Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    734

Standard Rennende øyne og smerter i tunga

Øynene mine har så lett for å begynne å renne;

når jeg står opp
    når jeg går ut
    når jeg kommer inn
    når jeg spiser
    når jeg anstrenger stemmen

Litt tårer er jo normalt; men det er så ille at jeg stadig må opp å tørke med papirlommetørkle; når jeg går innenfra og ut, må jeg neste holden papiret under det ene øyet konstant, til det gir seg litt, etter noen minutter.
    Hverken øyelege eller optiker kan forklare hvorfor, de finner ikke noe galt; kanalen som skal drenere øyet er også ok. Innimellom virker øynene også tørre. ..

- - -

Tunga mi "svir" rundt kanten og på tungespissen; jeg har tydelig mønster etter tennene hele veien rundt. Kan det være at tunga vokser ??
    (I så fall håper jeg den snart slutter med det ..)

Flere som opplever disse fenomenene ?? Blir det bedre når stoffskiftet blir regulert ??

baremei Gjest

Standard Re: Rennende øyne og smerter i tunga

Sitat Opprinnelig skrevet av Tily
    Tunga mi "svir" rundt kanten og på tungespissen; jeg har tydelig mønster etter tennene hele veien rundt. Kan det være at tunga vokser ??
    Du presser ikke tunga mot baksidene av tennene, da? Når jeg er stresset, travel, eller til og med bare er litt konsentrert gjør jeg det, og sliter fælt med å legge det av meg. For det blir sårt, ja.

Prøv å strekke og tøye tunga litt, og slapp så av. Kjenn etter hvordan den ligger og anstreng deg litt for å la den muskelen den tross alt er slappe av. Og legg merke til hvor den så havner først og så etter noen minutter. Kanskje du blir overrasket.

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    152

Standard

Jeg hadde rennende øyne før tåreproduksjonen opphørte. Nå må jeg dryppe døgnet rundt med viscotears. Har også nedsatt spyttsekresjon.
    Sliten
    Forkjølt!!
    Har i over to år levd i den tro at jeg var i klimakteriet.
    • Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei Tily,

Har du mageproblemer av noen slag? Er tunga mer hvit enn rød? Jeg begynte med samme symptomet i fjor, og har nå funnet ut at det er en tydelig sammenheng mellom det og magen min. Jeg plages veldig med magesyre i tillegg til at jeg har har IBD. Men når jeg kjenner at jeg har mye magesyre, så har jeg alltid merker i tunga samt at den er hvitaktig.
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    734

Standard

Baremei; jeg tror ikke jeg presser tungen mot tennene; det virker som den rett og slett bare har det trangt i munnen.

Shanita: Hvordan merker du at det er mye magesyre ? Og hva er IBD ?

Tunga er nokså hvit/lys, og hele munnen virker tørr. Ellers har jeg ikke spes. problemer med magen; hvis jeg holder meg til det jeg tåler.
    For mye kaffe merker jeg ikke er bra ...

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Har du en brennende følelse i magen/halsen? Man får gjerne halsbrann og kjenner noen ganger at det svir i magen når man har for mye magesyre. Dette er hvertfall årsaken til tungen min blir hvit og hakkete i kanten.

IBD er det samme som Chron's eller Ulcerøs kolitt. Begge disse er kroniske tarmsykdommer.
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Tily ;)

Jeg har i mange år vært plaget av rennende øyne, spesielt det venstre, og spesielt ute i kald vind. De siste årene har det blitt så villt at det t.o.m. renner innendørs når det er kald vind ute. Når jeg begynte på Armour, så begynte det høyre øyet å renne - det holdt det på med i 2-4 uker - sprøtt? (Har ikke turd å fortelle om det før ;) )

Men Shanita er jo inne på noe interessant da. Jeg har nemlig også fått økte problemer med magen ved oppstart av Armour (om det ikke er et virus da). Og magen har jeg mange problemer i, hatt i mange år, bl.a. mye halsbrann - og det er vel økt mavesyre det?

Shanita - det er vel vanskelig å få testet om man har IBD eller Chron's eller Ulcerøs kolitt? Jeg har spurt om jeg hadde ja-nå-husker-jeg-ikke-hva-det-heter----gluten-allergi-eller-noe. Det ble tatt en enkel blodprøve som ikke viste noe, og da ville ikke legen gjøre mer. Presset heller ikke på, for jeg orker ikke tanken på slange verken den ene eller den andre veien
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    734

Standard

Shanita skrev:
    Har du en brennende følelse i magen/halsen? Man får gjerne halsbrann og kjenner noen ganger at det svir i magen når man har for mye magesyre. Dette er hvertfall årsaken til tungen min blir hvit og hakkete i kanten.
    Varmestråling fra halsen, ja; men det er liksom utenpå, og litt under huden. Ingen smerter eller brenning i svelg eller mage. Magen kan føles litt "sur" av for mye kaffe eller syrlige matvarer, men ellers er det ok.

Men det kan jo hende jeg har for mye magesyre; det følger vel gjerne med stress osv. Ubehaget i tunga er til å leve med; øynene plager meg faktiskt mer; jeg fremstår som en i overkant lettrørt person....

Forøvrig har jeg vært hos en privatprakt. endokrinolog idag, og skal utredes for ditt og datt, så får jeg se hva som kommer ut av det.

Takk for innspill !

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn