Viser søkeresultater 1 til 7 av 7

Tråd: MCT-olje

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard MCT-olje

Jeg har et innlegg om MCT-olje under "kosthold" også, men syns at virkningene på meg har vært så bra at jeg må poste under "alternativ medisin" også.
    Kan ikke love det for andre, men hvis bare en av dere får positive virkninger av MCT-olje og lavkarbo for vektnedgang, så er det bra.
    Tenker også på at denne oljen skal gi varmefølelse, må være bra for de som fryser mye?

For meg er det vektnedgangen jeg ser det på. Den har vært skremmende bra, kjennes ut som om denne rusker opp i forbrenningen.
    Skrevet: Lør Jun 16, 2007 2:23 pm Tittel: MCT olje - erstatning for raske karbohydrater?
    Jeg har kjøpt MCT-olje fra apoteket, som et forsøk på å se om det gir mere energi. Siden jeg spiser lavkarbo nå, så får jeg ikke energikick fra raske karbohydrater.

Mye av trangen til å spise karbohydrater tror jeg kommer fra at kroppen prøver å få opp energinivået, og derfor sender beskjed til hjernen om å spise det som gir et raskt kick.

Er på den første dagen, og har tatt en ss til frokost og en til lunsj. Vet ikke om jeg bare innbiller meg ting, men det er mindre trang til å spise karbohydrater nå.
    Jeg hadde brutt lavkarbokuren for to uker siden, og har slitt med å komme inn i det igjen. Har både spist kaker, brød, pasta og poteter i løpet av disse ukene. Det betyr at jeg må stille inn kroppen i ketose igjen, og leve med karbohydrattrang den første uken. Hver gang jeg sprekker, så holder jeg suget ved like, og slik fortsetter det.

http://www.iform.no/pub/art.php?id=498
    Sitat:
    MCT olje er en form for kort kjedet mettedefettsyrer men har en litt annen struktur i molekyl bindingen.

Dette er en industri oppfinnelse. Disse fettsyrene finnes ikke i så konsentrert form i naturen slik som vi kan få kjøpt feks. på flaske som er produsert ut av oljer fra naturen.

MCT olje er fremstilt fra tropisk oljer.(kokosnøtter og palme olje)
    Disse fettsyrene har en unik måte og produsere energi på. Oljen blir raskt tatt opp i kroppen for å da bli brukt som energi. Det beste er at oljen ikke blir ikke lagret som fett i kroppen.

MCT oljen inneholder ingen essensielle fettsyrer. Oljen kan være bra for mennesker og atleter for å brukes som tilskudd på en lav karbohydrat diett eller ved spesielle anledninger.
    MCT olje brukes i dietter til barn med epilepsi, og til eldre med dårlig mage/tarmfunksjon.
    http://www.lommelegen.no/php/sl/artikke ... isart=9672
    Sitat:
    Dette er mellomlange fettsyrer (MCT står for medium chain triglycerides) som i motsetning til vanlig fett tas opp i tykktarmen, og fører derfor ikke til de samme problemene, og gir ekstra energi. MCT fett lages fra kokosnøttfett.

http://www.pvldirect.com/products_mct_oil.html
    Sitat:
    What if there was a fatless fat? A fat that gave our bodies what they NEED from fats and carbs (energy), but without that fat ending up on your belly or you hips? MCT (medium chain triglyceride) Oil harnesses the full energy density of regular fat (twice the energy of carbs) but it is not stored as body fat. In fact, of all the dietary fats available, MCTs are the only fats that give us energy and are also thermogenic (caloric burning)– they actually promote fat burning! MCTs do not convert to body fat the same way regular fats and carbohydrates do

Skal ta 3-4 ss av dette daglig og se om jeg merker noe forskjell. 1/2 liter kostet 180-190 kroner på apoteket.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Standard Sv: MCT-olje

Sitat Opprinnelig skrevet av marge Vis post
    Jeg har et innlegg om MCT-olje under "kosthold" også, men syns at virkningene på meg har vært så bra at jeg må poste under "alternativ medisin" også.
    Kan ikke love det for andre, men hvis bare en av dere får positive virkninger av MCT-olje og lavkarbo for vektnedgang, så er det bra.
    Tenker også på at denne oljen skal gi varmefølelse, må være bra for de som fryser mye?

For meg er det vektnedgangen jeg ser det på. Den har vært skremmende bra, kjennes ut som om denne rusker opp i forbrenningen.
    Mediumkjedede fettsyrer (MCT) øker yteevnen!

"Kokosnøttolje inneholder 52-53% MCT, palmekjerneolje inneholder opp mot 55% MCT, mens vi finner ca 10% i morsmelken. I dag finnes det også i form av tilskudd - en helt ren form for MCT." Les mer: Fitnesstomorrow.no
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Det ser ud til at blive bekræftet af adskillige kilder. Bl.a. en lille bog om kokosolie skrevet af Pia Birk.

"Et studie fra 1996 viser, at med et stort indhold af kokosolie i kosten, opnås der større mæthedsfølelse, bedre kontrol over, hvad man spiser og derfor at samlet mindre dagligt kalorieindtag.

En anden undersøgelse fra 1991 viser dertil, at stofskiftet stiger, når kroppen tilføres mellem lange fedtsyrer. Faktisk steg stofskiftet med så meget som 65 %, når forsøgspersonerne havde en BMI over 35. Dvs. at de indgår under definitionen fede. Hos normalvægtige steg stofskiftet med 48 %. Det er altså muligt at fastslå, at jo mere overvægtig, man er, jo større er også den indflydelse, kokosolie har på ens stofskifte.

Kokosolie består, som før nævnt, mest af mellemlange mættede fedtsyrer, også kaldet MCT. Denne type fedtsyrer er anderledes end de fedtsyrer, der findes i andre plantebaserede olier; de mere almindelige langkædede fedtsyrer. Hvor de langkædede fedtsyrer lagres som kropsfedt, bliver MCT brugt til energi. Det betyder, at fedtet hurtigt bliver brændt op i kroppen og altså ikke bliver omdannet til fedtdepoter.

En ekstra god nyhed er så, at en anden undersøgelse har vist, at efter et enkelt måltid med 15-30 g mellemlange fedtsyrer, vil det øgede stofskifte vare ved i 24 timer.

Det vil sige, at du kan øge dit stofskifte betydeligt blot ved at inkludere kokosolie dagligt i din kost, og samtidig vil du, foruden det øgede stofskifte, også opleve et større energiniveau.

Faktisk har forskere på McGiII University i Canada fastslået, at hvis man erstatter al det fedt og olie, man tilsætter sin kost, med mellemlange fedtsyrer i stedet for lange fedtsyrer, vil man tabe sig op til 18 kg om året. Derfor anbefales kokosolie ikke kun til vægtkontrol, men også til decideret vægttab.

Kokosolie er dog ikke så stort et vidundermiddel, at du bare uhæmmet kan spise løs af alt det, du har lyst til og samtidig droppe al motion. Olien virker bedst sammen med en fornuftig daglig kost samt den af anbefalede mængde motion. Hvis man af en eller anden årsag ikke kan motionere, vil olien dog stadig have en virkning sammen med en sund kost.

Modsat andre olier, der indeholder 9 kalorier pr. gram, indeholder kokosolie kun 6,8 kalorie pr. gram."
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Question Sv: MCT-olje

MCT olje er fremstilt fra tropisk oljer.(kokosnøtter og palme olje)

Høres bra ut alt...mmmmen palmeolje er ikke det en type olje som er u-bra
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: MCT-olje

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Høres bra ut alt...mmmmen palmeolje er ikke det en type olje som er u-bra
    Nej, her er tale om bestanddeleni de tropiske oljer, man isolererer i et tredje produkt: rent MCT-olie.

Sitat Opprinnelig skrevet av ForumInfo Vis post
    Mediumkjedede fettsyrer (MCT) øker yteevnen!

"Kokosnøttolje inneholder 52-53% MCT, palmekjerneolje inneholder opp mot 55% MCT, mens vi finner ca 10% i morsmelken. I dag finnes det også i form av tilskudd - en helt ren form for MCT." Les mer: Fitnesstomorrow.no
    Hvad angår palmeolien, er den meget bedre end sit rygte forudsat at den fremstilles korrekt. Tropiske "olier", som omfatter olier fra kokosnød, palme, palmekerne og bassiannød, er traditionelt blevet brugt i meget lang tid af de befolkninger, der lever i de egne, hvor de dyrkes. I frisk tilstand bruges de som hovednæringsmiddel. Tropperne er ikke kendt for at have et højt antal tilfælde af hjerteanfald og slagtilfælde. Tværtimod har de tropiske egne lavere forekomst af degenerative sygdomme end de tempererede egne, hvor de vestlige civilisationer har udviklet disse sygdomme.

I disse tropiske områder blev fedtstoffer i nødder og kerner brugt i deres naturlige tilstand. Det indeholdt olier og proteiner, foruden mineraler, vitaminer og fibre. Olierne havde et højt indhold af E-vitamin, tokotrienoler (E-vitaminlignende stoffer), karoten og ingredienser, der var specielle for nødder.

Når man skal fremstille tropiske "olier", blive nødder og kerner knust, og fedtstoffet (olien) bliver skilt fra proteiner, mineraler og fibre. "Olien" indeholder stadig nogle mineraler og de fleste af de fedtopløselige vitaminer (E, karoten, tokotrienoler). Tropiske "olier" har udgjort en stor del af den sunde, tropiske kost i tusinder af år. Det betyder, at man er på den "sikre" side og gavnes af noget af det biologisk bedste fedtstof som findes unikt på grænsen mellem plante- og animalske fedtstoffer - bør man aldrig nøjes med mindre end produkterne der er økologiske og uraffinerede. De må gerne være mekanisk filtrerede, men ikke mere end det.

De raffinerings-metoder, de "tropiske" olier bliver udsat for, før de anvendes i mange industrifremstillede fødevarer under betegnelsen "planteolier" (folk læser og tror at alt må være ok siden der er tale om planteolier) er altså ikke særlig lækre at læse om....

Fraktionerede olier = I forarbejdningen af råvarerne foregår en række processer, en af disse er fraktionering af olier i dele med forskellige egenskaber. I et fraktioneringsanlæg blandes vegetabilsk olie med nedkølet hexan. Olien skiller sig herefter i en fast del og en flydende del, der efterfølgende kan adskilles ved filtrering og videreforarbejdes i virksomhedens øvrige fabriksafsnit. Hexan genindvindes og recirkuleres i processen. Hexan tilhører alkanerne, som er en serie af organiske forbindelser kendetegnet ved kun at bestå af grundstofferne carbon og brint (carbonhydrider). Hexan anvendes bl.a. til fyldning af termometre i stedet for kviksølv og som opløsningsmiddel.

Raffinerede olier = Første trin i raffineringen af spiseolier er "afsyring" dvs. fjernelse af frie fedtsyrer (triglycerider). Olien blandes med vandig natriumhydroxidoplysning ("natronlud"). Oliens frie fedtsyrer danner vandopløselig sæbe med natronluden, og sæben bliver i vandfasen. Når omrøreren standses skilles faserne ad, og den nederste fase, den sæbeholdige lud, tappes fra (det er den korte version).

Deodoriserede olier = deodorisering af madolier gennemføres gennem at opvarme olien til over 200 grader/C for at fjerne smag og lugt, hvilket sker under tryk for at hindre dannelsen af frie radikaler i processen. Yderligere "fordel" af deodoriseringen er, at det færdige produkt lugter ikke harskt, når olieproduktet er ved at blive for gammelt. Fordel for købmænd og industrien. Ikke for os.

Hmm.... Hexan, alkanerne, "natronlud" lyder ikke speciel "spiseligt", vel? Der er vist nok mere end en god grund til IKKE at handle andre spiseolier (uanset oprindelse/plantekilde) end de koldt og mekanisk udvundede, gerne filtrerede, men fandme ikke raffinerede! Please!

Så "mangler" vi bare hydrogeneret kokosolie. "Hydrogeneret" betyder, at kokosolien bliver hård. Olien der har gennemgået denne proces er fuld af transfedtsyrer, der dannes ved hydrogenering og hæver kolesterolniveauet samt mængden af LDL-kolesterol, mens mængden af det beskyttende HDL-kolesterol sænkes. Hydrogenering ødelægger også det E-vitamin, karoten samt de tokotrienoler, som ikke var blevet fjernet ved raffinering og deodorisering samt efterlader spor af aluminium og nikkel i slutproduktet.

Hvordan ved man om den kokosolie vi har købt er hydrogeneret ("forkert")? For det første er den ikke økologisk og for det andet forbliver den "fast" også i stuetemperatur på OVER 24-25 grader Celsius. Ægte, uforarbejdet kokosolie er altid fast men nemt smørbar (i stuetemperatur), og så bliver den bliver flydende "af sig selv" når rumtemperatur stiger f,eks, om sommeren....
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Smile Sv: MCT-olje

Så bra - takk Anisa

Foreløpig vil jeg først bruke opp Rapsoljen jeg har igjen -
    men så vil jeg gjerne prøve meg på kokosolie.

Du som er slik en Goding Anisa har kanhende et lite merke-tips i ermet

Fiiiin lørdag til deg
    Sist endret av Kevlin; 01-05-10 kl 17:06 Begrunnelse: uups, misforståelse - fjernet nestsiste ord i 1ste setning
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

Jeg kjøpte faktisk kokosolje en tid tilbake for å bruke på den tørre huden min, og fant ut at hvis man spiste det, så ville det få blodsukkeret til å ikke øke like fort. Legen min sa at behandling av lavt stoffskifte, og lavt stoffskifte i seg selv, kunne gjøre at blodsukkeret stiger mye raskere enn det skal, og da tenker jeg kanskje kokosolje vil hjelpe mye på den fronten. Jeg har ikke spist det på en stund nå, og det har gått 1mnd ut på dato, men det smaker fremdeles godt. Jeg pleier å varme et glass melk og helle oppi slik at det ikke blir så kvalmt

Jeg visste ikke at det hadde en gunstig effekt på stoffskiftet, tror jeg skal prøve å få i meg mer av det!

Jeg kjøper det på ebay, der er det VELDIG billig for en ganske stor krukke med kokosolje. extra virgin coconoil heter det vel.

Jeg prøver så godt jeg kan å droppe karbohydrater, og kjenner til det "suget" at jeg alltid krever raske karbohydrater og fort blir sulten, eller helt motsatt, at jeg totalt mister matlysten og glemmer å spise. Varierer mellom disse to. Skal se om jeg ikke forbedres av å spise mer kokosolje Drakk nettopp melk med 3 spiseskjeer kokosolje nå! Det smaker godt når det er oppvarmet, nam nam.
    TSH 3.4, ingen påviste antistoffer. Levaxine siden mars 2010

Lignende tråder

1. kokos olje bra for oss med hypotyreose?
    Av irene i forumet Kokosolje
    Svar: 29
    Siste melding: 21-02-08, 19:23
  2. MCT olje - erstatning for raske karbohydrater?
    Av marge i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 0
    Siste melding: 16-06-07, 14:23

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn