Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 24 av 24
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard

Joda, jeg tror at alle har peiling jeg da, og skriver ivei.....

Prøven for thyroxinresistens er en enkel gen-test, men for at du skal få tatt den, må flere forhold peke i den retningen.
    Altså at du har masse thyroxiner i blodet og at du likevel har påviselige hyposymptomer.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    59
    Meldinger
    735

Standard

Finn skrev: Prøven for thyroxinresistens er en enkel gen-test, men for at du skal få tatt den, må flere forhold peke i den retningen.
    Altså at du har masse thyroxiner i blodet og at du likevel har påviselige hyposymptomer.
    Masse thyroxiner, da mener du over referanseområdet, eller ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard

Dette er veeeldig sjeldet da. Antagelig er ikke fler enn 10 påviste tilfeller i skadinavia - uten at jeg har sett tall på det.
    Alle stoffskifteprøver er høye (også TSH). Det er jo grader av dette og jo høyere jo mer alvorlig. Stoffskiftehormonene er jo gjerne over grensa.

Andre sjeldne tilfeller er jo mangel av bindprotein. (TBG-mangel)
    Da kan ikke T4 danne lager og T3 mengden blir forhøyet.

Når thyreoditt står for 90% av all hypothyreose blir jo alt annet sjeldent.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei, jeg har jo masser av thyroxin i blodet, men likevel alle hyposymptomer som finnes, regner jeg med. Hadde egentlig utelukket dette da. Pga de ting dere skrev med FT3 og FT4 og TSH tidligere.

Se hva jeg fant her om temaet:
    I familier med thyreoideahormonresistens er det funnet forhøyet forekomst av Attention Deficit/Hyperactivity Disorder som bedres med trijodtyronin (19). En studie av latent hypotyreote pasienter viste signifikant økte verdier for angst, hysteri og tvangstanker (6) og bedring på alle områder med tyroksin (7).
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=380454
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. thyreoideahormonresistens
    Av Mari82 i forumet Sygdommer som ligner hypothyreose
    Svar: 18
    Siste melding: 27-03-08, 18:59

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg