Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 34
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Vanskelig tema..manglende lyst...

Hei Findus

Jeg er kvinne med lavt stoffskifte og sliter med det samme. Hos meg blir det tolket av legene i sekken merket psykisk. Tror ikke legene er oppdatert når det gjelder i hvor stor grad den vakre sommerfuglformede kjertelen påvirker hele kroppen og sinnet vårt. Mageproblemer: psykisk. Lavt libido (kjønnsdrift): psykisk. Vondter og ubehag: Psykisk. Trøtt og sliten: Psykisk.

Jeg har ingen gode råd, leter etter dem selv! Lykke til!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    7

Takker for svar. Det er ikke så enkelt å ta dette opp, fordi det kan skyldes så mye annet.
    I perioder med lavt stoffskifte går gardina ned.Bomull inne i hodet= meget treg tankevirksomhet, smerter i muskler ved anstrengelse, ekkel smak i munnen. Tung i pusten uten astma. Og ikke lyst på sex. Greit at sex er et overskuddsfenomen, men allikevel. Hmmm. Hva kan man gjøre med dette da? Det hjelper ikke å pille seg opp på levaxin heller, bli hyperthyreot. Kjedelig er det.
    FINDUS

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Kristiansund
    Alder
    39
    Meldinger
    63

Hei Findus!

Jeg tror det er mange av oss som sliter med dette på en eller annen måte, og det ER et vanskelig tema... Det er mange nettsider osv som lister opp nedsatt eller ingen kjønnsdrift som symptom på lavt stoffskifte, men det er uansett ikke lett å snakke verken med dårlig oppdaterte leger eller partnere fulle av følelser...

Jeg har perioder hvor lysten er totalt borte, og da er jeg slik at jeg kan føle kvalme/kvelningsfornemmelse bare av at partneren holder rundt/stryker på meg. Mulig det er en eller annen mekanisme som settes inn for å hindre at jeg kommer til den sex'en jeg "ikke har lyst på", ikke vet jeg... Iallefall så distanserer jeg meg fra partneren i disse periodene, og det føltes veldig sårt og rart for han i begynnelsen. Skjønner han godt jeg!!!

Det hjalp mye for oss da vi fikk snakka ut om det. Han kjenner bedre igjen signalene mine, og holder seg mer unna når jeg helst vil ha han i et annet rom..., og jeg får mindre av de kvalme/kvelningsfornemmelsene. Nå er jo vi så heldige/uheldige (alt etter hvordan man ser det) at vi er vant til å snakke om sextrøbbel ettersom han har diabetes 1 med potensproblemer som langtidsskade.

Jeg har ikke snakket med legen min om dette ennå, og det finner jeg veldig vanskelig selv om jeg nå har en super lege! Og jeg ser jo at samboeren manner seg opp i hundre år de gangene han skal til legen sin og snakke om potensproblemene. Men når han først kommer dit, så møtes han jo med respekt og hjelp. Leger er vant til å snakke om dette i ulike sammenhenger/sykdomsbiloder osv, så det er vel bare vi selv som må mote oss opp til å ta samtalen...

Når det gjelder lite oppdatert lege: Hadde det vært en ide å ta med en form for dokumentasjon på linken lavt stoffskifte - nedsatt kjønnsdrift neste gang?? I NTF's folder om lavt stoffskifte står den oppført som vanlig symptom, og det finnes mye stoff på nettet rundtomkring...

Hmm... Vet ikke om det var så mye hjelp å få her, men du er iallefall ikke alene om dette, og ikke alene om å synes at dette er vanskelig...
    Eliza - kronisk optimist
    Vimselitens dagbok

Change the world - one smile at the time

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    47
    Meldinger
    270

Standard Sv: Libido..... manglende lyst

Redusert kjønnsdrift er et vanlig symptom.

Er helt for at du prøver rosenrot som nevnes lenger opp i tråden, funker som bare det, men du bør og vurdere å prøve ut Armour/Erfa Thyroid, mange får hjelp av det. I tillegg bør du sjekke alle vitaminer og mineraler og slike ting som matintoleranse og candida og sånt, for det er vanlige sekundærtilstander (altså candida og vit/min-mangel og matintoleranse) hos stoffskiftesyke og har stor innvirkning på blant annet kjønnsdrift.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Nedsatt seksuell lyst og tenning kan også skyldes binyrebarksvikt. Det kan snu seg ved inntak av Cortef, hydrokortison. Hormoner har ganske stor påvirkning på hvem du er, hvordan du føler deg og hva slags signaler du sender ut til omverden!

Jeg savner sterkt dette aspektet med hormoner når jeg leser samlivsspalter hvor for eksempel psykologer svarer "når hun/han ikke har lyst". Da er alt vinklet fra den psykologiskiske vinkelen. Men det er desverre ikke fult så enkelt. Vi er mer sammensatt enn som så.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Sjælland Danmark
    Meldinger
    113

Sitat Opprinnelig skrevet av belit Vis post

Jeg lurer bare på om dette er vanlig hos de fleste, eller om jeg er litt uheldig når det gjelder dette symptomet på lavt stoffskifte.

Libido er ikke-eksisterende hos meg, har vært borte siden jeg ble gravid - og nå er poden straks to år. -Litt lenge altså...... :(

Har ikke merket noe bedring etter at jeg startet på Levaxin i April, men det tar vel litt tid kanskje - før det bedrer seg?

Finnes det noen her som har erfaring med akkurat dette?

-Hadde vært fint å komme "igang" igjen - håper på å lage en liten ugangskråke til etterhvert, men det er jo som kjent enkelte ting som må utføres i den anledning - og da hadde det vært veldig greit om lysten var på plass.......

(Håper dere ikke synes dette blir altfor privat - beklager i så fall.)
    Må smile litt av innlegget ditt, og tenker på min ex,en min som var fra sør-amerika, og full av selvtillitt (ikke helt uten grunn) på det området, han pleide å si at jeg ville få lyst av å ha 6 med ham Vel, han hadde litt rett Bare en liten digresjon : )
    Nå har jeg ikke lest alle svarene her ennå, kanskje har forslagene kommet allerede, men både ashwagandha og progesteron krem har "bi virkninger" for kvinner, som menn gjerne setter pris på Eller hvis du ikke allerede har forsøkt det, mange føler seg nokså "kosesyke" etter ett glass vin : )

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Sjælland Danmark
    Meldinger
    113

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Nedsatt seksuell lyst og tenning kan også skyldes binyrebarksvikt. Det kan snu seg ved inntak av Cortef, hydrokortison. Hormoner har ganske stor påvirkning på hvem du er, hvordan du føler deg og hva slags signaler du sender ut til omverden!

Jeg savner sterkt dette aspektet med hormoner når jeg leser samlivsspalter hvor for eksempel psykologer svarer "når hun/han ikke har lyst". Da er alt vinklet fra den psykologiskiske vinkelen. Men det er desverre ikke fult så enkelt. Vi er mer sammensatt enn som så.
    Jeg skriver først, og så leser/tenker etterpå...Men veldig enig med deg, mange ting som må "på plass" alt er ikke psykologi! Men det har blitt mere fukus på dette også etterhvert, flere psykologer er nå f.eks oppmerksomme på at zink mangel kan føre til anoreksia, da hjelpe psykoterapi lite! Nok en digresjon... : )
    Sist endret av usikker; 03-12-09 kl 19:31 Begrunnelse: Ble borte en vesentlig k : )

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Hordaland
    Alder
    43
    Meldinger
    35

Jeg er en mann i 30 årene. Tidvis har jeg også hatt problemer med "~~~~~~~~~~n". Det vil nærmere bestemt si samleie med min kjære. Nå vil jeg presisere at det å ikke ha samleie nødvendigvis ikke betyr at man ikke kan få orgasme på andre måter... Altså, noen ganger er det lettere og mindre "krevende" å tilfredstile seg selv enn å kjøre igang full pakke med sin kjære, noe som er synd dersom det fører til lange perioder mellom hver hyggestund med sin partner.

En naturlig konsekvens ved lavt stoffskifte er jo selfølgelig mangel på energi som igjen kan gjøre det som skulle vært en hyggestund til et ork

Det er ofte vanlig at vi som har et stoffskifteproblem også er nedstemte.. hvertfall i perioder. Det er allmenn kjent at bruk av antideprisiva som SSRI dreper kjønnsdriften! Det vet jeg av egen erfaring. Sist gang jeg brukte "kjemiske hjelpemiddel" for å se litt lysere på tilværelsen brukte jeg et preperat som heter Wellbutrin Retard.

Jeg merket at jeg var på vei inn i en tung fase og trengte litt "hjelp", men det var uaktuellt for meg å bruke noen form for SSRI da det totalt nullet ut sexlivet. Hverken jeg eller min samboer var lysten på det... Så jeg snublet over litt info om Wellbutrin Retard og foreslo til min lege å skrive ut dette preparatet til meg. Han hadde aldri hørt om det før, og før 2008 måtte legene søke om dispansasjon for å skrive ut resept på det.

Jeg hadde lest at en bi-effekt var at man kunne få økt sexuell lyst, og det stemmte veldig godt også for meg. Jeg merket heller ingen andre negative bi-effekter. humøret kom seg, og jeg ble flinkere til å ikke ta ting innover meg i samme "negativ" grad som før. Jeg har lest at noen har fått økt angst av medikamentet men det merket ikke jeg noe til. Videre så var det lettere å slutte med avhengihetskapende middler for meg. Ikke lenge etter at jeg begynte på Wellbutrin så sluttet jeg å snuse . Wellburin og Zyban er ganske like legemiddler så det var gjerne ikke så rart.

Jeg ser andre som har brukt preparatet har mistet vekt ved bruk. det opplevde jeg også selv om jeg ikke vil regne det som en form for slankekur.

Nå skal ikke jeg oppfordre noen til å begynne med antidepprisiva, men de fleste her inne er klar over at lavt stoffskifte og nedstemthet henger tett sammen, og som jeg har lest andre plasser her på forumet har en stor andel her gått på forskjellige typer antidepprisiva selv om det i en del tilfeller er et resultat av slett legearbeid. Jeg har fortsatt endel problemer knyttet til mitt stoffskifte og dette medikamentet er ikke noen mirakelkur for å bli "frisk" fra hypotyreose, men bør vurderes dersom man ser seg nødt til å bruke medikamenter for å komme seg opp av en bølgedal.

Legger ved en link angående Wellbutrin her:

An advantage of bupropion over most other traditional antidepressants is that it causes no sexual dysfunction in men and may even increase sex drive in both men and women. According to a recent study, bupropion may also increase libido in women with “hypoactive sexual desire disorder” but without signs of depression. Studies also suggest that the drug may increase sexual functioning in minority women suffering from depression, but it is too early for treatment to be indicated in these women, and further controlled trials are needed to establish conclusive evidence.
    Mann 34. Lavt stoffskifte i grenseland. Holder på med en mastergrad godt på overtid...

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    rogaland
    Meldinger
    25

Først prøvde jeg t3 så fikk jeg tak i Armour, dette gjorde livet mitt bedre på alle områder, også sexlivet, ikke tvil om det

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Libido..... manglende lyst

Hei Findus

Jeg er kvinne med lavt stoffskifte og sliter med det samme. Hos meg blir det tolket av legene i sekken merket psykisk. Tror ikke legene er oppdatert når det gjelder i hvor stor grad den vakre sommerfuglformede kjertelen påvirker hele kroppen og sinnet vårt. Mageproblemer: psykisk. Lavt libido (kjønnsdrift): psykisk. Vondter og ubehag: Psykisk. Trøtt og sliten: Psykisk.

Jeg har ingen gode råd, leter etter dem selv! Lykke til!

Det har Ruth skrevet i henholdsvis februar og december sidste år. Men det ser ud til, at det er gået meget bedre siden Ruth er gået på "binyrestøtte". Kan læses om i tråden Lavt stoffskifte og null kjønnsdrift... indlæg #2 Ruth har postet i dag.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Har graves- lyst å bli gravid!
    Av malla i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 02-02-08, 12:08
  2. Det verste med denne sykdommen. Min mors manglende forståelse.
    Av cathrin i forumet Familielivet med stoffskiftesykdom
    Svar: 6
    Siste melding: 26-08-06, 00:10
  3. Lyst på spesiell mat?
    Av cathrin i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 3
    Siste melding: 25-05-06, 21:36

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg