Side 2 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 45

Tråd: Pregnenolone

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Standard Sv: Hormontilskudd Pregnenolone

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Er det Pregnenolone-creme eller progesteron-creme du spørger om, Damen? Jeg tror vi snakkede om pregnenolonetabletter og creme med progesteron. Derfor spørger jeg.

Når det er sagt, har jeg aldrig selv hørt/læst om, kviser som følge af brugen pregnenolone eller progesteroncremen.
    Det er denne jeg har http://www.iherb.com/Life-Flo-Health...7-g/15119?at=0

Jeg får kviser av liothyroninen også, så det kan være den som plutselig blusset ekstra opp. Men tidspunktet var veldig påfallende med den kremen. Huden ble veldig uren og rød, med rød kviseaktige klumper. Men man vet jo aldri med meg, for er veldig allergisk mot mye. Skal gjøre et nytt forsøk jeg, så ser jeg om det samme skjer.

"Ud over at være en hjælp for trætte binyrer er begge hormoner også blevet brugt til at lindre præmenstruelt syndrom (PMS). "

Utover binyrene tenkte jeg dette også var en god grunn for å prøve, siden jeg alltid har slitt med PMS. Forhåpentigvis er overgangsalderen et stykke unna.
    Sist endret av Damen; 10-01-10 kl 22:34 Begrunnelse: la til litt til.
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hormontilskudd Pregnenolone

Hold da helt op.. denne creme er nærmest så god som en creme kan være. Cremebase helt fri for mineralske fedtstoffer, ingen parabener og andet hormonforstyrrende.... Ja, så må du være allergisk over for noget indholdsstof alligevel. Jeg tror ikke det er selve pregnenolone. I hvert fald har jeg ikke hørt noget lignende før fra dem, som bruger tabletterne. På den anden side havde også jeg hud-problemer med ProgestaCare i sin tid. Det var en progesteron-creme. Men efter at jeg skiftede til anden: http://www.nowfoods.com/Products/Pro...lty%20Formulas - kunne jeg lige pludselig bruge cremen igen. Jeg prøver se mig omkring efter et andet tilsvarende creme med pregnenolone, hvis det findes. Ellers er der altid tabletter. Rufus ved jeg, bruger dem også og indtil videre har hun ikke meddelt andet end tilfredshed.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    63
    Meldinger
    1,971

Akkurat nå bruker jeg også denne som Anisa linker til. Jeg merker heller ikke noen bivirkninger. Er kjempefornøyd med den.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    1,051

Rufus ved jeg, bruger dem også og indtil videre har hun ikke meddelt andet end tilfredshed.
    Det stemmer. Jeg bruker progesteronkremen fra NowFoods og Pregnenolon 25 mg sugetabletter fra Source Naturals. Ikke noe negativt å melde. Brukt dem en måned nå (dvs kremen bruker jeg kun halve måneden).

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    52
    Meldinger
    3,083

Question Sv: Hormontilskudd Pregnenolone

På den anden side - har det her omtalte (i begyndelsen af indlægget) Pregnenolone-præparat i hvert fald to problemer: det er for stærkt som et tilskud i fysiologisk dose + det er i capsel-form. Hurtigt optageligt Pregnenolone i styrke 50 mg er underkanten af en terapeutisk stordose og skal derfor kun indtages i samråd med en DYGTIG endokrinolog.
    Jeg har kun brukt krem, jeg har lest at progesteron tas best opp via huden -
    vet ikke om dette også gjelder pregnenolone
    men jeg prøver den kremen også nå.
    En pregnenolone-dose er 15mg - (1 gg pr dag - i 25 dager og så 5 dager opphold)
    en progesterone-dose er 20mg (som kan tas to ggr pr dag).

Jeg syns igrunnen ikke jeg merker noe annet enn at det tar lang tid før jeg tørker

Kan jeg like gjerne kan ta dette i kapselform - noen som veit
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Af personlig erfaring kan jeg fremføre, at i de sidste få år op til skifte fra Eltroxin til Thyroid, har jeg oplevet tiltagende tegn på binyresammenbrud og var på randen til at miste forstanden, foruden en galoperende fysisk forfald. Dengang vidste jeg ikke så meget om "spillereglerne" omkring binyrestøtte forud for overgangen til Thyroid og måske netop det var mit held, set i tilbageblik. Jeg gik slet og ret i gang med at studere hormoner og da jeg blev klar over, at pregnenolone slet ikke er et hormon, men "kun" en prækursor for de adrenale og gonadale hormoner, bestemte jeg mig for at tilføje pregnenolone til min (selv)behandling. At alle tegn på binyretræthed stille og roligt forsvandt hen ad vejen (over 2-3 år) og det kan jeg takke pregnenolone for, mener jeg helt bestemt.

At jeg så (på det sidste) har vurderet at også væksthormon skal reguleres eksternt, nok mest pga. aldersmæssig "normal" nedgang, er en anden historie, men ret beset betyder det, at siden min overgang til Thyroid har jeg kun brugt et (andet) hormonpræparat (for overgangsalderen) + pregnenolone, som jo ikke er et hormon (selv om det kaldes det), hvilke sammen med et batteri af vitaminer/mineraler/aminosyrer/fedtsyrer har båret mig igennem og frem til en meget bedre helse end jeg havde for 25 år siden.

Havde jeg været i lignende situation som du og Ruth, ville jeg (simpelthen) trappe ud af DHEA//-KETO DHEA over 6-7 uger og succesivt erstatte begge med pregnenolone. Det var (foruden binyreekstrakter) pregnenolone, som var bredt anvendt til behandling af hormonsygdomme med udspring i binyrer og gonader til omkring 1949, hvor Merck har lanseret syntetisk kostison. Det syntetiske kortison kunne nemlig patenteres, mens man ikke kunne patentere pregnenolone.... Pregnenolone er ikke engang et receptpligtigt stof. I mange vestlige lande købes det i håndkøb med instruktion om ikke at overskride en daglig dosering på 50 mg uden lægelig assistance.

Man får ikke "pang-effekten" af pregnenolone, men til gengæld bliver effekten stabil og permanent. I min verden (og alder) er der ingen kontraindikationer mod at anvende pregnenolone livet ud, til erstatning for den pregnenolone, min krop alligevel danner mindre og mindre af med alderen. Noget i retning af hele 60% mindre i en alder af 65 år (and counting down). I modsætning til cortisol og andre steroider, findes pregnenolone ikke engang på dopinglister, da det netop ikke er et hormon, men kun en prækursor uden direkte hormonel virkning, andet end "mother" til cortisol, DHEA, androstenedione, østrogen, progesteron, aldosterone og testosteron, og alle disse hormoner dannes af pregnenolone i de mængder, den individuelle krop aktuelt har behov for dvs. den hormonbalance Rufus nævner i denne tråd, indlæg nr. 352 - den opretholdes og vedligeholdes bedst med prækursoren til alle adrenale og gonadale hormoner, hvor man ikke går ind og "piller" ved de enkelte hormoner - noget vi har ikke en jordisk chance at "ramme" 100% korrekt, uanset hvor meget vi (og lægerne) eksperimenterer.

Jeg tror også selv på, at når man (i det længere løb) trapper ud af hydrocortison - burde den erstattes med pregnenolone og dermed forsynes kroppen med råstoffet binyrerne kan bruge til selv at "overtage" sagen sideløbende med nedtrapning. Det kan næsten ikke andet end være en slags garant for, at nedtrapning af hydrocortison bliver vellykket, da nedtrapning fra hydrocortison til "råstofmangel" kan næsten ikke andet end at blive svær, mener jeg.

Jeg havde selv valget mellem binyrestøtte i form af hydrocortison eller pregnenolone. Jeg valgte det sidste (+ relativ kort tid binyreekstrakter til at begynde med), selv om denne form af binyrestøtte var meget langsommere end hydrocortison. Det har jeg bestemt mig for at acceptere og jeg havde siden ingen grund til at fortryde det. Snarere tværtimod, når jeg læser beretninger om op- og nedture undervejs, hvor enkelte endda har end ikke orket at give livstegn fra sig i lang tid, fordi de i perioder trives så lidt...
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    41
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Jeg fant denne. Den ser ikke særlig bra ut utseendemessig men innholdet er såpass oppsiktsvekkende at jeg poster den. Kan være verdt å sjekke ut videre kanskje?

Den handler om hormoner, tilskudd og innbyrdes virkning av hormoner.
    http://www.tidesoflife.com/pregprodhea.htm
    Pregnenolone is a steroid precursor (starter material). It is made in the body from the bad-rap guy, cholesterol. Naturally, to get pregnenolone, we need adequate amounts of cholesterol plus other nutrients, including vitamin A, thyroid hormone and enzymes. If any of these are inadequate, you will have a less than desired supply of pregnenolone.

Den tar for seg spesielt sammenhengen mellom kolesterol, pregnenolone, progesteron og DHEA.

Tar også med denne som er en mer popularisert oversikt over hormonenes virkning (pregnenolone, progesteron og DHEA.)
    http://raypeat.com/articles/articles...hormones.shtml

Og til sist en advarsel - om at syntetisk framstilte hormoner ikke alltid gjør det samme som de naturlige.
    http://www.project-aware.org/Resourc...ferences.shtml
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Standard Sv: Pregnenolone

Jeg har gjort et nytt forsøkem ed pregnenolone kremen nå, har tatt den i 4 dager nå. Og merker ikke tedenser til slike megakviser som jeg fikk sist. Så fikk de sikkert av noe annet. Føler jeg blir litt seig og klissete av kremen, men det holder jeg ut.

Håper den kan hjelpe på formen på sikt, mistenker nå at binyrene har tatt seg en skikkelig pause. Den bygger opp sakte ikke sant, så den gjør vel ikke noe med kortisol verdiene i blodet etter en ukes bruk? Skal ta nye blodprøver til uka (hvis jeg får time hos nye fastlegen)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Pregnenolone

Sitat Opprinnelig skrevet av Damen Vis post
    Den bygger opp sakte ikke sant, så den gjør vel ikke noe med kortisol verdiene i blodet etter en ukes bruk? Skal ta nye blodprøver til uka (hvis jeg får time hos nye fastlegen)
    Hej Damen Nej, i og med at pregnenolone er ikke et hormon, er der ingen fare for en direkte tilsløring af din blodprøveresultater efter så kort tid som en uge. Det er binyrene selv der bestemmer, hvad er mest presserende at bruge pregnenolone til først som sidst. Jeg er dog ikke sikker på, om cremen er nok til formålet fordi som bekendt, ligger vi (som over-50-årige) i forvejen nede på ca. 50% af den mængde pregnenolone, som vi (ellers) har dannet som yngre + vores "over-50-år-gammel" hud ikke nødvendigvis absorberer 100% af det, som bliver smurt på den.

Vi producerer normalt (i de "bedste" år) ca. 50 mg pregnenolone pr dag som (vel at mærke) en slags "vedligeholdelsesdose" til ellers fulde pregnenolone-depoter i kroppen, herunder proportionelt mest i hjernen. Det er noget andet, når man gennem flere år (med alderen og/eller en sygdom) i realiteten først tærer på egne depoter og senere skal leve med underskud af pregnenolone, særlig når man lever fedt- og proteinfattigt, eller (Gud forbyde) er i behandling med statiner, for så er det lige meget hvor ung man er - ens pregnenolone vil styrtdykke under alle omstændigheder.

Jeg har selv brugt mellem 50 og 75 mg pregnenolone gennem ca. 2 år og nu smider jeg en 25 mg som smeltetablet under tungen en gang dagligt. Jeg har ingen erfaring med cremen.

At tage erstatningshormoner som pregnenolon og progesteron, der optræder tidligt i binyrekaskaden, tillader kroppen ud fra sin egen intelligens at vælge, hvilke andre hormoner den vil fremstille af dem ud fra sine behov.Kilde: "Adrenal Fatigue: The 21st Century Stress Syndrome" af James L. Wilson

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Standard Sv: Pregnenolone

Takk for utfyllende svar Anisa Jeg hadde lite kortisol i blodet (under referanseverdi) sist gang. Og har alle symptomer på binyretretthet. Så da er kanskje tabletter tingen, kan noen gi meg en link på den dere anbefaler? Hvordan er det med myndighetene, liker de at vi spiser dette "ikke hormonet"?

Side 2 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Dr. Wilson og dr. Hertoghe om pregnenolone
    Av Anisa i forumet Pregnenolone
    Svar: 16
    Siste melding: 27-02-11, 17:40

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder