Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Hordaland
    Alder
    42
    Meldinger
    116

Standard Noen av dere som har erfaringer med Acth?

Hei alle sammen.
    Jeg er ny her på forumet og lurer på om dere kan hjelpe meg litt.
    Har begynt på medisinen Levaxin for cirka 5 uker siden for lavt stoffskifte.

Verdiene mine første gang jeg stok blodprøver var slik:

Tsh 1.39
    T4 8,5
    Anti-tpo 63
    Acth 1.8(referanseverdien er 2.0-11-0)

Begynte så sagt da med medisin. Var til lege igjen etter tre uker og tok nye blodprøver og de så slik ut:

Tsh 1,1
    T4 17,4
    Anti-Tpo 93
    Acth 1.5

Legen vil vil nå sende meg til spesialist siden Anti-Tpo er enda mer forhøyet og Acth min synker enda mer.

Er det noen av dere som har vært borti dette med Acth?
    Blir litt beskymret da jeg ikke skal tilbake til lege før om to uker og hun kan ikke gi meg noen svar på hva dette er for noe. Og det å komme til Spesialist tar vel enda lengre tid. Har forstått at det kan ha noe med Binyrebarken eller hypoftesen og gjøre, hva sier dere?

Jeg syntes ikke jeg har blitt noe bedre etter at jeg begynte på Levaxin, selv og verdien for T4 finner begynner å bli bra. Er sykemeldt på min 5 uke og har symptomer som : trøtthet, vektøkning,tremor(skjelving), kvalme,hodepine(det er det eneste symptomet som er blitt bedre,men det kan jo like mye ha med at jeg er i ro og ikke jobber), ørhet og da klarer jeg ikke å fokusere, tåler ikke stress, synsintrykk kan gjøre meg dårlig,diare etter at jeg begynte med Levaxin, glemmer mye og har "SVARTE HULL" . må ofte lete etter ord og det er ikke alltid jeg finner dem , men at de har "gått seg bort"

Dette ble litt mye, men det var godt å få det ut av "Boksen " min
    Ha en super dag alle sammen og håper at det noe tips å få .

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    46
    Meldinger
    204

Standard

Det som eg har lest er at hvis binyrene sliter så kan man bli verre når man tar Levaxin og at man derfor bør få binyrene undere kontrol før man starter stoffskifte behandling. Det står vist i pakningsvedlegget til levaxinen. T3 tilskud som Armour og Liothyronin skal man holde seg LAAANGT unna inntil binyrene er ok. Noen ganger kan det å hjelpe binyrene få stoffskiftet til at normalisere seg. Men ut over det så er det ganske vanlig at det tar tid før medisinen har full effekt. Hos meg tok det vel et år før eg kjente meg normal dvs ingen hodepine, øynene ok, ingen leddsmerter osv, selv om eg desverre ikke har fått tilbake energien etter 4 år på levaxin og Armour.
    Du kan søke på Addison (lavt kortisol) og der finnes en Addison forening i Norge som har hjemmeside, men eg husker den ikke i farten. Det sies at man bør holde seg unna sukker og kaffe da det stresser binyrene ytterligere. Eventuelt kan du prate med legen om å få et lite tilskud av kortisol for en periode for å se om det hjelper. Alt dette vet Nora en del om.
    Lykke til

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Hvis de ikke tapper ACTH-prøven på avkjølte glass og avpippeterer til plastglass og fryser, blir ACTH lav.
    På legekontorer sender de ofte bare alt sammen med blodbilen utenå gjøre noe.
    Man må alltid se det i sammenheng med cortisol. Har de testet cortisol?

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Hordaland
    Alder
    42
    Meldinger
    116

Standard

Nora: prøvene er tatt på sykehus pga av at prøvene skulle fryses ned og behandles litt annerledes . Og har tatt Acth to ganger for å se om den første prøven var feil.
    Er ikke helt sikker på om det er kortisol jeg har tatt, men i så fall er verdien 600.

Lurer litt på hvor langt ned kan Acth verdien gå før det kan være farlig ,eller kan Acth veriden falle ute at det kan bli farlig. Symptomene er der, men de kan jeg leve med så lenge jeg får behandling snart.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Hordaland
    Alder
    42
    Meldinger
    116

Standard

Unn: det du skriver om å bruke Levaxin ikke er bra når det kan være mistanke om noe med binyrene. Mener du at hvis jeg bruker Levaxin kan jeg tilslutt få svikt i binyrere fordi jeg bruker Levaxinen?

Blir mye spørsmål her , men jeg er helt forvirret av alt dette med hormoner

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

ACTH er bare for å stimulerebinyrene til å sende ut riktig mengde cortisol. Hvis du har bra med cortisol, trenger ikke hypofysen din skrike etter mer cortisol ved å sende ut mer ACTH.
    Hvis du har en svulst som lager cortisol, blir ACTH lavt , men hvis ikke, betyr det ikke noe særlig.

Du trenger vel nærmere undersøkelser om cortisolen din er riktig. Den skal være hpy om morgenen, og synke utover ettermiddagen og natten. Hvis den ikke synker og holder seg høyt, er det noe fundamentalt galt.

De beste prøvene er spyttprøver for cortisol, døgnurin-cortisol kan ikke si noe om døgnvariasjonen, og blodprøven kan bare måle totalt cortisol og bare på tidspunktet et tas, bare spyttprøven kan man gjøre i ro og mak hjemme og avslappet flere ganger om dagen. Det står en ganske ny artikkel om dette i legetidsskriftet på nett. www.tidsskriftet.no

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Hordaland
    Alder
    42
    Meldinger
    116

Standard

Takk for svar.

Nora jeg og tenker at jeg må undersøkes nærmere og at det er lur ting å ta spyttprøver.

Var inne på tolkning av Acth og der står det:

"Tolking. Undersøkelsen gir gode holdepunkter når det gjelder cortocosteroid diagnostikk. ACTH blir lav ved overproduksjon av glucocorticosteroider og høy ved for lav produksjon av disse, dersom ikke årsaken er primær svikt i ACTH produksjonen"

Vil det da si at hvis ikke det er noe gale med kortisol produksjonen min kan det være en primær svikt i Acth? Og hva er primær svikt?hypofysesvikt?

Takker for tålmodighet og gode svar,er den eneste plassen hvor jeg kan få litt brukbar informasjon føler jeg

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    46
    Meldinger
    204

Standard

Munch
    Eg vet ikke så mye om stoffskifte og binyrer, men det eg har lest er at man bør ikke starte med stoffskifte hormoner før man har fått binyrene/kortisol på plass. Det står vist og i pakningsvedlegget til Levaxin. Man kan vist bli ganske dårlig hvis man gjør det i feil rekkefølge.
    Håper at andre som vet mere om akkurat dette kan hjelpe deg.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Hordaland
    Alder
    42
    Meldinger
    116

Standard

Takk for svar unn.

Nei, det ser ut som at jeg kanskje ikke skal ta Levaxin og har fortalt dette til den nye legen min, men det kom ingen respons derifra gitt :( . Legen min er helt nyutdannet og har desverre ikke så mye erfaring, men en veldig hyggelig lege,så grunnen til at hun ikke reagerer på det jeg sier er at hun kanskje ikke har kunnskaper nok om dette.

En kan bli dårlig av å gå på Levaxin hvis ikke binyrer får behandling først. Det jeg lurer på da hvordan dårlig og hvilke symptomer kan en få? Vet iallefall at jeg blir verre og verre ,men ingeting og gjøre med det ser det ut som.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Når cortisol er 600, skal du tåle levaxin mener jeg. Ved 100-tallet er det verre.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Struma og Hashimoto. Noen erfaringer..?
    Av Stølen i forumet Hashimoto's Thyroiditt og jod
    Svar: 21
    Siste melding: 12-05-15, 11:09
  2. Noen som har reagert på ACTH-testen?
    Av Qa i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 8
    Siste melding: 16-05-13, 18:38
  3. Yamsrot og Barbascourt mot binyretrøtthet... noen erfaringer?
    Av Jeanette Ws. i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 09-08-10, 22:44
  4. Gravid med Graves, noen som har erfaringer?
    Av Hanne76 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 22-06-09, 20:28
  5. Hvilke erfaringer har dere med Norsk Thyroideaforbund?
    Av Stina i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 11
    Siste melding: 02-06-06, 19:38

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn