Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    41
    Meldinger
    278

Standard Noen ide om hvorfor jeg slutter å puste om natten?

noen som har noen ide om hvorfor jeg slutter å puste om natten?
    våkner av at jeg tror jeg skal bli kvalt, er helt grusomt.
    tror det skjer med engang jeg har sovnet.
    det kan skje 10-15 ganger på en natt.
    har en mild astma men tror jeg er godt medisinert.
    har og vært til søvnregistrering på minnesund, den viste en beskjeden søvnapne, men den gang hadde jeg aldri merket det før, nå er det helt ekstremt.
    jeg er faktisk livredd for å ikke vokne opp igjen om morgnen.
    har lurt litt på om det kan være fordi jeg alltid er tett i nesen og sover med munnen åpen og jeg kjenner jeg er sliten i musklene av å gape sånn hele tiden, lurer på om det kan være jeg lukker munnen når jeg sovner og ikke får puste.
    og noenganger virker det som hele puste refleksen er borte en stund.
    har og sinnsykt vondt i halsen, det har jeg hatt helt siden desember, virker ikke som legen bryr seg om det siden det ikke slår ut på crp.
    går på allverdens kosttilskudd og immunforsvar oppbyggende nå, men nei har like vondt
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
    Bruker ingen medisiner og har vart frisk siden jan 2007.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    735

Standard

rikke skrev:
    noenganger virker det som hele puste refleksen er borte en stund
    Jeg kjenner meg igjen i det. Våkner opp rett etter innsovning, med en følelse av å få for lite luft, og et lett press i mellomgulvet, akkurat som det har sluttet å trekke luft inn i lungene. Jeg er også mye plaget med tett nese, men dette kan skje selv om nesa er helt åpen, og jeg puster aldri gjennom munnen i søvne, snorker ikke og er ikke overvektig.

Jeg kan også få en slags anfall av åndenød i våken tilstand, trenger plutselig ekstra luft og må styre pusten med viljen liksom, for å trekke inn ekstra; det er ikke nok med det ikke-viljestyrte systemet. Det kan godt skje når jeg er helt i ro, og det er litt skremmende. Det er kanskje den samme tilstanden som inntrer noen ganger når jeg skal sove ??

I kjølevannet av åndenøden kommer gjerne litt høyere puls.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    50
    Meldinger
    2,689

Standard

Søvnapne?

En sykdom som følger stoffskiftet. Det om natten tenker jeg på da. Jeg har også det med å ha problemer med å få luft i våken tilstand..

Du bør nevne det for legen. Slik at han kian henvise deg til søvnregistrering.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Kjenner dette godt igjen. Må puste med "vilje" - hive godt etter pusten, for man har fått for lite luft under søvnen som man da våkner av fordi man ikke puster. Skikkelig uhyggelig. Men kan det ikke ha med feil dose å gjøre? Evt sliten binyrebark? Jeg blir verre hvis det blåser veldig mye, og hvis det er fullstendig vindstille.

Kan søvnapne følge stoffskiftet? Leste at narkolepsi kan følge stoffskiftet, så hypokonderen begynte jo faktisk å lure på om hun kunne ha det også.

Ringte nevrolog etter et par år, de kunne ikke fortelle meg om det var undersøkt ved søvn-utredning, da måtte jeg kontakte lege. Ja, vi får jo se om han har informasjon om det da...
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

madonna Gjest

Standard

Jeg har søvnapne, legger ved litt info fra søvnforeningen:

"Hva er søvnapné?

Søvnapnésyndromet kjennetegnes ved gjentatte pustestopp (apneer) eller nedsatt luftstrøm uten fullstendig pustestopp (hypopneer) under søvn, ofte ledsaget av høy og intens snorking.

Av Seksjonsoverlege dr. med. Olav Skatvedt
    02.03.2004

Obstruktiv søvnapné er den vanligste formen (obstruktiv betyr at noe stenger). Ofte er årsaken "slapp" muskulatur eller trange forhold i svelget. Under innpusting kan sugevirkningen få svelget til å klappe sammen, slik at luftstrømmen til og fra lungene stanses eller reduseres, søvnen avbrytes (uten at en selv vet om det), svelget åpner seg, en faller igjen i søvn, og det hele gjentar seg.

Sentral apné skyldes svekket pusteimpuls fra hjernen - det vil si at hjernen "glemmer" å gi pustesignaler.

Blandet apné er en kombinasjon av de to ovennevnte former.

Barn kan også ha obstruktiv søvnapné. Grunnen kan være store mandler (tonsiller), barnepolypper (adenoider) o.a.. Barn med Downs syndrom er mer utsatt enn andre.

Er søvnapné farlig?
    På grunn av pustestoppene blir det mangel på luft (oksygen). Blodkarene trekker seg sammen og hjerteaktiviteten øker. Blodtrykket stiger og hjertet får ikke den "hvile" det trenger. Sett under ett har pasienter med søvnapné en tendens til overvekt.

Med stigende sykdomsgrad ( d.v.s. flere pustestopp og større oksygenmangel i blodet) øker risikoen for forandringer i hjerteaktiviteten (hjertearytmier), hjertekrampe, hjerteinfarkt og hjerneblødning betraktelig.

Søvnapné kan også føre til hodepine, hukommelsessvikt, konsentrasjonsvansker og vektøkning.

Nedsatt seksualdrift kan bli et resultat av redusert hormonproduksjon.

En skal heller ikke glemme eller bagatellisere den psykiske belastningen denne lidelsen medfører på grunn av vansker i arbeidslivet og risiko for sosial isolasjon.

Hva er symptomene på søvnapné?
    Hovedsymptomet om dagen er sterk søvnighet og søvntrang. Ofte er det snorkingen som vekker (bokstavelig) mest oppmerksomhet, men det er søvnigheten om dagen som er den største plagen for pasienten. Det er også den som nedsetter funksjonsevnen, og som kan forårsake ulykker under arbeid og i trafikken. At en føler mangel på søvn om dagen, selv når en har sovet lenge, kommer av at de mange "oppvåkningene" om natten gir søvnen en dårlig kvalitet.

Andre symptomer kan være hodepine om morgenen og økt irritabilitet. De fleste føler seg slitne når de våkner om morgenen.

Om natten kan pustestoppene, og til dels oksygenmangel på grunn av disse, gi urolig søvn, oppvåkninger med hjertebank eller åndenød samt trang til hyppig vannlating.

Barn som har obstruktiv søvnapné, puster ofte gjennom munnen. De er urolige når de sover, svetter og snorker.

Hvordan stilles diagnosen?
    Mens de fleste voksne pasienter er søvnige og passive om dagen, kan andre, og særlig barn, være mere urolige og rastløse.

Plutselig innsovning kan til forveksling ligne narkolepsi, som i likhet med andre søvnsykdommer kan foreligge samtidig med søvnapné. Om natten er snorking med pustestopp, samtidig med synlig "pustearbeid" i mage- og brystmuskler, meget karakteristisk for obstruktiv søvnapné.

Legen kan henvise pasienten til spesialist i øre-nese-hals-sykdommer eller lungesykdommer. En relativt enkel nattstudie kan vise i hvor stor grad pustingen forstyrres og hvilken innvirkning pustestoppene har på oksygenmetningen i blodet. Om nødvendig registreres pustestoppene mere detaljert, og i en del tilfeller kan det bli nødvendig å gå videre med en studie av selve søvnen (polysomnografi).

Kan søvnapné behandles?
    I første omgang kan tilstanden kanskje bedres med enkle tiltak, som f.eks. regelmessige søvnvaner, mosjon og evt. vektreduksjon. Sovemidler, store kveldsmåltider og alkohol bør unngås. En bør ligge på siden, ikke på ryggen, og unngå å bøye hodet fremover. Sykdommen kan også bedres ved å sikre god luftpassasje i nesen.

For barn kan det hjelpe å fjerne store mandler og barnepolypper.

Behandling av f. eks. hjerte- eller lungesykdom, høyt blodtrykk og stoffskiftesyk-dommer kan unntaksvis bedre søvnproblemene, men som oftest er det lettere å få kontroll med disse etter en effektiv behandling av søvnapenésyndromet. Er en overvektig, bør en prøve å gå ned i vekt.

Mange behandles med såkalt CPAP (Continuous Positive Airway Pressure). En maske spent fast over nesen mottar en jevn luftstrøm fra en liten maskin; dette gir et lite overtrykk i svelget som hindrer at de øvre luftveiene klapper sammen. Trykket som skal sørge for å holde luftveiene åpne, må tilpasses hver enkelt.

Det finnes også metoder for operasjon i svelget som gjør at noen av pasientene blir hjulpet i betydelig grad.

Et slikt inngrep kan skape større åpning i et trangt område av de øvre luftveier og derved forhindre at pustepauser oppstår. "

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    50
    Meldinger
    2,689

Standard

Svelgvansker grunnet tungeroten øker i størrelse, svimmelhet, øresus og nedsatt hørsel kan forekomme etter langtids sykdom. Snorking, tørre slimhinner, struma, søvnapné, harking
    Noen av symptomene på hypotyreose.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei Madonna Det var koselig...

Sentral apné skyldes svekket pusteimpuls fra hjernen - det vil si at hjernen "glemmer" å gi pustesignaler.
    Jeg tror jeg i så fall må ha denne, eller blandet. Tror ikke jeg snorker noe særlig og har heller ikke økt vekst i kjertelen nå - den har vel trukket seg helt tilbake.

Søvnapné kan også føre til hodepine, hukommelsessvikt, konsentrasjonsvansker og vektøkning. Om natten kan pustestoppene, og til dels oksygenmangel på grunn av disse, gi urolig søvn, oppvåkninger med hjertebank eller åndenød samt trang til hyppig vannlating.
    Ja, gjett om...

Legen kan henvise pasienten til spesialist i øre-nese-hals-sykdommer eller lungesykdommer. En relativt enkel nattstudie kan vise i hvor stor grad pustingen forstyrres og hvilken innvirkning pustestoppene har på oksygenmetningen i blodet. Om nødvendig registreres pustestoppene mere detaljert, og i en del tilfeller kan det bli nødvendig å gå videre med en studie av selve søvnen (polysomnografi).
    Jeg er henvist pga veldige plager i bihulene og rennende nese over flere år. Men hvorfor har ikke den tosken av en nevrolog som var spesialist på søvnproblemer visst om sammenhengen mellom stoffskiftet og søvnapne/narkolepsi? Sov med et apparat på.. Ble registrert stadige kramper i beina, det var det eneste...

Anne Ma - har du link, skal vise han derre øre/nese/hals-duden.
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

madonna Gjest

Standard

Hei Stina

Jeg for min del har blande apneer. På min 1 undersøkelse viste det 80 stopp i timen, og med ett o2 opptak som var veldig lavt. Jeg har også en økt størrelse på skjold.br.kjertelen. Jeg bruker pustemaskin som hjelpemiddel, men har ikke fått god nok effekt av den. Trettheten er stor ennå, men søvnsykdommer er lite forsket på. Jeg hadde i hvertfall ikke narkoelepsi. Men t.o.m nå med pustemaskin kan jeg våkne med åndnød, ekstrem svimmelhet og da har ikke masken greid å holde luftveiene åpne. De dagene vil da være ett lite helvete med ekstrem tretthet.

Jeg har slitt med dette hele livet, fjernet polypper allerede ved 10 års alderen, og kroppen har vel fått slite hardt under alle årene med p.stopp.. Men nå er jeg i tillegg overvektig og det er viktig å komme seg ned til normalvekt med slik sykdom. Jeg har fått beskjed om at dette er en varig sykdom for meg, jeg vil ha den om jeg er slank eller tykk- så maskinen må jeg bare vende meg til. Grunnen til at jeg nevner det er fordi at i alle ukeblader o.l virker det som dette kun er en livsstilsykdom og det stemmer desverre ikke for Mange av oss. Den kan bedres med vektnedgang, men her finnes det ingen garantier heller.

Er det vanlig søvnregistrering du er henvist til? Jeg leser det at du ikke snorker..og jeg må bare si at snorking er kun ett symtom, man kan like fullt slite med apneer uten snorking.

madonna Gjest

Standard Re: lager min egen tråd her jeg ang dårlig pust

Sitat Opprinnelig skrevet av rikke med 2 små
    noen som har noen ide om hvorfor jeg slutter å puste om natten?
    våkner av at jeg tror jeg skal bli kvalt, er helt grusomt.
    tror det skjer med engang jeg har sovnet.
    det kan skje 10-15 ganger på en natt.
    har en mild astma men tror jeg er godt medisinert.
    har og vært til søvnregistrering på minnesund, den viste en beskjeden søvnapne, men den gang hadde jeg aldri merket det før, nå er det helt ekstremt.
    jeg er faktisk livredd for å ikke vokne opp igjen om morgnen.
    har lurt litt på om det kan være fordi jeg alltid er tett i nesen og sover med munnen åpen og jeg kjenner jeg er sliten i musklene av å gape sånn hele tiden, lurer på om det kan være jeg lukker munnen når jeg sovner og ikke får puste.
    og noenganger virker det som hele puste refleksen er borte en stund.
    har og sinnsykt vondt i halsen, det har jeg hatt helt siden desember, virker ikke som legen bryr seg om det siden det ikke slår ut på crp.
    går på allverdens kosttilskudd og immunforsvar oppbyggende nå, men nei har like vondt
    Du har allerede fått beskjed om beskjeden søvnapne. Nå sier du lite om hvor mange pustestopp det vil si, jeg vet at rundt 5 er normalt; men når du nå kjenner økte plager- Be om ny henvisning til søvnregistrering!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Madonna

Huff, stakkars deg, som du har slitt - og sliter med dette da. Må være helt forferdelig når det blir så ille, synes det er ille som det er nå, jeg... Men godt å få noen "knagger" å henge alle de rare symptomene på, for astma-medisinen hjelper ikke mot dette.

Ja, jeg sover nesten alltid veldig dårlig, og er nesten alltid apatisk utmattet om dagen. Jeg fjernet mandler når jeg var 9, men det var fordi de var så ofte betente. De kikket også etter polypp den gangen, mener jeg.

Er også veldig overvektig, og får ikke hjelp. "Hjalp" meg selv en periode på Herbalife og trening, men har ikke penger til mer, så da er jo de fleste kiloene på igjen - eller i alle fall en god del av dem. Og kiloene mine sitter så fast som om de var hugget i granitt! Har aldri hørt at det er en livsstilsykdom, men har heller ikke satt meg inn i dette før, selv om jeg lurte på om sønnen kunne ha det - for HAN snorker, og nå har han jo fått påvist lavt stoffskifte, han også. Hm.. må forsøke å følge han opp med dette da. Ã…ja, leser nesten aldri ukeblader jeg, så da slipper jeg sånne forutinntakelser ;)

Nei, ikke noe vanlig søvnregistrering. Ba legen om å bli sendt til grundig søvnutredning, men han sendte meg tilbake til den nevrologen jeg hadde vært til for enda flere år siden, den gang bekreftet han forsinket søvnfasesyndrom, noe jeg skulle rette opp med Melatonin og dagslyslampe. Så da for ca 2 år siden, kom jeg inn igjen til ham og sov med noen elektroder på hode og kropp som var koblet til en harddisk som skulle måle om jeg kom ned i de dype søvnfasene bl.a. Det gjorde jeg ikke, for hver gang jeg holdt på å sovne, så våknet jeg til igjen pga kramper i kroppen/leggene. Så det jeg skal til nå til høsten, er øre-nese-hals-spesialist. Har du noen tips om hva jeg skal si til ham?

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hvorfor blir noen så dårlige av jodtilskudd (kelp, m.fl)?
    Av Siri Ann i forumet Mineraler (øvrige)
    Svar: 25
    Siste melding: 20-01-13, 15:44
  2. Svar: 7
    Siste melding: 19-04-07, 08:01
  3. vondt i hodet og øynene.noen som vet hvorfor?
    Av rikke i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 3
    Siste melding: 06-02-07, 23:01

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn