Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
  1. #1
    Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    6

    Standard tyroksin og insulin

    Jeg har diabetes 1 og er insulinavhengig. Jeg har latent hypotyreise, og har gått på 50 mikrogram Levaxin daglig i tre uker nå. Jeg opplever dette som bare godt for meg - selv om jeg er usikker på om dosen er stor nok, fordi leddene fremdeles verker innimellom. MEN:

    Disse ukene har jeg trengt mye mindre insulin! Dette er rart, morsomt, og selvsagt vanskelig, ettersom kroppen er uregjerlig og uforutsigbar, og jeg må balansere meg fram til rett insulindose. De virker som at dette har en nær sammenheng med at kroppen min nå får tyroksin. Er det noen som vet noe om dette? Og i så fall: Er det sannsynlig at insulinbehovet vil forbli lavere enn før, eller er det bare et slags lykkelig første møte med tyroksinen?

    Forøvrig ser jeg ingen vektnedgang, snarere tvert imot. Men dette KAN jo skyldes at jeg må stoppe en del følinger med sjokolade....

    Gøy om andre vet noe om dette.

    M

  2. #2
    Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    245

    Standard

    Vet nok ikke så mye om det, men legen min nevnte at mange som har lavt stoffskifte blir bedre av insulin, at disse to sykdommenen henger tett sammen.
    Jeg var redd for å utvikle diabetes ved prøvebehandling, kjenner en som mente hun gjorde det, men det kunne ikke stemme ifølge min lege.
    Han trodde at om diabetes lå latent i kroppen kunne heller stoffskifte medisinen forsinke debuten.

    Så det er helt sikkert noe i det du merker!

  3. #3
    Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    37

    Standard

    Hei!

    Har en sønn på 17 år som nå opplever det samme som deg.
    Han har type 1 diabetes og har nettopp starter opp med Levaxin, begynte med 50 mcg for to uker siden.
    Det som skjer når kroppens stoffskifte øker er at insulinbehovet går ned, dvs medisinen fungerer! . Det samme skjer hvis du er ute på en joggetur - insulinbehovet reduseres pga den økte forbrenningen.
    Dosen må sikkert oppjusteres og insulinbehover tilpasses de ulike endringene i kroppen. Her er det bare å være flittig med blodsukkermålingene
    Lykke til!

  4. #4
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

    Standard

    Hvis jeg kan tenke litt høyt uten at du tar det så høytidlig, så er jo både thyroxin og insulin hormoner som drar i samme retning og bygger opp kroppen. De er anabole stoffer.

    Jeg kunne derfor tenke meg at det ene krever MER av det andre - istedenfor, som du opplever, at du trenger mindre insulin på grunn av den økede thyroxinmengde du har fått.

    Nå er 3uker for liten tid til at thyroxinet har fått full virkning, og i begynnelsen vil nok dette gå både opp og ned.
    Akkurat hva som skjer i begynnelsen er nok svært uoversiktlig og lite forstått.

    Levaxin, som du spiser, inneholder forstadiet til stoffskiftehormonet.
    Forstadiet (T4) må behandles av kroppens de-jodinaseprosess før det blir til stoffskiftehormon (T3) og kan virke på stoffskiftet. Dette tar 2-4uker og er ikke på topp før etter 6-12 uker..

    Hvis du nå, etter flere måneders bruk opplever det samme, så vil jeg tro at Levaxin ikke virker i kroppen din, men heller er årsak til at den lille kjertelproduksjonen du har igjen blir enda mindre.
    Dette fordi kjertelreguleringssystemet oppfatter syntetisk T4 som mer ekte enn det egenproduserte, og følgen er at systemet tror det er masse thyroxin i blodet og regulerer så ned kjertelproduksjonen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

  1. svine-insulin på blå resept, ang. trygderefusjoner og søknad
    Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 3
    Siste melding: 05-11-07, 18:53
  2. hormonspiral og tyroksin
    Av irene i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 05-07-07, 21:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn