Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 25

Tråd: Blodtrykk

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Heia Kerstin ;)

Jeg kan bare svare hva jeg har lært her inne, at med Anti-TPO så blir kjertelen ødelagt før eller siden. Jeg tror i alle fall når du har en så høy Anti-TPO. Ellers har jeg lest at noen kan ha forhøyet Anti-TPO uten å utvikle lavt stoffskifte, men jeg tror altså ikke jeg har lest at noen med så høy Anti-TPO unngår å utvikle det.

Men en endokrinolog bør jo undersøke kjertelen din (det finnes ulike metoder), for å se om den er frisk eller ikke, for å vite sikkert hvordan det står til med den. Det er helt vanlig at man gjør det.

Nei, jeg har gått på thyroxin vel i 10 år og har bare blitt verre og verre. Har også Hashimotos (forhøyet Anti-TPO). Ja, og i fjor klarte jeg å kjøre meg selv hyper på både T4 og T3. Så ble jeg litt engstelig, eller visste ikke hvilken dose jeg skulle ta, så jeg gikk tilbake til 100 µg Levaxin om dagen. Folk advarte meg og sa at jeg kom til å gå på en kjempesmell. Men jeg gjorde ikke det. Merket ikke noe i det hele tatt! Så jeg reagerer helt klart ikke som jeg skal på medisinen.

Nå forsøker jeg Armour, og har blitt enda verre, er det mulig! Men jeg håper at det er forbigående ;)

Kerstin, dette var da ingen lang smøre. Har du lest mine innlegg Og det er jo ikke små problemer om du ikke har det så godt. Du kan ikke tenke på mine innlegg f.eks., for jeg er visst så veldig komplisert. De fleste har det ikke slik. Så bare spør du. Og smør i vei
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    152

Standard

Jeg har alltid hatt lavt blodtrykk, og en heidundrende puls. Tar betablokker for å dempe pulsen, og senker vel dermed også blodtrykket ytterligere. Har også endel ekstraslag og flimmer , spesielt dersom jeg anstrenger meg eller drikker alkohol.
    Sliten
    Forkjølt!!
    Har i over to år levd i den tro at jeg var i klimakteriet.
    • Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    20

Standard

Hej
    Og tak for alle svarerne.
    Det er jo lidt forvirrende med hvad der er hvad i de forskellige prøvesvar. Min egen læge sender mig til et lab. hvor jeg får taget nogle prøver som er forskellige som dem endokrinologen tager. Jeg har fundet de sidste svar hos endokrinologen før jeg selv satte dosis lidt ned (havde hjertebanken og tabte mig).
    Er nogle af disse tal Frit T3. Er der nogen der kan vurderer disse tal.
    (Tog 900mcg eltroxin på det tidspunkt)

P - TSH 0,8
    P - Thyroxin (total),stofk. 105 nmol/l (65-140)
    P - Triiodthyronin (total),stofk. 1,7 nmol/l (1,5-2,8)
    P - T3 test,arb.stoffr. 1,17 arb.enh. (0,85-1,15)
    P - Frit T4 index, arb.stoffr. 122 arb.enh. (70-130)
    P - Frit T3 index, arb.stoffr. 1,9 arb. enh (1,5-2,8)

Kh Kerstin
    Hilsen Kerstin
    Hashimoto thyreoditis.
    Fik december 2005 konstateret begyndende lavt stofskifte (subklinisk) og kom i behandling med eltroxin.
    Anti-TPO 3600

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

P - Thyroxin (total),stofk. 105 nmol/l (65-140) - er en totalmåling, altå den totale T4-mengde som er bundet til proteiner og den frie fraksjon i samme måling. Den frie fraksjon utgjør kun 0,03%.
    P - Triiodthyronin (total),stofk. 1,7 nmol/l (1,5-2,8 - Samme type prøve som for T4. Den frie T3 fraksjon utgjør 0,3%.
    P - T3 test,arb.stoffr. 1,17 arb.enh. (0,85-1,15)
    P - Frit T4 index, arb.stoffr. 122 arb.enh. (70-130)
    P - Frit T3 index, arb.stoffr. 1,9 arb. enh (1,5-2,8

De tre siste kjenner jeg ikke. Ingen av dem måler fritt T3 eller 4.
    http://www.furst.no/bb/index6.html - et anerkjent Norsk laboratorium. Klikk på den måling du vil undersøke i listen til venstre.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ohoi, nå var det litt gresk her, eller var det bare dansk?

Hva stod nå P for n'Finn? Plasma? Hva er i så fall forskjellen på å måle i plasma og i serum?

Jeg vet jo ikke ref for Kerstins TSH, men den ser da noe lav ut? Dere danske...?

Og ellers er det jo: P - T3 test,arb.stoffr. 1,17 arb.enh. (0,85-1,15) som er utenfor ref. Samsvarer ikke dette bra med at hun følte seg hyper da?

Hvorfor er ikke P - Frit T3 index, arb.stoffr. 1,9 arb. enh (1,5-2,8 ) fritt T3? Det står jo det?

Og hva betyr arb.stoffr.?
    Og arb.enh.?

Undskyld Kerstin - jeg forstår ikke en skid...

coffefe - det var da veldig komplisert! ;)
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Noe i blodet er bare i plasma, andre er bare i serum - noen er begge steder tror jeg at jeg nettopp lært .......

Så det kommer an på hvilken prøve du skal ta altså.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Javel... Unnskyld, forstår fremdeles ikke. Hvorfor tar danskene i plasma og nordmenn i serum da?

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    20

Standard

Hey
    Jeg forstår heller ikke disse tal (de er refereret nøjagtigt som de står i min journal). De er taget på et dansk hospital på en endokrinologisk specialeafdeling. Indokrinologen virkede ok - han var mest fokuseret på T3 og T4. Han mener ikke TSH har den store betydning når man har hashimoto - og at det er T3 man skal kigge på, der helst skal ligge i den høje ende af ref. værdierne. Han tjekkede også natrium, kaliun og calcium stofskiftet. Han sagde de var vigtige i forbindelse med at man havde en stofskiftesygdom.
    Det er svært at sammenligne forskellige tal med andre når enheder, serum og plasma er forskellig fra land til land og fra hvilket laboratorie de er lavet.
    Iflg. endokrinologen er jeg velreguleret og har ikke brug for tilknytning til en endokrinologisk afdelingen mere - nu kan min egen læge overtage (og hun ved absolut ingenting) . Hun er heldigvis indforstået med at selv styrer min medicin. Hun giver mig bare en laboratorieseddel jeg selv kan sætte krydser hvilke blodprøver jeg vil have taget.
    Kerstin
    Hilsen Kerstin
    Hashimoto thyreoditis.
    Fik december 2005 konstateret begyndende lavt stofskifte (subklinisk) og kom i behandling med eltroxin.
    Anti-TPO 3600

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Vi hadde en tasting om plasma/serum her : http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... rum+plasma

Jeg er ikke så opptatt av den forskjellen - er mere opptatt av de kryptiske forkortelesene og hva de betyr. Google viser ingen treff.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Synd vi ikke finner ut av hva de betyr da, n'Finn, for det er jo som du sier, det viktigste.

Men Kerstin, jeg synes da det virker som om du har en dyktig endokrinolog og grei lege som lar deg krysse av de blodprøvene du selv vil ta siden hun ikke kan dette med stoffskiftet.

Kerstin - vet du om noen dokumentasjon på dette med at kalsium-stoffskiftet kan ha sammenheng med det andre stoffskiftet vårt? Jeg har nemlig noen i nær familie som har galt med kalsium-stoffskiftet og ville veldig gjerne få testet mitt, noe legen ikke vil.

Kanskje du kan spørre neste gang hvilken av prøvene som er Fritt T3 og Fritt T4, si at du vil ha tatt disse.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn