Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    oslo
    Meldinger
    121

Standard bytte ut hvetemel med noe?

jeg skal visst ikke ha i meg for mye hvetemel.. prøver blodtypediett for å se om det kan innvirke på form og stoffskifte .. verdt et forsøk!

jeg lurer på om jeg kan bytte ut siktet hvetemel med siktet rugmel eller byggmel? ser av oppskrivtene bak på pakkene sier de halvparten rug og halvparten hvetemel... må jeg ha hvetemel? hvordan blir resultatet om jeg tar en vanlig oppskrift og bytter ut all hvetemel med rug/bygg?

skal heller ikke ha meieriprod (elsker yoghurt ...) hva er best, hvis jeg bare skal holde meg til det snilleste?

baremei Gjest

Standard

Bare rug og bygg alene gir mest sannsynlig et brød du kan slå ihjel folk med, uten at jeg har prøvd. Men jeg bakte veeeldig grove brød med mye rug før, og uten siktet hvete, bare sammalt. Det ble best om det ble laget med kald væske og fikk heve over natten, men blir ganske tett likevel. Spørs på smak og behag.

Men hva med spelt? Vi bruker det til poden som tåler gluten men ikke hvete, bygg, rug og havre. Brukes på samme måte som hvete, og nå får man kjøpt sammalt også. Trenger litt mer forsiktig og lengre knaing for best resultat, av og til litt mer væske, men ikke de store forskjellene.

Jyttemel får du også i de litt større butikkene, det er bokhvete (som ikke har noe til felles med hvete), og det er til og med glutenfritt.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

Standard

Jeg har byttet ut alt hvetemel med spelt. Både i baking og annen matlaging.

Baker speltbrød med lite gjær, av oppskriften som står bak på speltpakkene fra Helios. Jeg lager deigen såpass flytende at den helles i former, og slipper å elte noe som helst.

Kjempegodt og sunt brød!
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

baremei Gjest

Standard

Tips om spelt, som her hjemme koster fra 28,-/kg og opp til 35,- :

I Sverige , Svinesund for vår del, finnes det for rundt 17,-, både siktet og sammalt.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    oslo
    Meldinger
    121

Standard

hm, bør vel unngå murstein-brød :o men spelt var en god ide. takk! og takk baremei for pristips heter det spelt i sverige og? (nøttfars liksom ...)

kan man lage vafler med speltmel? (elsker vafler, men kan (bør) sjeldent spise det ... )

har siktet spelt omtrent samme bruksområder som siktet hvete?

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av mammantileir
    hm, bør vel unngå murstein-brød :o men spelt var en god ide. takk! og takk baremei for pristips heter det spelt i sverige og? (nøttfars liksom ...)

kan man lage vafler med speltmel? (elsker vafler, men kan (bør) sjeldent spise det ... )

har siktet spelt omtrent samme bruksområder som siktet hvete?
    Det heter vanligvis dinkel.

Og ja, vafler med spelt går utmerket an, blir faktisk en anelse mer smak i dem.
    Som sagt over: litt forsiktigere med lenger knaing til gjærbakst gir best resultat, og litt mer væske. Mange som bruker såpass mye væske at deigen nærmest kan helles i formen.

Baker boller også vi, og gjør som vanlig. Sausejevning osv. går også fint.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    oslo
    Meldinger
    121

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    79

Standard

Til måltider hvor du ellers ville spist brød, anbefaler jeg Ryvita knekkebrød, spes de med sesamfrø,
    De anbefales til de som følger blodtypedietten og ikke skal ha hvetemel

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn