Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 27 av 27
    Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Jeg har også opplevd en slags amoniakk-lukt et par ganger i det siste. En merkelig/uvanlig gasslukt (tørr, river i nesen, omtrent som plumbo) Den har kommet i forbindelse med at jeg har vært på toalettet. Har lurt på om det kan være tegn på noe galt.

Har opplevd forvirring og, ja. Eksempel: En dag skulle jeg fylle en flaske vann før jeg dro på tur. Det jeg gjorde i stedet, var å fylle vannet i et glass og forsto ikke hva jeg skulle med det. Har opplevd slike ting flere ganger etter at jeg fikk lavt stoffskifte.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    56
    Meldinger
    735

Standard

Jeg opplever ofte at jeg ser på ting foran meg, uten å vite hva jeg skal gjøre med dem; helt dagligdagse rutiner får stadig pauser, fordi jeg må finne ut hva jeg skal gjøre nå ... Mange ganger oppdager jeg at jeg har startet på noe, også blitt distrahert og siden glemt å fullføre. Ganske frustrerende på jobb hvor man skal takle tall og bokstaver og flere ting på én gang. Før eller siden kommer jeg til å gjøre en kjempetabbe. Kjører (dessverre) noen ganger også bil selv om jeg vet at nå er jeg en dårlig sjåfør ...

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    176

Standard

"Kaprer" og drar opp denne tråden jeg for den beskriver hvordan jeg har det nå. Ganske så forvirret, føler at jeg ikke er tilstede, vanskelig å kjøre bil for jeg er liksom ikke helt med, glemmer og tuller mye. Føler meg rett og slett forferdelig fjern og svimmel. Sover mye, oppimot 10-12 timer pr døgn.

Testet tilfeldigvis blodsukkeret mitt igår hos legen (hadde drukket litt vann og spist en tyggis) og det viste 6,8.
    Tok en ny test idag (helt fastende): 6,5
    Langtidsblodsukker (hbiac eller noe sånt) var på 5,8 (grensen er 6,1)

Fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke hadde diabetes, men jeg mener jo at dette ikke er bra. Er det noen som har erfaringer med stoffskifteproblemer og høyt blodsukker? De fleste nevner jo at man kan få lavt stoffskifte som hypo. Påvirker stoffskiftemedisin blodsukkeret? Jeg har nemlig prøvd å ta litt ekstra Liotyronin siste uka (en halv tablett ekstra), men måtte kutte pga kvelningsfornemmelse og høy puls. Jeg smekker meg selv herved litt på fingrene for at jeg tuller med medisinen min uten å snakke med lege - blir bare så utålmodig.

Fint om noen kan hjelpe for jeg er litt bekymret. Har tatt andre blodprøver som jeg kan legge ut når jeg får svarene.

Lilje
    Autoimmune sykdommer:
    -Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
    -Cøliaki siden ca 2001
    -Vitiligo

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Hm. "litt" ekstra sa du - en halv tablett. Jeg vil fabulere ltt over dette og ber om forlatelse hvis tall ikke stemmer helt. Det er bare prinsippet jeg vil snakke om.
    Hvis tablettstyrken er 100 så øker du altså med 50µG på en dose som er nær vedlikeholdsdosen.
    Eller hvis dagsdosen er 100 så øker du med 50%.

Ikke rart at det går galt kanskje ?

Få tak i 25µG tabletter og del disse i to når du skal øke.

Du prøver å regulere dosen og det er vel fordi du ikke har det helt bra ?
    Still deg selv noen spørsmål :
    Hvor lenge er det siden jeg startet med Levaxin.
    Er kjertelen min helt uproduktiv.
    Eller er den delvis produktiv.
    Hvor lenge har jeg hatt denne dosen.
    Hadde jeg lavere eller høyere dose før den.
    Påvirker denne dagens situasjon.
    Hvor mye lavere (eller høyere) er min dose enn en vanlig vedlikeholdsdose.

Det er mange flere slike spørsmål en kan stille seg, kanskje du har noen selv ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    176

Standard

Hei hei n`Finn og takk for svar!

Har ikke økt Levaxin, men Liotyronin! Pluss at jeg tullet - jeg mente selvfølgelig at jeg har økt med en kvart tablett om dagen og ikke en halv. Jeg skulle gjerne økt med 1/8 eller noe slikt, men det er umulig for meg å dele Lio i mindre enn en kvart, da blir den bare pulverisert.

Prinsippet blir det samme forresten, økte med 50 % - tar vanligvis 10 ug Lio og økte med 5 ug daglig til 15 ug daglig.

Lilje
    Autoimmune sykdommer:
    -Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
    -Cøliaki siden ca 2001
    -Vitiligo

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Det var jo bra at det var slik da. Tenkte nok at det var en forklaring.
    Men det er sant - vi får dårlig service når tablettene leveres i ubrukbare doser !
    Men det ofres vel på "samarbeidets" alter det også.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Question Sv: Forvirring, forvrengte sanseinntrykk?

Sitat Opprinnelig skrevet av Hsn Vis post
    Har i den senere tiden vært mye plaget med forvirring, dårlig konsentrasjon, dårlig hukommelse og problemer med å takle regneoppgaver, og oppgaver som krever logisk tenking, har i tillegg hatt en del forvrengninger av sanseinntrukkene som blandt annet hørsel, har hatt en klokkelyd i hodet, dobbeltsyn i korte glimt og amoniakklukt i nesa. Noen med liknende erfaringer, synes dette er skremmende.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stina Vis post
    Jeg har tidligere hatt, og etter at jeg sluttet å røyke for noen år siden fikk jeg en enda "bedre" luktesans. Men jeg oppfatter tydeligvis feil. For en tid siden syntes jeg det luktet veldig brent hos fysioterapeuten, men så viste det seg at det bare var en kopp med kaffe. Fikk et hudpleieprodukt for en tid siden, det kunne jeg ikke bruke, for det luktet konsentrert nikotin. Har du hørt noe så sprøtt? Det er veldig plagsomt.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lissa Vis post
    jeg lukter brennt stadig vekk, blir jo redd da...,men det er aldri noe der
    I gamle dage var patienternes klager over "underlige lugte" betragtet som symptomer, og lægen ville umiddelbart sende patienten videre til speciallæger for udredning af hypofysen/hypothalamus.... Følg lugtesansens vej i hjernen/hormonkirtlerne via pilene på tegningen:

Søgeord er: "olfactory hallucination", phantosmia, parosmia, cacosmia eller "phantom smells".

Det ser ud til, at når hypothyreosepatienter plages af "lugte-som-ikke-er-der" eller når noget lugter anderledes end det burde (og disse oplevelser gentager sig i det uendelige eller næsten) - er der gode grunde til at insistere på at blive udredt for sekundær eller tertiær hypothyreose, fordi hvis ens "egen" hypothyreose udspringer fra andre kirtler end skjoldbsruskkirtlen, vil behandling rettet mod "almindelig" (primær) hypothyreose simpelthen ikke virke.

I dag aner de fleste læger nada om denne side af symptombilledet på tilstande hypofyse/hypothalamus og når nogle få endelig gør - kan de ikke koncentrere dem på anden end evt. hypofysetumorer (bare roligt: godartede).

Her en lille debat om emnet Burning Odor and Other Foul OdorsPituarychat.
    Sitat Opprinnelig skrevet av BerKath Vis post
    Andre spesielle symptomer som jeg ikke finner andre steder er at jeg plages med en sur smak (svak sitron) i munnen. Skulle tro det var magesyre, men jeg plages ikke med smerter i spiserør eller heshet som ville vært "vanlig" med syrereflux. Innbiller meg av og til at spyttet mitt produseres surt.. Noen som har hørt om dette?
    Fænomenet hedder "phantom taste" eller phantogeusia og er ret typisk for bl.a. diabetes eller insulin-interaktion med andre hormonkirtler.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 3 av 3 Først 123

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn