Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Hva er thyreoideahormonresistens?

Ja, hva er thyreoideahormonresistens og hvilke(n) prøve(r) skal til for å avdekke det?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Det er et kapittel om det i læreboka.
    Både ft3 og TSH er da noe høye normalt.
    De tar enkelt og greit en genprøve np for tiden.
    Andre prøver er de andre parametrene, slik som ferritin og kolesterol og andre ting som typisk er høye eller lave ved hypo eller hyper.
    det er egnetlig ganske interessant å lese disse artiklene, fordi de da plutselig kommer med det andre de vet om parametre på hypo eller hyper, annet enn TSH.....

Det var en her på forumet som hadde dette.
    Det var en lang artikkel om dette i legetidsskriftet men man må på bibliotek og ta en kopi fra papirversjonen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

OK. Jeg kom bare til å se det her:

I familier med thyreoideahormonresistens er det funnet forhøyet forekomst av Attention Deficit/Hyperactivity Disorder som bedres med trijodtyronin (19).
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=380454

Synes det var veldig interessant. Noen her inne med lavt stoffskifte mistenker/har fått bekreftet ADHD. Selv har jeg lurt på dette og/eller manisk-depressiv, noe som også visst kan ha sammenheng med stoffskifteproblemer.

Så slo det meg det med at jeg nyttiggjør meg thyroxin så dårlig, om jeg kunne da være resistent overfor hormonet - for det er jo det som ligger i ordet, er det ikke det da?

Men jeg har jo ikke hatt for høy TSH eller FT3, så da kan det vel ikke gjelde meg?
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

dersom man er resistent mot tyroideahormonet er det noe å gjøre da?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Det som skjer er at kroppen har et organ, hypothalamus, som registrerer parametre for hypo-eller hyperthyreose og sender ut TRH til hypofysen deretter. det blir en viss TSH pga. det.
    Hos disse vil de forskjellige organer være forskjellig følsomme for thyreoideahormoene. Hjertet vil alltid være normalt følsom, forresten, slk at mange har hjertebank enda alle andre organer har det greit.

Blodprøvene for en som er "normal" i sin tilstand vil se slik ut (det varierer med alvorligheten av tilstanden):
    ft4 vil være over referanseområdet
    TSH er ikke undertrykket, men f. eks. 3
    SHGB normal, Ferritin normal
    (disse to ville typisk vært høye hvis personen var hyperthyreot)
    pluss at de bruker de andre parametrene også.
    for hjertebanken pleier de å bruke propanonol eller noe sånt.

Altialt betyr det å være resistent egentlig at personen ikke merker noe inntil han/hun blir tatt prøver av, eller pesonen har ikke noen andre symptomer enn hjertebanken, fordi kroppen har kompensert ved å ha en høyere ft4 og ft3.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ut fra det du sier, kan nok ikke dette gjelde for meg, selv om jeg sliter mye med "hjertebank" - tunge hjerteslag, ikke raske.

Men jeg klarer jo ikke å nyttiggjøre meg thyroxinet, har jo så mange hyposymptomer uansett hva jeg gjør, og det synes jeg jo er veldig merkelig. Hva kan det da mon skyldes?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

det er idivisuelt hvor man trenger ft4 og ft3, og har du regnet om dine tall til prosent? Du kan jo alltid prøve med noe høyere ft4 og ft3 hvis du virkelig vil prøve.
    Det er alltid noen på forumene som må ha dem på 95% og noen få må ha dem bittelitt over.
    referanseområdet er framkommet ved å ta vekk de 2,5 % øverste og nederste, og det fins noen, faktisk 2,5% friske, som har verdier som ligger over.....da må jo vi som tar thyroxin også få lov til det.

Det andre du kan prøve er å gå etter det som ble sagt på foredraget som jeg la ut et referat fra, gjøre om dietten slik at du ikke får i deg mer omega-6 enn omega-3, fordi omega-6 virker veldig inflammatorisk, oginsulin virker veldig inflammatorisk. Inflammasjon lager cytokiner og tetter igjen reseptorene slik at hormonen ikke virker.
    Det er derfor jeg også nevner Larrian noen ganger og midjemål og sånt, og hun skriver at man skal ha fler små måltider og ikke noen store...her i landet lager vi middag til de i huset og er snill pike og spiser poteten som godt forbilde for ungene....ikke så bra.
    De som får ned sitt omega-6 og sitt insulin kan få bedre effekt av sitt ft4 og ft3. Og ta selen for antistoffene.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Takk skal du ha Nora da er jeg i alle fall ikke tyroidearesistent.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Hos Atkins heter det at hjernen hels il ha--gjett--ketonlegemer.
    Lese også noe iteressant om noe lignende tema hos mercola her om dagen om hva sukker og insulin og alt brukes til i kroppen.
    http://www.mercola.com/2001/jul/14/insulin.htm

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Forresten, nora, du snakker om ting som kan være inflammatoriske og tette igjen reseptorene til thyroidea-hormonene. Det fikk meg til å tenke på; jeg går jo med en betennelse over røttene på ei tann, evt to tenner. Kan dette virke på en slik måte som det andre inflammatoriske du beskriver?

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. thyreoideahormonresistens
    Av Mari82 i forumet Sygdommer som ligner hypothyreose
    Svar: 18
    Siste melding: 27-03-08, 18:59

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg