legge noen vekt på det.

Typisk nok så hadde han kommet skjevt ut med timene denne dagen og var allerede før 9 en halv time forsinket. Han hadde derfor ikke tid til noen lang prat med meg. Han var litt stresset.

Om jeg tok pillen på morgenen eller kvelden spilte overhode ingen rolle. Dette begrunnet han med halveringstiden på medisinen, som visstnok er 7 dager.

Om leamus - Jeg tok jo ikke Levaxin før jeg skulle til legen. Hadde ikke leamus i det hele tatt på morgenen. Det har jeg hatt hele tiden i disse tre ukene. Og etter at jeg tok dagens dose kom leamusa tilbake igjen.
    Leamus hadde ikke noe med stoffskiftet å gjøre mente doktorn men han var enig i at det var rart.

Nå sier jeg god natt for i dag.
    Er helt matt.

-Irene-

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Mye leamus jeg også i rygg, hals, hender, føtter og tunga. Kan ikke dette komme av press mot nerver og spenninger musklene?
    Når jeg får disse anfallene i armene så får jeg dem ofte til å forsvinne når jeg tøyer å strekker på dem. Det virker som jeg har mye vannansamlinger i kroppen nå, og er blitt værre av leamusen så har tenkt på om dette har med ansamlinger som presser mot nerver, muskler. Nå kan vel også lav kalsium og b12 gi nevrologiske symptomer så det kan jo også være greit å utelukke.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Side 1 av 9 123 ... Siste

Lignende tråder

1. FemIce i farta (håper jeg...)
    Av FemIce i forumet Presentasjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 15-03-07, 15:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg