Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Munnen, tenner, bakterier, kavitasjon, løsninger

Hvor mye av våres problemer kan egentlig relateres til tennene?

Og hva kan vi få gjort med det?
    - Fjerne bakterier, hvilke typer bakterier kan vi ha med å gjøre?
    - Fjerne tenner, slimposer, kavitasjoner?
    - Amalgamsanering, bør/bør ikke, og i så fall hvordan?
    - Hvilke tannleger, kjeveortopeder, leger osv bør vi oppsøke?
    - Kan vi få dekket noen av utgiftene?
    - Bør vi reise utenlands for å få utført noe av arbeidet?
    - Hvis vi fjerner tenner, hvilke alternativer har til proteser?
    - Hva bør vi bruke istedenfor amalgam?

Annet?

Bakterier fra munnen kan vandre med blodet og gjøre skade andre steder i kroppen nrk.no/nett-tv/indeks/91581

Jeg har problemer med at Puls-programmene hopper. Drar "tidsmåleren" litt videre for å få gang i programmet igjen. Vet ikke om dere opplever det samme. Men etter mye om og men klarte jeg å få det til å stå på rett plass slik at jeg kunne få med meg hvem denne gubben var, og det er:
    Ingar Olsen, professor, odontologisk fakultet, OiU.

Har klart å oppspore noe mer om vedkommende: Ingar Olsen, Institutt for oral biologi, Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo. Her er mer om det han snakker om på Puls:

Det gikk ikke så bra med Jens. Selv om tennene var fine, var han mye syk. Han fikk tidlig sukkersyke, og etter å ha blitt rammet av hjerteinfarkt, fikk han til slutt slag. I dag, invalidisert og nylig behandlet for lungebetennelse, tar han seg tankefull til de tannløse gummene. Hvis bare tannlegen hadde gjort mer enn å tette hullene!

Tannløsningssykdom, eller marginal periodontitt, affiserer ifølge britiske forskere til enhver tid nærmere syv av ti personer. Bakterier spiller en viktig rolle i sykdomsprosessen, og kan spres fra munnen til andre deler av kroppen. Mikroorganismene kan også skade andre organer, gjennom toksinene de skiller ut eller ved å forstyrre kroppens immunsystem.
    https://web.archive.org/web/20051222...ider/Fakta.htm
    Sist endret av Admin; 17-11-18 kl 00:16 Begrunnelse: Links
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Question Sv: Munnen, tenner, bakterier, kavitasjon, løsninger

hm.... hva snakker dere om nå?
    har vi ekstra problemer med tennene? på grunn av sykdommen altså?

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Question Sv: Munnen, tenner, bakterier, kavitasjon, løsninger

Jeg har ikke det, iallefall. Har ikke hørt om dette før, heller

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Sv: Munnen, tenner, bakterier, kavitasjon, løsninger

Neida, det er derfor dette ligger under "Diverse", og ikke under de andre underforumene som er relatert til stoffskiftet.

Men poenget er at det er mange som mener at man kan bli syk, f.eks. få immunologiske sykdommer pga problemer med tennene. Se sitatet i mitt andre innlegg:

Mikroorganismene kan også skade andre organer, gjennom toksinene de skiller ut eller ved å forstyrre kroppens immunsystem.
    Så det har sammenheng, eller dvs, det kan ha sammenheng - for noen.

Hva kom først - høna eller egget?

(Men forresten, så kan vi jo få problemer med tennene også pga lavt stoffskifte - nemlig relatert til tørre slimhinner = mindre spyttproduksjon = lettere å få hull. Kanskje vi da også lettere kan få tannkjøttbetennelse? Hm.. så langt har jeg ikke rukket å tenke enda ;) )

Jo mer man graver, jo mer finner man. Men det er ikke nødvendigvis gull det en finner

Trodde jeg hadde mer enn nok temaer å skrive om i en tråd som denne, men jammen dukker det opp stadig nye momenter. Synes dette var interessant, så jeg tar det med.

Temaet er antibiotika.

Antibiotikainduserte superinfeksjoner

Uttrykket superinfeksjon brukes når mikrobiologiske og kliniske funn indikerer at en sekundær infeksjon har utviklet seg i tilknytning til en primær infeksjon.

I denne artikkelen blir kliniske, mikrobiologiske og terapeutiske sider ved superinfeksjoner i munnslimhinne og periodontium omtalt.

Antibiotikainduserte superinfeksjoner inntrer vanligvis 3–6 dager etter behandlingsstart.
    I enkelte tilfeller kan de opptre 2–8 uker etterpå.

En rekke faktorer kan influere på veksten av mikrober i munnhulen. Antibiotika er blant de med størst påvirkningskraft. De vil kunne gi økologiske forandringer i normalfloraen på hud og slimhinner, inklusive munnhule og tarm, med overvekst av potensielt patogene organismer
    https://web.archive.org/web/20060107...sen_1_2002.pdf (Ttandlakartidningen 2002)

Ja, det kan da neppe være gunstig for oss med tørre slimhinner fra før av!

Så er det lange bakterier, korte bakterier, mange bakterier og bla, bla, bla, så jeg detter ut, men kanskje "Avsluttende betraktninger" er verdt å få med seg.

Og da synes jeg dette var en passende oppfølger:

Bakteriedrepende virus som alternativ til antibiotika

Problemet antibiotikaresistens har nå nådd tannklinikker både i og utenfor Norge.

Skrekkscenariet er at den økende antibiotikaresistens skal føre til at bakterieinfeksjoner atter blir hyppige primære dødsårsaker. Denne artikkelen gjør rede for et gammelt behandlingsprinsipp som nå tiltrekker seg økende oppmerksomhet, nemlig bruk av bakterievirus (bakteriofager) som våre allierte i kampen mot bakterier.
    Nææh - her er det millioner av bakterier, hvem i alle dager kan ha konsentrasjon til å lese slikt?

Men dette er viktig, spesielt med tanke på hvordan munnhulen kan komme til å se ut (se første artikkel/link):

Fordeler ved fagbehandling
    Mange forskere mener at fager kan spille en viktig rolle i behandlingen av bakterieinfeksjoner, og fagterapi er hevdet å ha en rekke fordeler fremfor tradisjonell antibakteriell behandling (Tabell 1). En av de viktigste fordelene er at pasientene spares for bivirkninger ved antibiotikabruk, spesielt resistensutvikling. Dette er ikke uvesentlig i en tid der global resistensutvikling truer folkehelsen.
    Så er jeg litt bekymret for hvordan man så blitt kvitt viruset igjen, men det er sikkert en masse jeg ikke har fått med meg, eller mer korrekt: Det er nok minimalt det jeg har fått med meg. https://web.archive.org/web/20051216...01/04_0101.htm (Tannlegetidende 2005)

Et innlegg jeg selv har skrevet tidligere: "Finnes det noe støtte å få til tannbehandling?" http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=5008

Med bl.a. dette sitatet:

Staten betaler deler av regningen dersom en kjevekirurg må fjerne en rot på en tann
    Fra: https://web.archive.org/web/20070310...cle1674392.ece

(Bare for å forsøke å samle informasjonen vi finner litt... ;))
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

hadde ikke gjort meg noe om vi hadde rettigheter aldså... jeg har elendige tenner.
    hadde hull i ALLE før jeg var 18, men det var jo før jeg fikk Hypo da...
    sitter her nå med en halv jeksel, først mista jeg ei svær fylling og så tyggde jeg på en sukkerkule (sjokoladekakepynt ) og der knakk halve tanna av ... tanna er tydeligvis død, for jeg har ikke verk, sådet blir vel en dyr rotfylling når tannlegen åpner igjen etter påske vel :(

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Huff da, Lissa, det var kjedelig :(

Ja, vi får fortsette å lete og se om vi kan finne litt rimeligere løsninger for å få fikset tennene.

Blir det Spania neste? Selv om det visstnok er Ungarn og Polen som er de billigste...

Som jeg mente å huske, er det billigere å gå til tannlege i Danmark enn i Norge. I Danmark får man dekket noe av "Sygesikringen". Jeg har ikke visst hvor meget, for jeg fikk visst bare fikset et par små hull når jeg bodde der, men jeg visste at jeg ikke betalte alt selv, som vi gjør i Norge. Og ikke kunne jeg vite om det var skjedd endringer på de ca 20 årene siden dengang ;)

Men se her, de som har lyst:

Den Offentlige Sygesikring yder tilskud til tandlægeregninger fra hele EU efter samme regler, som gælder i Danmark. Der ydes for eksempel ikke tilskud til broer, implantater, proteser mm. Derudover er der nogle krav, der skal være opfyldt. Reglerne for tilskuddets størrelse er komplicerede, men ved tvivlsspørgsmål kan du spørge socialforvaltningen i din hjemkommune.
    http://www.avmintand.dk/articles/Den...gesikring.aspx

Men vet noen om man får noe støtte til kavtiasjon (cavitation) i Danmark? Og vet noen om hvis man har dansk CPR-nr og er skattepliktig til Danmark og får noe pensjon fra Den Sociale Sikringsstyrelsen - om man har "krav" på å komme under Sygesikringen? (Altså, kan JEG reise til Danmark og fikse mine tenner på linje med danskerne?)

Leste nettopp et sted at tannbehandling kan komme inn under egenadelstak 2, som for tiden er på 2500, men at det da måtte være sykdomsrelatert.

Kan "dårlige tenner" pga tørre slimhinner ved hypotyreose komme inn her f.eks?

Noen som vet noe om dette kan stemme?

(Hjelper ikke meg i så fall, har ikke så ofte hull, men tidene kan jo forandre seg.)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Ring FFO og spør. De vet sikkert
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Var hos tannlegen i dag. Vi snakket en god del, men jeg vet ikke hvor mye jeg husker, for jeg er totalt utmattet etter turen (må kjøre ca 45 min hver vei). Og har sovet så dårlig hele uka...

Null hull, i alle fall, dvs han rakk i alle fall ikke å finne noen, for jeg maste så mye om alt annet

Han hadde notert seg at jeg burde trekke den tanna med betennelse over, og han hadde på røntgenbilde at det var betennelse ved røttene. Men så fant han ikke alle røttene. Vi tok nytt bilde, og han fant ingen betennelse. Vi kom fram til at det likevel kunne være en liten betennelse der siden jeg hadde vondt når jeg tygget. Men på bilde og fysisk synes han alt så veldig fint ut.

Jo, han hadde hørt om ulike problemer pga amalgam og betennelser. Men han var jo av "skolemedisinen", så han kunne ikke anbefale noe. Han sa dog at kanskje mine problemer kunne skyldes dette, kanskje ikke. Ang kavitasjon, han hadde ikke hørt om dette, men forstod sånn ca hva jeg snakket om. Han sa at kanskje en av 100 ville få noe slikt, selv med langvarig betennelse, andre ikke.

Så har jeg to rotfyllinger, ikke en. Glemmer den ene, for det var ei tann som jeg fikk slått ut av munnen - satte den inn igjen og etterpå måtte da røttene fylles igjen, eller noe slikt. Vanskelig å huske, for det er så mange år siden. Jeg har i alle fall aldri hatt vondt her. Men hvis jeg skulle fjerne rotfyllinger, så burde jeg ta denne også, sa han.

Men da ang bro eller annet. Hvis man da skulle følge det de alternative behandlerne anbefalte, så burde jeg faktisk ikke ha en slik heller - av metall. Man skal da ikke ha metall i munnen i det hele tatt. Og hvis man skal få laget en slik av porselen, så var det visst svindyrt.

Hvis jeg valgte å fjerne tanna (den vonde som vi i hovedsak snakket om), så ville han nok kunne se om det var noe feil med beinet under, mente han, sånn som kavitasjon. Og han snakket her selv om hulrom med bakterier o.l. (Godt var det, for jeg husker ikke lenger hva kavitasjon innebærer....) Men han hadde aldri hørt det ordet før, han mente det var et ord som legestanden måtte ha funnet på... ?

Så kunne ha gi meg duk ved amalgamsanering, men ikke avsug ut over det lille, vanlige...

Så snakket han om en tannlege i Søgne som kanskje drev med avgiftning i forbindelse med amalgamsanering. Han trodde hun? het Ro. Jeg finner bare denne: https://www.legelisten.no/klinikker/...lfred-gimle-ro
    Sist endret av Admin; 17-11-18 kl 00:49 Begrunnelse: Link

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,040

Unhappy Sv: Munnen, tenner, bakterier, kavitasjon, løsninger

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina Vis post
    Han hadde notert seg at jeg burde trekke den tanna med betennelse over, og han hadde på røntgenbilde at det var betennelse ved røttene. Men så fant han ikke alle røttene. Vi tok nytt bilde, og han fant ingen betennelse. Vi kom fram til at det likevel kunne være en liten betennelse der siden jeg hadde vondt når jeg tygget. Men på bilde og fysisk synes han alt så veldig fint ut.

--
    Så har jeg to rotfyllinger, ikke en. Glemmer den ene, for det var ei tann som jeg fikk slått ut av munnen - satte den inn igjen og etterpå måtte da røttene fylles igjen, eller noe slikt. Vanskelig å huske, for det er så mange år siden. Jeg har i alle fall aldri hatt vondt her. Men hvis jeg skulle fjerne rotfyllinger, så burde jeg ta denne også, sa han.

..

Så snakket han om en tannlege i Søgne som kanskje drev med avgiftning i forbindelse med amalgamsanering. Han trodde hun? het Ro. Jeg finner bare denne: http://www.internettkatalogen.no/firmad ... 0ro.578315
    Jeg var på Stemlandklinikken idag og skal tilbake i neste uke. Jeg tenker den klinikken ligger på Topp 3 i norge, når det gjelder amalgansanering. På forumet er det skrevet om Stemlandklinikken i andre tråder

Grunnen til at jeg henger meg på denne tråden er at tannlegen (Stemlandklinikken ) ville ha meg tilbake i neste uke og hun sa at i verste fall måtte jeg rotfylle Jeg har lest at svært mange av de som får kreft og dør av det, de har hatt rotfyllinger utført rett i forkant av kreftutbruddet .. men hva er så alternativet

Jeg søker og finner denne; https://articles.mercola.com/sites/a...he-plague.aspx - men tror neppe vi har noe sånt som Biological Dentists i norge

"If extraction proves necessary for anyone reading this, do you want to summarize what's special about the extraction technique?
    GM: Just pulling the tooth is not enough when removal proves necessary. Dr. Price found bacteria in the tissues and bone just adjacent to the tooth's root. So we now recommend slow-speed drilling with a burr, to remove one millimeter of the entire bony socket.

The purpose is to remove the periodontal ligament (which is always infected with toxins produced by streptococcus bacteria living in the dentin tubules) and the first millimeter of bone that lines the socket (which is usually infected).

There's a whole protocol involved, including irrigating with sterile saline to assure removal of the contaminated bone chips, and treating the socket to stimulate and encourage infection-free healing. I describe the procedure in detail, step by step, in my book [pages 185 and 186]."

Kort sagt: trekke tanna, etter en spesiell protokoll .. - ikke akkurat noe nav, eller helfo dekker vil jeg tro

Og HVA skal man putte der isteden liksom ?? Uuuuuuuhhh her må alle gode gode gudmødre trå hjelpende til
    - og ønske for meg: at ingen rotfylling er nødvendig i neste uke
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    62
    Meldinger
    1,345

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Jeg var på Stemlandklinikken idag og skal tilbake i neste uke. Jeg tenker den klinikken ligger på Topp 3 i norge, når det gjelder amalgansanering. På forumet er det skrevet om Stemlandklinikken i andre tråder
    Helt enig, Kevlin. Stemlandklinikken er bra. Går du hos Eila? Det gjør jeg

Grunnen til at jeg henger meg på denne tråden er at tannlegen (Stemlandklinikken ) ville ha meg tilbake i neste uke og hun sa at i verste fall måtte jeg rotfylle Jeg har lest at svært mange av de som får kreft og dør av det, de har hatt rotfyllinger utført rett i forkant av kreftutbruddet .. men hva er så alternativet
    Dette har jeg ikke hørt før, men blir ikke overrasket. Enten man foretar en rotfylling eller trekker en tann vil det sannsynligvis røre i gruff som har ligget i dvale.

Kort sagt: trekke tanna, etter en spesiell protokoll .. - ikke akkurat noe nav, eller helfo dekker vil jeg tro

Og HVA skal man putte der isteden liksom ?? Uuuuuuuhhh her må alle gode gode gudmødre trå hjelpende til
    - og ønske for meg: at ingen rotfylling er nødvendig i neste uke
    Hvis tanna sitter langt fremme i munnen er det et større problem enn om den sitter langt bak. Da hadde jeg trukket den. Så er jo det et problem også forstår jeg. Du får legge dette frem for tannlegen og høre hva hun kan bidra med av kunnskap.

Og så skal jeg ønske for deg at en rotfylling ikke er nødvendig

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 24
    Siste melding: 08-05-07, 11:18
  2. knusk tørr i munnen og halsen...
    Av Lissa i forumet Lavt stoffskifte, munn og slimhinner
    Svar: 10
    Siste melding: 01-12-06, 21:57

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg