Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard Forvirring, forvrengte sanseinntrykk?

Har i den senere tiden vært mye plaget med forvirring, dårlig konsentrasjon, dårlig hukommelse og problemer med å takle regneoppgaver, og oppgaver som krever logisk tenking, har i tillegg hatt en del forvrengninger av sanseinntrukkene som blandt annet hørsel, har hatt en klokkelyd i hodet, dobbeltsyn i korte glimt og amoniakklukt i nesa. Noen med liknende erfaringer, synes dette er skremmende.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Vestfold
    Alder
    60
    Meldinger
    61

Standard

Hei Hsn.
    God påske til deg og alle andre.

Har du fått sjekket blodsukkeret ditt. Ammoniakklukt kan tyde på høyt blodsukker.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Blodsukkeret har ligget normalt hele tia bortsett fra fra da jeg tok glukosebelastningastesten da lå det på 6,4, men det normaliserte seg etter at jeg drakk sukkervannet, så legen menste det var i orden, men det jeg synes er litt rart er at jeg følte meg helt elendig senere den dagen jeg tok belastningstesten svimmel og høy puls og greier.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hsn

Regner med det er mye av det samme jeg har, som du. Har i alle fall veldig mange rare symptomer. Men ting har selvsagt utviklet seg gradvis.

Tidligere var jeg veldig flink i regning/matte, men nå kan jeg ikke legge sammen 2+2 engang.
    Jeg er egentlig perfeksjonist, så jeg "kan" aldri en ting, før jeg kan den 95-100%. Så jeg har hatt mange ubehagelige opplevelser med at selv om jeg kan en ting, når jeg så skal utføre det, så husker jeg ikke en dritt.
    Noe annet jeg også sliter med som har sammenheng med dette, er at alt som er mulig å gjøre feil, skal jeg nå gjennom før jeg kan få ting riktig på plass. Kan gi et eksempel siden det er noe jeg sliter veldig med nå. Går på Linedance, og hver gang vi lærer en ny dans, så kommer jeg etterhvert til å stusse på hvert eneste trinn/trinnsekvenser - var det til høyre eller var det til venstre, skal jeg frem med tå eller var det hæl, var det to skritt eller var det bare ett? Hvis jeg lærer en dans ganske fort, så kommer alle disse forvirringene i ettertid, på hvert eneste lille trinn, så og si. Men hvis det er en vanskeligere dans som de fleste av oss må få matet inn med teskje, så oppstår ikke dette så ofte. Så jeg tror det har sammenheng med at alt går så utrolig sakte for meg - så i de vanskelige blir alt sakte for alle, og da kan hodet få tid til å suge til seg alt - eller noe slik. Min type hukommelse er av fotografisk art, så når ting går sent, så får jeg vel også bedre anledning til å "filme" mye, for når jeg skal hente noe tilbake, så er det jo bildene jeg leter etter.
    Jeg har tidligere hatt, og etter at jeg sluttet å røyke for noen år siden fikk jeg en enda "bedre" luktesans. Men jeg oppfatter tydeligvis feil. For en tid siden syntes jeg det luktet veldig brent hos fysioterpeuten, men så viste det seg at det bare var en kopp med kaffe. Fikk et hudpleieprodukt for en tid siden, det kunne jeg ikke bruke, for det luktet konsentrert nikotin. Har du hørt noe så sprøtt? Det er veldig plagsomt. For å ikke snakke om da jeg var gravid (for mange herrens år siden), jeg kunne nesten ikke gå ute, for bileksosen ville "kvele" meg. Det var fryktelig, var vel nesten i stand til å fly i hodet på bilførerne, om de nå hadde våget seg ut av den forurensningsbobla si.
    Hørsel, jeg hører ganske dårlig, spesielt hvis der er andre lyder til stede - da flyter alt i ett. Hører mye bedre hvis det bare er en lyd av gang å forholde seg til. Men lyder irriterer meg veldig, f.eks. smatting og snorking. Jeg kan ikke være i samme rom med noen som holder på med dette. For ikke å snakke om en radio som ikke er innstilt på stasjonen. Men høy musikk, det elsker jeg, bare jeg får bestemme hva som skal spilles. Kjempehøyt! Det jager alle andre forstyrrelser vekk, det blir ikke "plass" til alt "rotet". T.o.m. den vanvittige hodepinen kan vike litt - høres sikkert sprøtt ut, men det er sant. Jeg er også mye plaget av "dotter" i ørene og tinitus.
    Og synet - det er jo virkelig på trynet. Hadde jeg sett et spøkelse, så hadde jeg ikke trodd mine egne øyne, nettopp fordi jeg vet hvor mange puss øynene kan spille meg. F.eks. har jeg "flashing" etter at jeg har sett på neonlys eller baklykter på bil om kvelden. Har mye tåkedotter foran øynene. Av og til flytter dørkarmene seg mot meg når jeg går gjennom ei dør, dette blir verre og verre jo dårligere jeg sover.

Ja, dette var vel bare et lite utvalg ;)

"Heldigvis" har jeg funnet ut av at dette er ME-symptomer. Trodde jo jeg var rablende sinnsyk (ja, ja, ikke sikkert at vi heelt kan utelukke det heller da ), og faktisk kan visst en god del av det også være relatert til sliten binyrebark - noe en del med lavt stoffskifte visstnok kan få.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

jeg lukter brennt stadig vekk, blir jo redd da...,men det er aldri noe der
    linedans aerobic osv, sånne ting som man må pugge en sekvens, glem det! :evil: umulig for meg å gjøre lenger... også jeg som svarte ordrett på prøvene når jeg gikk på yrkesskolen :(

ang hørsel; jeg har faktisk testet den, skikkelig av en audioingenør jeg kjennte fordi jeg var sikker på at jeg hadde fått et hørselstap, men nei, jeg har bortimot perfekt hørsel faktisk

jeg detter ut i sammenhenger, får blackouts, er plaget med at jeg ikke får diskriminert ut ønskede lyder når det er mange som snakker eller det er mye støy. da blir alt grøtete.

jeg lærer tegnspråk fordi jeg har en døv datter, og jeg har lært meg en del munnavlesning som følge av dette. de siste årene har jeg funnet ut at jeg trenger den muligheten. uten å se ansiktet til personen jeg prater med, skjønner jeg bare bruddstykker

sist jeg var på ts-kurs fikk vi en regneoppgave. en person skulle lese og pugge en oppgave og deretter videreformidle det til en annen som skulle regne ut. jeg måtte bare kutte ut, for jeg klarer ikke å huske flere tall etter hverandre... hadde det vært 2+2 så, dette var mer enn 5 tall og da er jeg helt hjelpeløs uten huskelapp :( (jeg var også god i matte på skolen :( )

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

hsn, dine symptomer kan være fra lavt cortisol også.

Prøve kanskje å kutte ut all sukker samt å legge deg tidlig hver kveld og ta selen, hjelper kanskje på de antistoffene også. Hjalp på meg, ihvertfall.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Ja får prøve å se om jeg blir bedre, har disse endringene fjernet disse symptomene hos deg eller er du bare blitt bedre. Syntes de værste periodene var de to siste ukene før mens før, men nå har jeg det det nesten hele tia. Noen forslag til hvor jeg kan bestille disse tilskuddene/vitaminene og hvor sterke de bør være?

Er så takknemlig for alle svar, føler meg ganske så alene med dette, så lite forståelse for hvor slitsomt alt er, og forventningen til at man hele tiden skal strekke til så slitsomt alt for tia.

Ønsker dere alle ei riktig god påske, får håpe vi kan få litt finere vær, her oppe i nord har vi snart blåst bort

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Selen får du kjøpt på Helsekosten, f.eks. Life-kjeden. De jeg har tatt har vært på 100 mikrogram hver, så jeg har etter anbefalinger her inne tatt 2 stk, altså 200 mikrogram hver dag.

Så har jeg brukt en del Progesteron-krem det siste året, det kan man også få kjøpt på Helsekosten, men nå heter det vist Yams-krem, tror ikke de hadde lov til å kalle det Progesteron. Mange bestiller på nett, visstnok billigere, har ikke kommet så langt enda jeg, men har fått noen "prøver" av ei - Progesteron og Pregnelone? - virker like bra de som de på Helsekosten, tror jeg. Det er Progesteron-krem som har hjulpet meg mest uka før mens, da er jeg normalt et skjelvende aspeløv og tikkende (atom)bombe. Kanskje noen ting har sånn umiddelbar effekt, mens andre ting er mer langtidsvirkende. Nå skal det sies at jeg har problemer med østrogen også pga antistoffer mot eggestokkene, så det kan jo være noe av forklaringen mht meg.

Så anbefaler noen Rosenrot også for binyrene. Flere ulike å velge i mellom på Helsekosten f.eks.

Er du korrekt medisinert? For er det ikke egentlig når man har gått med ubehandlet stoffskifte/feil dose over lengre tid at det etterhvert går ut over binyrene? Tror det er slik. Uansett, så er det viktig at vi forsøker å oppnå en så riktig dose som mulig - både for høy og for lav, kan bli veldig galt - selvsagt avhengig av den enkelte, men viktig for oss som ikke blir bedre å finne best mulig balanse.

Og god bedring, kjære du, vet hvordan det er å ha det så dårlig ;)
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Forresten, her er det masse fornuftig skrevet, om du har tid og ork:

http://www.stoffskifte.info/binyrebark.html
    http://home.online.no/~meretlun/binyrer.htm
    http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=1025
    http://home.no.net/ngrondal/thyroidpage_adrenal.html
    http://home.no.net/ngrondal/thyroidpage ... kness.html
    http://home.online.no/~meretlun/scorecard.htm
    http://www.discounthormones.com/Hormone_Test.htm
    Den siste er en selv-test over hvilke hormoner man egentlig evt er i underskudd av. Den nest-siste, her kan du sammenligne hypotyreose og slitne binyrer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Har sjekket de scorecardene på binyrebark og de vitaminene, og får ganske så høy score på det meste. Har begynt med rosenrot med grønn te, og noe som heter B-vitamin kompleks, og c-vitamin, men det er jo så lite B 12 i de tablettene man får kjøpt. Har ikke gått på dette i så mange dagene enda så virkningen er nok ikke merkbar på en stund enda. Spiser også ganske mye brokkoli, druer, appelsin, banan og melon. Nyeste frukter på lista er papaya og granateple, som er rike på antioksidanter og c-vitaminer, papaya skal også være gunstig for de med demens har jeg hørt. Så kanskje det har noe for seg for oss med stoffskifteplager også.

Side 1 av 3 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn