Side 1 av 10 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 97
    Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard Diskusjon NTF vs Mat&Helse

I siste Mat&Helse har Tyreoideforeningen skrevet et innlegg hvor de kristiserer bladet for å gi falske forhåpninger til mennesker med plager ved å gi inntrykk av at det er mange som har hypotyreose 2 som ikke kan måles på blodprøvene. De mener det er veldig sjeldent. Dessuten mener de at han amerikanske forskeren idet refereres til kke er helt seriøs.

Dag Viljen Poleszynski mener at forskeren har mye for seg og også at armour er et veldig bra alternativ som viser til bedre resultater enn syntetiske stoffskiftehormoner. Han har selv hypotyreose.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    245

Standard

Hva menes egentlig med Hypthyreose 2?

Jeg har ikke prøver som slår ut, ikke er det for lavt og ikke har jeg antistoffer, annet enn at jeg slår ut på revmatisk faktor.
    Legen min mente at mine symptomer stemmer så godt overens med lavt stoffskifte at han ville ha meg på prøvebehandling.

Han sa noe om at cellene kanskje ikke klarte å ta opp det de skulle....

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard

Her er en kopi av mitt forrige innlegg om det: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=5625

"I siste nr av Mat og Helse hevder den amerikanske legen Mark Starr at man kan få hypotyreose både type 1 og 2 akkurat som om man kan få diabetes type 1 og 2.
    Hypotyreose type 2 kan man ha selv om alle blodprøvene er normale, og det kommer av at cellene ikke reagerer slik de skal på T3. Derfor legger han mest vekt på symptomene til pasienten. Hvis man har hypotyreose symptomer og en kroppstemperatur på under 36,6 under armen (37 rektalt) om morgenen (kvinner bør måle etter ca 3.mens dag siden temp er høyere fra etter eggløsning og frem til mens) tyder det på hypotyreose uansett hva blodprøvene måtte vise. "

Den temperaturen som måles under armen er ganske tvilsom spør du meg, jeg tok en prøvemåling på alle i familien og de lå på mellom 35,3 og 35,8 alle sammen om morgenen selv om de ikke har hypotyreose. Det er nok mere nøyaktig å ta den i munnen eller baken.

Anisa var så snill og sendte meg denne linken om hypotyreose 2: Hypothyroidism Type 2: A New Way of Looking at an Old Problem
    Sist endret av Admin; 07-02-18 kl 14:08 Begrunnelse: Dødt link til kilden, erstattet med et nyt

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Det er vel bare en introdusering av en overskrift på allerede kjente problemstillinger ?
    Kanskje med referanse til Diabetes2 - hvor det altså av en eller flere grunner er cellene som ikke tar imot insulin.
    Om en overfører tanken, så tenker en altså på celleresistent hypothyreose. Kanskje også på tilstander med lav bindeproteinkonsentrasjon.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    245

Standard

Hva tenker du på med kjente problemstillinger Hansen?
    For min egen del så har jeg jo lurt veldig på om jeg skal tro på at det kan være stoffskiftet mitt som lager alle problemene selv om jeg ikke slår ut på tester, eller om det kan være helt andre ting.
    Er det vanlig med stoffskifte problematikk uten at det slår ut på prøver?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Det er meget sjelden at stoffskifteproblematikk ikke slår ut på prøvene - hevdes det fra kompetent hold.
    Det er de samme herrer som ikke kaller det hypothyreose før TSH er over 10 det........
    Så er det som alltid opp til oss å vurdere troverdigheten.

For å trekke paralellen til Diabetes2, så oppdager man vel dette ved at man pøser på med syntetisk insulin uten at det får effekt.
    Og effekten går å måle med et instrument. Hadde ikke det gått an ville jeg våget den påstand at da hadde de ikke oppdaget det heller !

Ja, det var paralellen........noen har gjettet, og gettet riktig.
    Effekten av stoffskiftemedisin kan ikke måles. En kan bare måle om og i hvilket omfang hormonene finnes på lager og i transportsystemet.
    Ikke om de gjør noe.......det er altså når man ikke anerkjenner stoffskiftets virkning på termometert det da.......

Så vi vil ikke finne disse vanskelige tilfellene som ikke lar seg påvise i blodet.

Så vil jeg si at jeg har lite tilovers til foreningens holdning i denne saken - også.
    Dag Viljen skal ha det at han prøver. Han drar den helt ut for å avgjøre om dette er noe eller ikke.
    Han har noen ganger kommet til at det ikke er noe - skal det holdes mot ham ?
    Da vil man neggu ikke finne ut stort !
    Men man er helt sikkre på at tilstandene hypothyreose2 er svært sjeldene.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    245

Standard

Ok, så da kan jeg altså være sikker på at det ikke er stoffskiftet som plager meg.... NOT.
    Ja, ja, det er vel alltid sånn med sykdom. Ingen kan være enige om alt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

kan hende NOT mohajenne, for ingen kan vite før de har testet.
    Det finns jo tester for disse sjeldne tilstandene - det er bare å krysse av..... Ikke alle labber tar disse, men legen skal vite hvem som gjør det.

Symptomer og historie må tilsi at det drives feilsøking i en eller annen form - hvis ikke får du vel kreve klar beskjed om at de har gitt opp ?

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    245

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Tenker feks på test av blodproteiner som jo er meget enkel, men blir den brukt ?
    Så finns det tester av hjernehormoner og flere spesielle tester fra funksjonstester til gentester som må til for å avsløre spesislle forhold.
    Disse tas jo ikke med mindre man har en mistanke, men uten å ha tatt dem får man vel heller ikke mistanke ?

Side 1 av 10 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Diskusjon NTF vs Mat&Helse
    Av minnie i forumet Stoffskifteforbundet (STOFO)
    Svar: 97
    Siste melding: 21-11-13, 10:27
  2. TSH diskusjon (eng.)
    Av Mod i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighet
    Svar: 0
    Siste melding: 31-08-13, 16:56
  3. Diskusjon med fastlege-vikar
    Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 10-10-11, 19:55
  4. diskusjon om britney spears og hypo eller bipolar
    Av nora i forumet Diverse relatert til helse og sykdom