Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
    Gjest

Standard Litt om C-vitamin

Vitamin C
    C-vitamin, eller askorbinsyre, finnes i mange frukter, bær, grønnsaker og rotfrukter. Sitrusfrukter har spesielt høyt innhold. Det er lett å få i seg anbefalt mengde C-vitamin. Et glass appelsinjuice gir eksempelvis hele den anbefalte dagsmengden. (?????)
    Vitamin C er en viktig antioksidant og stimulerer også opptaket av jern i kroppen. Det er en hypotese om at høye inntak av C-vitamin kan forhindre og helbrede forkjølelse. Hvis det er tilfellet, dreier det seg om store mengder – betydelig større mengder C-vitamin enn man kan få via kosten.
    Vitamin C. Virkningsmekanismer er ikke fullstendig klarlagt, men det er kjent at vitamin C er en viktig antioksidant som inngår i cellulære redokssystemer.

Vitamin C er spesielt viktig for kollagensyntesen. Biotilgjengeligheten er 80-90% ved doser på ca. 100 mg. Kinetikken er ikke-lineær og biotilgjengeligheten er lavere ved større doser. Fordeling: I vannfasen. Høyeste konsentrasjon finnes i kjertelvev, særlig binyre og hypofyse.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Standard Sv: Litt om C-vitamin

Jeg har ikke tatt c-vitamin noe særlig tidligere. Bare når det har vært i slike multi-vitaminer. Min siden mine binyrer er slitne, var jeg i dag ute for å kjøpe c-vitaminer. Men kjære vene hvor mange ulike typer det finnes.

Kanskje vi kunne fortsette i denne tråden og skrive hvilken type man bruker og hva man anbefaler. Jeg kjøpte et produkt av naturlig c-vitamin, og som ikke var produsert syntetisk. Denne er jo bare 11mg, men siden opptaket var så bra sa damen at det tilsvarte mgx10. Husker ikke hva den het, skal se etterpå. Regner med at det mulig å kjøpe den billigere online, for den var svindyr.
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Mit bedste c-vitamin-råd er APOVIT C-vitamin ekstra stærk brusetabletter 1000 mg, som jeg køber på apoteket. Jeg tror, man kan købe den i Norge også. I hvert fald er den fremstillet af Nycomed.

Den er heftig: 1 helt gram per styk. Opløses i et glas vand. Jeg kan mærke, om jeg tager den eller ej - og helst en både morgen og aften.

Min mand og jeg har i årevis brugt den, når vi har mærket, sygdom af nogen som helst slags var under opsejling, og det virker forrygende
    - når vi føler os det mindste smule syge, hælder vi et par gange om dagen 2-3 eller 4 stks i et glas vand og drikker det. Super.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    50
    Meldinger
    3,075

Smile Sv: Litt om C-vitamin

Siden jeg har mistenker at binyrene også hangler har jeg tatt 1000 mg hver dag i et par måneder -
    da er det via nettet (USA) - de koster $12.73 (+ litt frakt):
    http://www.iherb.com/Now-Foods-C-100...blets/468?at=0

Jeg syns de er litt svære og de skal svelges hele, fordi de smaker pyyyy og så er de innrettet slik at
    vitaminene fordeler seg ut over to timer.

Når denne er konsumert, så tror jeg at jeg heller vil lete på samme nettsted for å finne tyggetabletter isteden.
    Litt godt må man jo ha
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Ja, det er bedst at få noget, der smager godt eller i hvert fald nogenlunde ...

De brusetabletter, jeg anbefaler ovenfor, smager rigtig godt, og jeg nyder dem som en slags appelsinjuice

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Question Sv: Litt om C-vitamin

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Mit bedste c-vitamin-råd er APOVIT C-vitamin ekstra stærk brusetabletter 1000 mg, som jeg køber på apoteket. Jeg tror, man kan købe den i Norge også. I hvert fald er den fremstillet af Nycomed.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Når denne er konsumert, så tror jeg at jeg heller vil lete på samme nettsted for å finne tyggetabletter isteden.
    Jeg er ked af at være en lyseslukker, men jeg mener helt bestemt at jeg læste mere end en gang om, at stofferne i C- bruse- og tyggetabletter delvis blokerer for optagelse af thyroxin. Jeg prøver at (gen)finde ref. så snart det lykkes. Jeg mener endda, at det var et norsk medie, men jeg er ikke sikker.

Nielsigne? Du er forhåbentlig godt klar over, at hver Apovit brusetablet indeholder 2,5 mg Aspartam? Det kan så ganges med det antal glas, du og din mand konsumerer hver dag + de dage, hvor et par gange om dagen 2-3 eller 4 stks i et glas vand og drikker det. Det er altså ikke småting.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Telemark og Oslo
    Meldinger
    43

Jeg bruker Ester-C 200mg. Denne er syrenøytral. inneholder ikke gluten eller laktose, heller ikke søtningsmiddel. Størrelsen er grei å svelge. Ester-C finner også som pulver som kan blandes ut i hva du måtte ønske, fortrinnsvis vann, men da smaker det pyton.Jeg tar 2 stk morgen og 2 stk kveld. C-vitaminer er vannløslig og overskuddet tisser du ut. Har funnet ut at jeg er mye mindre forkjølet når jeg holder dette regimet.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Aspartam .....

Tjo. Har set det engang, men at der skulle være så meget i, står der ikke i indholdsdeklarationen (på røret, de ligger i)

Men så må jeg vi jo gå over til kun at bruge det i nødstilfælde.

Øv.

Ester-C bruger jeg også, men får ikke samme vitamin-c-rush ud af det ...

Jeg vil savne dem.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Tjo. Har set det engang, men at der skulle være så meget i, står der ikke i indholdsdeklarationen (på røret, de ligger i)
    Hvis du klikker på overskrift APOVIT C-vitamin ekstra stærk, brusetabletter 1000 mg.doc i denne oversigt på Produktresume.dk - kan du åbne et Word-document og selv se efter. Sorry.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    50
    Meldinger
    3,075

Smile Sv: Litt om C-vitamin

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg er ked af at være en lyseslukker..
    DU lyseslukker..??? - NEVER

Snarere tvert imot, tenker jeg du er vel snarere hva noen kaller en Lysfontente

Jeg har tittet litt inn på min andre Favorittside - iherb.com - og så setter jeg kanskje denne
    http://www.iherb.com/Now-Foods-Tru-C...caps/7260?at=0
    på bestillingslista etterhvert. Kapsler er litt greiere å svelge enn tabletter.

Her er en av tilbakemeldingene iherb har fått fra kunder:

Natural Vit C at a decent price.
    Synthetic Vit. C will turn your urine bright yellow.
    This stuff will not do that.
    Don't tell me there is no difference chemically between natural and synthetic vitamins like many espouse.

..men det blir en stund til - så jeg følger med på innspillene her
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. D-vitamin..........
    Av Tiffen i forumet D-vitamin
    Svar: 6
    Siste melding: 18-11-08, 14:05
  2. Svar: 21
    Siste melding: 17-06-06, 00:36

Søkeord for denne tråden

Bokmerker