Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard Thyreoidea prisen til Helge Oftebro

Oppfordrer alle til å anbefale dr med Helge Oftebro som kandidat til Thyroidea prisen. Han har reddet mit og mange andre sitt liv, folk som har sub-klinisk hypothyreose og ikke får rett behandling annen plass. Han har stått imot og kjempet for rett behandling, kombinasjonsbehandling og annen, for stoffskifte pasienter.
    Sist endret av Admin; 09-07-09 kl 13:54 Begrunnelse: Forkerte tegnsæt: Ø Ã… rettet

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Standard Oftebro i hardt vær

Helge Oftebro er visst ute i hardt vær nå:

http://www.favis.no/artikkel.asp?Artid=46676
    http://www.favis.no/artikkel.asp?Artid=46669

Å tale legestanden midt imot og tenke på pasientenes beste er nok ikke greit, nei...
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Oftebro i hardt vær

"Pudsigt" nok har jeg postet en tråd for nogle dage siden: Ingen "Nationale Retningslinier"? Og nu kommer Sonja med denne "nyhed"?

Jeg læser og tror ikke mine egne øjne! Jeg har brugt oceaner af tid på at lede efter officielle og u-oficielle retningslinier for behandling af thyreoideasygdomme. Både i Danmark OG Norge har jeg intet fundet. Dog i Danmark findes der "resterne" af diverse forskrifter i de nu afskaffede amter.... mens i Norge kan man ikke finde selv en skygge af noget, der kunne ligne et fælles fodslag blandt lægerne, altså ikke ud over lægernes evne til at rotte sig sammen... mod en der er "anderledes-end-resten".

Alligevel anklages nu Helge Oftebro for at have overtrådt de selvsamme retningslinier, der ikke findes.... Og dette på trods af, at det var netop Oftebro, der tilbage i 2006, sammen med to andre læger, har skrevet i et svar til en debat i Tidsskr Nor Lægeforen nr. 10, 2006]: "En metode for utredning og/eller behandling som gir økt helsegevinst i forhold til eksisterende praksis bør raskest mulig kunne implementeres i offisielle retningslinjer for god praksis. Dette forutsetter selvsagt en effektiv kontinuerlig kvalitetsmessig overvåking av eksisterende praksis, med beregnede resultater for helsegevinsten ved ulike behandlingsalternativer. Innholdet i begrepet «god praksis» er dynamisk og må til enhver tid reflektere den metoden som gir best helsegevinst for pasientene."

Er det ikke ironisk, at netop denne læge, der slår på trommen for "en god lægepraksis", angribes nu for det selvsamme, andre læger så påfaldende og ustraffet - ignorerer? At være patientens læge, før man er kollegernes kollega er øjensynlig værre end at være en dårlig læge. Denne holdning hos lægestanden er ikke kun oprørende. Den er tillids-undergravende og lover kun det værste ikke alene for fremtidens patienter, men ikke mindst også for fremtidens læger. De vil blive, ganske enkelt, dummere og udygtigere af at lade kollegiale hensyn træde foran hensynet til patienterne.

Ikke fordi jeg er en ubetinget fan af netop Helge Oftebro. Men jeg er heller ikke så skeptisk, som øjensynlig den lægelige norske øvrighed er.... Jeg er bare bange for, at hvis Oftebro ikke støttes og "frikendes", at dette vil cementere den behandling af stofskiftepatienter, der i forvejen fejler så grueligt i både Norge og Danmark... idet det nok vil skræmme andre læger fra at gå imod strømmen, endsige tænke på patienterne før der tænkes på tørre tal i laboratorietests.

Jeg gruer for fremtiden. Der bliver flere og flere stofskiftesyge. De bliver yngre og yngre. Og hjælpen - den er som den altid har været efter 1960-erne = tørre blodprøver + syntetisk medicin og hvis den ikke virker = psykiatere, invaliditet samt socialt og økonomisk armod. Er det dette de norske læger så ihærdigt forsvarer... og for hvis skyld gør de det? At det ikke er for patienternes - er sikkert og vist!

I Danmark har vi ikke den slags sager. I Danmark findes ingen Ofterbro-typer blandt læger. Og snart måske heller ikke i Norge? Jeg gruer for fremtiden. Det gør jeg.

Det ligger i "sagens natur", at sygdommen gør de stofskiftesyge til den patientgruppe, der er dårligst til at kæmpe for sig selv og/eller for de få læger, der har fattet alvoren bag stofskiftesygdommens langsomme død, i levende live, gennem årene, der forvandler een til et levende vrag uden liv og uden energi til at nære sin egen sjæl.... Det bliver derfor ikke stofskiftepatienter, der vil (kan) gå i forsvar for Oftebro. Han kommer til at stå helt alene, tror jeg.... eller næsten.

"For Trygve Thue, kjent fra «Saft» og «Lollipop» gikk alt etter hvert i stå. Han ble fort sliten og klarte ikke konsentrere seg. Etter å ha lett etter svar i femten år, fant han dem hos stoffskifte-ekspert Helge Oftebro i Farsund." Læs mere i artiklen Fikk hjelp i Farsund

Det er ikke første gang, at tanker strejfer mig om, at både Per Egil Hegge og Audhild Løhre har skrevet deres bøger forgæves....
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Godt sett og svaret Anisa !
    Det vil få forferdelige konsekvenser viss den "kompakte majoritet" vinner fram med sitt ensporlilge og feilaktige syn på hva hypotyreose er og hvordan den bør behandles.
    De vet det ikke - derfor har de heller ikke skrevet ned nasjonale rettningslinjer for behandling - de syns vel de heller vil røre litt i vannet de få gangene de fatter noe ?

Så er jeg enig i at det ser ut som at meninger pasienter og personer utenfor disse 60 gir uttrykk for, ikke hjelper.

Det er heller ikke noen hjelp i vår pasientforening - de burde j tatt opp dette for lengst !

Foslaget om å lage vår egen "Rettningslinjer for hvordan vi vil behandes" er god, og noe jeg ville forsøkt å bidra til.

Så vil jeg gjerne utdype at jeg ikke er enig i Oftebro iett og alt - men han skal ha at han iallfall forsøker å finne ut av ting. Uten slike er vi helt hjelpeløse
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    848

"Overdosering" - SLUDDER!!! LES: Binyre-Trøtthet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Uakesptabelt at han blir tvunget vekk på denne måten!!!!!!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Det vil få forferdelige konsekvenser viss den "kompakte majoritet" vinner fram med sitt ensporlilge og feilaktige syn på hva hypotyreose er og hvordan den bør behandles. De vet det ikke - derfor har de heller ikke skrevet ned nasjonale rettningslinjer for behandling - de syns vel de heller vil røre litt i vannet de få gangene de fatter noe ?
    En norsk ven, bosat i Danmark en del af året - skrev til mig forleden følgende: "Jeg fik en meddelelse om artiklen om Oftebro, og hvis de norske læger havde brugt den samme energi på at forstå thyreoidea-sygdomme, som de anvender på at nedgøre dr. Oftebro, ville livet have været lysere for mange. Men – man bruger energien på det, man behersker."

Underligt, hvor stille er der blevet efter disse to artikler. Er det mon fordi ingen (andre) tør reagere? Eller er det sommeren mon?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,322

Lightbulb Sv: Oftebro i hardt vær

Sitat Opprinnelig skrevet av sonja Vis post
    Helge Oftebro er visst ute i hardt vær nå:

http://www.favis.no/artikkel.asp?Artid=46676
    http://www.favis.no/artikkel.asp?Artid=46669

Å tale legestanden midt imot og tenke på pasientenes beste er nok ikke greit, nei...
    "Som følge av dette virker det derfor nå som at Lister-sykehuset boikotter Oftebro og hans pasienter.
    — Jeg møtte opp på sykehuset og fikk litt av en beskjed i fleisen. «Nei. Vi tar ikke prøver av en mann som utnytter systemet», svarte damen i skranken surt, forteller Kjellaug Moland, som har blitt nødt til å ta prøver i Farsund og Kristiansand. (...)

Også avvist ved legesentrene
    Hun forteller dessuten at legesenteret i Kvinesdal avviste henne på samme grunnlag for rundt fem år siden, da etterforskningen av Oftebro var i startgropen.
    — Og da jeg ble nektet prøve på sykehuset den 15. juni, dro jeg ned til legesenteret i Flekkefjord for å møte kommunelegen. Ei heller der ville de ta prøve. Derfor henviste de meg videre til fastlegen min, men han jobber jo ved Kvinesdal legesenter, der jeg altså ble avvist for noen år tilbake, forteller hun."

Les mer: Oftebro-pasient ble avvist av sykehuset

"— Men av egen erfaring kan jeg fortelle at vi spesielt nå i disse ferietider ikke har tid og ressurser til å gjennomføre alle prøvene fra Oftebro. Det er utrolig mange, og hver gang må vi jobbe med minst 50 ulike analyser. Det skaper lange køer, forklarer Maltseva."
    Les mer: Oftebro skaper kø
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    848

Standard Sv: Thyreoidea prisen til Helge Oftebro

Noen ganger må man ta mange blodanalyser for å finne ut av ting.
    Køer? Skaff mer kapasitet da, grinebitere!
    JEG analytserer misnt like mye blod som det Oftebro rekvirerer, gjennom fastlegen min! Dette er tull og tøv.

Jeg støttet Oftebro med 100% ! Eneste mannen i Norge som sitter på all viten om Hypotyreose, og som virkelig KAN behandle folk - Særlig de som ikke får diagnose noe annet sted!

Medlem siden
    Aug 2009
    Meldinger
    24

Standard Sv: Thyreoidea prisen til Helge Oftebro

Det er nok fordi lægerne føler sig "truede" på deres lægefaglige autoritet.
    Hvor ville det klæde dem (og gavne os stofskiftepatienter), om de istedet var åbne overfor nytænkning og videreuddannelse indenfor det hormonelle og stofskiftet.
    Vi lever jo ikke i middelalderen.... men snart 2010

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg gruer for fremtiden. Der bliver flere og flere stofskiftesyge. De bliver yngre og yngre. Og hjælpen - den er som den altid har været efter 1960-erne = tørre blodprøver + syntetisk medicin og hvis den ikke virker = psykiatere, invaliditet samt socialt og økonomisk armod. Er det dette de norske læger så ihærdigt forsvarer... og for hvis skyld gør de det? At det ikke er for patienternes - er sikkert og vist!

I Danmark har vi ikke den slags sager. I Danmark findes ingen Ofterbro-typer blandt læger. Og snart måske heller ikke i Norge? Jeg gruer for fremtiden. Det gør jeg.

Det ligger i "sagens natur", at sygdommen gør de stofskiftesyge til den patientgruppe, der er dårligst til at kæmpe for sig selv og/eller for de få læger, der har fattet alvoren bag stofskiftesygdommens langsomme død, i levende live, gennem årene, der forvandler een til et levende vrag uden liv og uden energi til at nære sin egen sjæl.... Det bliver derfor ikke stofskiftepatienter, der vil (kan) gå i forsvar for Oftebro. Han kommer til at stå helt alene, tror jeg.... eller næsten.

"For Trygve Thue, kjent fra «Saft» og «Lollipop» gikk alt etter hvert i stå. Han ble fort sliten og klarte ikke konsentrere seg. Etter å ha lett etter svar i femten år, fant han dem hos stoffskifte-ekspert Helge Oftebro i Farsund." Læs mere i artiklen Fikk hjelp i Farsund

Det er ikke første gang, at tanker strejfer mig om, at både Per Egil Hegge og Audhild Løhre har skrevet deres bøger forgæves....
    ANISA, du pinpointer akkurat det jeg òg er redd skjer/kommer til å skje - istedet for at LEGER ønsker å bli flinke på stoffskiftet, oppfører de seg som pilletrillende zombier fullstendig uten visjoner. Jeg tror at VI - pasientene sammen må kunne gjøre opprør mot dagens KUN blodprøveregime som ikke oppdager at man har hypothyreose. Det er gjennom legeutdanningen fremtidens leger må lære om stoffskiftets mange symptomer og å ta tilbake den "gode gammeldagse" grisetyroxinen (heter nå bl.a Armour, Thyroid) som primærmedisin fordi den faktisk virket og virker

Er det noen som forstår hvorfor naturlig tyroxin ble skviset vekk til fordel for syntetiske (Levaxin) rundt 1980 i Norge?
    Mange med lavt stoffskifte erfarer at syntetiske stoffskiftemedisiner holder dem full av symptomer

Er det ikke da man skulle tro legene ville lete etter ÅRSAKER??

Lignende tråder

1. Thyreoidea og kunst!
    Av Mod i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 12
    Siste melding: 13-03-12, 04:19
  2. Dr Oftebro
    Av mojavi i forumet Hos legen
    Svar: 3
    Siste melding: 16-06-09, 00:07
  3. THYRA-PRISEN 2008
    Av Hansen i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 30
    Siste melding: 09-07-07, 23:18
  4. Oftebro Helse
    Av Bonzo i forumet Hos legen
    Svar: 11
    Siste melding: 30-05-07, 17:15
  5. Har vært hos Oftebro jeg
    Av heisann i forumet Hos legen
    Svar: 19
    Siste melding: 22-02-07, 13:27

Bokmerker

Regler for innlegg