Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 19 av 19
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    50
    Meldinger
    2,689

Standard

Man skal ikke ta radioaktivt jod hvis man har problemer med øynene. Da er operasjon eneste utvei...
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard

Har vært hos øyenlege i dag. CT- av øyehulene var normal. Det ene øyet står nå litt mer ut enn det andre, men ikke noe som påvirker synet. Han anbefalte sterkt at jeg ikke vurderte radio-jod før jeg evt. ble bedre. De kan visstnok gi noe medisin i forkant for å begrense påvirkning av øynene - men han syntes det var litt drastisk, og unødvendig, siden jeg godt kan gå på Neo-mercazole i allefall 1 1/2 år til enda før det bør gjøres noe.....

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Prednisolon heter medisinen.
    Og radioaktivt jod-behandling vil ganske sikkert gjøre din TED verre.
    For du har jo TED når det ene øyet står lenger ut ennd et andre.

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard

Øyenlegen fraråder radio-jod - og det virket som en veldig ok fyr. Han sier predisolon virker litt drastisk, og at virkningen ikke alltid er så forutsigbar. Så da får eg. endoen mene hva han vil..... Har i grunnen alltid vært litt skeptisk til radio-jod, og skepsisen har eg. ikke blitt noe mindre med tida heller.
    Har kommet ned på normale verdier nå, TRAS synker, og jeg har beg. å trappe ned på Neo´en så smått. Det er i allefall et godt tegn........

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Standard

Jeg hadde litt øyeproblemer, men ikke mye, bare tørre øyne og kanskje litt utstående.. Jeg fikk radiojod. Etter at stoffskiftet ble stabilt har jeg ikke lenger problemer med øynene.

Uregistrerte Gjest

Standard Sv: Utstående øyne

Hei. Etter operasjon for høyt stoffskifte har jeg nå hatt lavt i 16 år. Stoffskiftet har vært stabilt de siste 10 årene. Plutselig her en dag ser jeg at det ene øyet mitt er blitt større og stirrende. Jeg tar tre blodprøver hos fastlegen min, og han sier at alle er fine. Jeg sendes videre til øyenlege som forteller meg at dette kan skje, selv om stoffskiftet mitt er stabilt, og det er ingenting å gjøre med det. Det er sendt en henvisning til MR for å få bekreftet at det virkelig er musklene bak øyet som er hovne.
    Spørsmålet er om det virkelig ikke er noe å gjøre med det ? Når legen min sier at prøvene er fine, kan det være noe som det ikke er analysert på, så jeg burde be han sjekke ?
    Håper det er noen som har erfaring med dette.
    Hilsen Trude

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Hej Trude

Det er nok ikke så meget muskler som bindevævet, der er problemet med (med din forhistorie). Fænomenet (symptom) hedder "exoftalmus" (på norsk eksoftalmus).

Det er tydeligt, at hverken din læge eller øjenlæge har kompetencer i thyreoidea-relaterede øjensygdomme. Du må hellere skynde dig at finde en (hospitals)øjenlæge, der kan behandle disse sygdomme. Det kan kun gå for langsomt! Det var vældig godt tænkt af dig, ikke at lade dig nøje med den hidtidige vurdering.

Grundene til at øjet pludselig begynder at stå ud hos forhenværende Graves/autoimmun hyperthyreose-patienter kan være to hyppigste, som:

1. Tilbagefald af Graves, uanset at man er oprindeligt opereret - TRAS og anti-TPO skal måles. Mig bekendt kan man ikke få reaktion fra øjnene ved overdosering med syntetisk T4.

2. Det kan være en reaktion på, at dit "lavt stofskifte efter Graves" er blevet forværret (pga. under-dosering i forhold til evt. stigende behov for T-hormoner), uanset hvad blodprøver siger - sammenlign resultater de sidste års kontrolprøver af FT4, FT3 og anti-tpo, og se om FT4/FT3 hver for sig eller begge er faldende over tid, og om anti-TPO er stigende?

Det ville være bedst for dig, at rekvirere udskrift af samtlige blodprøveresultater relaterede til din Graves-diagnose, behandling, efterbehandling efter operationen og udskrifter af alle prøveresultater fremover. Så vil du, til enhver tid selv vide, hvad vej vinden blæser... Det kan blive ganske nyttigt, at selv have styr på.

Din beskrivelse af holdningen du er blevet mødt med hos din læge, tyder desværre på at han/hun ikke er klar over at man ikke kan følge en Graves-patient med "normalområder" i blodprøver, idet patienten holder ikke op med at være "autoimmun" efter en operation.

Jeg kan prøve at forklare det, men det er ikke sikkert at det er letforståeligt, hvis man ikke har læst om det før... Grunden til at man får Grave's er at immunsystemet udvikler antistoffer (TRAS) mod TSH-receptorer. Der er tre typer af TRAS-antistoffer: (1) neutrale, (2) blokerende, og (3) stimulerende.

Det er den tredje type af TRAS - den stimulerende, der tvinger skjoldbruskkirtlen til at producere for meget thyreoideahormon = hyperthyreose.

Men man kan også have begge typer TRAS på en gang - både stimulerende og blokerende - og hos disse Graves-patienter vil stofskiftet i perioder svinge mellem for højt og for lavt, og er rigtig svært at regulere med lægemidler.

Det er en hyppig misforståelse hvis man tror at Graves altid forsvinder efter operationen. Det gør det ikke. Det kan blive mildere eller føles helt væk, men så længe der er TRAS i systemet, er risikoen for tilbagefald det også. Derfor det bedste enhver Graves-patient på egen hånd altid kan gøre for at hjælpe sig selv, og for at reducere risiko for tilbagefald - er konsekvent at omlægge sin kost til anti-inflammatorisk (søg: "antiinflammatorisk kosthold" eller "betennelsesdempende kosthold").

Gældende for ellers "velbehandlede" Graves-patienter, der alligevel udvikler f.eks. Graves-relaterede øjensymptomer er, at alle steder (væv/celler) hvor der findes TSH-receptorer, findes også TRAS-antistoffer, når man først har fået det. TSH-receptorer findes også andre steder i kroppen end i skjoldbruskkirtlen. I andre væv benyttes TSH-receptorer af andre hormoner end TSH - men TRAS-antistoffer er ligeglade med, hvad TSH-receptor ellers bruges til, andre steder i kroppen. Så længe der er "ledige" TSH-receptorer i kroppen, bliver TRAS ved med at dukke op (uanset at man ingen skjoldbruskkirtel har mere), ikke nødvendigvis forekommende jævnt i alle kroppens væv, men ofte koncentreret mere i nogle væv end i andre. (Reference for dem, der gerne vil vide mere findes bl.a. i referencer til artiklen her.)

Ingen ved i dag hvordan TRAS "vælger" at "antænde" bestemte væv mere, end andre. Det kunne være forskellig tæthed af TSH-receptorer, eller andre (ukendte) årsager til nogle væv er mere sårbare over for TRAS end andre...

Det er, i hvert fald velkendt i "Graves-videnskab", at fedt- og bindevæv i øjenomgivelser er særlig modtagelige over for TRAS, og derfor kan man sagtens udvikle Graves' Orbitopati (Thyroidea Associeret Oftalmopati forkortelse: TAO, eller på engelsk "Thyroid Eye Disease - TED") uanset at man ikke længere har sin skjoldbruskkirtel og har en behandlingskrævende hypothyreose, opstået pga. behandling for Graves, særlig hvis man havde i forvejen Hashimotos-antistoffer: anti-TPO. Flertallet af alle Graves-patienter har også anti-TPO.

Du kan få mere at vide ved at besøge underforummet Graves oftalmopati og ellers letforståelig information fra Tyreoideagruppens brochure findes her (PDF).

Et godt råd til dig kunne være et forslag om, at du hurtigst muligt beslutter om du vil acceptere din læges vurdering, eller om du vil forlange second opinion, meget gerne fra et hospital der har en øjenafdeling med kompetencer indenfor behandling af endokrine øjensygdomme. Du må simpelthen ikke lade dig nøje med endnu en tilfældig øjenlæge igen. Det er dit syn for dyrebart til.

Stå på, og lykke til.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Ttyreoiditt Gjest

Det er ikke lett, men jeg begynner å skjønne hva som er på gang i kroppen min. Tusen takk. ♥

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. tørre øyne...
    Av Lissa i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 22
    Siste melding: 02-02-11, 21:41
  2. TRAS. Kan man få utstående øyne når man er hypo?
    Av camomilla i forumet Graves oftalmopati
    Svar: 1
    Siste melding: 22-05-08, 15:00
  3. lavt stoffskifte og hovene øyne og litt til
    Av glaboy i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 6
    Siste melding: 27-09-07, 11:16
  4. Rennende øyne og smerter i tunga
    Av Tily i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 7
    Siste melding: 13-09-07, 20:38
  5. Veldig hovne øyne