Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Hordaland
    Alder
    42
    Meldinger
    116

Standard Egen referanseverdi for barn eller ikke?

Side jeg har fått lavt stoffskifte , mente legen som behandler min sønn for asma på sykehuset at min sønn skulle sjekkes for lavt stoffskifte.
    Har fått neon svar over telefon av sekretæ, men har dessverre ikke fått fatt i legen så derfor prøver jeg meg på noen spørsmål her hos dere kloke sjeler .

Svarene forløpig er :

Tsh 2.49
    T4 19,1
    Kortisol 193( serum-morgen)

Det jeg lurer på er om det finnes en referanseliste for barn,finner bare for voksne.Kan det bety at verdiene er de samme for barn som for voksne?
    Resultatene ser jo ikke så verst ut hvis det er de verdi som er for voksne,
    Takker for svar

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Exclamation Egen referanseverdi for barn eller ikke?

Et fuldstændig nyt studie fra Holland har nu fastslået hvad er de rette hormonværdier for sunde og friske børn i alderen fra fødsel og til 18 år.

Serum Thyroid Hormone Levels in Healthy Children from Birth to Adulthood and in Short Children Born Small for Gestational Age

Studiets primært sigte er behandling af dværgvækst og behandlingens indflydelse på værdier af thyreoideahormoner hos børn med dværgvækst. Men før netop denne vinkel kunne udforskes, har man først været nødt til at fastslå værdier af thyreoideahormoner hos sunde og friske børn: In 512 healthy children (225 females; 0–18 yr), free T4 (FT4), TSH, total T4, T3, rT3, and T4-binding globulin were determined.

Den del af resultatet som interesserer os på forummet, står ikke i Abstract't. Jeg har artiklen med alle tabeller og det hele. Forskere skriver bl.a. i (frit efter) konklusionen:

Dette studie præsenterer referenceintervaller for serum FT4, TSH, T4, T3, RT3 og TBG. Skjoldbruskkirtelhormoner viser meget varierede værdier på de respektive alderstrin, fra direkte efter fødslen og efterfølgende - en klar alder-afhængighed.

Thyreoideahormoner er afgørende for normal vækst og udvikling. Vores undersøgelse giver alders-specifikke referenceområder fra fødsel til voksenalderen, kendskabet til er nødvendig for at kunne gennemføre rette fortolkninger af svar på blodprøver udtaget fra børn med eller uden hypothyreose.

Reference-kurver afslører, at serum FT4, TSH, T4, T3, RT3 og TBG befinder sig i en fortløbende forandring, selv i løbet af ungdomsårene, og dette viser at "normalområderne" gældende for voksne, er ikke gældende for børn og unge.

Nogen andre som har en mening om ovenstående "opdagelse" ?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Angry Sv: Børnenes blodprøvesvar skal IKKE fortolkes som de voksnes

Dette studie præsenterer referenceintervaller for serum FT4, TSH, T4, T3, RT3 og TBG. Skjoldbruskkirtelhormoner viser meget varierede værdier på de respektive alderstrin, fra direkte efter fødslen og efterfølgende - en klar alder-afhængighed.

Thyreoideahormoner er afgørende for normal vækst og udvikling. Vores undersøgelse giver alders-specifikke referenceområder fra fødsel til voksenalderen, kendskabet til er nødvendig for at kunne gennemføre rette fortolkninger af svar på blodprøver udtaget fra børn med eller uden hypothyreose.

Reference-kurver afslører, at serum FT4, TSH, T4, T3, RT3 og TBG befinder sig i en fortløbende forandring, selv i løbet af ungdomsårene, og dette viser at "normalområderne" gældende for voksne, er ikke gældende for børn og unge.
    Når der er mistanke om at et barn har, eller er ved at udvikle en sygdom som hypothyreose (lavt stofskifte), og lægen er villig til at sende barnet til videre udredning - tror og håber de fleste forældre, at nu er alt godt. Nu bliver barnet hjulpet og nu kan de - forældrene - igen slippe for bekymringen og for angsten for barnets fremtid.

I en ideel verden.

Vores verden er ikke ideel.

I vores verden læser læger børnenes blodprøvesvar som de læser de voksnes, og derfor behandles børn med langt lavere doser af Levaxin, end børnene har brug for, for at sikre optimal udvikling.

Det er nemt nok at vurdere om netop din læge læser dit barns blodprøvesvar korrekt. Eller forkert.

Hvis dit barn - uanset alder - behandles med 25, eller 50, eller 75 mcg Levaxin pr dag, da har dit barn havnet hos en læge der ikke kan skelne mellem syge børn og syge voksne. Dette vil koste dit barn tabet i omegnen af op til 20 IQ-points når dit barn er fuldt udvokset. Det er ikke noget problem, hvis dit barn oprindeligt er født med 160-170 IQ-points, men fødes dit barn med et mere almindeligt IQ - da vil lægens behandling medføre direkte forringet intelligens, som i den sidste ende kan betyde forskel mellem en akademisk uddannelse og et håndværk.

Der er intet galt med håndværkere. Overhovedet intet! Alt respekt for håndværkere!!

Det er bare forkert og "skævt" at det er en læges uvidenhed, som skal bestemme om dit barn kan blive en sund og frisk, velhavende professor i filosofi, aktiv i sit job til han/hun er 70 år gammel og kan trække sig tilbage med fed pension - eller om man bliver en blikkenslager med lav eller middelindkomst, som pga. lavdose-behandling-kamufleret kronisk hormonmangel og hårdt arbejde, ender syg og fattig på førtidspension, i utide.

Det føles også underligt, at lægestanden har større magt til et guddommelig indgriben i menneskers skæbne, med u-viden mere end med viden. Men sådan er det! Sådan er det, når læger tolker børnenes prøvesvar på samme måde som de tolker de voksnes.

Jeg er før blevet anklaget for at skræmme folk (forældre) med mine advarsler mod at være for autoritetstro.

Det kan jeg ikke benægte, og jeg vil heller ikke benægte, at jeg helst ser alle forældre til hypothyroide børn - skræmte fra vid og sans!

Der er meget at være bange for, når man sætter et barn i verden. Det som truer børnene mest er dog hverken sygdom, krige eller naturkatastrofer, men forældre som hellere stikker hovedet i sandet, end de overvinder egen trang til at skaffe sig selv fred for enhver pris.

Så mit bedste råd til forældre til hypothyroide børn må blive: (til)lad dig selv blive så bange, at det vil give dig styrken til at finde viden, der vil forsvare dit barn mod fejlbehandling!

Hvis dit barn - uanset alder (men jo yngre jo værre) - behandles med 25, eller 50, eller 75 mcg Levaxin pr dag, da er dit barn allerede underbehandlet.
    Vink farvel til højtragende fremtidsdrømme du har for dit barn.
    Disse drømme får ikke lov til at blive opfyldt.
    Hormonmangel vil sætte en effektiv stopper for barnets indlæring.
    Ikke medmindre du, i tide, sætter foden i og tvinger igennem rette behandling af dit barns sygdom.

Iflg. oplysninger om danske børns gennemsnit kropsvægt, og videre iflg. den medicinske database for prescription medication package inserts and medication labels directly from the FDA’s central repository MedLibrary.org's Levothyroxine Sodium Dosing Guidelines for Pediatric Hypothyroidism - bør en 1-årigt barn behandles med 60-80 mcg/dag. Et 5-årigt barn: 95-110 mcg/dag. Et 11-årigt barn: 150-200 mcg/dag. En 16-årig teenager: 125-174 mcg/dag.

Elsa Walsh skrev: Motherhood is not a job. It is a joy, for så vidt at også the child's childhood is a joy, tilføjer jeg, af egen erfaring som mor på 38. år.

Lidt relateret:
    Pediatric Reference Intervals for Serum Thyroxine, Triiodothyronine, Thyrotropin, and Free Thyroxine
    Levothyroxine Sodium Dosing Guidelines for Pediatric Hypothyroidism
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Har jeg ubalanse i binyrene eller ikke?
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 76
    Siste melding: 16-05-08, 09:33
  2. Operasjon eller ikke
    Av Dahlia i forumet Operasjonssalen
    Svar: 5
    Siste melding: 30-04-07, 19:48

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg